Για τον κινεζικό όμιλο ηλεκτρικών αυτοκινήτων BYD, το Ηνωμένο Βασίλειο αναδείχθηκε τον Σεπτέμβριο στη δεύτερη μεγαλύτερη αγορά παγκοσμίως – πίσω από την εγχώρια αγορά της Κίνας. Οι Κινέζοι πούλησαν 11.271 οχήματα τον μήνα αυτόν, αριθμός που αποτελεί σχεδόν δεκαπλασιασμό σε σύγκριση με τα 1.150 BYD που πωλήθηκαν τον αντίστοιχο μήνα του προηγούμενου έτους. Ο όμιλος, με έδρα στη Σενζέν της νότιας Κίνας, αποκτά έτσι μερίδιο αγοράς 3,6% στο νησί.
Όπως μεταδίδει η Die Welt, στη Γερμανία, επίσης, ο κινεζικός κατασκευαστής έκανε ένα μεγάλο άλμα τον Σεπτέμβριο: 3.255 BYD ταξινομήθηκαν για πρώτη φορά τον περασμένο μήνα. Τον αντίστοιχο μήνα του προηγούμενου έτους ήταν λιγότερα από 200. Μέχρι στιγμής φέτος, στη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτου της Ευρώπης ο αριθμός ανήλθε σε 11.818 οχήματα· σε εννέα μήνες, οι Κινέζοι κατάφεραν να πουλήσουν στη Γερμανία λίγο περισσότερα απ’ όσα πούλησαν στο Ηνωμένο Βασίλειο τον περασμένο μήνα.
«Το ότι το Ηνωμένο Βασίλειο έγινε η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά για την BYD με κάνει εξαιρετικά περήφανο», δήλωσε στη γερμανική εφημερίδα ο Bono Ge, διευθύνων σύμβουλος της BYD για τη Μεγάλη Βρετανία. Αναφέρθηκε σε νέα plug-in υβριδικά μοντέλα και ηλεκτρικά οχήματα του κατασκευαστή που θα κυκλοφορήσουν στην αγορά τους επόμενους μήνες. Η BYD μόλις εγκαινίασε την εκατοστή της αντιπροσωπεία αυτοκινήτων. «Το μέλλον φαίνεται εξαιρετικά ελπιδοφόρο για εμάς εδώ», δήλωσε πεπεισμένος ο Ge.
Μονάδες παραγωγής της BYD στην Ευρώπη
Το BYD Seal U, ένα plug-in υβριδικό, κατάφερε τον περασμένο μήνα να φτάσει στην 6η θέση της λίστας με τα μοντέλα με τις περισσότερες πωλήσεις στη Μεγάλη Βρετανία. Με το Jaecoo 7 και το MG HS, δύο ακόμη κινεζικά μοντέλα βρίσκονται στην πρώτη δεκάδα. Το μοναδικό γερμανικό αυτοκίνητο στη λίστα είναι το VW Golf στην 9η θέση.
Η Μεγάλη Βρετανία είναι μια ελκυστική αγορά για την BYD και άλλες παρόμοιες εταιρείες. Σε αντίθεση με την εισαγωγή στην ΕΕ ή τις Ηνωμένες Πολιτείες, τα οχήματα δεν επιβαρύνονται με δασμούς. Για να εξυπηρετήσουν την ευρωπαϊκή αγορά φθηνότερα, οι Κινέζοι κατασκευάζουν αυτήν τη στιγμή μία μονάδα παραγωγής στο Σέγκεντ της Ουγγαρίας. Για τους Βρετανούς καταναλωτές τα οχήματα είναι ενδιαφέροντα, καθώς, όπως και πολλά άλλα κινεζικά μοντέλα, είναι φθηνότερα από τα αυτοκίνητα ευρωπαϊκής, ιαπωνικής ή κορεατικής παραγωγής. Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες δεν είναι δημοφιλείς μόνο στο νησί, αλλά σε μεγάλα τμήματα της Ευρώπης, δήλωσε στην Die Welt ο Patrick Hummel, επικεφαλής του ευρωπαϊκού τομέα έρευνας αυτοκινήτου στη UBS.
«Στο φθηνότερο άκρο του φάσματος είναι επιτυχημένοι». Σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, εκτίμησε το μερίδιο αγοράς τους στο 5%, υπερδιπλάσιο απ’ ό,τι πριν από έναν χρόνο. Σε ορισμένες περιοχές τα καταφέρνουν ακόμα καλύτερα, μεταδίδει η Die Welt. «Ήδη σήμερα τα κινεζικά αυτοκίνητα στην Ιταλία ή την Ισπανία έχουν μερίδιο αγοράς σχεδόν 10%». Μόνο στη γερμανική αγορά δυσκολεύονται οι Κινέζοι. Εδώ είναι ιδιαίτερα δύσκολο για τους προμηθευτές, είπε ο Hummel, αναφερόμενος αφενός στην έντονη αφοσίωση στις μάρκες στη χώρα, αφετέρου στη μεγάλη σημασία της αγοράς εταιρικών στόλων από εμπορικούς πελάτες.
Η κόντρα BYD και Tesla
Πέρυσι η BYD ξεπέρασε για πρώτη φορά παγκοσμίως τον αμερικανικό κατασκευαστή Tesla σε τζίρο. Στα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ωστόσο, η Tesla παραμένει μπροστά, καθώς η BYD έχει και πολλά υβριδικά στο πρόγραμμά της. Στην εγχώρια αγορά της, η BYD παρουσίασε πρόσφατα κάμψη. Τον Σεπτέμβριο οι πωλήσεις μειώθηκαν για πρώτη φορά εδώ και ενάμιση χρόνο. Σύμφωνα με ανακοίνωση στο χρηματιστήριο του Χονγκ Κονγκ την περασμένη Τετάρτη, οι πωλήσεις με 396.000 αυτοκίνητα ήταν κατά 5,5% χαμηλότερες από τον αντίστοιχο μήνα του προηγούμενου έτους.
Για το δεύτερο τρίμηνο, η BYD ανέφερε επίσης κέρδη 6,4 δισεκατομμυρίων γιουάν (773 εκατομμύρια ευρώ), κατά 30% χαμηλότερα από το 2024. Μεταξύ άλλων, γίνεται αισθητός ο σκληρός ανταγωνισμός τιμών στην κινεζική αγορά, τον οποίο η κυβέρνηση προσπαθεί πλέον να αμβλύνει.
Για τη βρετανική αγορά, η BYD έχει περαιτέρω σχέδια επέκτασης. Τα επόμενα χρόνια, το δίκτυο πρόκειται να επεκταθεί σε 280 αντιπροσωπείες αυτοκινήτων. Με περίπου 20 υπαλλήλους η καθεμία, θα εργάζονται αποκλειστικά για την αυτοκινητοβιομηχανία. Και στη Γερμανία, η επέκταση του δικτύου διανομής βρίσκεται σε εξέλιξη. Μέχρι πέρυσι η BYD συνεργαζόταν με τη Hedin Mobility, αλλά στη συνέχεια ανέλαβε η ίδια τις δραστηριότητες. Εν τω μεταξύ, πάνω από 50 ιδιόκτητες αντιπροσωπείες προσφέρουν τα οχήματα και ο αριθμός τους πρόκειται να αυξηθεί γρήγορα.
Η BYD και η βρετανική αγορά
Ο Σεπτέμβριος ήταν ένας μήνας ρεκόρ στο νησί για τις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων. Σύμφωνα με στοιχεία του κλαδικού συνδέσμου Society for Motor Manufacturers and Traders (SMMT), η ζήτηση για αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα αυξήθηκε κατά σχεδόν ένα τρίτο, φτάνοντας τα 72.779 οχήματα. Αυτό αντιστοιχούσε στο 23% της συνολικής ζήτησης. Ακόμη πιο έντονη, αν και σε χαμηλότερο επίπεδο, ήταν η αύξηση κατά 56% στα plug-in υβριδικά. Τα πλήρως ηλεκτρικά και υβριδικά οχήματα αποτέλεσαν τον Σεπτέμβριο περισσότερες από τις μισές νέες ταξινομήσεις.
«Τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα οδηγούν την ανάπτυξη της αγοράς μετά από ένα μάλλον υποτονικό καλοκαίρι», δήλωσε στην Die Welt ο διευθύνων σύμβουλος του SMMT, Mike Hawes. Αν και η ζήτηση παραμένει ακόμη πίσω από τις φιλοδοξίες, οι επενδύσεις του κλάδου αποδίδουν καρπούς, δεδομένης της αύξησης της ζήτησης για οχήματα με χαμηλές ή μηδενικές εκπομπές. Ο Hawes εμφανίστηκε αισιόδοξος ότι το νέο «Electric Car Grant» της βρετανικής κυβέρνησης αναμένεται να τονώσει περαιτέρω τη ζήτηση για ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Συνολικά 650 εκατομμύρια λίρες (750 εκατομμύρια ευρώ) διέθεσε η κυβέρνηση τον Ιούλιο για την οικονομική ενίσχυση επιλεγμένων ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Οι αγοραστές ιδιαίτερα φιλικών προς το περιβάλλον αυτοκινήτων λαμβάνουν επιδότηση έως και 3.750 λίρες. Αυτό το ανώτατο ποσό ισχύει για το Ford Puma Gen-E και το Hyundai Inster. Μια χούφτα επιπλέον οχημάτων πληρούν τις προϋποθέσεις για ένα χαμηλότερο ποσό 1.500 λιρών. Τα κινεζικά οχήματα εξαιρούνται μέχρι στιγμής από την επιδότηση, με αναφορά στις εκπομπές ρύπων κατά την παραγωγή.
Η Stella Li, ως αντιπρόεδρος της BYD αρμόδια για τη διεθνή επέκταση, είχε χαρακτηρίσει την οικονομική ενίσχυση το καλοκαίρι στους Financial Times ως «ανόητη». «Λειτουργεί περισσότερο σαν ναρκωτικό»· μακροπρόθεσμα, μετά τη λήξη της, η Μεγάλη Βρετανία θα υποφέρει. Άλλοι προμηθευτές έχουν προσαρμόσει ανάλογα τις δικές τους τιμές. Η Leapmotor, στην οποία η Stellantis κατέχει μειοψηφικό μερίδιο, προσφέρει τα οχήματά της φθηνότερα από την εισαγωγή της κρατικής επιδότησης. Το To3 διατίθεται με το λεγόμενο «Leap Grant» για λιγότερο από 14.000 λίρες.