Σε κρίση τα luxury brands, κόβουν τα ψώνια οι ταξιδιώτες

Οι πολυτελείς μάρκες δέχονται πλήγμα από τη μείωση των τουριστικών δαπανών στην Ευρώπη και την Ιαπωνία, αναφέρουν οι FT

Κατάστημα Louis Vuitton © instagram.com/louisvuitton

Οι πωλήσεις του δεύτερου τριμήνου της LVMH, της εταιρείας πολυτελών αγαθών του Μπερνάρ Αρνό καθώς και της Prada και της Moncler, επλήγησαν από τη μείωση των δαπανών των Αμερικανών τουριστών στην Ευρώπη και των Κινέζων τουριστών στην Ιαπωνία, αναφέρει δημοσίευμα των Financial Times.

Πέρυσι, οι φθίνουσες πωλήσεις πολυτελών αγαθών ενισχύθηκαν από την άνοδο της ζήτησης την άνοιξη στην Ιαπωνία, όταν οι Κινέζοι καταναλωτές συρρέουν στη χώρα για να αγοράσουν τσάντες και παπούτσια σχεδιαστών, εκμεταλλευόμενοι την αδυναμία του γιεν, το οποίο είχε πέσει στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων 30 ετών.

Εν τω μεταξύ, οι Αμερικανοί τουρίστες ξόδευαν ελεύθερα σε ευρωπαϊκές μπουτίκ, καθώς το ισχυρό δολάριο ενίσχυε την αγοραστική τους δύναμη στο εξωτερικό.

Ωστόσο, αυτές οι ευνοϊκές συνθήκες έχουν εξαφανιστεί φέτος, καθώς το γιεν ανακάμπτει και το δολάριο υποτιμάται, αφαιρώντας ουσιαστικά ένα μαξιλάρι ασφαλείας για τον κλάδο, ο οποίος αντιμετωπίζει υποτονική ζήτηση στις ΗΠΑ και την Κίνα – τους δύο κινητήριους μοχλούς της ανάπτυξης των πολυτελών προϊόντων.

Η οικονομική διευθύντρια της LVMH, Cécile Cabanis, ανέφερε τις αλλαγές στα καταναλωτικά πρότυπα των τουριστών ως τον κύριο λόγο για τον οποίο οι πωλήσεις του βασικού τμήματος μόδας και δερμάτινων ειδών της εταιρείας μειώθηκαν κατά 9% οργανικά το δεύτερο τρίμηνο.

Οι δαπάνες των Αμερικανών τουριστών επιβραδύνθηκαν «πολύ έντονα», δήλωσε η Cabanis στη Financial Times τον περασμένο μήνα, προσθέτοντας ότι η αύξηση των δαπανών των ντόπιων στην Ασία δεν ήταν αρκετή για να αντισταθμίσει τις μειώσεις που υπέστη η LVMH στην Ιαπωνία.

Το δεύτερο τρίμηνο του περασμένου έτους, οι πωλήσεις στην Ιαπωνία αυξήθηκαν κατά 57% στον όμιλο πίσω από τις Louis Vuitton και Dior, και κατά 27% στην Kering, ιδιοκτήτρια της Gucci.

Στην έκθεση κερδών του περασμένου μήνα, η ιταλική μάρκα εξωτερικών ενδυμάτων Moncler απέδωσε τη μείωση των οργανικών πωλήσεων κατά 2% στη μείωση των δαπανών των Αμερικανών στην Ευρώπη και των Κινέζων αγοραστών στην Ιαπωνία.

Στην Prada, όπου οι τουρίστες συνεισφέρουν το 30% των παγκόσμιων πωλήσεων, η διοίκηση απέδωσε επίσης τη μείωση κατά 2% των πωλήσεων του ομώνυμου brand κατά το πρώτο εξάμηνο στους ίδιους παράγοντες.

Το δολάριο ΗΠΑ έχει υποχωρήσει κατά περισσότερο από 10% έναντι του ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2025, καθώς οι ανησυχίες για τον πληθωρισμό, που σχετίζονται με τους δασμούς του Προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ, προκάλεσαν μαζική πώληση αμερικανικών περιουσιακών στοιχείων.

Αυτό έχει μειώσει το κίνητρο των Αμερικανών ταξιδιωτών να ζήσουν τις φαντασιώσεις τους από την τηλεοπτική σειρά «Emily in Paris» με ξέφρενες αγορές στις πολυτελείς μπουτίκ της ηπείρου.

Αναλυτές της Citi σημείωσαν ότι ακόμη και η Richemont που έχει έδρα στην Ελβετία, όπου οι πωλήσεις κοσμημάτων των Cartier και Van Cleef & Arpels στήριξαν ένα ακόμη τρίμηνο διψήφιας αύξησης των εσόδων, θα δεχτεί πιέσεις από τη μείωση των τουριστικών δαπανών στην Ιαπωνία και την Ευρώπη κατά το επόμενο έτος.

Οι τουριστικές δαπάνες επιβραδύνονται, καθώς οι προοπτικές για τις τοπικές δαπάνες στις δύο σημαντικότερες αγορές πολυτελών προϊόντων παραμένουν αβέβαιες. Η εμπιστοσύνη των Κινέζων καταναλωτών, που κλονίστηκε από τη μείωση της αξίας των τοπικών περιουσιακών στοιχείων μετά την πανδημία, παραμένει σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα.

Και η ζήτηση στις ΗΠΑ, η μεγαλύτερη αγορά πολυτελών προϊόντων από άποψη πωλήσεων, φαίνεται ευάλωτη, καθώς οι δασμοί του Τραμπ απειλούν να προκαλέσουν ένα νέο κύμα πληθωρισμού στις τιμές των προϊόντων που κατασκευάζονται στο εξωτερικό.

Η Bernstein προβλέπει μείωση 2% στα παγκόσμια έσοδα από προϊόντα πολυτελείας το 2025, ανατρέποντας την προηγούμενη πρόβλεψή της για αύξηση 5% λόγω της αυξημένης πιθανότητας παγκόσμιας ύφεσης.

Η μείωση των αγορών από τουρίστες συνδέεται με βαθύτερα ζητήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος, ο οποίος επωφελήθηκε από την πολυετή έντονη ζήτηση προωθώντας αυξήσεις τιμών πάνω από τον πληθωρισμό, σύμφωνα με τον αναλυτή της Bernstein Luca Solca.

«Οι καταναλωτές πολυτελών προϊόντων εξακολουθούν να αναζητούν αξία – οι Κινέζοι τουρίστες δεν βρίσκονται στην Ιαπωνία επειδή θέλουν να δουν το όρος Φούτζι», δήλωσε ο Solca.

«Αυτό αποτελεί έμμεση ένδειξη ότι πάρα πολλές μάρκες πολυτελών προϊόντων επέβαλαν υπερβολικές αυξήσεις τιμών και ότι πρέπει να κάνουν κάποια προετοιμασία προκειμένου να προσελκύσουν ξανά τους καταναλωτές — ιδίως τη μεσαία τάξη», πρόσθεσε.