Τα μεγάλα έργα της επόμενης ημέρας

Τεράστιος θα είναι ο όγκος κατασκευής για τους εργολάβους την επόμενη τριετία, λόγω των μεγάλων δημόσιων έργων αλλά και κάποιων εμβληματικών ιδιωτικών, όπως για παράδειγμα το Ελληνικό.

Στους οδικούς άξονες ενδεικτικά αναφέρουμε τον ΒΟΑΚ, τον Αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδας (E65), τον Πατρών – Πύργου και την Ανατολική Εσωτερική Περιφερειακή Θεσσαλονίκης (flyover). Εκκρεμούν η ολοκλήρωση του μετρό Θεσσαλονίκης, η κατασκευή της Γραμμής 4 του μετρό Αθήνας και η επέκταση της Γραμμής 2 του μετρό της Αθήνας προς Ίλιον.

Προ ημερών τρεις υποψήφιοι υπέβαλλαν δεσμευτικές οικονομικές προσφορές για τη σύμβαση παραχώρησης του τμήματος Χανιά – Ηράκλειο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ). Πρόκειται για την κοινοπραξία Mytilineos – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, την κοινοπραξία της ΑΒΑΞ με τον γαλλικό όμιλο EGIS και τον Όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, που κατέθεσε αυτόνομη προσφορά. Ο παραχωρησιούχος θα κληθεί να κατασκευάσει, αναβαθμίσει και να διαχειριστεί το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο του ΒΟΑΚ, με δικαίωμα προαίρεσης για την κατασκευή και του τμήματος από τον Κίσσαμο μέχρι τα Χανιά. Το συνολικό μήκος του αυτοκινητοδρόμου προσεγγίζει τα 157 χιλιόμετρα, με το εκτιμώμενο κόστος να κινείται σε επίπεδο κοντά στο 1,7 δισ. ευρώ. Υπενθυμίζεται πως το δεύτερο τμήμα του ΒΟΑΚ, από τη Χερσόνησο μέχρι τη Νεάπολη, υλοποιείται μέσω Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), με ανάδοχο την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Intrakat. Η σύμβαση προβλέπει πως ο ανάδοχος θα αναλάβει να διαχειριστεί ολόκληρο το τμήμα από τη Χερσόνησο μέχρι τον Άγιο Νικόλαο, μήκους 36,5 χιλιομέτρων. Το εκτιμώμενο κόστος του συγκεκριμένου τμήματος κινείται κοντά στα 360 εκατ. ευρώ. Η κατασκευή του τμήματος Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος έχει ήδη ανατεθεί στην ΑΚΤΩΡ.

Προς το τέλος της χρονιάς εκτιμάται από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ότι θα ολοκληρωθεί και θα λειτουργήσει το νότιο τμήμα του Ε65, Λαμία – Ξυνιάδα. Προ ημερών, ο υφυπουργός Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης, ανέφερε πως η πρόοδος των έργων στο νότιο τμήμα έχει ξεπεράσει το 90%. Να θυμίσουμε πως από τα συνολικά 32,5 χιλιόμετρα του νότιου τμήματος έχει παραδοθεί στην κυκλοφορία το νότιο άκρο από τη Λαμία μέχρι τον Ανισόπεδο Κόμβο Καρπενησίου, μήκους 14,5 χιλιομέτρων. Παράλληλα, έχει ολοκληρωθεί η διάνοιξη της Σήραγγας Όθρυος, μήκους περίπου 3 χιλιομέτρων, με την πρόοδο να είναι στο 99,5%. Στο βόρειο τμήμα η πρόοδος είναι 22,55%, ενώ το τμήμα από τη ΧΘ 111 μέχρι τη ΧΘ 150 είναι πολύ προχωρημένο και είναι στο 40%. Για το τμήμα Τρίκαλα – Καλαμπάκα, μήκους 25 χλμ., στόχος είναι να παραδοθεί στο τέλος του έτους.

Για τον οδικό άξονα Πάτρα – Πύργος και τον νέο αυτοκινητόδρομο μήκους 74,8 χλμ., σύμφωνα με τον σχεδιασμό αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τα μέσα του 2025 και θα μειώσει κατά 40 λεπτά το ταξίδι Πάτρα – Πύργος. Το συνολικό κόστος του έργου ανέρχεται σε 331 εκατ. ευρώ.

Το Flyover στη Θεσσαλονίκη αφορά τη δημιουργία νέου οδικού άξονα 13,5 χλμ., που θα κατασκευαστεί στην ανατολική πλευρά της Περιφερειακής Θεσσαλονίκης, ενώ ένα τμήμα του, με μήκος περίπου 4 χλμ., θα είναι υπέργειο (εξ ου και η ονομασία «flyover»). Το έργο είναι προϋπολογισμού 373 εκατ. ευρώ.

Όσον αφορά το μετρό, το μεγαλύτερο project αφορά τη Γραμμή 4, η οποία θα συνδέει το Άλσος Βεϊκου με του Γουδή, θα περιλαμβάνει 15 νέους σταθμούς και θα έχει μήκος γραμμής 13 χλμ. Ο προϋπολογισμός του ξεπερνά το 1,2 δισ. ευρώ και, σύμφωνα με τον υπάρχοντα σχεδιασμό, θα παραδοθεί στο επιβατικό κοινό σε περίπου οκτώ χρόνια, μειώνοντας τον χρόνο μετακίνησης από το Γουδή στην Κυψέλη σε 13 λεπτά.

Το μετρό της Θεσσαλονίκης θα είναι έτοιμο στις αρχές του 2024 , περιλαμβάνοντας 13 σταθμούς, με μήκος γραμμής 9,6 χλμ. Προβλέπεται να έχει μεταξύ άλλων 18 υπεραυτόματους driverless συρμούς τελευταίας τεχνολογίας και συστήματα αυτόματων θυρών επί των αποβαθρών. Μετά τη λειτουργία της βασικής γραμμής και της γραμμής Καλαμαριάς, θα ακολουθήσει η επέκταση του δικτύου προς το Αεροδρόμιο Μακεδονία.

Η επέκταση της Αττικό Μετρό αφορά την επέκταση της 2ης γραμμής μετά τον σταθμό Μίκρα σε υπέργεια όδευση με 3 ενδιάμεσους σταθμούς (Σχολή Πολέμου, Διαβαλκανικό, Γεωργική Σχολή) και τερματικό τον σταθμό Αεροδρόμιο Μακεδονία.

Τώρα, όσον αφορά τη Γραμμή 2 του μετρό της Αθήνας, εδώ έχουμε την επέκταση προς Ίλιον, που μόλις προκηρύχθηκε από την Αττικό Μετρό. Περιλαμβάνει 3 σταθμούς (Παλατιανή, Ίλιον, Άγιος Νικόλαος). Για να ολοκληρωθεί προς Βορρά, απομένει μια επέκταση με 3 ακόμα σταθμούς μέχρι το Μενίδι (Καματερό, Άνω Λιόσια και Αχαρνές) και προς Νότο μια επέκταση με 3 σταθμούς μέχρι τη Γλυφάδα (Άνω Γλυφάδα, Γρ. Λαμπράκη, Γλυφάδα).