Με το νέο εργοστάσιο η BYD ανεβάζει ταχύτητα στην κούρσα με την Tesla

Το εργοστάσιο της BYD στην Κίνα θα αναπτυχθεί σε 8 φάσεις κατασκευής, με ικανότητα να παράγει πάνω από 1 εκατομμύριο οχήματα ετησίως

Chuan-Fu Wang, πρόεδρος και CEO της BYD © EPA/ROB WIDDIS

Η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία BYD (Build Your Dreams), η οποία αρχίζει να αποκτά ολοένα και μεγαλύτερο μερίδιο και στην Ελλάδα, έχει βάλει στόχο να αλλάξει τους κανόνες του παιχνιδιού στην παγκόσμια αγορά ηλεκτρικών οχημάτων (EVs). Εκμεταλλευόμενη το φθηνό κόστος παραγωγής από τις εγχώριες γραμμές παραγωγής και τις αισθητά χαμηλότερες τιμές σε σχέση με τον διεθνή ανταγωνισμό, σε συνδυασμό με το ελκυστικό design των οχημάτων της, η BYD δεν σταματά να αυξάνει τις πωλήσεις της, έχοντας καταφέρει (έστω και οριακά) να ξεπεράσει την Tesla.

Στοχεύοντας σε ακόμα μεγαλύτερα μερίδια  αγοράς, η BYD έχει βάλει στις ράγες τη φιλόδοξη και (άκρως) εντυπωσιακή επένδυση στην πόλη Zhengzhou της επαρχίας Χενάν στην Κίνα. Δημοσιεύματα στον ξένο Τύπο κάνουν λόγο για μια «πόλη μέσα στην πόλη», αναφερόμενα στο mega εργοστάσιο παραγωγής ηλεκτρικών αυτοκινήτων που θεμελιώνει. Η βιομηχανική εγκατάσταση ξεπερνά σε έκταση το Σαν Φρανσίσκο των ΗΠΑ, επιβεβαιώνοντας αυτό που έχουν επανειλημμένα τονίσει παράγοντες της αυτοκίνησης.

Το εργοστάσιο της BYD ξεπερνά κατά πολύ μια κολοσσιαία γραμμή παραγωγής και μετατρέπεται σε σύμβολο της κινεζικής φιλοδοξίας να γίνει ο απόλυτος κυρίαρχος στον κλάδο της ηλεκτροκίνησης, αποτελώντας παράλληλα το σημείο καμπής στον τεχνολογικό ανταγωνισμό μεταξύ των κυρίαρχων ανταγωνιστών.

Εργοστάσιο όσο το Σαν Φρανσίσκο

Το νέο εργοστάσιο της BYD θα εκτείνεται σε περισσότερα από 130 τετραγωνικά χιλιόμετρα (σ.σ. το Σαν Φρανσίσκο καλύπτει περίπου 121 τετραγωνικά χιλιόμετρα). Για να γίνει  αντιληπτό το τεράστιο μέγεθος, πρόκειται για μια βιομηχανική «πόλη» που θα φιλοξενεί δεκάδες χιλιάδες εργαζόμενους, ενώ θα περιλαμβάνει κατοικίες, αθλητικές εγκαταστάσεις, δρόμους, σχολεία και χώρους αναψυχής.

Το εργοστάσιο θα αναπτυχθεί σε 8 φάσεις κατασκευής και αναμένεται να έχει την ικανότητα να παράγει πάνω από 1 εκατομμύριο οχήματα ετησίως, συμβάλλοντας έτσι στο μακροπρόθεσμο στόχο της BYD να ηγηθεί της παγκόσμιας μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση.

Εκτός από τα τυπικά παραγωγικά τμήματα, η κολοσσιαία μονάδα της BYD περιλαμβάνει:

  • Τεχνολογικά κέντρα έρευνας και ανάπτυξης (R&D),
  • Χώρους ψυχαγωγίας και άθλησης για τους εργαζόμενους (γήπεδα, γυμναστήρια),
  • Πράσινες ζώνες και υποδομές που σχεδιάστηκαν με περιβαλλοντικά πρότυπα.

Η BYD έχει ήδη προσλάβει πάνω από 60.000 άτομα προκειμένου να εργαστούν στο εργοστάσιο, ενώ σχεδιάζει την πρόσληψη ακόμα 20.000 εργαζομένων κατά το πρώτο τρίμηνο του 2026, γεγονός που αναδεικνύει τη σημασία της επένδυσης αυτής όχι μόνο για την ίδια την εταιρεία αλλά και για την κινεζική οικονομία.

Όπως αναφέρθηκε, το εργοστάσιο του Zhengzhou δεν αποτελεί απλώς μια προσπάθεια ενίσχυσης της παραγωγικής δυναμικότητας. Είναι μέρος μιας ευρύτερης στρατηγικής για την παγκόσμια επέκταση της BYD, η οποία ήδη δραστηριοποιείται σε πάνω από 70 αγορές, από την Ευρώπη και τη Λατινική Αμερική έως την Αυστραλία και τη Νοτιοανατολική Ασία. Ανάμεσα στις χώρες που εισάγουν οχήματά της είναι και η Ελλάδα, με τα πρώτα SUV να κυκλοφορούν σε κεντρικούς δρόμους και γειτονιές της Αθήνας.

Σημαντικό ρόλο παίζει και η κάθετη ολοκλήρωση της παραγωγικής αλυσίδας της BYD, καθώς η εταιρεία παράγει εσωτερικά πολλά από τα βασικά εξαρτήματα, όπως μπαταρίες, ηλεκτροκινητήρες και ηλεκτρονικά ελέγχου. Αυτό της δίνει το πλεονέκτημα του χαμηλού κόστους και της ανεξαρτησίας σε σχέση με ανταγωνιστές όπως η Tesla, η οποία εξαρτάται αρκετά από εξωτερικούς προμηθευτές. Δεν είναι τυχαίο, εξάλλου, ότι η αυτοκινητοβιομηχανία του Έλον Μασκ επηρεάστηκε περισσότερο από τους δασμούς Τραμπ στην αυτοκίνηση.

Η μάχη της BYD με την Tesla

BYD και Tesla κονταροχτυπιούνται για την κυριαρχία στις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων (EVs). Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία για το 2024:

  • Η BYD πώλησε συνολικά 4,27 εκατομμύρια οχήματα, εκ των οποίων τα 1,76 εκατ. ήταν πλήρως ηλεκτρικά.
  • Η Tesla πώλησε 1,79 εκατ. πλήρως ηλεκτρικά οχήματα, καταγράφοντας πτώση 1,1% σε σχέση με το 2023.

Η διαφορά μεταξύ τους είναι μόλις 30.000 οχήματα, καταδεικνύοντας το πόσο στενός είναι πλέον ο ανταγωνισμός.  Ωστόσο, τα στοιχεία για τον Απρίλιο του 2025 στην Ευρώπη δείχνουν ότι η BYD κατάφερε να ξεπεράσει την Tesla σε πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων.

Αξιοσημείωτο είναι επίσης ότι η BYD ξεπέρασε την Tesla σε συνολικές πωλήσεις ηλεκτρικών και υβριδικών (PHEV) οχημάτων για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, γεγονός που φανερώνει την αποτελεσματικότητα της στρατηγικής της.

Επιπλέον, η BYD σημείωσε εντυπωσιακή αύξηση των διεθνών πωλήσεών της, οι οποίες έφτασαν τα 417.204 οχήματα, άνοδος σχεδόν 72% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Αντίθετα, η Tesla αντιμετώπισε πιέσεις σε σημαντικές αγορές, όπως η Κίνα και η Ευρώπη, λόγω του εντεινόμενου ανταγωνισμού από κινεζικές και ευρωπαϊκές εταιρείες και των συνεχιζόμενων λειτουργικών προβλημάτων στα συστήματα των οχημάτων της.

Με βάση τις εκτιμήσεις της JPMorgan, η BYD αναμένεται να φτάσει τις 5,5 εκατομμύρια πωλήσεις το 2025 και τις 6,5 εκατομμύρια το 2026, παγιώνοντας τη θέση της ως παγκόσμιος ηγέτης στην ηλεκτροκίνηση.

Η Tesla, από την άλλη πλευρά, δίνει έμφαση στη μείωση κόστους και στην κυκλοφορία πιο προσιτών μοντέλων, ενώ επενδύει παράλληλα στην τεχνητή νοημοσύνη και την αυτόνομη οδήγηση -πεδία στα οποία η BYD προς το παρόν διατηρεί πιο συντηρητική προσέγγιση.