Η Tesla Inc. καταγράφει μία από τις εντονότερες πτωτικές πορείες των τελευταίων ετών στις ευρωπαϊκές αγορές, καθώς η εταιρεία του Έλον Μασκ συνεχίζει να παλεύει με ένα παρατεταμένο τέλμα πωλήσεων.
Στη Σουηδία, οι ταξινομήσεις νέων Tesla μειώθηκαν κατά 89% σε ετήσια βάση, περιοριζόμενες σε μόλις 133 οχήματα τον Οκτώβριο, σύμφωνα με τα στοιχεία της ένωσης αυτοκινητοβιομηχανιών της χώρας. Ανάλογες μειώσεις σημειώθηκαν και στη Νορβηγία, την Ολλανδία και την Ιταλία, όπου οι πωλήσεις υποχώρησαν σχεδόν κατά το ήμισυ, ενώ στην Ισπανία καταγράφηκε πτώση περίπου 30%.
Μικρή εξαίρεση η Γαλλία για την Tesla
Η Γαλλία αποτέλεσε τη μοναδική εξαίρεση: οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 2,4% τον Οκτώβριο. Ωστόσο, η αύξηση αυτή προκύπτει από χαμηλή βάση σύγκρισης, αφού τον ίδιο μήνα του 2024 οι ταξινομήσεις είχαν βυθιστεί κατά 47%. Συνολικά, το δεκάμηνο του 2025 οι εγγραφές Tesla στη Γαλλία είναι κατά 30% χαμηλότερες σε σχέση με πέρυσι.
Παράγοντες πίεσης στην Tesla
Η Tesla πέτυχε ρεκόρ πωλήσεων στο τρίτο τρίμηνο κυρίως στις ΗΠΑ, χάρη στην προθεσμία φορολογικής έκπτωσης 7.500 δολαρίων για αγορά EV, η οποία έληξε στις 30 Σεπτεμβρίου.
Στην Ευρώπη, ωστόσο, η εταιρεία βλέπει τις ταξινομήσεις να παραμένουν υποτονικές εδώ και αρκετά τρίμηνα, εξαιτίας της γήρανσης της γκάμας της, αλλά και της αρνητικής δημοσιότητας γύρω από τις πολιτικές απόψεις του Μασκ, συμπεριλαμβανομένης της εμπλοκής του στην κυβέρνηση Τραμπ.
Ο ίδιος ο Μασκ και στελέχη της εταιρείας είχαν αποδώσει τα προβλήματα των αρχών του έτους στη μετάβαση του Model Y σε νέα σχεδίαση, που προκάλεσε προσωρινές διακοπές παραγωγής. Ωστόσο, μήνες μετά την επανεκκίνηση των παραδόσεων, η Tesla εξακολουθεί να χάνει έδαφος σε αρκετές αγορές.
Ενδεικτικά, στη Γερμανία —τη μεγαλύτερη αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων της Ευρώπης— οι ταξινομήσεις ηλεκτρικών οχημάτων αυξήθηκαν κατά 38% τους πρώτους εννέα μήνες του έτους.
Η Tesla, αντίθετα, κατέγραψε πτώση 50% στο ίδιο διάστημα. Το χάσμα αυτό δείχνει ότι ο αμερικανικός κολοσσός δεν καταφέρνει να κεφαλαιοποιήσει την ευρωπαϊκή στροφή προς την ηλεκτροκίνηση, σε αντίθεση με ανταγωνιστές όπως η BYD, η Volkswagen και η Hyundai.
Προοπτικές: ανασχεδιασμός ή στασιμότητα;
Αναλυτές εκτιμούν ότι η εταιρεία θα χρειαστεί πιο επιθετική στρατηγική ανανέωσης της γκάμας και προσαρμογής στις ευρωπαϊκές αγορές, όπου η τιμή, η φορολογική πολιτική και η αντίληψη για το brand παίζουν ολοένα και μεγαλύτερο ρόλο.
Αν η Tesla δεν ανακάμψει σύντομα, η ευρωπαϊκή καθίζηση θα μπορούσε να αντισταθμίσει τα κέρδη της στις ΗΠΑ, πλήττοντας το συνολικό momentum της στην παγκόσμια αγορά EV.