Η τέλεια καταιγίδα για τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία

Μειώνεται το μερίδιο στην κινεζική αγορά για τις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, αλλά επιμένουν με την παρουσία τους λόγω των ισχυρών προοπτικών της

Αυτοκινητοβιομηχανία © Freepik

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες της Γερμανίας φαίνεται να χάνουν το στοίχημα της κινεζικής αγοράς λόγω του ανταγωνισμού από τους τοπικούς κατασκευαστές που προσφέρουν έναν πιο ολοκληρωμένο στόλο ηλεκτρικών αυτοκινήτων (EVs) σε αισθητά χαμηλότερες τιμές. Αυτή η δυσάρεστη πραγματικότητα συμπίπτει με μια γενικότερη αρνητική συγκυρία που καθορίζεται από τη δασμολογική πολιτική που εφαρμόζει η κυβέρνηση Τραμπ στις ΗΠΑ, τους μετριοπαθείς ρυθμούς ανάπτυξης στην Ευρωζώνη, την ετήσια ενίσχυση του ευρώ που πλήττει τις εξαγωγές και την αργή προσαρμογή των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών στην τεχνολογία των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Χαρακτηριστική ήταν τοποθέτηση του απερχόμενου επικεφαλής της Porsche, Όλιβερ Μπλουμ, ο οποίος κήρυξε σε μεγάλο βαθμό νεκρή την αγορά πολυτελών αυτοκινήτων στην Κίνα. Αναλυτές που μίλησαν στην Die Welt επιβεβαιώνουν πως το κύρος των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών ξεθωριάζει την ώρα που οι κινεζικές μάρκες ανεβαίνουν στην υπόληψη των καταναλωτών. Η τάση αυτή δεν παρατηρείται αποκλειστικά στην αγορά αυτοκινήτου της Κίνας, η οποία αποτελεί τη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία στον κόσμο.

Πληροφορίες των Financial Times αποκάλυψαν ότι πολυεθνικές εταιρείες εξετάζουν είτε την πώληση των μονάδων τους στην Κίνα, είτε τη συνεργασία με τοπικούς παράγοντες καθώς οι καταναλωτές στρέφονται ολοένα και πιο πολύ σε μάρκες της εγχώριας αγοράς. Μεγάλοι όμιλοι όπως η Decathlon στην αγορά του αθλητικού εξοπλισμού, η εταιρεία παραγωγής παγωτών Häagen-Dazs και οι εταιρείες καφέ Peet’s και Costa αναθεωρούν την επιχειρηματική στρατηγική τους στην Κίνα λόγω της επιδείνωσης των σχέσεων ΗΠΑ-Κίνας και του γενικότερου προστατευτισμού στο εμπόριο.

Η Porsche δρομολογεί επίσης την μείωση στις αντιπροσωπείες στη χώρα από 144 σε 88. Κατά κοινή ομολογία, η κινεζική αγορά μεταβάλλεται διαρκώς και γίνεται άκρως ανταγωνιστική, δυσχεραίνοντας τα πράγματα για τις μάρκες του εξωτερικού. Ωστόσο, οι VW, BMW και Mercedes-Benz δεν αναθεωρούν προς το παρόν τα σχέδια επέκτασης στην κινεζική αγορά εφόσον οι συνθήκες είναι πολύ πιο δύσκολες στην Ευρώπη και οι δασμοί Τραμπ στις ΗΠΑ περιορίζουν τις προοπτικές στις ΗΠΑ.

Το μερίδιο των VW, BMW και Mercedes-Benz στην αγορά της Κίνας

Παρόλα αυτά, οι δυσκολίες στην κινεζική αγορά αντανακλώνται στα οικονομικά αποτελέσματα του γ’ τριμήνου, επιβεβαιώνοντας τη μείωση της προτίμησης για τις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες. Οι πωλήσεις του γερμανικού κλάδου στην Κίνα μειώθηκαν στο 29% του παγκόσμιου συνόλου την περίοδο Ιουλίου-Σεπτεμβρίου από το 39% που ίσχυε την αντίστοιχη περίοδο το 2020, σύμφωνα με έκθεση της εταιρείας ορκωτών λογιστών EY. Το μερίδιο των VW, BMW και Mercedes-Benz στην αγορά της Κίνας συρρικνώθηκε στο 12% με 15% στα τέλη του 2024, από περίπου 24% που ίσχυε προ πανδημίας. Ενώ τα συνολικά έσοδα μέσα στο γ’ τρίμηνο παρέμειναν σχετικά αμετάβλητα από πέρσι, τα κέρδη προ τόκων και φόρων (ΕΒΕΤΑ) βυθίστηκαν σχεδόν 76%.

Μάλιστα, σύμφωνα με την EY, σε καμία άλλη χώρα δεν σημειώθηκαν τόσο χαμηλές αποδόσεις όσο στον γερμανικό κλάδο αυτοκινητοβιομηχανιών. Όπως δήλωσε ο Κωνσταντίν Γκαλ, αναλυτής της EY, «αν και ο παγκόσμιος κλάδος αντιμετωπίζει βαθιά κρίση, τα προβλήματα των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών είναι ιδιαίτερα μεγάλα». Οι κατασκευαστές EVs στην Κίνα, αντίθετα, παρουσιάζουν δυναμικούς ρυθμούς ανάπτυξης αν και οι δυτικές αυτοκινητοβιομηχανίες εξακολουθούν να έχουν μεγαλύτερα μερίδια στην παγκόσμια αγορά.

Η VW αποφάσισε, φέτος, να επενδύσει 3 δισ. ευρώ για την κατασκευή ενός κέντρου έρευνας και ανάπτυξης στην Χεφέι, μια πόλη της κεντρικής Κίνας. Απώτερος στόχος είναι η κατασκευή οχημάτων που προορίζονται αποκλειστικά για τους Κινέζους καταναλωτές που, ενδεχομένως, να μην δουν ποτέ οι Ευρωπαίοι. Αν και οι πωλήσεις των BEV (Battery Electric Vehicles) της VW στην Κίνα υποχώρησαν κατά 55,2% το τρίμηνο Ιουλίου-Σεπτεμβρίου, η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Γερμανίας επιμένει στο στοίχημα της.

«Το αν η στρατηγική αυτή θα αποδώσει είναι το ερώτημα των εκατομμυρίων δολαρίων» σχολίασε στο Euronews η Κλερ Γουάν, διευθύντρια εταιρικών βαθμολογιών για τον αυτοκινητιστικό κλάδο της Κίνας στην S&P Global Ratings. «Θα πρέπει να παρακολουθούμε στενά τις εξελίξεις αλλά νομίζω πως ακολουθούν το σωστό μονοπάτι για να προλάβουν τις εξελίξεις».

Καθώς ο ανταγωνισμός εντείνεται μεταξύ των ευρωπαϊκών και των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών, η Suzuki της Ιαπωνίας ξεχώρισε το γ’ τρίμηνο με τα υψηλότερα κέρδη. Τα περιθώρια κέρδους της κινήθηκαν στο 9,2% έναντι του αντίστοιχου 5,2% της BMW, του 4,8% της Mercedes-Benz και του αρνητικού -0,4% της Volkswagen λόγω έκτακτων δαπανών από την αναδιάρθρωση της Porsche που οδήγησαν σε καθαρές ζημιές ενός δισ. ευρώ. Συμπεριλαμβανομένων των περιθωρίων κέρδους των Toyota και BMW στο 6,8% και 7%, αντίστοιχα, ο παγκόσμιος μέσος όρος διαμορφώθηκε στο 3,9% για την περίοδο Ιουλίου-Σεπτεμβρίου, αντανακλώντας το χαμηλότερο επίπεδο μιας δεκαετίας και πλέον, σύμφωνα με την EY.