Σύγκρουση Γερμανίας & Ιταλίας με Κομισιόν για απαγόρευση θερμικών κινητήρων μετά το 2035

Στη σημερινή κοινή σύσκεψη υπογραμμίζεται η βούληση της γερμανοϊταλικής συμμαχίας να πιέσει για τροποποιήσεις στον ευρωπαϊκό κανονισμό

Αυτοκίνητα @ Pixabay

Ο Γερμανός καγκελάριος Φρίντριχ Μερτς θα έχει σήμερα ευρεία σύσκεψη με εκπροσώπους των αυτοκινητοβιομηχάνων και της βιομηχανίας προμηθευτών εξαρτημάτων οχημάτων, στην οποία θα μετάσχουν πολλοί τοπικοί ηγέτες γερμανικών κρατιδίων και η Ιταλίδα πρωθυπουργός Τζιόρτζια Μελόνι, για να συζητήσουν την προοπτική της πολιτικής της ΕΕ απέναντι στην απαγόρευση πώλησης νέων οχημάτων με θερμικούς κινητήρες το 2035.

Η κοινή αυτή σύσκεψη υπογραμμίζει τη βούληση της γερμανοϊταλικής συμμαχίας να πιέσει για τροποποιήσεις στον ευρωπαϊκό Κανονισμό και να διασφαλίσει τη βιώσιμη μετάβαση της Ευρώπης προς την ηλεκτροκίνηση, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην οικονομική ανταγωνιστικότητα και την τεχνολογική ετοιμότητα της βιομηχανίας.

Διχασμένη η Ευρωβουλή

Βαθιά διχασμένη φάνηκε η ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, στη συζήτηση που έγινε το απόγευμα της Τετάρτης 8/10 στο Στρασβούργο, κατόπιν αιτήματος της ομάδας των Ευρωπαίων Συντηρητικών, που ζητούν κατάργηση της απαγόρευσης της πώλησης αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης.

Ευρωβουλευτές από χώρες παραγωγής αυτοκινήτων θέλουν να αναιρέσουν αυτό το μέτρο που εγκρίθηκε το 2023. Προηγήθηκε διεκδικητική επιστολή της Γερμανο-ιταλικής συμμαχίας που ζητά να εγκαταληφθεί ο στόχος του 2035 και να αποδεχτεί η Κομισιόν την τεχνολογική ουδετερότητα και την ελευθερία καινοτομίας.

Ο καγκελάριος της Γερμανίας Μερτς και η πρωθυπουργός της Ιταλίας Τζιόρτζια Μελόνι υπέγραψαν κοινή επιστολή προς την Κομισιόν, ζητώντας την αναγνώριση και την πώληση οχημάτων που χρησιμοποιούν χαμηλής ή μηδενικής εκπομπής καύσιμα, όπως τα βιοκαύσιμα, πέραν των αποκλειστικά ηλεκτρικών οχημάτων, μετά το 2035.

Η πρωτοβουλία τους έχει προκαλέσει αναστάτωση, καθώς δηλώνει ξεκάθαρα ότι το ισχύον πλαίσιο θα επιφέρει «ασύμμετρες κυρώσεις» στη βιομηχανία, απειλώντας την οικονομική βιωσιμότητα του ευρωπαϊκού αυτοκινητοβιομηχανικού τομέα.

Πολλοί ευρωβουλευτές θεωρούν ότι αν δεν αναθεωρηθεί ο αυστηρός στόχος της Επιτροπής, με δεδομένη την κυριαρχία της Κίνας στην ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτων, η απαγόρευση θα βλάψει μόνο την ευρωπαϊκή οικονομία.

Πολιτική και βιομηχανική σύγκρουση

Η Ευρωπαϊκή Ένωση προωθεί την απαγόρευση πώλησης νέων αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης (βενζίνη, ντίζελ, αέριο) από το 2035, με στόχο τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και την επίτευξη της κλιματικής ουδετερότητας.

Το μέτρο βασίζεται στην επίσπευση της μετάβασης προς τα ηλεκτρικά οχήματα, στο πλαίσιο μιας ευρύτερης πολιτικής που χαρακτηρίζεται από επιμονή στους περιβαλλοντικούς στόχους, παρά τις αντιδράσεις από την αυτοκινητοβιομηχανία και ορισμένες κυβερνήσεις.

Αντιδρούν και άλλες χώρες

Η αντίθεση στη συγκεκριμένη απαγόρευση δεν περιορίζεται μόνο σε Γερμανία και Ιταλία. Συντηρητικές πολιτικές ομάδες σε επίπεδο ΕΕ έχουν υποστηρίξει την ανάγκη να ακυρωθεί ή να τροποποιηθεί η απαγόρευση, για να διασωθεί η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία αντιμετωπίζει ήδη σοβαρές προκλήσεις από τον παγκόσμιο ανταγωνισμό και την απαίτηση για ταχύτερη προσαρμογή στην ηλεκτροκίνηση.

Οι περιβαλλοντικές οργανώσεις ωστόσο επιμένουν στην αυστηρότητα των μέτρων, επισημαίνοντας τις σημαντικές επιπτώσεις στην κλιματική κρίση.