Οι παραδοσιακοί οπαδοί της Ferrari δεν μπορούν εύκολα να δεχτούν την ιδέα ενός μοντέλου της θρυλικής ιταλικής εταιρείας σπορ αυτοκινήτων χωρίς κινητήρα εσωτερικής καύσης. Αυτό ακριβώς, όμως, σκοπεύει να κάνει ο επικεφαλής της αυτοκινητοβιομηχανίας, Μπενεντέτο Βίνια.
Όπως γράφει το FAZ, η Elettrica, όπως ονομάζει το νέο μοντέλο η εταιρεία πολυτελείας, θα είναι η πρώτη αμιγώς ηλεκτροκίνητη Ferrari. Σε αντίθεση με ό,τι είχε αρχικά ανακοινωθεί, ο διευθύνων σύμβουλος Μπενεντέτο Βίνια θα παρουσιάσει αρχικά μόνο την τεχνολογία κίνησης της Elettrica, ενώ η παρουσίαση του ίδιου του αυτοκινήτου θα ακολουθήσει την άνοιξη. Προφανώς, η εξέλιξη του πρώτου ηλεκτρικού μοντέλου απαιτεί περισσότερο χρόνο από ό,τι είχε αρχικά προγραμματιστεί, σχολιάζει το δημοσίευμα.
Η Elettrica αποτελεί πρόκληση για τη Ferrari. Σε κανένα άλλο τμήμα της αγοράς αυτοκινήτου οι κατασκευαστές δεν δυσκολεύονται τόσο να πείσουν τους πελάτες τους να αγοράσουν ένα αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο, όσο στην κατηγορία των ακριβότερων οχημάτων. «Στην κατηγορία πολυτελείας, η ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα είναι πολύ χαμηλή», συνοψίζει ο Χάραλντ Χέντρικσε, ειδικός του κλάδου της αυτοκίνησης στην Citi στο Λονδίνο.
Οι πιο εύποροι αγοραστές αυτοκινήτων προτιμούν να συνεχίσουν με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Οι ανταγωνιστές της Ferrari στην πολυτελή κατηγορία έχουν ήδη αναθεωρήσει προς τα κάτω τις φιλοδοξίες τους. Η Lamborghini παρουσίασε ήδη πριν από δύο χρόνια ένα ηλεκτρικό πρωτότυπο όχημα με το όνομα Lanzador. Όμως στην αγορά αναμένεται να κυκλοφορήσει μόλις το 2029. Και το αν το Lanzador θα είναι πράγματι αμιγώς ηλεκτρικό, δεν φαίνεται πλέον σίγουρο. Πιθανώς το μοντέλο της Lamborghini να έχει υβριδικό-ηλεκτρικό σύστημα κίνησης, δηλαδή εκτός από τον ηλεκτροκινητήρα θα διαθέτει και κινητήρα εσωτερικής καύσης. Επίσης, η αγγλική πολυτελής μάρκα Bentley θα κυκλοφορήσει το πρώτο της ηλεκτρικό μοντέλο αργότερα από ό,τι είχε αρχικά προγραμματίσει.
Η Bentley και η Lamborghini ανήκουν και οι δύο στον όμιλο VW. Όπως και η Porsche, της οποίας τα αυτοκίνητα είναι λιγότερο ακριβά και παράγονται σε πολύ μεγαλύτερους αριθμούς από ό,τι εκείνα των πολυτελών αυτοκινητοβιομηχανιών Bentley, Ferrari και Lamborghini. Αλλά και η Porsche επλήγη σοβαρά από την κάμψη της ζήτησης για ηλεκτρικά οχήματα στην ανώτερη κατηγορία και ανακοίνωσε πριν από δύο εβδομάδες ότι θα επενδύσει δισεκατομμύρια στην ανάπτυξη νέων μοντέλων με κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Ο Βίνια μετριάζει επίσης τις προσδοκίες όσον αφορά τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση. Όταν ερωτήθηκε πρόσφατα σε συνέντευξη αν η Elettrica θα αποτελέσει μοντέλο-καμπή για το brand, ο Ιταλός CEO χαρακτήρισε το ηλεκτρικό αυτοκίνητο απλώς ως μια «σημαντική προσθήκη» στη γκάμα των μοντέλων.
«Η Ferrari πρέπει να αποδείξει ότι τα ηλεκτρικά της αυτοκίνητα είναι εξίσου επιθυμητά με τα οχήματα εσωτερικής καύσης», σημειώνει ο Χέντρικσε. Αυτό ξεκινά ήδη από τον ήχο του κινητήρα: μια Ferrari που, λόγω της ηλεκτροκίνησης, απλώς σιγομουρμουρίζει; Αδιανόητο για πολλούς οπαδούς της μάρκας. Γι’ αυτό εικάζεται ότι η Ferrari θα ενισχύσει ηλεκτρικά τον ήχο του κινητήρα, ώστε να φτάσει στα συνηθισμένα επίπεδα έντασης των άλλων αυτοκινήτων της.
Ferrari: Τα πιο δύσκολα ίσως δεν έχουν έρθει ακόμα, προειδοποιούν αναλυτές
Η Ferrari έχει στο ενεργητικό της χρυσά χρόνια. Κανονικά, στον τομέα της πολυτέλειας πρέπει να διατηρείται μια λεπτή ισορροπία: Όποιος χρεώνει πολύ υψηλές τιμές για τα προϊόντα του, δεν πρέπει να παράγει υπερβολικά πολλά από αυτά. Οι πελάτες πληρώνουν τόσα χρήματα επειδή τα προϊόντα αυτά αποτελούν σύμβολα κύρους ακριβώς διότι είναι ακριβά και σπάνια.
Η Ferrari, ωστόσο, κατάφερε κάτι διαφορετικό: Ήταν ένας μικρός κατασκευαστής που αύξησε δραματικά την παραγωγή των αυτοκινήτων του τα τελευταία δέκα χρόνια και οι πελάτες ήταν παρ’ όλ’ αυτά πρόθυμοι να πληρώσουν πολύ υψηλότερες τιμές για τα σπορ αυτοκίνητα από το Μαρανέλο. Το αποτέλεσμα ήταν μια τεράστια αύξηση της κερδοφορίας. Το ετήσιο κέρδος της Ferrari υπερπενταπλασιάστηκε από το 2015 έως το 2024, φτάνοντας τα 1,5 δισεκατομμύρια ευρώ.
Η χρηματιστηριακή αξία της Ferrari έχει εκτοξευθεί σε ιλιγγιώδη ύψη: Κατά την εισαγωγή της στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης το 2015 μια μετοχή της Ferrari κόστιζε 52 δολάρια, ενώ σήμερα αξίζει περίπου 490 δολάρια. Η κεφαλαιαγορά αποτιμά σήμερα τη μικρή αυτή εταιρεία, που παράγει ετησίως μόλις 14.000 αυτοκίνητα, στα 75 δισ. ευρώ. Έτσι, η Ferrari αξίζει περισσότερο από μεγάλους ομίλους όπως η BMW, η Mercedes και η Volkswagen, που πωλούν εκατομμύρια αυτοκίνητα κάθε χρόνο.
Όμως αυτό το θεαματικά επιτυχημένο -και μάλιστα για ένα αρκετά μεγάλο διάστημα- επιχειρηματικό μοντέλο της Ferrari, μπορεί τώρα να φτάνει στα όριά του. Πρώτον, όσον αφορά τις τιμές: Το να οδηγεί κανείς μια Ferrari ήταν πάντα πολύ δαπανηρό, αλλά ποτέ δεν ήταν τόσο ακριβό όσο σήμερα. Πέρυσι, ένα καινούργιο αυτοκίνητο από το Μαρανέλο κόστιζε κατά μέσο όρο 417.000 ευρώ, το οποίο μεταφράζεται σε αύξηση τιμής 77% σε σύγκριση με το 2013.
Μια ακραία περίπτωση είναι τα λεγόμενα «Supercars», τα σπάνια κορυφαία μοντέλα για συλλέκτες και πιστούς πελάτες της μάρκας, τα οποία η Ferrari λανσάρει στην αγορά κάθε λίγα χρόνια σε περιορισμένο αριθμό. Το τρέχον κορυφαίο μοντέλο F80 κοστίζει περίπου 3,6 εκατομμύρια ευρώ και είναι έτσι υπερδιπλάσιο σε τιμή από το τελευταίο Supercar της μάρκας, τη LaFerrari, που παραγόταν μέχρι το 2018.
Είναι όμως εκπληκτικό: Παρά την έκρηξη των τιμών, η Ferrari κατάφερε να πουλάει όλο και περισσότερα αυτοκίνητα. Πέρυσι παρέδωσε σχεδόν 14.000 οχήματα, σχεδόν διπλάσια από ό,τι το 2013. Ποτέ στο παρελθόν δεν είχαν βγει τόσες Ferrari από τις γραμμές παραγωγής όσες σήμερα.
Μπορεί αυτό να συνεχιστεί; Η πολυετής άνοδος της τιμής της μετοχής της Ferrari, πάντως, έχει σταματήσει από το καλοκαίρι του 2024. Ο Χέντρικσε ανήκει στη μειοψηφία των αναλυτών που συνιστούν την πώληση της μετοχής της Ferrari. «Η Ferrari το παράκανε με τις αυξήσεις των τιμών», πιστεύει. Τα τελευταία πέντε χρόνια ήταν «μοναδικά» για τον κατασκευαστή, το μέλλον θα είναι πιο δύσκολο.
Η Ferrari απέχει πολύ από μια κρίση όπως αυτή που βιώνει η Porsche. Αλλά και η πολυτελής μάρκα από την Ιταλία δεν μπορεί πλέον να αυξάνει συνεχώς τους αριθμούς παραγωγής της, λέει ο αναλυτής. Διαφορετικά, θα διαβρωθεί η αξία των ακριβών Ferrari στα γκαράζ. Διότι τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα της μάρκας είναι μέχρι τώρα τόσο πολύτιμα και επειδή τα καινούργια αυτοκίνητα Ferrari είναι διαθέσιμα μόνο σε περιορισμένο αριθμό. Πολυετείς περίοδοι αναμονής μέχρι την παράδοση δεν είναι σπάνιο φαινόμενο.
Τα μοντέλα της Ferrari γίνονται συχνά αντικείμενα διαπραγμάτευσης στη λεγόμενη «γκρίζα αγορά», την εμπορία αυτοκινήτων εκτός του επίσημου δικτύου διανομής, σε τιμές πολύ υψηλότερες από την τιμή καταλόγου του κατασκευαστή. Αλλά αν η επένδυση σε τέσσερις τροχούς αρχίσει ξαφνικά να αποφέρει ζημιές, τότε ακόμη και οι πιστοί πελάτες του brand μπορεί να μην αγοράζουν πλέον καινούργιες Ferrari.
Η αγορά μεταχειρισμένων πολυτελών αυτοκινήτων είναι σχετικά αδιαφανής, αλλά υπάρχουν αναφορές ότι και σε άλλα μοντέλα της Ferrari οι επιτεύξιμες τιμές μεταπώλησης μειώνονται. «Οι Ferrari χάνουν την αξία τους περισσότερο από ποτέ άλλοτε», αναφέρθηκε την άνοιξη σε ένα blog της βρετανικής λέσχης οδηγών σπορ αυτοκινήτων «Supercar Driver», η οποία παραπονέθηκε ότι τα αυτοκίνητα από το Μαρανέλο δεν είναι πλέον τόσο «ξεχωριστά» όσο παλαιότερα. Αρχίζει να υπάρχει αναβρασμός στους κύκλους των θιασωτών της Ferrari…