Πολυτελείς κατοικίες: Γιατί τα παγκόσμια brands Mandarin Oriental, Four Seasons, Aman, Marriott επενδύουν στην Ελλάδα

Οι προβλέψεις κάνουν λόγο για περισσότερες από 1.000 επώνυμες κατοικίες που αναμένεται να έχουν αναπτυχθεί στην Ελλάδα έως το 2030

Πολυτελείς κατοικίες © Premier Realty Greece

Τη δυναμική της στο ανερχόμενο πεδίο των επώνυμων κατοικιών ενισχύει η ελληνική αγορά ακινήτων, καταγράφοντας την είσοδό της στην ελίτ των πιο ελκυστικών προορισμών για διεθνή brands πολυτελούς διαβίωσης. Ονόματα όπως Mandarin Oriental, Four Seasons, Aman και Marriott έχουν ήδη παρουσία ή σχεδιάζουν την είσοδό τους στη χώρα μας, αξιολογώντας θετικά τις προοπτικές μιας αγοράς που εξελίσσεται σε κόμβο πολυτελών επενδύσεων.

Οι προβλέψεις κάνουν λόγο για περισσότερες από 1.000 επώνυμες κατοικίες που αναμένεται να έχουν αναπτυχθεί στην Ελλάδα έως το 2030, τοποθετώντας τη χώρα πιο σταθερά στον παγκόσμιο χάρτη του πολυτελούς real estate.

Το ενδιαφέρον επενδυτών και brands εστιάζεται κυρίως σε ώριμους τουριστικούς προορισμούς με υψηλή αξία γης και ανεπτυγμένη υποδομή, όπως η Μύκονος, το Πόρτο Χέλι, η Αθηναϊκή Ριβιέρα και η Κρήτη. Εκεί αναπτύσσονται έργα που συνδυάζουν την υψηλή αισθητική των κατοικιών με τις υπηρεσίες φιλοξενίας πέντε αστέρων, προσελκύοντας τόσο εύπορους Έλληνες όσο και διεθνείς αγοραστές, που αναζητούν ακίνητα με σταθερή υπεραξία και ασφάλεια.

Ένα από τα πρώτα παραδείγματα αυτής της τάσης είναι το Wyndham Residences Piraeus Marina Zeas, που αναμένεται να εγκαινιαστεί τον Δεκέμβριο του 2025 από τη Wyndham Hotels & Resorts. Στο ίδιο πνεύμα, η Grivalia Hospitality προχωρά στην ανάπτυξη του Six Senses Megalonisos, ενώ νέα projects branded κατοικιών σχεδιάζονται και στο Πόρτο Χέλι μέσω της συνεργασίας της Golden Land Goutos με τη Six Senses, σε μια επένδυση που φτάνει τα 150 εκατ. ευρώ.

Άλλωστε το  Πόρτο Χέλι συγκεντρώνει διαχρονικά το ενδιαφέρον των μεγάλων επενδυτών. Εκεί προχωρά το Four Seasons Resort and Residences Porto Heli, αποτέλεσμα συνεργασίας της Four Seasons με την Hinitsa Bay Holdings, ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη και ένα ακόμη υπερπολυτελές project ύψους 203 εκατ. ευρώ από την Scarlet Beach A.E., πίσω από την οποία βρίσκεται ο σεΐχης Ταχνούν μπιν Ζαγιέντ αλ Ναχιάν. Το εν λόγω resort θα φέρει την υπογραφή Waldorf Astoria της Hilton.

Στην Αθήνα, το ιστορικό Hilton επαναλανσάρεται ως The Ilisian, ένα συγκρότημα κατοικιών και ξενοδοχείου υπό τα brands Conrad και Waldorf Astoria, σηματοδοτώντας την επανατοποθέτηση της πρωτεύουσας στον χάρτη της πολυτελούς διαμονής. Αντίστοιχα, στο Ελληνικό, οι ΤΕΜΕΣ και Lamda Development θα φέρουν το brand Mandarin Oriental σε νέα πολυτελή residences.

Παρά τη δυναμική που αναπτύσσεται , η Αθήνα παραμένει μια σχεδόν ανεκμετάλλευτη αγορά για τις “επώνυμες” κατοικίες, με σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης. Αντίθετα, στα νησιά, η ανάγκη για φρένο στην άναρχη τουριστική ανάπτυξη καθιστά απαραίτητη μια πιο στοχευμένη προσέγγιση. Οι νέες αναπτύξεις οφείλουν να κινούνται σε λογική χαμηλού περιβαλλοντικού αποτυπώματος: λιγότερες, αλλά μεγαλύτερες και ποιοτικότερες μονάδες, με σεβασμό στο τοπίο και στη φέρουσα ικανότητα των προορισμών.

Στρατηγικό πλεονέκτημα για τη χώρα αποτελεί και το υπάρχον κτιριακό απόθεμα. Παλαιά ξενοδοχεία και κτίρια εντός των πόλεων μπορούν να μετατραπούν σε πολυτελείς “επώνυμες” κατοικίες, προσφέροντας λύσεις βιώσιμης επανάχρησης και αναβάθμισης.

Το concept των branded residences ξεκίνησε από τις ΗΠΑ ως προέκταση της εμπειρίας φιλοξενίας των μεγάλων ξενοδοχειακών ομίλων. Πλέον, έχει εξαπλωθεί παγκοσμίως, με περίπου 750 έργα σε λειτουργία και τουλάχιστον 800 αναμενόμενα μέχρι το 2030. Πρόκειται για ένα παγκόσμιο επενδυτικό οικοσύστημα, στο οποίο η Ελλάδα διεκδικεί πλέον ενεργό ρόλο.

Τα πιο εμβληματικά projects αφορούν κατοικίες υπερπολυτελείας, προορισμένες για αγοραστές υψηλού προφίλ, που επιζητούν την αίσθηση κοινότητας, κύρους και υπηρεσιών υψηλής στάθμης. Ταυτόχρονα, για τους developers, η στρατηγική της επωνυμίας προσφέρει διαφοροποίηση και προστιθέμενη αξία.

Σύμφωνα με την έκθεση Branded Residences Europe Report 2025 της Savills, η Τουρκία ηγείται των εξελίξεων με 40 ενεργά έργα, ενώ την ακολουθούν το Ηνωμένο Βασίλειο και η Ισπανία. Η Ελλάδα κατατάσσεται στις αγορές με τη μεγαλύτερη αναπτυξιακή δυναμική, μαζί με την Πορτογαλία.

Το 84% των “επώνυμων” κατοικιών στην Ευρώπη βρίσκονται εντός ξενοδοχειακών συγκροτημάτων, ενώ στα υπό κατασκευή projects το ποσοστό αυτό φτάνει το 93%. Η Marriott εξακολουθεί να κατέχει τη μεγαλύτερη παρουσία, αν και Radisson και Accor εμφανίζουν επιθετικούς ρυθμούς ανάπτυξης. Στον χώρο των non-hotel brands, πρωτοστατούν εταιρείες design όπως η YOO και η Elie Saab, ενισχύοντας τη σύνδεση πολυτελούς κατοικίας και αισθητικής υπογραφής.

Η Ευρώπη, με τα μοναδικά της χαρακτηριστικά –ιστορία, πολιτισμό, τοπική ταυτότητα– παραμένει στόχος πρώτης γραμμής για διεθνείς παίκτες. Παρά τον μικρότερο όγκο έργων σε σχέση με άλλες ηπείρους, η εκτιμώμενη αύξηση 180% ως το 2030 φανερώνει ότι ο χάρτης των branded residences στην Ευρώπη μόλις αρχίζει να σχεδιάζεται. Και η Ελλάδα διεκδικεί σημαντική θέση σε αυτόν.

Αναδημοσίευση από την εφημερίδα «Κυριακάτικη Απογευματινή»