Σημάδια ανθεκτικότητας δείχνει η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία, με τις πωλήσεις να αυξάνονται για τέταρτο συνεχόμενο μήνα τον Οκτώβριο, παρά τις έντονες πιέσεις που έχει δεχθεί ο κλάδος μέσα στο 2025. Οι δασμοί του προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ, η επιβράδυνση της κινεζικής ζήτησης και η πιο αργή από το αναμενόμενο μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα είχαν κλονίσει τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες.
Ωστόσο, η είσοδος στην αγορά πιο προσιτών ηλεκτρικών και εξηλεκτρισμένων μοντέλων αρχίζει να αλλάζει το κλίμα. Την ίδια στιγμή, ο ανταγωνισμός από την Κίνα οξύνεται, ενώ οι κατασκευαστές πιέζουν τις Βρυξέλλες για μεγαλύτερη ευελιξία στους στόχους εκπομπών, σε μια κρίσιμη καμπή για το μέλλον των ευρωπαϊκών αυτοκινήτων, μεταδίδει το Bloomberg.
Οι πωλήσεις αυτοκινήτων στην Ευρώπη αυξήθηκαν κατά 4,9% τον Οκτώβριο
Οι πωλήσεις αυτοκινήτων στην Ευρώπη αυξήθηκαν κατά 4,9% τον Οκτώβριο σε σύγκριση με ένα χρόνο πριν, φτάνοντας τα 1,09 εκατ. οχήματα, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA). Η ανάκαμψη αυτή σηματοδοτεί τον τέταρτο συνεχόμενο μήνα ανόδου, καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες της περιοχής λανσάρουν πιο προσιτά εξηλεκτρισμένα μοντέλα.
Η Ισπανία και η Γερμανία κατέγραψαν τις μεγαλύτερες αυξήσεις μεταξύ των μεγάλων αγορών, ενώ το Ηνωμένο Βασίλειο και η Ιταλία εμφάνισαν στασιμότητα. Οι καταναλωτές προσελκύονται από φθηνότερα πλήρως ηλεκτρικά αυτοκίνητα, όπως το Citroën ë-C3 της Stellantis. Παρά ταύτα, η διείσδυση των EV παραμένει χαμηλότερη από τις αρχικές προσδοκίες.
Η Volkswagen και η Stellantis έχουν επιβραδύνει τη λειτουργία ορισμένων εργοστασίων λόγω ασθενέστερης ζήτησης, ενώ η Porsche (θυγατρική του ομίλου VW) αναθεωρεί προς τα κάτω τα σχέδιά της για τα ηλεκτρικά οχήματα. Τον Οκτώβριο, οι πωλήσεις εξηλεκτρισμένων αυτοκινήτων στην Ευρώπη εκτοξεύθηκαν, με τα plug-in υβριδικά να σημειώνουν άνοδο 40% και τα πλήρως ηλεκτρικά σχεδόν 30%.
Αυτοκινητοβιομηχανία: Νικητές και χαμένοι
Μεταξύ των μεγάλων ευρωπαϊκών κατασκευαστών, η Renault κατέγραψε άνοδο 11% στις πωλήσεις τον Οκτώβριο, ενώ και ο όμιλος Volkswagen και η BMW εμφάνισαν ισχυρές επιδόσεις. Την ίδια ώρα, η κινεζική BYD υπερτριπλασίασε τις πωλήσεις της στην ευρωπαϊκή αγορά, ξεπερνώντας με μεγάλη άνεση την Tesla.
Η πτώση της Tesla συνεχίστηκε, με τις ταξινομήσεις της να υποχωρούν κατά 48%, την ώρα που η BYD κατέγραψε άλμα 206,8% και αύξησε το μερίδιό της στο 1,6% από μόλις 0,5% τον Οκτώβριο του 2024. Άνοδο 35,9% σημείωσε και η κινεζικών συμφερόντων SAIC Motor.
Παράλληλα, αρκετές ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες ζητούν μεγαλύτερη ευελιξία στο ρυθμιστικό πλαίσιο των εκπομπών ρύπων. Τον επόμενο μήνα, αναμένεται να συναντηθούν με αξιωματούχους της Ευρωπαϊκής Ένωσης για να συζητήσουν πιθανές αναθεωρήσεις στο σχέδιο των Βρυξελλών για απαγόρευση πώλησης νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035. Ο Γερμανός καγκελάριος Φρίντριχ Μερτς στηρίζει τη χαλάρωση των κανόνων, ενώ η Ισπανία τάσσεται υπέρ της διατήρησής τους.
Αυτοκινητοβιομηχανία: Στροφή στην ηλεκτροκίνηση υπό κινεζική πίεση
Την ίδια στιγμή, οι Κινέζοι κατασκευαστές, με επικεφαλής την BYD, εντείνουν την παρουσία τους στην Ευρώπη, λανσάροντας περισσότερα plug-in μοντέλα και ενισχύοντας τον ανταγωνισμό στην περιοχή. Οι εξαγωγές κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων προς την Ευρώπη βρίσκονται σε ανοδική τροχιά, γεγονός που αυξάνει τις πιέσεις στις ευρωπαϊκές φίρμες τόσο σε επίπεδο τιμών όσο και τεχνολογικής καινοτομίας.
Σύμφωνα με την ACEA, οι συνολικές ταξινομήσεις οχημάτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση, τη Βρετανία και τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ζώνης Ελεύθερων Συναλλαγών ανήλθαν σε 1,092 εκατ. αυτοκίνητα τον Οκτώβριο. Το σύνολο των πωλήσεων στην ΕΕ αυξήθηκε κατά 5,8%, ενώ οι ταξινομήσεις πλήρως ηλεκτρικών, plug-in υβριδικών και υβριδικών οχημάτων αυξήθηκαν κατά 38,6%, 43,2% και 9,4% αντίστοιχα, αντιπροσωπεύοντας συνολικά περίπου το 63,9% της αγοράς από 55,4% τον Οκτώβριο του 2024.
Σε όλες τις μεγάλες αγορές καταγράφηκε μείωση στις πωλήσεις βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων.
Αριθμοί και ανησυχίες για το μέλλον της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανία
Σε επίπεδο επιμέρους χωρών, οι συνολικές πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 7,8% στη Γερμανία, 15,9% στην Ισπανία και 2,9% στη Γαλλία, ενώ στο Ηνωμένο Βασίλειο σημειώθηκε οριακή άνοδος 0,5%. Αντίθετα, στην Ιταλία καταγράφηκε μικρή πτώση 0,5%.
Η ACEA προειδοποιεί ότι, παρά τη θετική δυναμική των τελευταίων μηνών, «οι συνολικοί όγκοι παραμένουν πολύ κάτω από τα προ πανδημίας επίπεδα». Το μερίδιο αγοράς των πλήρως ηλεκτρικών αυτοκινήτων διαμορφώθηκε στο 16,4% από την αρχή του έτους, παραμένοντας χαμηλότερα από τον ρυθμό που απαιτείται για την ομαλή μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση.
Στις ανησυχίες του κλάδου προστίθενται και οι φόβοι για πιθανή κρίση στην εφοδιαστική αλυσίδα των τσιπ, μετά τις τελευταίες εξελίξεις γύρω από την ολλανδική εταιρεία Nexperia, κάτι που θα μπορούσε να επιβαρύνει περαιτέρω τον ήδη πιεσμένο τομέα, σημειώνουν αναλυτές στο Reuters.
Παρόλα αυτά, σύμφωνα με το Bloomberg Intelligence, οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες ενδέχεται να εισέλθουν σε φάση ανάκαμψης από το επόμενο έτος, καθώς νέες επιδοτήσεις για τα EV, περικοπές κόστους και αναθεωρημένες στρατηγικές αναμένεται να βελτιώσουν τις προοπτικές για το 2026 και το 2027.