Το υπουργείο Εμπορίου των ΗΠΑ ανακοίνωσε προκαταρκτικούς δασμούς αντιντάμπινγκ ύψους 93,5% στις εισαγωγές γραφίτη από την Κίνα — ενός βασικού υλικού για τις μπαταρίες — καταλήγοντας στο συμπέρασμα ότι το υλικό επιδοτούνταν αθέμιτα.
Ένωση εκπροσώπησης των Αμερικανών παραγωγών γραφίτη είχε καταθέσει τον Δεκέμβριο προσφυγές σε δύο ομοσπονδιακές υπηρεσίες, ζητώντας να διερευνηθεί κατά πόσον οι κινεζικές εταιρείες παραβιάζουν τη νομοθεσία περί ντάμπινγκ. Οι νέοι δασμοί προστίθενται σε ήδη υφιστάμενους, ανεβάζοντας τον συνολικό δασμό στο 160%, σύμφωνα με την American Active Anode Material Producers, την ένωση που υπέβαλε την προσφυγή.
Το νέο μέτρο αναμένεται να κλιμακώσει περαιτέρω τις εντάσεις στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα ηλεκτρικών οχημάτων, η οποία ήδη δέχεται πιέσεις από τους κινεζικούς ελέγχους στις εξαγωγές κρίσιμων ορυκτών και τεχνολογιών μπαταριών. Επιπλέον, ενδέχεται να αυξήσει σημαντικά το κόστος για τις αυτοκινητοβιομηχανίες που βασίζονται στο γραφίτη για την παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Ο δασμός αποτελεί πλήγμα για τους κατασκευαστές μπαταριών, δήλωσε ο Σαμ Άνταμ, επικεφαλής ερευνών για υλικά μπαταριών στη συμβουλευτική εταιρεία CRU Group. Σύμφωνα με τον ίδιο, ένας δασμός 160% ισοδυναμεί με επιπλέον κόστος 7 δολαρίων ανά κιλοβατώρα για μια μέση κυψέλη μπαταρίας — ποσό που αντιστοιχεί στο ένα πέμπτο των φορολογικών πιστώσεων του Inflation Reduction Act, που επιβίωσαν και από τον προϋπολογισμό του προέδρου Τραμπ.
«Ουσιαστικά αυτό εξαφανίζει τα κέρδη για ένα ή δύο ολόκληρα τρίμηνα για τους Κορεάτες κατασκευαστές μπαταριών», σημείωσε ο Άνταμ.
Η Tesla Inc. και ο βασικός της προμηθευτής μπαταριών, η ιαπωνική Panasonic Inc., ήταν μεταξύ των εταιρειών που πίεσαν για να μην επιβληθούν οι νέοι δασμοί, υποστηρίζοντας ότι βασίζονται στις κινεζικές εισαγωγές γραφίτη, καθώς η εγχώρια παραγωγή δεν επαρκεί ούτε σε ποιότητα ούτε σε όγκο για να καλύψει τις ανάγκες της αυτοκινητοβιομηχανίας. Η μετοχή της Tesla υποχώρησε έως και 1,4% την Πέμπτη.
Ο γραφίτης αποτελεί βασική πρώτη ύλη για την κατασκευή ανόδων στις μπαταρίες. Πέρυσι, οι ΗΠΑ εισήγαγαν σχεδόν 180.000 τόνους προϊόντων γραφίτη, με περίπου τα δύο τρίτα να προέρχονται από την Κίνα, σύμφωνα με το BloombergNEF.
Η Κίνα κυριαρχεί στην ικανότητα επεξεργασίας γραφίτη, με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας (IEA) να χαρακτηρίζει το υλικό ως ένα από τα πιο εκτεθειμένα σε πιθανούς κινδύνους εφοδιασμού και να επισημαίνει ότι «απαιτείται επείγουσα προσπάθεια διαφοροποίησης», σύμφωνα με έκθεση του Μαΐου.
Σύμφωνα με τον IEA, ο γραφίτης αναμένεται να παραμείνει το κυρίαρχο υλικό ανόδου για όλους τους τύπους μπαταριών ιόντων λιθίου μεσοπρόθεσμα, με το πυρίτιο να αρχίζει να μειώνει το μερίδιό του από το 2030 και μετά.
Το υπουργείο Εμπορίου δημοσίευσε την Πέμπτη την προκαταρκτική του απόφαση υπέρ των δασμών αντιντάμπινγκ, ανακοινώνοντας ότι η τελική απόφαση αναμένεται έως τις 5 Δεκεμβρίου.