Γ.Δ.
1490.46 -0,08%
ACAG
+0,16%
6.14
CENER
0,00%
8.73
CNLCAP
+0,63%
8
DIMAND
-0,85%
9.3
OPTIMA
+0,69%
11.68
TITC
-0,97%
30.6
ΑΑΑΚ
0,00%
7
ΑΒΑΞ
-0,73%
1.64
ΑΒΕ
-1,44%
0.48
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.24
ΑΚΡΙΤ
-0,56%
0.89
ΑΛΜΥ
-0,18%
2.795
ΑΛΦΑ
+2,61%
1.71
ΑΝΔΡΟ
-1,75%
6.74
ΑΡΑΙΓ
-0,15%
13.1
ΑΣΚΟ
+0,37%
2.71
ΑΣΤΑΚ
-0,84%
7.1
ΑΤΕΚ
0,00%
0.422
ΑΤΡΑΣΤ
+2,63%
8.6
ΑΤΤ
-1,36%
10.85
ΑΤΤΙΚΑ
+0,83%
2.44
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+1,14%
6.2
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.66
ΒΙΟΣΚ
+0,72%
1.4
ΒΙΟΤ
0,00%
0.258
ΒΙΣ
0,00%
0.162
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.46
ΓΕΒΚΑ
+1,92%
1.595
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-2,15%
16.4
ΔΑΑ
+0,07%
8.356
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.78
ΔΕΗ
+1,63%
11.84
ΔΟΜΙΚ
-1,94%
4.56
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+3,53%
0.352
ΕΒΡΟΦ
+0,30%
1.69
ΕΕΕ
+0,12%
32.34
ΕΚΤΕΡ
-0,93%
4.26
ΕΛΒΕ
0,00%
5.05
ΕΛΙΝ
+0,41%
2.46
ΕΛΛ
+1,42%
14.3
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,56%
2.645
ΕΛΠΕ
-1,79%
8.5
ΕΛΣΤΡ
+0,41%
2.43
ΕΛΤΟΝ
+0,54%
1.876
ΕΛΧΑ
+3,23%
2.08
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.84
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.152
ΕΠΣΙΛ
-0,50%
12
ΕΣΥΜΒ
-0,36%
1.375
ΕΤΕ
+1,29%
8.458
ΕΥΑΠΣ
-0,91%
3.25
ΕΥΔΑΠ
+0,17%
6.03
ΕΥΡΩΒ
+0,38%
2.108
ΕΧΑΕ
-1,14%
5.19
ΙΑΤΡ
-2,32%
1.685
ΙΚΤΙΝ
-2,44%
0.4195
ΙΛΥΔΑ
-1,98%
1.735
ΙΝΚΑΤ
-0,57%
5.26
ΙΝΛΙΦ
+0,40%
4.96
ΙΝΛΟΤ
+1,89%
1.186
ΙΝΤΕΚ
-0,33%
6.05
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
4.34
ΙΝΤΕΤ
+1,19%
1.28
ΙΝΤΚΑ
+3,89%
3.74
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
342
ΚΕΚΡ
0,00%
1.505
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
+2,17%
1.65
ΚΟΡΔΕ
+1,12%
0.542
ΚΟΥΑΛ
-1,10%
1.26
ΚΟΥΕΣ
-1,38%
5.71
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
0,00%
11
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.84
ΚΥΡΙΟ
+2,22%
1.38
ΛΑΒΙ
+0,82%
0.978
ΛΑΜΔΑ
-2,61%
6.72
ΛΑΜΨΑ
+4,65%
36
ΛΑΝΑΚ
0,00%
1.07
ΛΕΒΚ
+0,56%
0.36
ΛΕΒΠ
+9,72%
0.316
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.45
ΛΟΥΛΗ
-1,82%
2.7
ΜΑΘΙΟ
-5,62%
0.958
ΜΕΒΑ
+0,26%
3.92
ΜΕΝΤΙ
+3,10%
2.99
ΜΕΡΚΟ
0,00%
48
ΜΙΓ
+1,01%
3.99
ΜΙΝ
-1,75%
0.56
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,72%
27.7
ΜΟΝΤΑ
-1,57%
3.14
ΜΟΤΟ
+0,99%
3.06
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.72
ΜΠΕΛΑ
-1,38%
27.14
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.37
ΜΠΡΙΚ
-0,25%
1.965
ΜΠΤΚ
-6,25%
0.45
ΜΥΤΙΛ
+0,21%
38.72
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
+6,09%
0.976
ΞΥΛΚ
-2,04%
0.288
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
+9,09%
0.48
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
-0,92%
21.6
ΟΛΠ
0,00%
25.2
ΟΛΥΜΠ
+0,72%
2.79
ΟΠΑΠ
-1,54%
15.3
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,21%
0.937
ΟΤΕ
-0,49%
14.15
ΟΤΟΕΛ
-0,32%
12.62
ΠΑΙΡ
-1,72%
1.14
ΠΑΠ
-1,18%
2.52
ΠΕΙΡ
-0,36%
3.852
ΠΕΤΡΟ
+0,65%
9.32
ΠΛΑΘ
+0,12%
4.05
ΠΛΑΚΡ
0,00%
16
ΠΡΔ
0,00%
0.294
ΠΡΕΜΙΑ
-0,17%
1.192
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
-0,37%
5.35
ΡΕΒΟΙΛ
-0,59%
1.68
ΣΑΡ
-1,58%
11.2
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
-9,09%
0.035
ΣΕΝΤΡ
+0,26%
0.38
ΣΙΔΜΑ
+0,79%
1.925
ΣΠΕΙΣ
-0,52%
7.72
ΣΠΙ
+0,56%
0.72
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
-1,30%
18.16
ΤΖΚΑ
+2,50%
1.64
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.12
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,92%
1.758
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.2
ΦΡΙΓΟ
+6,35%
0.268
ΦΡΛΚ
+0,98%
4.14
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.65

Εφοδιαστικές αλυσίδες: Στα όρια τους τα λιμάνια της Δυτικής Μεσογείου

Την ώρα που τα λιμάνια στη νότια και ανατολική Μεσόγειο, συμπεριλαμβανομένου και του Πειραιά, επωμίζονται τις επιπτώσεις της κατακόρυφης πτώσης διακίνησης  εμπορευματοκιβωτίων από τη Διώρυγα του Σουέζ, η διαθέσιμη χωρητικότητα στους τερματικούς σταθμούς της δυτικής Μεσόγειου εξαντλείται λόγω της εκτροπής των δρομολογίων από το Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας.

Προστίθεται, ως εκ τούτου, ένα ακόμη εμπόδιο στις παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες. Η συμφόρηση στα λιμάνια της Βαρκελώνης και της Αλχεθίρας στην Ισπανία, όπως και στο Tanger-Med της Ταγγέρης πυροδοτούν φόβους για την αύξηση του κόστος αποθηκευτικών χώρων και ελλείψεων σε προϊόντα. Η δραματική πτώση της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων από την Ερυθρά Θάλασσα, μια από τις κυριότερες οδούς στο παγκόσμιο εμπόριο, λόγω των επιθέσεων σε εμπορικά πλοία από τους αντάρτες Χούθι, έχει προκαλέσει μεγάλες ανακατατάξεις στις ροές προϊόντων από την Ασία στην Ευρώπη. Οι  ναύλοι  έχουν σημειώσει μεγάλη άνοδο και τα δρομολόγια διαρκούν περίπου ένα δεκαπενθήμερο πιο πολύ.

Οι επιθέσεις πολλαπλασιάστηκαν από τον περσινό Νοέμβριο, με τους Χούθι να στοχεύουν εμπορικά πλοία προκειμένου να αυξήσουν τις πιέσεις στο Ισραήλ, το οποίο κήρυξε πόλεμο στη Λωρίδα της Γάζας μετά τις τρομοκρατικές επιθέσεις της Χαμάς στις 7 Οκτωβρίου. Με τη Διώρυγα του Σουέζ, η οποία ενώνει την Ερυθρά Θάλασσα με τη Μεσόγειο, και το Στενό Μπαμπ ελ Μαντέμπ που «βλέπει» στον Ινδικό Ωκεανό να βρίσκονται εκτός κάδρου στη παγκόσμια διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων, πολλά εμπορικά πλοία φθάνουν στην Ευρώπη από την Αφρική και εκφορτώνουν στα λιμάνια της δυτικής Μεσογείου. Από εκεί τα εμπορεύματα μεταφορτώνονται σε μικρότερα πλοία με προορισμό λιμενικούς σταθμούς της ανατολικής Μεσογείου.

Ειδήμονες της ναυτιλιακής αγοράς εικάζουν πως οι καθυστερήσεις αυτές μπορεί να αναγκάσουν τις εταιρείες να συγκεντρώσουν περισσότερα αποθέματα στους τερματικούς σταθμούς των λιμανιών, οδηγώντας σε άνοδο το κόστος μίσθωσης. Ο ναυτιλιακός κολοσσός Maersk προειδοποίησε τους πελάτες του για την υψηλή συγκέντρωση εμπορευμάτων στο λιμάνι της Βαρκελώνης. Πρόκειται για ένα από τα σημαντικότερα λιμάνια της Μεσογείου αλλά σήμερα οι τερματικοί του σταθμοί έχουν επιφορτιστεί με μεγαλύτερο όγκο εμπορευματοκιβωτίων του συνηθισμένου.

«Σχεδόν πλήρης» είναι επίσης η χωρητικότητα των αποθηκευτικών χώρων στην TTI Algeciras που είναι ένας από τους δυο τερματικούς σταθμούς στο λιμάνι της Αλχεθίρας στην Ανδαλουσία. Στα όρια χωρητικότητας λειτουργεί, επίσης, ο τερματικός σταθμός TC3 στο Μαρόκο, σύμφωνα με δήλωση του Ναμπίλ Μπουμεζούχ, πρόεδρο του διοικητικού συμβουλίου της Tangier Alliance. Απευθυνόμενος στους Financial Times, υπογράμμισε πως «είναι μια πρόκληση για την αποτελεσματικότητα και παραγωγικότητα του λιμανιού». Αυτός είναι ο λόγος, εξάλλου, που τα εμπορικά πλοία συναντούν καθυστερήσεις κατά τον ελλιμενισμό τους που σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί να φθάσουν από δυο έως και τρία 24ώρα.

Σύμφωνα με την Lloyds List, τα αιτήματα για ελλιμενισμό στον Πειραιά από τα μεγάλα πλοία εμπορευματοκιβωτίων έχουν μειωθεί κατά 8% το διάστημα από τον Οκτώβριο του 2023 έως τον Φεβρουάριο του 2024 και αντίστοιχα κατά το ένα πέμπτο στο Marsaxlokk της Μάλτας και του Τζόγια Τόρο της Ιταλίας σε σχέση με προηγούμενα έτη. «Υπάρχουν όλο και λιγότερα πλοία εμπορευματοκιβωτίων στη Μεσόγειο, ιδιαίτερα προς τα ανατολικά», δήλωσε η Ελεάνορ Χάντλαντ της εταιρείας αναλύσεων Drewry στην ιστοσελίδα της Lloyds List.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!