Γ.Δ.
1400.61 0,00%
ACAG
0,00%
6.49
CENER
0,00%
7.05
CNLCAP
0,00%
6.9
DIMAND
0,00%
9.98
OPTIMA
0,00%
9.79
TITC
0,00%
26.2
ΑΑΑΚ
0,00%
7.5
ΑΒΑΞ
0,00%
1.43
ΑΒΕ
0,00%
0.5
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.175
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.945
ΑΛΜΥ
0,00%
2.55
ΑΛΦΑ
0,00%
1.595
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.88
ΑΡΑΙΓ
0,00%
12.16
ΑΣΚΟ
0,00%
2.6
ΑΣΤΑΚ
0,00%
7.66
ΑΤΕΚ
0,00%
0.378
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
7.42
ΑΤΤ
0,00%
11.1
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.29
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
0,00%
5.22
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.85
ΒΙΟΣΚ
0,00%
1.175
ΒΙΟΤ
0,00%
0.274
ΒΙΣ
0,00%
0.216
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.3
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.625
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
16.6
ΔΑΑ
0,00%
8.204
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.58
ΔΕΗ
0,00%
11.63
ΔΟΜΙΚ
0,00%
4.59
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.364
ΕΒΡΟΦ
0,00%
1.515
ΕΕΕ
0,00%
28.18
ΕΚΤΕΡ
0,00%
3.84
ΕΛΒΕ
0,00%
5.15
ΕΛΙΝ
0,00%
2.4
ΕΛΛ
0,00%
15.2
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
2.45
ΕΛΠΕ
0,00%
8.14
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.46
ΕΛΤΟΝ
0,00%
1.914
ΕΛΧΑ
0,00%
1.85
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.85
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.13
ΕΠΣΙΛ
0,00%
9.19
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.23
ΕΤΕ
0,00%
7.374
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.33
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.67
ΕΥΡΩΒ
0,00%
1.85
ΕΧΑΕ
0,00%
5.07
ΙΑΤΡ
0,00%
1.63
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.46
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.585
ΙΝΚΑΤ
0,00%
5.15
ΙΝΛΙΦ
0,00%
4.83
ΙΝΛΟΤ
0,00%
1.084
ΙΝΤΕΚ
0,00%
6.23
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
4.42
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.295
ΙΝΤΚΑ
0,00%
3.35
ΚΑΜΠ
0,00%
2.5
ΚΑΡΕΛ
0,00%
340
ΚΕΚΡ
0,00%
1.52
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.92
ΚΛΜ
0,00%
1.545
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.54
ΚΟΥΑΛ
0,00%
1.328
ΚΟΥΕΣ
0,00%
5.26
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
0,00%
11.3
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.8
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.42
ΛΑΒΙ
0,00%
0.83
ΛΑΜΔΑ
0,00%
6.61
ΛΑΜΨΑ
0,00%
32.8
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.96
ΛΕΒΚ
0,00%
0.36
ΛΕΒΠ
0,00%
0.36
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.38
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.72
ΜΑΘΙΟ
0,00%
1.14
ΜΕΒΑ
0,00%
3.8
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.99
ΜΕΡΚΟ
0,00%
47
ΜΙΓ
0,00%
3.965
ΜΙΝ
0,00%
0.62
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
0,00%
26.42
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.1
ΜΟΤΟ
0,00%
2.955
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.75
ΜΠΕΛΑ
0,00%
26.42
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.33
ΜΠΡΙΚ
0,00%
1.96
ΜΠΤΚ
0,00%
0.545
ΜΥΤΙΛ
0,00%
35.56
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.74
ΝΑΥΠ
0,00%
1.015
ΞΥΛΚ
0,00%
0.295
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0038
ΞΥΛΠ
0,00%
0.304
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.01
ΟΛΘ
0,00%
22.8
ΟΛΠ
0,00%
25.4
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.64
ΟΠΑΠ
0,00%
16.3
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.876
ΟΤΕ
0,00%
14.36
ΟΤΟΕΛ
0,00%
13.34
ΠΑΙΡ
0,00%
1.175
ΠΑΠ
0,00%
2.56
ΠΕΙΡ
0,00%
3.8
ΠΕΤΡΟ
0,00%
9.7
ΠΛΑΘ
0,00%
3.94
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.4
ΠΡΔ
0,00%
0.32
ΠΡΕΜΙΑ
0,00%
1.146
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.35
ΠΡΟΦ
0,00%
4.09
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.6
ΣΑΡ
0,00%
11.2
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.047
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.388
ΣΙΔΜΑ
0,00%
2.02
ΣΠΕΙΣ
0,00%
7.56
ΣΠΙ
0,00%
0.826
ΣΠΥΡ
0,00%
0.206
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
18.29
ΤΖΚΑ
0,00%
1.655
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.13
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.686
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.18
ΦΙΕΡ
0,00%
0.372
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.95
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.296
ΦΡΛΚ
0,00%
4.06
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.665

Γκράφιτι: Η αποδοχή της ”τέχνης του δρόμου” εκτοξεύει τα ενοίκια

Ο πρώτος καμβάς του «μάστερ» στα γκράφιτι, Julian Phethean, στο Λονδίνο, ήταν ένα υπόστεγο στην πίσω αυλή του, όπου κάλυψε τους τοίχους με έντονα γράμματα με σπρέι. Όταν μετέφερε την τέχνη του στους δρόμους της πόλης του τη δεκαετία του 1980, αυτή ήταν σε μεγάλο βαθμό ανεπιθύμητη -και μάλιστα συνελήφθη μερικές φορές. «Δεν είχαμε πουθενά να εξασκηθούμε», είπε. «Θεωρούσαν τα γκράφιτι απλώς βανδαλισμό», δήλωσε σε ρεπόρτερ των New York Times.

Αυτές τις μέρες, οι «καμβάδες» πρακτικά δίνονται απλόχερα στον Phethean, γνωστότερο και ως Mr Cenz. Οι πρόσφατες προσόψεις, τις οποίες μοιράζεται με το σημαντικό κοινό του, περιλαμβάνουν μια αφηρημένη τοιχογραφία σε έναν εκθεσιακό χώρο της Tesla και ένα πορτρέτο του Biggie Smalls, με τη χορηγία της Pepsi Max. «Ποτέ δεν θα μπορούσα να φανταστώ ότι θα μπορούσα να το κάνω για να ζήσω», δήλωσε. Οι ιδιοκτήτες που ήθελαν να προσελκύσουν νέους επαγγελματίες κάποτε καθάριζαν τις μουτζούρες. Αυτό ήταν πριν από το γκράφιτι μετατραπεί από αντικουλτούρα σε τάση. Τώρα οι ιδιοκτήτες κτιρίων είναι πρόθυμοι να πληρώσουν για ένα γκράφιτι, κάτι που βέβαια θα οδηγήσει σταδιακά και στην αύξηση των ενοικίων.

Από το Βερολίνο μέχρι το Λονδίνο και το Μαϊάμι, η ευρύτερη αποδοχή του γκράφιτι έχει προσελκύσει εργολάβους που θέλουν να επεκταθούν σε μοντέρνες περιοχές, εταιρείες που θέλουν να μετεγκατασταθούν σε πιο μοντέρνες γειτονιές και μάρκες που αναζητούν δημιουργικούς τρόπους για να διαφημίσουν τα προϊόντα τους. Ωστόσο, αυτή η στροφή προς τις κάποτε παραμελημένες γειτονιές έχει «εκτοξεύσει» τα ενοίκια, αφήνοντας τους καλλιτέχνες, τους οπαδούς και τους πολιτικούς με ένα δίλημμα: τι συμβαίνει αφού η τέχνη του δρόμου γίνει εμπόρευμα;

Τα ιστορικά παραδείγματα της εξάπλωσης του γκράφιτι είναι πολλά. Από τη Φιλαδέλφεια έως και τα βαγόνια του μετρό της Νέας Υόρκης, αλλά και το Βερολίνο επί σοβιετικής εποχής, όπου οι διαδηλωτές έκαναν πιτσιλιές στη δυτική πλευρά του τείχους, ενώ η ανατολική πλευρά παρέμενε «καθαρή». Αυτό, μέχρι που αυτό έπεσε το 1989, ανοίγοντας εν μιά νυκτί τεράστιους νέους «καμβάδες».

Το έργο Crazy Horse του Banksy @ https://www.julienslive.com/lot-details/index/catalog/477/lot/215830/banksy-crazy-horse-new-york-city-stencil-painting-16
Το έργο Crazy Horse του Banksy @ https://www.julienslive.com/lot-details/index/catalog/477/lot/215830/banksy-crazy-horse-new-york-city-stencil-painting-16

Ο κόσμος των γκαλερί συνέβαλε στη διάδοση των γκράφιτι, αλλά ήταν τα social media και η φήμη καλλιτεχνών όπως ο Banksy, ο Vhils και η Lady Pink που το προώθησαν σε ένα ευρύτερο κοινό. Αυτό που ακολούθησε ήταν ένα κίνημα που, όπως λένε οι ειδικοί, αναπαράχθηκε από την Αυστραλία έως την Αργεντινή, καθώς η «τέχνη του δρόμου» πρόσθεσε στο πολιτιστικό κύρος μιας γειτονιάς.

Στο ρεπορτάζ των New York Times δίνεται ως παράδειγμα το Shoreditch στο ανατολικό Λονδίνο: πριν από δεκαετίες οι εργολάβοι θεωρούσαν ότι πρόκειται για μια υποβαθμισμένη βιομηχανική περιοχή. Παρ’ όλα αυτά, ήταν ένα καταφύγιο για τους καλλιτέχνες που εκμεταλλεύτηκαν τα φτηνά ενοίκια για να δημιουργήσουν έναν δημιουργικό θύλακα.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!