Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, ακρογωνιαίος λίθος της ευρωπαϊκής οικονομίας, γίνονται μέρα με τη μέρα όλο και πιο ευάλωτες στον κινεζικό ανταγωνισμό, γεγονός που φαίνεται να αναγνωρίζει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Προκειμένου να δοθούν μεγαλύτερα περιθώρια για να προσαρμοστεί ο κλάδος στην εποχή της ηλεκτροκίνησης, η Κομισιόν εξετάζει να παρατείνει την προθεσμία για την κατάργηση των κινητήρων εσωτερικής καύσης στα plug-in υβριδικά και τα «οχήματα με εκτεταμένη αυτονομία» για μια ακόμη πενταετία, δηλαδή έως το 2040 αντί του 2035. Απαραίτητη προϋπόθεση θα είναι να λειτουργούν με βιοκαύσιμα και e-fuels, δηλαδή συνθετικά καύσιμα που παράγονται από πράσινο υδρογόνο και διοξείδιο του άνθρακα που συλλέγεται από την ατμόσφαιρα.
Οι προτάσεις της Κομισιόν αναμένεται να ανακοινωθούν μέσα στην επόμενη εβδομάδα, σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του πρακτορείου Bloomberg. Είχαν προηγηθεί μεγάλες διαμαρτυρίες από τον κλάδο αλλά και εταιρείες που θα πρέπει να ανανεώσουν τους στόλους των οχημάτων τους.
Το νέο πλαίσιο που συζητιέται στις Βρυξέλλες θα επιτρέψει στην Ε.Ε να συνεχίσει να στοχεύει σε μηδενικές εκπομπές ρύπων στα νέα επιβατικά αυτοκίνητα έως το 2035 αλλά με πιο ευέλικτες προϋποθέσεις, όπως δήλωσαν πηγές του αμερικανικού πρακτορείου.
Είναι μια προσπάθεια για να ανταποκριθεί η Ε.Ε στις ανησυχίες και των κρατών-μελών με σημαντική παραγωγή αυτοκινήτων και εξαρτημάτων. Οι κυβερνήσεις ζήτησαν να χρησιμοποιούνται καθαρές τεχνολογίες με κινητήρες εσωτερικής καύσης αντί των αποκλειστικά αμιγώς ηλεκτροκίνητων οχημάτων (EVs) μετά την αρχική προθεσμία του 2035. Ο αντίλογος σε αυτήν την πρωτοβουλία είναι ότι θα καθυστερήσει η Ευρώπη να φτάσει την Κίνα στην παραγωγή των αμιγώς EVs.
Σκληρός ο ανταγωνισμός από τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες
Μεγάλοι όμιλοι, όπως η Volkswagen, χάνουν μερίδιο από την κινεζική αγορά ενώ, παράλληλα, η BYD και άλλες κινεζικές εταιρείες ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων (EVs) διεισδύουν στην ενιαία ευρωπαϊκή αγορά.
Εάν αυτή η παράταση είναι αρκετή για να καταφέρουν να ορθοποδήσουν οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες είναι ένα μεγάλο ερώτημα. Οι κινέζοι ανταγωνιστές τους έχουν τεχνολογικό προβάδισμα, κυριαρχούν στην παγκόσμια προσφορά των σπάνιων γαιών, οι οποίες είναι απαραίτητες για τις νέες τεχνολογίες, ενώ οι τιμές των EVs τους είναι χαμηλές χάρη σε γενναιόδωρες κρατικές επιδοτήσεις.
Κατ’ αρχάς μειώνεται η παρουσία των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών στην κινεζική αγορά, γεγονός που ροκανίζει τις προοπτικές κερδοφορίας στο μέλλον. Ειδικότερα, το μερίδιο των γερμανικών ομίλων μειώθηκε κατά έξι ποσοστιαίες μονάδες κατά τη διάρκεια της τελευταίας πενταετίας.
Η Volkswagen, η οποία κυριαρχούσε στις νέες ταξινομήσεις της κινεζικής αγοράς επί δεκαετίες, έχασε την πρωτιά το 2023 και κατέγραψε πτώση πωλήσεων κατά 10% έναν χρόνο μετά. Εννέα στα δέκα οχήματα νέας ενέργειας (NEV) – τα οποία περιλαμβάνουν τα ηλεκτροκίνητα, plug-in υβριδικά και οχήματα κυψελών καυσίμου υδρογόνου- που πουλήθηκαν το 2024 στην Κίνα προέρχονταν από εγχώριους κατασκευαστές, με την BYD να βρίσκεται στην κορυφή των προτιμήσεων των καταναλωτών.
Η BYD επεκτείνεται, επίσης, στην ευρωπαϊκή αγορά, έχοντας ξεπεράσει πέρσι τη Fiat. Η Volkswagen παραμένει η μάρκα αυτοκινήτων με τις μεγαλύτερες πωλήσεις στην Ε.Ε, με τις Toyota, Skoda, Peugeot και Renault να ακολουθούν. Συνολικά, όμως, οι κινεζικές μάρκες αυτοκινήτων έχουν διπλασιάσει το μερίδιο τους στην Ευρώπη μέσα σε μόλις 12 μήνες, φτάνοντας το 5,5% τον περασμένο Αύγουστο.
Παράλληλα, η συνολική παραγωγή αυτοκινήτων στην Ευρώπη κινείται σε επίπεδα χαμηλότερα από την προ πανδημίας εποχή, ενώ πέρσι χάθηκαν 90.000 θέσεις εργασίας από τον κλάδο. Παράγοντες του κλάδου προειδοποιούν πως αυτή δεν είναι μια μεταβατική περίοδος για τον κλάδο αλλά, ενδεχομένως, μια αναδίπλωση από την παγκόσμια αγορά.
Ο CEO της Ford: απαραίτητο ένα δεκαετές σχέδιο για τον κλάδο
Ο διευθύνων σύμβουλος της Ford, Τζιμ Φάρλεϊ, δήλωσε προ ημερών πως η Ευρώπη «χρειάζεται ένα ρεαλιστικό και αξιόπιστο δεκαετές σχέδιο» για τον κλάδο. Σε άρθρο που δημοσιεύτηκε στους Financial Times, τονίζει πως «αντιμετωπίζουμε πιο πιεστικό χρονοδιάγραμμα για τις εκπομπές ρύπων, με κανόνες που απαιτούν έναν ρυθμό εξηλεκτρισμού που είναι εντελώς αποκομμένος από την πραγματική ζήτηση των καταναλωτών».
Από την άλλη πλευρά, συμπληρώνει ο ίδιος, «αντιμετωπίζουμε ένα κύμα επιδοτούμενων από το κράτος εισαγωγών EVs από την Κίνα, οι οποίες δομικά σχεδιασμένες για να αποδυναμώσουν την εργασία και τη μεταποίηση στην Ευρώπη.
Ο παγκόσμιος καπιταλισμός ποτέ άλλοτε δεν έχει δείξει τόσο πολύ τα δόντια του όσο σήμερα, με τον νόμο του ισχυρού να υπερισχύει απροκάλυπτα. Ποτέ άλλοτε δεν ήταν τόσο μεγάλη η μάχη για τεχνολογική υπεροχή και πρόσβαση σε πρώτες ύλες συνυφασμένη με τις γεωπολιτικές προτεραιότητες των ισχυρότερων κυβερνήσεων του κόσμου από τη δεκαετία του 2000.
Η Ευρώπη βρίσκεται εγκλωβισμένη μεταξύ δυο τιτάνων, τις ΗΠΑ και την Κίνα. Και προσπαθεί να βρει τα πατήματά της όσο σκληραίνει η αντιπαλότητα της Ουάσιγκτον με το Πεκίνο. Κάτω από αυτές τις συνθήκες, οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες προσπαθούν να ισορροπήσουν την ώρα, επίσης, που οι δασμοί του Τραμπ περιορίζουν την πρόσβαση στην αμερικανική αγορά.