Η Porsche ανακοίνωσε την πρώτη της ζημιογόνο τριμηνία από τότε που εισήχθη στο χρηματιστήριο, με τον κατασκευαστή πολυτελών αυτοκινήτων να δέχεται πλήγμα 3,1 δισ. ευρώ το 2025 εξαιτίας της αναδίπλωσης στα σχέδιά της για ηλεκτροκίνηση και των αμερικανικών δασμών.
Η εταιρεία, γνωστή για την εμβληματική 911, κατέγραψε λειτουργική ζημιά 967 εκατομμυρίων ευρώ στο τρίτο τρίμηνο του έτους, καθώς καθυστέρησε ορισμένα από τα προγράμματα ηλεκτρικών οχημάτων της και ακύρωσε το σχέδιο ανάπτυξης δικών της μπαταριών. Η πτώση της ζήτησης στην Κίνα επιδείνωσε περαιτέρω την κατάσταση.
Τα τελευταία χρόνια, η Porsche δυσκολεύεται να διατηρήσει την αναπτυξιακή της πορεία. Η υποχώρηση του ενδιαφέροντος για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα και οι αμερικανικοί δασμοί οδήγησαν σε χαμηλές πωλήσεις στην Κίνα και τις ΗΠΑ.
Η κακή επίδοση είχε ως αποτέλεσμα τη διαγραφή της μετοχής της από τον δείκτη DAX της Γερμανίας. Τον περασμένο μήνα, η εταιρεία αναθεώρησε προς τα κάτω τις προβλέψεις της για τέταρτη φορά μέσα στο 2025, γεγονός που επηρέασε αρνητικά και τη μητρική Volkswagen AG.
Ο οικονομικός διευθυντής της Porsche, Γιοχεν Μπρέκνερ, δήλωσε ότι «το 2025 θα αποτελέσει το χαμηλότερο σημείο» για την εταιρεία, εκφράζοντας αισιοδοξία για ανάκαμψη από το επόμενο έτος. Τα έσοδα του τρίτου τριμήνου μειώθηκαν στα 8,7 δισ. ευρώ.
Αναθεώρηση στρατηγικής και αλλαγές στη διοίκηση
Η κρίση οδήγησε την Porsche σε ριζικές αποφάσεις. Η εταιρεία εγκαταλείπει πλήρως την ιδέα ενός νέου, αμιγώς ηλεκτρικού SUV άνω της Cayenne, επιλέγοντας αντ’ αυτού εκδόσεις με κινητήρες εσωτερικής καύσης και υβριδικά συστήματα. Παράλληλα, έχει προχωρήσει σε σημαντικές αλλαγές στο διοικητικό συμβούλιο και επιδιώκει νέες περικοπές κόστους.
Από τον Ιανουάριο, ο διευθύνων σύμβουλος Όλιβερ Μπλούμε θα παραδώσει τη σκυτάλη των αναδιαρθρώσεων στον Μίχαελ Λάιτερς, πρώην στέλεχος της Porsche και πρώην επικεφαλής της βρετανικής McLaren Automotive. Ο Λάιτερς, με εμπειρία στην ανάπτυξη των SUV Macan και Cayenne, αναμένεται να διαδραματίσει κρίσιμο ρόλο στην αντικατάσταση του Macan με κινητήρα εσωτερικής καύσης, που πρόκειται να αποσυρθεί το επόμενο έτος.
Η στρατηγική των SUV και οι προκλήσεις στις ΗΠΑ
Η αγορά των SUV θεωρείται κεντρική για την επιτυχία της Porsche στις Ηνωμένες Πολιτείες, που ξεπέρασαν πρόσφατα την Κίνα και αποτελούν πλέον τη μεγαλύτερη αγορά της εταιρείας. Ωστόσο, η έλλειψη εργοστασίου στις ΗΠΑ σημαίνει ότι όλα τα αυτοκίνητα εισάγονται από την Ευρώπη, επιβαρύνοντας την Porsche με δασμούς 15% λόγω των πολιτικών του προέδρου Ντόναλντ Τραμπ.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η εταιρεία εξετάζει το ενδεχόμενο να κατασκευάζει ένα από τα μοντέλα της απευθείας στις Ηνωμένες Πολιτείες, προκειμένου να περιορίσει το κόστος και να ενισχύσει την παρουσία της στη σημαντική αυτή αγορά.
Η πρόκληση της επόμενης μέρας
Η Porsche καλείται να ισορροπήσει ανάμεσα στην πολυτελή κληρονομιά της και στην ανάγκη προσαρμογής στη νέα εποχή της ηλεκτροκίνησης. Οι αποφάσεις που θα ληφθούν τους επόμενους μήνες θα κρίνουν αν ο ιστορικός κατασκευαστής μπορεί να ανακτήσει το κύρος και την κερδοφορία του, σε μια περίοδο που η αυτοκινητοβιομηχανία μετασχηματίζεται ριζικά.