Οι ιστορίες των οικογενειών Πεζό, Ανιέλι και Πόρσε είναι συνυφασμένες με την ιστορία της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας. Τα αδέλφια Ζαν-Πιέρ και Ζαν-Φρεντερίκ Πεζό μετέτρεψαν τον οικογενειακό αλευρόμυλο σε χαλυβουργείο και μηχανουργείο. Έπειτα ασχολήθηκαν με την κατασκευή ποδηλάτων, με τον γιό του Ζαν-Πιέρ, Αρμάντ, να οραματίζεται το μέλλον στην μηχανοκίνηση. Το 1895 κατασκεύασε το πρώτο όχημα με βενζινοκινητήρα της Daimler. Παρομοίως, ο Τζιοβάνι Ανιέλι προέρχονταν από ευκατάστατη οικογένεια γαιοκτημόνων. Όμως πήρε το ρίσκο μαζί με άλλους 29 συνεταίρους και ίδρυσαν την εταιρεία S.p.A. Fabbrica Italiana di Automobili Torino (Ιταλική Βιομηχανία Αυτοκινήτων Τορίνου), γνωστή με τα αρχικά F.I.A.T. τον Ιούλιο του 1899. Έως το 1920 έγινε ο πρόεδρος της εταιρείας αφού εδραίωσε τον πλήρη έλεγχο.
Ο Φέρντιναντ Πόρσε είχε εκδηλώσει κλίση στον ηλεκτρισμό και τη μηχανολογία από μικρή ηλικία. Στα 23 του, το 1898, δημιούργησε το Lohner-Porsche, ένα από τα πρώτα υβριδικά οχήματα στον κόσμο, με ηλεκτρικούς κινητήρες στους τροχούς. Συνέχισε την καριέρα του ως επικεφαλής σχεδιαστής και τεχνικός διευθυντής σε μεγάλες εταιρείες όπως η Austro-Daimler και η Daimler (πρόδρομος της Mercedes-Benz), σχεδιάζοντας θρυλικά αγωνιστικά και πολυτελή αυτοκίνητα. Την 1η Δεκεμβρίου 1931, ίδρυσε στη Στουτγάρδη την εταιρεία «Dr. Ing. h. c. F. Porsche GmbH, Konstruktionen und Beratung für Motoren und Fahrzeuge» (Δρ. Μηχ. h.c. F. Porsche ΕΠΕ, Κατασκευές και Συμβουλές για Κινητήρες και Οχήματα). Το πιο σημαντικό έργο του την εποχή εκείνη ήταν ο σχεδιασμός του «Αυτοκινήτου του Λαού» (Volkswagen) για τη ναζιστική κυβέρνηση, το οποίο οδήγησε στη δημιουργία του θρυλικού Volkswagen Beetle (Σκαραβαίος). Όσο ο Φέρντιναντ Πόρσε ήταν, όμως, στη φυλακή μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο ως εγκληματίας πολέμου, εκτίοντας 22 μήνες πριν αθωωθεί, ο γιός του Φέρι ανέλαβε να κρατήσει όρθια την εταιρεία.
Οι απόγονοι αυτών των ιστορικών οικογενειών προσαρμόζονται στα σημερινά δεδομένα που, όμως, δεν δημιουργούν θετικές προσδοκίες για την μετάβαση της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας σε ένα εξίσου φιλόδοξο μέλλον. Αντιμέτωπες με τους δασμούς Τραμπ και τον σκληρό ανταγωνισμό από τα φθηνά ηλεκτροκίνητα της Κίνας (EVs), οι εταιρείες του κλάδου καλούνται να επανέλθουν δυναμικά στο προσκήνιο. Προς το παρόν, όμως, η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία προσπαθεί να επιπλεύσει, με τους Ανιέλι, Πόρσε και Πεζό να διαφοροποιούν τις επιχειρηματικές τους δραστηριότητες.
Τα προβλήματα της Stellantis επηρεάζουν τους επενδυτικούς οίκους των Ανιέλι και της Πεζό
Σήμερα, της οικογενειακής αυτοκρατορίας Ανιέλι ηγείται ο Τζον Έλκαν, δισέγγονος του Τζιάνι. Πρόσφατα η Exor NV, η εταιρεία χαρτοφυλακίου των Ανιέλι, αποφάσισε να απαλλαχθεί από μια ιστορική δραστηριότητα του ιταλικού ομίλου. Τα φορτηγά, τα πούλμαν και τα λεωφορεία της Iveco, καθώς και η αμυντική της δραστηριότητα, θα πωληθούν μέχρι την επόμενη άνοιξη. Τα εμπορικά οχήματα θα ενισχύσουν τον κλάδο αυτοκινήτων μιας άλλης δυναστείας, αυτής των Ινδών της TataMotors. Όσο για τις αμυντικές δραστηριότητες, θα πωληθούν στην ιταλική Leonardo. Η οικογένεια Ανιέλι, η οποία κατέχει το 27,1% του κεφαλαίου της Iveco, θα εισπράξει 1,5 δισ. ευρώ από τα 4 δισ. ευρώ που θα προκύψουν από αυτές τις δύο συναλλαγές, οι οποίες αναμένεται να ολοκληρωθούν το καλοκαίρι.
Με στόχο την επέκταση των επενδύσεων σε άλλους τομείς, ειδικότερα την υγεία και τεχνολογία, η Exor πούλησε επίσης το 4% του μεριδίου που κατέχει στη Ferrari, έναντι τριών δισ. ευρώ. Εντούτοις, η Exor παραμένει ο μεγαλύτερος μέτοχος της Ferrari, με ποσοστό 20% του μετοχικού κεφαλαίου και περίπου 30% των δικαιωμάτων ψήφου καθώς η συγκεκριμένη αυτοκινητοβιομηχανία παραμένει ακμαία. Εισήχθη στα 52 δολάρια η μετοχή το 2015, και σήμερα διαπραγματεύεται στα 423 ευρώ, με άνοδο 122% την τελευταία πενταετία.
Αυτό δεν ισχύει στην περίπτωση του ομίλου Stellantis, κάτω από την ομπρέλα του οποίου συνυπάρχουν οι Fiat και Peugeot από τον Ιανουάριο του 2021 μαζί με άλλες περίπου 12 μάρκες αυτοκινήτων σε Ευρώπη και ΗΠΑ. Όπως επισημαίνεται και από σχετικό δημοσίευμα της Le Figaro, 0 ιταλο-γαλλο-αμερικανικός γίγαντας απογοήτευσε τις οικογένειες Ανιέλι και Πεζό. Όλοι ήλπιζαν να επωφεληθούν από τα περίφημα «διψήφια περιθώρια κέρδους» που υποσχόταν ο Κάρλος Ταβάρες μέχρι το τέλος της δεκαετίας. Μετά από λειτουργικά περιθώρια 13,4% το 2022 και 12,8% το 2023, σημειώθηκε κατακόρυφη πτώση στο 5,5% το 2024. Το πρώτο εξάμηνο του 2025, η Stellantis έπεσε παρασύρθηκε στο κόκκινο με καθαρές ζημιές 2,3 δισ. ευρώ. Κατά συνέπεια, η Exor δημοσίευσε ζημίες 624 εκατ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2025, κάνοντας λόγο για «ανεπαρκείς» επιδόσεις στους τομείς της αυτοκινητοβιομηχανίας και της βιομηχανίας.
Παράλληλα και η οικογένεια Πεζό βλέπει την παρουσία της να συρρικνώνεται στο όμιλο της Stellantis, με μερίδιο που είναι μικρότερο του 8% του συνόλου μέσω της Peugeot Invest. Ο Ρομπέρ Πεζό είναι πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της Peugeot Invest, η οποία δεν είναι εισηγμένη και ανήκει κατά πλειοψηφία στην οικογένεια Πεζό (μέσω της Établissements Peugeot Frères). Σήμερα, η η Stellantis δίνει μεγαλύτερο βάρος στις ΗΠΑ, όπου η αγορά είναι πιο δυναμική από ό,τι στην Ευρώπη. Σύμφωνα με το Bloomberg, η Stellantis σχεδιάζει να επεκτείνει την παρουσία της στην απέναντι όχθη του Ατλαντικού, επενδύοντας 10 δισ. δολάρια.
Η οικογενειακή δυναστεία των Πόρσε και Πίεχ και το μέλλον της Volkswagen
Παράλληλα, η οικογενειακή δυναστεία των Πόρσε και Πίεχ, η οποία κατέχει την πλειοψηφία των δικαιωμάτων ψήφου στην Volkswagen, καλείται να λάβει δύσκολες αποφάσεις. Η Volkswagen AG, η οποία ελέγχει την αυτοκινητοβιομηχανία Porsche AG, ελέγχεται με τη σειρά της από την Porsche SE. Μπορεί να είναι μία από τις πιο πολύπλοκες εταιρικές δομές στην παγκόσμια βιομηχανία, η Bild ξεσκέπασε πρόσφατα την είδηση ότι η οικογένεια προβληματίζεται για το μέλλον του ομίλου σε σημείο που εξέτασε να μειώσει τη συμμετοχή της. Το δημοσίευμα διαψεύστηκε παρά τα προβλήματα της Volkswagen έτσι όπως καθρεπτίζονται από την πτώση των λειτουργικών κερδών κατά 29% το β’ τρίμηνο από πέρσι. Παρά τις διαψεύσεις της, η Porsche SE είχε ωστόσο δηλώσει στις αρχές Μαρτίου ότι θέλει να «διαφοροποιηθεί περαιτέρω» και να τοποθετηθεί ως μια «παγκόσμια επενδυτική πλατφόρμα». Πληροφορίες του γερμανικού Τύπου κάνουν λόγο για μια στροφή στον αμυντικό κλάδο, που η κυβέρνηση του Φρίντριχ Μερτς δρομολογεί επενδύσεις μισού δισ. ευρώ.