Ράλι για το diesel: Γιατί αυξάνεται η τιμή του

Ακριβαίνει και η τιμή του diesel. Που οφείλεται η αύξηση των τιμών του καυσίμου που τροφοδοτεί την παγκόσμια οικονομία σε Ευρώπη και  ΗΠΑ

Diesel © Pixabay

Απροσδόκητο ράλι στην τιμή του diesel καταγράφεται το τελευταίο διάστημα. Τα futures της τιμή του καυσίμου που τροφοδοτεί την παγκόσμια οικονομία σε Ευρώπη και  ΗΠΑ αγγίζουν υψηλά οκτώ μηνών, ενώ παρόμοια είναι και η αυξητική τάση στην Ασία.

Οι ακραίες καιρικές συνθήκες του καλοκαιριού έχουν αντισταθμίσει τις συνήθεις καλοκαιρινές μειώσεις της τιμής του ντίζελ, αποτελώντας άλλο ένα πληθωριστικό πονοκέφαλο για τις κεντρικές τράπεζες τη στιγμή που ορισμένες εξ αυτών αναμένεται να προχωρήσουν σε παύση της αύξησης των επιτοκίων τους.

Παράλληλα, η νέα κρίση αυτή αποτελεί πρόβλημα τόσο για τους αγρότες, όσο και τους επαγγελματίες οδηγούς και τα νοικοκυριά ενόψει του επερχόμενου χειμώνα.

Καθοριστικός παράγοντας η διακοπή της λειτουργίας διυλιστηρίων λόγω καύσωνα

Η αύξηση των τιμών οφείλεται, παράλληλα, στη διακοπή της λειτουργίας διυλιστηρίων εν μέρει λόγω των υψηλών θερμοκρασιών που πλήττουν το βόρειο ημισφαίριο. Η μειωμένη προσφορά πετρελαίου από τη Σαουδική Αραβία και τη Ρωσία, παράλληλα, σημαίνει πως πολλά διυλιστήρια χρησιμοποιούν το ελαφρύτερο αμερικανικό πετρέλαιο, περιορίζοντας εκ νέου την παραγωγή κατά 1 εκατομμύρια βαρέλια/ημέρα, σύμφωνα με ανάλυση της JPMorgan Chase & Co.

«Η αυξητική τάση την οποία παρατηρούμε αυτή τη στιγμή οφείλεται στη μειωμένη προσφορά», σημείωσε το στέλεχος της ιταλική εταιρείας διύλισης Saras SpA, Μάρκο Σκιαβέτι.

Η τιμή του ντίζελ συνήθως καταγράφει μείωση κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών μηνών, λόγω της αύξησης των αποθεμάτων και της μειωμένης κατανάλωσης, σύμφωνα με την Valero Energy Corp.

Η Κίνα δεν έχει καταφέρει να περιορίσει τις ελλείψεις, αφού οι υψηλές τιμές ντίζελ στην κινεζική αγορά έχουν οδηγήσει πολλούς διυλιστές στο να μην εξάγουν τα προϊόντα τους, σύμφωνα με τον αναλυτή της OilChem, Λι Τσουνγουάν. Οι κινεζικές εξαγωγές ντίζελ κυμάνθηκαν κατά μέσο όρο στα 170.000 βαρέλια/ημέρα το τελευταίο τετράμηνο, λιγότερο από το 50% του αντίστοιχου όγκου εξαγωγών το α’ τρίμηνο του έτους, βάσει υπολογισμών της ερευνητικής Kpler τα οποία συγκέντρωσε το Bloomberg.

Ακόμη και πριν από το τρέχον ράλι, το ντίζελ αποτελούσε ένα από τα πιο μεταβλητά μέρη της αγοράς πετρελαίου, με τα αποθέματά του να βρίσκονται 10% και 15% χαμηλότερα από τα συνηθισμένα στις ΗΠΑ και την Ευρώπη αντίστοιχα. Ο κίνδυνος ελλείψεων και απότομων αυξήσεων τιμών αυξήθηκε όταν η Ευρώπη προχώρησε στην εφαρμογή κυρώσεων κατά της Ρωσίας πέρυσι λόγω του πολέμου στην Ουκρανία.

Τα προβλήματα αυτά αναδεικνύονται ιδιαίτερα όταν υπάρχουν προβλήματα σε μεγάλα διυλιστήρια, όπως η πρόσφατη φωτιά στη μονάδα της Repsol SA στο Μπιλμπάο της Ισπανίας. Στη Μέση Ανατολή, το νέο διυλιστήριο του Κουβέιτ στο Αλ-Ζουρ έχει αντιμετωπίσει πολλά προβλήματα από τη στιγμή που ξεκίνησε να αυξάνει την παραγωγή του.

«Η αγορά των διυλισμένων προϊόντων βρίσκεται σε δύσκολο σημείο», τόνισε το στέλεχος της συμβουλευτικής FGE, Στιβ Σόγιερ, προσθέτοντας πως «η ζήτηση παραμένει σε υψηλότερο από το αναμενόμενο επίπεδο αλλά τα αποθέματα δεν αυξάνονται κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών μηνών λόγω των προβλημάτων σε πολλές μονάδες διύλισης ανά τον κόσμο».

ΟΛΘ
-0.90%
33.00
ΑΣΤΑΚ
1.34%
7.56
ΞΥΛΠ
0.00%
0.00
ΜΠΕΛΑ
0.91%
28.76
ΟΛΥΜΠ
0.44%
2.30
ΠΡΟΝΤΕΑ
8.47%
6.40
ΧΑΙΔΕ
0.00%
0.00
ΚΟΥΕΣ
-0.27%
7.26
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0.30%
1.70
ΜΥΤΙΛ
1.05%
44.36
ΑΤΡΑΣΤ
-1.88%
8.34
ΚΡΙ
0.78%
18.00
ΡΕΒΟΙΛ
2.47%
1.66
ΠΛΑΘ
0.52%
3.89
ΑΤΤ
-0.51%
0.77
ΦΛΕΞΟ
0.00%
0.00
CNLCAP
0.77%
6.55
ΒΙΟΚΑ
-2.14%
1.83
ΔΟΜΙΚ
0.54%
1.87
ΑΚΡΙΤ
2.94%
0.98
AEM
-0.95%
4.17
ΟΡΙΛΙΝΑ
0.49%
0.82
ΣΠΙ
-0.75%
0.53
CENER
-0.11%
9.31
ΔΟΥΡΟ
0.00%
0.00
ΑΒΑΞ
-0.49%
2.04
ΜΠΤΚ
0.00%
0.00
ΕΛΤΟΝ
1.72%
1.78
ΕΚΤΕΡ
1.44%
2.12
OPTIMA
1.67%
18.26
ΜΑΘΙΟ
7.83%
0.62
EVRR
0.00%
0.00
ΣΑΡΑΝ
0.00%
0.00
ΑΛΦΑ
0.75%
2.70
ΙΛΥΔΑ
0.00%
2.70
ΕΤΕ
1.93%
10.55
ΠΑΙΡ
3.70%
0.84
ΚΕΠΕΝ
10.00%
1.87
ΤΡΑΣΤΟΡ
0.86%
1.17
ΙΝΛΟΤ
-0.38%
1.05
ΓΕΒΚΑ
3.47%
1.49
ΕΛΧΑ
1.38%
2.21
ΕΛΠΕ
0.26%
7.71
ΕΛΣΤΡ
-1.32%
2.24
ΠΕΤΡΟ
0.21%
9.44
ΛΑΝΑΚ
1.69%
0.91
ΛΕΒΠ
5.83%
0.22
ΕΥΔΑΠ
0.69%
5.82
ΜΕΒΑ
0.00%
5.25
ΦΑΙΣ
-0.14%
3.60
ΣΑΤΟΚ
0.00%
0.00
ΚΕΚΡ
0.00%
1.20
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0.16%
19.39
ΑΤΕΚ
0.00%
0.00
ΕΛΙΝ
-0.91%
2.18
ΝΑΥΠ
-1.16%
0.68
ΣΑΡ
2.04%
13.98
ΕΒΡΟΦ
0.25%
2.00
ΕΛΛ
0.72%
13.90
ΔΡΟΜΕ
0.94%
0.32
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0.26%
3.91
ΦΡΙΓΟ
-1.38%
0.29
BOCHGR
0.61%
6.64
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
2.18%
1.31
ΟΠΑΠ
0.49%
20.50
ΒΙΟΤ
0.00%
0.00
ΠΡΕΜΙΑ
0.00%
1.31
ΒΙΟΣΚ
1.19%
1.70
ΙΚΤΙΝ
-0.58%
0.34
ΜΠΡΙΚ
1.14%
2.66
ΑΛΜΥ
1.41%
5.04
ΑΝΔΡΟ
-0.30%
6.70
ΑΒΕ
1.09%
0.47
ΣΕΝΤΡ
-1.88%
0.31
ΛΟΓΟΣ
0.00%
0.00
ΠΕΡΦ
-0.17%
5.95
ΙΝΛΙΦ
-0.78%
5.08
ΕΛΒΕ
3.00%
5.15
ΙΑΤΡ
0.85%
1.78
ΕΠΙΛΚ
0.00%
0.00
ΙΝΤΕΚ
0.32%
6.29
ΙΝΤΕΤ
-0.40%
1.25
ΑΤΤΙΚΑ
2.83%
2.18
ΞΥΛΚ
0.00%
0.23
ΛΑΒΙ
-0.75%
0.79
ΣΠΥΡ
0.00%
0.00
ΜΟΝΤΑ
0.00%
3.97
ΟΤΟΕΛ
0.85%
11.82
ΣΙΔΜΑ
0.00%
1.38
ΑΣΚΟ
1.41%
3.60
ΛΑΜΨΑ
0.00%
0.00
NOVAL
0.00%
2.59
ΦΡΛΚ
0.25%
4.03
ΕΥΑΠΣ
0.63%
3.21
ΝΑΚΑΣ
1.34%
3.02
ΕΧΑΕ
0.17%
5.91
DIMAND
0.48%
8.46
ΠΛΑΚΡ
-2.68%
14.50
ΤΖΚΑ
1.54%
1.32
ΔΑΑ
2.90%
9.94
QLCO
-1.15%
5.93
ΜΙΓ
8.75%
3.73
ΚΤΗΛΑ
0.00%
0.00
ΒΟΣΥΣ
0.93%
2.16
ΠΡΔ
0.00%
0.00
ΔΕΗ
-2.90%
13.37
ΙΝΤΚΑ
-1.27%
3.10
ΜΕΡΚΟ
7.60%
36.80
ΠΡΟΦ
1.03%
5.88
ΚΥΡΙΟ
0.00%
1.12
ΛΟΥΛΗ
-1.52%
3.90
TITC
-1.19%
41.45
ΕΣΥΜΒ
0.34%
1.19
ACAG
-0.18%
5.61
ΣΠΕΙΣ
2.47%
6.64
ΑΡΑΙΓ
-0.49%
12.30
ΚΑΡΕΛ
0.63%
320.00
ΑΔΜΗΕ
-0.99%
2.99
ΜΕΝΤΙ
1.65%
2.46
ΟΤΕ
-1.30%
16.66
ΛΕΒΚ
4.39%
0.24
ΥΑΛΚΟ
0.00%
0.16
ΒΙΟ
-0.17%
5.78
ΕΥΡΩΒ
-0.11%
2.66
ΑΑΑΚ
0.00%
0.00
ΜΟΥΖΚ
9.96%
0.53
AKTR
-0.93%
5.34
ΜΟΤΟ
1.82%
2.80
ΕΕΕ
0.04%
47.00
EVR
-2.89%
1.68
ΔΑΙΟΣ
0.00%
0.00
ΜΟΗ
0.18%
22.88
ΜΙΝ
3.91%
0.48
ΠΑΠ
0.72%
2.78
ΛΑΜΔΑ
0.15%
6.55
ΟΛΠ
1.65%
46.25
ΚΟΡΔΕ
0.00%
0.42
ΚΟΥΑΛ
2.44%
1.17
ΠΕΙΡ
1.23%
5.77