Γ.Δ.
1443.96 -0,50%
ACAG
-1,01%
5.89
CENER
-0,87%
9.14
CNLCAP
-0,66%
7.5
DIMAND
+0,61%
8.27
NOVAL
+0,34%
2.7795
OPTIMA
+0,33%
12
TITC
+0,16%
30.55
ΑΑΑΚ
0,00%
5.9
ΑΒΑΞ
-0,55%
1.46
ΑΒΕ
-3,85%
0.45
ΑΔΜΗΕ
+0,23%
2.165
ΑΚΡΙΤ
+29,25%
0.95
ΑΛΜΥ
+2,17%
2.82
ΑΛΦΑ
+0,37%
1.624
ΑΝΔΡΟ
-0,30%
6.62
ΑΡΑΙΓ
-0,60%
11.61
ΑΣΚΟ
-1,53%
2.58
ΑΣΤΑΚ
-0,87%
6.82
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
+0,24%
8.44
ΑΤΤ
0,00%
11.3
ΑΤΤΙΚΑ
-2,12%
2.31
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
-0,64%
6.22
ΒΙΟΚΑ
+0,80%
2.51
ΒΙΟΣΚ
-1,87%
1.315
ΒΙΟΤ
0,00%
0.256
ΒΙΣ
0,00%
0.153
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.44
ΓΕΒΚΑ
-2,36%
1.45
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,96%
16.56
ΔΑΑ
-0,69%
8.098
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.62
ΔΕΗ
-0,18%
11.09
ΔΟΜΙΚ
-2,04%
4.33
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,37%
0.329
ΕΒΡΟΦ
-1,27%
1.55
ΕΕΕ
-0,44%
31.94
ΕΚΤΕΡ
-3,30%
4.4
ΕΛΒΕ
+1,00%
5.05
ΕΛΙΝ
-2,97%
2.29
ΕΛΛ
+0,36%
13.8
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,42%
2.395
ΕΛΠΕ
-0,66%
8.27
ΕΛΣΤΡ
-2,61%
2.24
ΕΛΤΟΝ
+0,81%
1.736
ΕΛΧΑ
+0,74%
1.904
ΕΝΤΕΡ
+0,13%
7.86
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.14
ΕΠΣΙΛ
-0,17%
12
ΕΣΥΜΒ
-0,72%
1.37
ΕΤΕ
-2,25%
7.992
ΕΥΑΠΣ
-0,32%
3.15
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.74
ΕΥΡΩΒ
+0,28%
2.163
ΕΧΑΕ
-0,39%
5.05
ΙΑΤΡ
-0,31%
1.63
ΙΚΤΙΝ
-0,54%
0.369
ΙΛΥΔΑ
-0,89%
1.68
ΙΝΚΑΤ
-1,78%
4.96
ΙΝΛΙΦ
0,00%
4.8
ΙΝΛΟΤ
-0,18%
1.126
ΙΝΤΕΚ
-1,34%
5.9
ΙΝΤΕΡΚΟ
-0,43%
4.58
ΙΝΤΕΤ
+0,82%
1.23
ΙΝΤΚΑ
-1,29%
3.435
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
334
ΚΕΚΡ
-0,37%
1.365
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
-0,62%
1.6
ΚΟΡΔΕ
+0,40%
0.508
ΚΟΥΑΛ
-2,81%
1.244
ΚΟΥΕΣ
-0,56%
5.37
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-1,83%
10.75
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.79
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.22
ΛΑΒΙ
-0,77%
0.9
ΛΑΜΔΑ
+0,60%
6.69
ΛΑΜΨΑ
-0,54%
36.6
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.955
ΛΕΒΚ
-9,09%
0.28
ΛΕΒΠ
-8,28%
0.266
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.37
ΛΟΥΛΗ
+1,12%
2.72
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.928
ΜΕΒΑ
+0,52%
3.9
ΜΕΝΤΙ
-0,35%
2.87
ΜΕΡΚΟ
0,00%
47
ΜΙΓ
-1,85%
3.715
ΜΙΝ
-4,86%
0.47
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,24%
25.3
ΜΟΝΤΑ
-2,58%
3.4
ΜΟΤΟ
-0,17%
2.875
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.69
ΜΠΕΛΑ
-0,15%
26.26
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
-0,30%
3.37
ΜΠΡΙΚ
+0,27%
1.885
ΜΠΤΚ
0,00%
0.64
ΜΥΤΙΛ
-1,53%
36.04
ΝΑΚΑΣ
-0,74%
2.7
ΝΑΥΠ
-1,63%
0.964
ΞΥΛΚ
-1,14%
0.261
ΞΥΛΠ
0,00%
0.494
ΟΛΘ
-0,93%
21.4
ΟΛΠ
+0,20%
25.65
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.56
ΟΠΑΠ
+1,43%
14.91
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.93
ΟΤΕ
+0,51%
13.79
ΟΤΟΕΛ
0,00%
11.6
ΠΑΙΡ
-0,46%
1.085
ΠΑΠ
+1,62%
2.51
ΠΕΙΡ
-1,23%
3.773
ΠΕΤΡΟ
+1,45%
8.4
ΠΛΑΘ
-0,63%
3.915
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15
ΠΡΔ
+8,73%
0.274
ΠΡΕΜΙΑ
-0,69%
1.148
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
-0,31%
4.805
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.66
ΣΑΡ
+0,36%
11.14
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.034
ΣΕΝΤΡ
-1,99%
0.345
ΣΙΔΜΑ
-0,27%
1.835
ΣΠΕΙΣ
-1,18%
6.72
ΣΠΙ
-4,03%
0.666
ΣΠΥΡ
0,00%
0.155
ΤΕΝΕΡΓ
-0,63%
18.8
ΤΖΚΑ
-4,67%
1.43
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.11
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,82%
1.69
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.24
ΦΡΛΚ
-0,38%
3.98
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.655

Κατασκευές: Οι προκλήσεις και το ανεκτέλεστο 15,35 δισ. ευρώ

Η ανάγκη χρηματοδότησης και η έλλειψη προσωπικού αποτελούν δύο από τα σημαντικότερα «αναχώματα» στην περαιτέρω ανάπτυξη του κατασκευαστικού κλάδου, ενώ ταυτόχρονα απειλούν να θέσουν σε κίνδυνο και την εκτέλεση του πολύ μεγάλου κατασκευαστικού αντικειμένου, που έχει συσσωρευτεί τα τελευταία χρόνια, χωρίς μάλιστα να έχει ολοκληρωθεί ο κύκλος των αναθέσεων νέων έργων.

Όπως αναφέρει το ΙΟΒΕ στην τελευταία έκθεσή του για τις προοπτικές του κλάδου, «η ανάπτυξη των δημόσιων και ιδιωτικών κατασκευαστικών έργων, η συμμετοχή σε δημόσια έργα και ο εκσυγχρονισμός του παραγωγικού δυναμικού του κλάδου θα απαιτήσουν σημαντικά αυξημένους πόρους χρηματοδότησης από το χρηματοπιστωτικό σύστημα, τόσο σε κεφάλαια κίνησης όσο και σε μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα δανειακά κεφάλαια».
Υπολογίζεται ότι την περίοδο 2024-2026, ο κύκλος εργασιών των εταιρειών θα αγγίξει τα 21,4 δισ. ευρώ το 2026, εφόσον απορροφηθεί το σύνολο των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης (επιχορηγήσεις και δάνεια), που αναμένεται να κατευθυνθούν σε κατασκευαστικά έργα. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι το 2021, ο κύκλος εργασιών δεν είχε ξεπεράσει τα 7,21 δισ. ευρώ. Για τον σκοπό αυτό, εκτιμάται ότι το διάστημα 2023-2026, ο τραπεζικός δανεισμός θα μπορούσε να αυξηθεί από 972 έως και 1,77 δισ. ευρώ. Σημειώνεται βέβαια ότι ένας πιθανός λόγος για τον οποίο παρατηρείται αυτό το χρηματοδοτικό κενό, έγκειται στο ότι το κόστος δανεισμού υπερδιπλασιάστηκε σε διάστημα ενός έτους. Συγκεκριμένα, από το 2,72% που ήταν το μέσο επιτόκιο στην Ελλάδα τον Οκτώβριο του 2022, εκτινάχθηκε σε 6,16% τον Νοέμβριο του 2023.

Σύμφωνα με το ΙΟΒΕ, «η χρηματοδότηση των επιχειρήσεων του κατασκευαστικού και μελετητικού κλάδου εκτιμάται ότι θα πρέπει να ενισχυθεί σημαντικά τα επόμενα χρόνια, ώστε να καλυφθούν οι αυξημένες ανάγκες κεφαλαίων κίνησης, επενδύσεων, ανάπτυξης έργων, έκδοσης εγγυητικών επιστολών συμμετοχής σε διαγωνισμούς, καλής εκτέλεσης έργων, κ.λπ. Αυτό θα πρέπει να συμβεί σε ένα περιβάλλον υψηλού κόστους δανεισμού και περιορισμένης πρόσβασης σε δανειακά κεφάλαια, ιδίως για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις».

Ένα ζήτημα είναι ασφαλώς και οι εκδόσεις εγγυητικών επιστολών, που συνεκτιμώνται στον συνολικό δανεισμό των κατασκευαστικών επιχειρήσεων από τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, τα οποία επιβάλλουν και όρια χρηματοδότησης ανά κλάδο και επιχείρηση, στο πλαίσιο της διαχείρισης των κινδύνων τους και των προβλέψεων του κανονιστικού πλαισίου. Υπολογίζοντας τις υφιστάμενες εγγυητικές για έργα που ήδη εκτελούνται και δεν έχουν ολοκληρωθεί, όσο και εκείνες που θα πρέπει να εκδοθούν για τα νέα έργα που έχουν ανατεθεί, μόνο για τις εγγυητικές προκύπτει ένα συνολικό ποσό ύψους 805 εκατ. ευρώ. Ήδη, με δεδομένη την δυσκολία των εταιρειών να εξασφαλίσουν εγγυητικές επιστολές για νέα έργα, έχουν αυξηθεί οι «φωνές» για νομοθετική επίλυση του ζητήματος. Για παράδειγμα, πρόσφατα, ο αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Intrakat, κ. Αλ. Εξάρχου, υποστήριξε ότι πρέπει να καταργηθεί η είσπραξη προκαταβολών στα δημόσια έργα, ώστε να μην απαιτείται και η έκδοση εγγυητικών επιστολών από τους αναδόχους. Σύμφωνα με τον κ. Εξάρχου, αυτήν την περίοδο, οι τράπεζες αδυνατούν να εκδώσουν εγγυητικές επιστολές, ανεξάρτητα από την χρηματοοικονομική κατάσταση του εκάστοτε κατασκευαστή, διότι ο νόμος ταυτίζει την εγγυητική επιστολή με δανεισμό. Κατά τον κ. Εξάρχου, το ζήτημα αυτό χρήζει νομοθετικής ρύθμισης.

Όσον αφορά το εργατικό δυναμικό, το ΙΟΒΕ αναφέρει ότι για την επόμενη τριετία θα απαιτηθούν από 51.000 έως 55.000 περισσότεροι εργαζόμενοι, στον ευρύτερο κατασκευαστικό τομέα, από μηχανικοί και τεχνίτες, μέχρι μελετητές, χειριστές μηχανημάτων, αλλά και ανειδίκευτοι εργάτες. Σήμερα, οι απασχολούμενοι στον κλάδο αγγίζουν τους 197.000, αριθμός που δεν έχει αλλάξει τα τελευταία χρόνια.

Η ουσία είναι βέβαια πως ο όγκος των έργων και των κεφαλαίων που απαιτούνται για να υλοποιηθούν είναι τέτοιοι, που θα απαιτηθεί πρόσθετη χρηματοδότηση, με τον έναν ή τον άλλο τρόπο. Με το πέρας του εννιαμήνου του 2023, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των μεγάλων κατασκευαστικών εταιρειών ανερχόταν σε 15,35 δισ. ευρώ, σημειώνοντας ετήσια αύξηση κατά 63% και όντας τριπλάσιο έναντι του μέσου όρου της περιόδου 2018-2020, που δεν ξεπερνούσε συνολικά τα 5 – 5,5 δισ. ευρώ. Παράλληλα, εντός του 2023, δημοπρατήθηκαν επιπλέον 1.218 δημόσια έργα, συνολικού προϋπολογισμού 6,91 δισ. ευρώ, τα οποία πρόκειται να προστεθούν σταδιακά στο υφιστάμενο ανεκτέλεστο των μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων.

Υπολογίζοντας και τον οικοδομικό κλάδο και ιδίως τις επενδύσεις σε κατοικίες, που, σύμφωνα με το ΙΟΒΕ προβλέπεται να αυξηθούν κατά 56% σε σχέση με το 2022, αγγίζοντας το 3% του ΑΕΠ σε ετήσια βάση, αλλά και τα κεφάλαια που θα μοχλευτούν, ο ευρύτερος κατασκευαστικός τομέας αναμένεται να κινητοποιήσει συνολικούς πόρους 52 δισ. ευρώ, μόνο την περίοδο 2024-2026. Σύμφωνα με το ΙΟΒΕ, η ανάκαμψη του κλάδου, θα έχει ως αποτέλεσμα, οι επενδύσεις ως ποσοστό του ΑΕΠ να αυξηθούν σε 6,3% το 2023, αλλά και 8,3% το 2024 και 8,6% το 2025.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!