Οι μεγάλες επενδύσεις,
που αλλάζουν τον ενεργειακό χάρτη

Σημαντικές επενδύσεις, που θα υπεριδιπλασιάσουν τη δυναμικότητα του δικτύου μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας της χώρας, θα υλοποιηθούν τα επόμενα χρόνια, θωρακίζοντας την ενεργειακή ασφάλεια και τον ρόλο της Ελλάδας στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

Στα έργα αυτά ξεχωρίζουν οι νέες διασυνοριακές διασυνδέσεις με την Ιταλία και την Αλβανία, καθώς και νέα έργα, ύψους 147 εκατ. ευρώ, για την ενίσχυση του Συστήματος Μεταφοράς στη δυτική και τη βόρεια Ελλάδα, συνολικού προϋπολογισμού 550 εκατ. ευρώ. Τα έργα θα υπερδιπλασιάσουν το ελληνικό Σύστημα Μεταφοράς μέχρι το 2030 και θα υποστηρίξουν σημαντικά τη διείσδυση «πράσινης» ενέργειας, τόσο σε εθνικό όσο και σε περιφερειακό επίπεδο.

Η ονομαστική μεταφορική ικανότητα της υποθαλάσσιας καλωδιακής διασύνδεσης Ελλάδας – Ιταλίας θα ανέρχεται σε 1.000 MW, τριπλασιάζοντας το υφιστάμενο περιθώριο ανταλλαγών ηλεκτρικής ενέργειας μεταξύ των δύο χωρών στα 1.500 MW.  Το υποβρύχιο μήκος της διαδρομής είναι 220 χιλιόμετρα, ενώ το μήκος της όδευσης των υπογείων τμημάτων σε Ελλάδα και Ιταλία θα ανέλθει σε 55 χιλιόμετρα.

Σε ό,τι αφορά τη νέα διασυνδετική Γραμμή Μεταφοράς 400 kV μεταξύ Ελλάδας και Αλβανίας, ο σχεδιασμός προβλέπει την ολοκλήρωσή της έως το 2030. Η διασύνδεση θα διαθέτει ονομαστική ικανότητα μεταφοράς 1.600 MVA και θα συνδέσει το Ελληνικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΜΗΕ) με τον νέο Υποσταθμό Fier στη νότια Αλβανία. Η χερσαία διασύνδεση θα έχει συνολικό μήκος 145 χιλιόμετρα, εκ των οποίων τα 45 θα βρίσκονται στην ελληνική επικράτεια και τα 100 στην επικράτεια της Αλβανίας.

Το έργο προβλέπεται να αυξήσει τη μεταφορική ικανότητα μεταξύ των δύο χωρών κατά τουλάχιστον 200 MW και στις δύο κατευθύνσεις (από και προς την Αλβανία).

Τα έργα στην Ελλάδα

Ο ΑΔΜΗΕ θα αναπτύξει ένα νέο Κέντρο Υπερυψηλής Τάσης (ΚΥΤ) στην περιοχή της Θεσπρωτίας, το οποίο θα συνδέεται μέσω νέας Γραμμής Μεταφοράς 400 kV με το υπάρχον ΚΥΤ Αράχθου. Το KYT Θεσπρωτίας θα είναι νευραλγικής σημασίας, καθώς θα εξυπηρετήσει τις δύο νέες διασυνοριακές διασυνδέσεις με την Ιταλία και την Αλβανία, θα συμβάλει στην ενίσχυση της ευστάθειας του Συστήματος Μεταφοράς στην περιοχή και θα αυξήσει τη μεταφορική ικανότητα για την υποστήριξη της διείσδυσης νέων μονάδων ΑΠΕ.

Στα Ιόνια Νησιά σχεδιάζεται νέο έργο διασύνδεσης μεταξύ της τερματικής διάταξης Κυλλήνης και του Υποσταθμού Κεφαλονιά ΙΙ. Η διασύνδεση αυτή θα υλοποιηθεί με υποβρύχιο καλώδιο XLPE 150 kV, ονομαστικής ικανότητας 200 ΜVA και Γραμμή Μεταφοράς Υψηλής Τάσης επί της Κεφαλονιάς.

Ένα επίσης σημαντικό έργο, που βρίσκεται στο στάδιο της υλοποίησης, είναι η Δ’ Φάση της ηλεκτρικής διασύνδεσης των Κυκλάδων, προϋπολογισμού 524 εκατ. ευρώ.  Η ηλεκτρική διασύνδεση των νότιων και δυτικών Κυκλάδων πραγματοποιείται μέσω υποβρύχιων καλωδίων εναλλασσόμενου ρεύματος, μήκους 353,2 χιλιομέτρων. Και υπογείων καλωδίων εναλλασσόμενου ρεύματος 19,6 χιλιομέτρων.

Την εκκίνηση της Δ’ Φάσης σηματοδότησε η προκήρυξη εντός του 2020 του διαγωνισμού για τη διασύνδεση της Σαντορίνης με τη Νάξο, mέσω  της οποίας θα τροφοδοτηθεί ακτινικά -σε πρώτη φάση- το σημαντικότερο μέρος του φορτίου των εν λόγω νησιών. Η διασύνδεση βρίσκεται σε φάση κατασκευής και αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του 2023.

Πέρυσι προκηρύχθηκαν οι διαγωνιστικές διαδικασίες για τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις των τριών υπόλοιπων νησιών (Φολέγανδρος, Μήλος και Σέριφος). Τα σχετικά έργα, που αφορούν την εγκατάσταση καλωδιακών τμημάτων και την κατασκευή υποσταθμών, θα ολοκληρωθούν το 2024.

Η ηλεκτρική διασύνδεση των Κυκλάδων είναι ένα έργο με πολλαπλά οφέλη, καθώς θα μειώσει περαιτέρω τις χρεώσεις των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) για τους καταναλωτές στο σύνολο της χώρας, ενώ θα ενισχύσει σημαντικά τη δυνατότητα ανάπτυξης μονάδων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ).

Επιπλέον, θα βελτιώσει την ποιότητα ζωής για τους κατοίκους και τους επισκέπτες των νησιών, καθώς η ηλεκτρική ενέργεια θα προέρχεται από πιο καθαρές πηγές σε σύγκριση με τις πετρελαϊκές μονάδες, στις οποίες στηρίζεται η ενεργειακή τροφοδοσία των νησιωτικών περιοχών που δεν είναι συνδεδεμένες με το ηπειρωτικό σύστημα.