Απαγορευτικό στην Ελλάδα είναι το ελεύθερο κάμπινγκ, μια μορφή διακοπών που αγαπήθηκε από χιλιάδες Έλληνες επισκέπτες. Ωστόσο, εκτός από το ελεύθερο κάμπινγκ «υπό διωγμόν» είναι και τα τροχόσπιτα, μετά τη νέα νομοθετική ρύθμιση.κάτι που έχει προκαλέσει πολλές αντιδράσεις των κατόχων τροχόσπιτων.
Από το έτος 2012, και σύμφωνα με το αρ. 38 του Ν. 4055/2012 (ΦΕΚ Α’ 51/ 12.3.2012) εισήχθη τροποποίηση, η οποία προβλέπει ότι η ελεύθερη κατασκήνωση τιμωρείται με κράτηση (και όχι με φυλάκιση πλέον) έως έξι (6) μήνες ή με πρόστιμο έως τρεις χιλιάδες (3.000) ευρώ.
Σύμφωνα με τον Νόμο 392/1976 (ΦΕΚ Α’ 199/1976), με τίτλο «Περί ιδρύσεως και λειτουργίας χώρων οργανωμένης κατασκηνώσεως (κάμπινγκ) και άλλων τινών διατάξεων», απαγορεύεται η εγκατάσταση σκηνών και στάθμευσης τροχόσπιτων σε αρχαιολογικούς χώρους, αιγιαλούς, παραλίες και γενικότερα κοινόχρηστους χώρους.

Τροχόσπiτo© pixabay
Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι το κάμπινγκ στην Ελλάδα απαγορεύεται οπουδήποτε εκτός, από τους χώρους για αυτό τον σκοπό. Από το 2012 διώκεται αυτεπάγγελτα ως πταίσμα ενώ προβλέπεται και η δυνατότητα σύλληψης και τήρησης της αυτόφωρης διαδικασίας. Οι πταισματικές παραβάσεις τιμωρούνται με έως 6 μήνες κράτηση ή με χρηματικό πρόστιμο έως 3.000€. Ενώ στις διατάξεις δεν υπάρχει ρητή αναφορά σε συγκεκριμένο είδος εξοπλισμoύ. Έτσι άτομα με εξοπλισμό που παραπέμπουν σε «οικοσκευή» και πιο μόνιμη εγκατάσταση μπορεί και να τιμωρηθούν.
Στην πράξη, η εφαρμογή του νόμου για το ελεύθερο κάμπινγκ είναι σε μεγάλο βαθμό θέμα απόφασης των τοπικών αρχών που μπορεί να μεταβάλλεται ανά περίοδο. Δεν είναι σπάνιες οι περιπτώσεις «παραλίες-στέκια» των ελεύθερων κατασκηνωτών να υπόκεινται σε αιφνιδιαστικούς ελέγχους της αστυνομίας και του λιμενικού.
Αντιδράσεις για την καθολική η απαγόρευση στάθμευσης των τροχόσπιτων
H απόφαση ότι επιτρέπεται πλέον η στάθμευση και διαμονή σε τροχόσπιτα και τροχοκινούμενα μόνο εντός αδειοδοτημένων και οργανωμένων χώρων κάμπινγκ έχει προκαλέσει σοβαρές αντιδράσεις με την ανακοίνωση του Σ.Ε.Α.Ρ.Τ.Ε. Σύλλογος Επαγγελματιών Αυτοκινούμενων και Ρυμουλκούμενων Τροχοσπίτων Ελλάδος. να επιβεβαιώνει ότι αυτή η ρύθμιση που βασίζεται στην αντικατάσταση της λέξης «εγκατάσταση» με «στάθμευση», οδηγεί πρακτικά στην καθολική απαγόρευση στάθμευσης για τα αυτοκινούμενα και ρυμουλκούμενα τροχόσπιτα.
Ο Σύλλογος με έντονη ανησυχία και αγανάκτηση τονίζει πως αυτή η νέα ερμηνεία ποινικοποιεί τη νόμιμη, ευρωπαϊκά κατοχυρωμένη χρήση αυτών των οχημάτων, προκαλώντας σοβαρό πλήγμα στον εναλλακτικό τουρισμό, τον επιχειρηματικό μας κλάδο και τη διεθνή εικόνα της χώρας. Παράλληλα προειδοποιεί για τις επακόλουθες αρνητικές συνέπειες που επιφέρει η απαγόρευση ελεύθερης στάθμευση εκτός οργανωμένων κάμπινγκ. Ειδικότερα τονίζει ότι αυτή η πρακτική αναπόδραστα θα οδηγήσει σε κατάρρευση της ζήτησης με μαζικές ακυρώσεις κρατήσεων στις εταιρείες ενοικίασης και πωλήσεων οχημάτων στις εμπορικές εταιρίες με παράλληλη μείωση των αφίξεων. Ο τουρισμός τροχόσπιτου απομακρύνεται από την Ελλάδα, με τις γειτονικές χώρες να απορροφούν τη ζήτηση. Σύμφωνα με ναυτιλιακές εταιρείες, τα πλοία φτάνουν πλέον σχεδόν άδεια από τροχόσπιτα στην Ελλάδα.
Παράλληλα δημιουργείται κλίμα δυσαρέσκεια κατά της Ελλάδος. Στην Ευρώπη των 4.000.000 ρυμουλκουμένων και 3.000.000 αυτοκινουμένων τροχοσπίτων επίσημα ταξινομημένων, υπάρχει ένας έντονος θυμός απέναντι στην Ελλάδα για την απόφαση απαγόρευσης στάθμευσης σχεδόν παντού. Τέλος, αξίζει να σημειωθεί σύμφωνα με το Σ.Ε.Α.Ρ.Τ.Ε.η μεγαλύτερη οδική βοήθεια της Γερμανίας η ADAC με 21 + εκατομμύρια συνδρομητές, ενημερώνει τους συνδρομητές της, που επιθυμούν να πάνε Ελλάδα να είναι προσεκτικοί, διότι κινδυνεύουν με πρόστιμα ως και 3000 ευρώ και με ποινή φυλάκισης. Μεγάλες Λέσχες της Ιταλίας και της Γαλλίας θεωρούν την Ελλάδα επίσης πλέον αφιλόξενη για τα τροχόσπιτα. Όπως τονίζεται η επίμαχη νομοθετική ρύθμιση αντί να στοχεύσει σε παρανομίες, ο νόμος χτυπά τη νόμιμη δραστηριότητα.
Όπως τονίζεται με έμφαση ο νόμος 5170/2025 δημιουργεί επιλεκτική διάκριση εις βάρος των αυτοκινούμενων τροχοσπίτων, τα οποία διαθέτουν άδεια κυκλοφορίας Ι.Χ. όπως και των ρυμουλκούμενων που έχουν το ίδιο δικαίωμα στάθμευσης με τα υπόλοιπα οχήματα
Η νομοθεσία ποινικοποιεί τη στάθμευση μόνο αυτών των οχημάτων, ακόμη και αν δεν πραγματοποιείται «εγκατάσταση». Η αστυνομία, σε πολλές περιπτώσεις, επιβάλλει κλήσεις ακόμη και σε δρόμους όπου ο ΚΟΚ επιτρέπει την στάθμευση και σε περιπτώσεις φιλοξενίας από καταστηματάρχες παρά τη ρητή πρόβλεψη του νόμου. Ο κλάδος απειλείται με αφανισμό:
- Απασχολούμε πάνω από 500 εργαζόμενους και εξυπηρετούμε χιλιάδες τουρίστες ετησίως.
- Αντιμετωπίζουμε σοβαρό κίνδυνο βιωσιμότητας λόγω ακυρώσεων κρατήσεων και πωλήσεων.
- Συμμετέχουμε ενεργά σε έναν τουριστικό κλάδο που δραστηριοποιείται όλο τον χρόνο, ιδιαίτερα στην περιφέρεια.
- Η Ελλάδα εμφανίζεται ως χώρα εχθρική προς τον εναλλακτικό τουρισμό, σε αντίθεση με ευρωπαϊκές χώρες που ενισχύουν τη φιλοξενία τροχοσπίτων. Η Ελλάδα έχει επίσημα 291 Κάμπινγκ με 23767 θέσεις για τροχόσπιτα. Δεν επαρκούν με βάση την ζήτηση για τουλάχιστον 60.000 θέσεις, ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες και δεν διαθέτει την εναλλακτική λύση ειδικών, δημόσιων και δημοτικών χώρων στάθμευσης ή των Camper Stop ( χώροι προσωρινής στάθμευσης για ανεφοδιασμό και ξεκούραση ). Στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης υπάρχουν 29.000
Camper Stop και τέτοιους χώρους ανέπτυξαν και οι γειτονικές Βαλκανικές χώρες.
Ο Σ.Ε.Α.Ρ.Τ.Ε σε μια προσπάθεια να βρεθεί άμεσα λύση και να μην χαθεί η σεζόν για τον τουρισμό με τροχόσπιτα ζητάει άμεσα:
- Αναστολή της εφαρμογής του άρθρου 27 του Ν. 5170/2025.
- Ισότιμη μεταχείριση των αυτοκινούμενων και ρυμουλκούμενων τροχοσπίτων με τα υπόλοιπα Ι.Χ. οχήματα ως προς τη στάθμευση και μετακίνηση.
- Αποκατάσταση της εικόνας της χώρας στο εξωτερικό, με σαφές μήνυμα φιλοξενίας.
- Δημιουργία δημοτικών χώρων στάθμευσης για την ενίσχυση των τοπικών κοινοτήτων και Camper Stops με πανελλαδικό σχεδιασμό.
- Αναβάθμιση και απλοποίηση των αδειοδοτήσεων των οργανωμένων κάμπινγκ.
- Θεσμική κατοχύρωση της δυνατότητας φιλοξενίας σε ιδιωτικούς χώρους, με ασφαλές και λειτουργικό πλαίσιο όπως εφαρμόζεται ήδη σε Γαλλία, Γερμανία και άλλες χώρες.
Καταλήγοντας σημειώνεται ότι «Δεν ζητάμε προνόμια. Ζητούμε λογική, ισονομία και συνεργασία. Ο τουρισμός τροχόσπιτου δεν είναι απειλή, αλλά ευκαιρία για την Ελληνική οικονομία και την περιφέρεια. Η Ελλάδα δεν έχει την πολυτέλεια να χάνει επισκέπτες, επιχειρήσεις και εκατομμύρια έσοδα, εξαιτίας ενός νομοθετήματος που δεν μελετήθηκε επαρκώς».
«Είμαστε η μόνη χώρα στην Ευρώπη που δεν έχουμε campers stop»
Στην εκπομπή Κοινωνία Ώρα MEGA μίλησεγια τη νέα νομοθεσία σχετικά με τα αυτοκινούμενα και τα τροχόσπιτα και ο σεφ Λευτέρης Λαζάρου που τόνισε πως ο νέος νόμος ποινικοποιεί τη στάση και τη στάθμευση του αυτοκινούμενου οχήματος.
«Πιστεύω η χώρα μας δεν έχει περιθώριο να αφήσει καμία δεξαμενή από πλευρά εσόδων στο τουριστικό μας προϊόν. Πρέπει να αντλήσει από παντού χρήματα. Είμαστε η μόνη χώρα στην Ευρώπη που δεν έχουμε campers stop», είπε ο Λευτέρης Λαζάρου.
Όπως σημείωσε ο ίδιος, τα αυτοκινούμενα οχήματα πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας και ασφάλεια, ενώ τόνισε πως πλέον με την ποινικοποίηση της στάσης και της στάθμευσης, τα αυτοκινούμενα βρίσκονται υπό διωγμό.