THEPOWERGAME
Επενδύσεις 92 εκατ. ευρώ με στόχο το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης να καταστεί ένα σύγχρονο εμπορευματικό (και όχι μόνον) λιμάνι ετοιμάζουν το υπουργείο Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής και το ΤΑΙΠΕΔ για την επόμενη 8ετία. Σε αυτές συμπεριλαμβάνονται οι επενδύσεις ύψους 20 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών, οι οποίες ήδη έχουν δρομολογηθεί.
Συγκεκριμένα, αύριο θα μεταβούν στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης ο υπουργός Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστος Στυλιανίδης, και ο επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ, Δημήτρης Πολίτης, προκειμένου να παρουσιάσουν το στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης του λιμένα. Το σχέδιο αυτό, όπως έχει εκπονηθεί από τον σύμβουλο του ΤΑΙΠΕΔ, Steer Group, προβλέπει τη αναβάθμιση του λιμένα, τη δημιουργία Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων (ΣΕΜΠΟ), τη δημιουργία Σιλό σιτηρών κ.λπ.
Στο πλαίσιο αυτό, μέχρι σήμερα έχει εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση των 20 εκατ. ευρώ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και αφορά τρία βασικά έργα. Πρώτον, το έργο διασύνδεσης του λιμένα της Αλεξανδρούπολης με την Εγνατία Οδό, η σύμβαση του οποίου ανέρχεται σε 4 εκατ. ευρώ και η οποία θα υπογραφεί σύντομα από τον ΟΛΑ (Οργανισμός Λιμένα Αλεξανδρούπολης) με την εταιρεία ΤΕΚΑΛ.
Εντός των επομένων ημερών θα υπογραφούν άλλες δύο συμβάσεις, μία για την εκβάθυνση του πυθμένα του λιμένα προκειμένου να ελλιμενίζονται μεγαλύτερα πλοία και μια δεύτερη που αφορά την ανανέωση του μηχανολογικού εξοπλισμού. Η πρώτη σύμβαση έχει ύψος 14,2 εκατ. ευρώ και θα υπογραφεί με την κατασκευαστική εταιρεία Κωνσταντινίδης και η δεύτερη ύψους 1,2 εκατ. ευρώ.
Με τις συμβάσεις αυτές κλείνει η πρώτη φάση επενδύσεων στον λιμένα. Οι επενδύσεις αυτές θεωρούνται μόνον η αρχή, καθώς θ’ ακολουθήσουν νέες, που στόχο θα έχουν τον μετασχηματισμό του σε ένα σύγχρονο λιμάνι με γερανούς, σιλό, ταινίες μεταφοράς αγαθών, αποθηκευτικούς χώρους κ.ο.κ.
Προς την κατεύθυνση αυτήν, ο επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ, Δημήτρης Πολίτης, αναμένεται ν’ ανακοινώσει επενδυτικό πρόγραμμα ύψους άνω των 70 εκατ. ευρώ μέχρι το 2032. Στόχος θα είναι η εξυπηρέτηση των ενδιαφερόμενων πελατών του λιμένα, όπως είναι τσιμεντοβιομηχανίες, εταιρείες logistics και βεβαίως η Gastrade, η οποία ήδη έχει αιτηθεί την παραχώρηση αποθηκευτικών και λιμενικών χώρων. Στόχος, όπως αναφέρουν καλά ενημερωμένες πηγές, είναι το λιμάνι, εκτός από ενεργειακός κόμβος, να καταστεί και εμπορικός.
Ειδικότερα, σύμφωνα με το business plan που θα παρουσιάσει η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, αναμένεται:
- H δημιουργία ενός σιλό σιτηρών δυναμικότητας 10 τόνων μέσα στο 2025 και συνολικά 5 σιλό έως το 2032. Παράλληλα, μέσα στη διετία 2025-2027 θα δημιουργηθούν εγκαταστάσεις μεταφοράς φορτίων από τα σιλό στα πλοία και αντίστροφα. Τα σιλό θα δημιουργηθούν στον βόρειο τομέα του λιμένα, πάνω από τον υφιστάμενο προβλήτα φορτοεκφόρτωσης αμυντικού εξοπλισμού,
- η δημιουργία ενός σταθμού ΣΕΜΠΟ στην ανατολική πλευρά του λιμένα με την εγκατάσταση μιας γερανογέφυρας (40 ton / 40 m) για τη φορτοεκφόρτωση containers από πλοία μέχρι το τέλος του 2025 και μιας δεύτερης ίδιας γερανογέφυρας έως το τέλος του 2030. Επίσης, έως το τέλος του 2027 ο Οργανισμός Λιμένος Αλεξανδρούπολης (ΟΛΑ) θα αποκτήσει δύο φορτωτές για τη φορτοεκφόρτωση containers από φορτηγά/τρένα, ενώ την περίοδο 2027-2030 θα αποκτήσει τρεις ανυψωτές για τη διακίνηση άδειων εμπορευματοκιβωτίων και άλλων φορτίων και δύο γερανούς για τη μεταφορά containers σε αποθηκευτικούς χώρους.
Οι δύο αυτές επενδύσεις αναμένεται να κοστίσουν πάνω από 70 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 27 θ’ αφορούν τις υποδομές σιλό σιτηρών και τον υποστηρικτικό εξοπλισμό λειτουργίας και τα υπόλοιπα 44,5 εκατ. ευρώ τη δημιουργία του ΣΕΜΠΟ και του υποστηρικτικού εξοπλισμού. Σημειώνεται ότι η δημιουργία του ΣΕΜΠΟ θ’ απαιτήσει την κατασκευή ενός νέου προβλήτα, μεγαλύτερου σε μέγεθος απ’ όλους τους υφιστάμενους προβλήτες.
Το στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης του λιμένα που έχει εκπονήσει το Steer Group εκτιμά ότι το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης μπορεί να κερδίσει κίνηση από τα λιμάνια της Βάρνας και του Μπουργκάς στη Βουλγαρία και της Κοστάντζας στη Ρουμανία. Ωστόσο, για την ανάπτυξή του θ’ απαιτήσει την αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής, καθώς η υφιστάμενη υποδομή δεν μπορεί να υποστηρίξει περισσότερα από 60.000-70.000 containers. Επομένως, για να έρθουν οι πελάτες του λιμανιού που θα στηρίξουν την ανάπτυξή του θ’ απαιτηθεί επιπλέον η αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής.
Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι πέρα από την Gastrade, μια τσιμεντοβιομηχανία και δύο εταιρείες logistics, μεγάλο ενδιαφέρον υπάρχει και από κατασκευαστές πλωτών γεννητριών να αποκτήσουν χώρους στο λιμάνι, είτε για την αποθήκευση, είτε για την κατασκευή πλωτών ανεμογεννητριών. Σημειώνεται ότι η ακτογραμμή από την Καβάλα έως και την Αλεξανδρούπολη αποτελεί μια περιοχή με πολύ καλό αιολικό δυναμικό για την εγκατάσταση πλωτών ανεμογεννητριών.
Διαβάστε επίσης:
Ναυτιλία: Η πράσινη μετάβαση θα δημιουργήσει 4 εκατ. θέσεις εργασίας
Πώς μπορούν να σωθούν τα κατεστραμμένα οικοσυστήματα
Γιατί η ελληνική βιομηχανία πληρώνει ακριβότερο ρεύμα