Η Κίνα απαντά στις ΗΠΑ με νέα λιμενικά τέλη στα πλοία

Η αντιπαράθεση ΗΠΑ–Κίνας περνά στα λιμάνια, με εκατέρωθεν χρεώσεις και αυξανόμενη ένταση πριν τη συνάντηση κορυφής

Λιμάνι στην Κίνα ©EPA/ALEX PLAVEVSKI

Η Κίνα επέβαλε αντίποινα στα αμερικανικά πλοία που προσεγγίζουν τα κινεζικά λιμάνια, απαντώντας στην απόφαση της κυβέρνησης των Ηνωμένων Πολιτειών να επιβάλει αντίστοιχα τέλη στα κινεζικά πλοία. Το μέτρο έρχεται λίγες εβδομάδες πριν από τις κρίσιμες εμπορικές συνομιλίες μεταξύ του προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ και του Κινέζου προέδρου Σι Τζινπίνγκ.

Σύμφωνα με το υπουργείο Μεταφορών της Κίνας, τα νέα τέλη θα επιβάλλονται σε πλοία που ανήκουν ή λειτουργούν από αμερικανικές εταιρείες ή ιδιώτες, καθώς και σε πλοία κατασκευασμένα στις ΗΠΑ ή υπό αμερικανική σημαία. Το ύψος του τέλους ορίζεται στα 400 γιουάν (56 δολάρια) ανά καθαρό τόνο για κάθε ταξίδι, με ανώτατο όριο πέντε δρομολογίων ετησίως, σύμφωνα με το AP.

Τα τέλη θα αυξάνονται κάθε χρόνο έως το 2028, φθάνοντας τα 1.120 γουάν (157 δολάρια) ανά καθαρό τόνο, και θα τεθούν σε ισχύ στις 14 Οκτωβρίου, την ίδια ημέρα που οι ΗΠΑ θα αρχίσουν να επιβάλλουν τα δικά τους τέλη στα κινεζικά πλοία.

Συμμετρικά αντίποινα από την Κίνα με πολιτικό μήνυμα

Σε ανακοίνωσή του, το κινεζικό υπουργείο χαρακτήρισε τα νέα τέλη ως «αντίμετρα» απέναντι στις άδικες πρακτικές των Ηνωμένων Πολιτειών, κατηγορώντας την Ουάσιγκτον ότι προωθεί «διακριτική μεταχείριση» εις βάρος της κινεζικής ναυτιλιακής βιομηχανίας και ότι «υπονομεύει σοβαρά» την παγκόσμια οικονομική και εμπορική τάξη.

Το Πεκίνο έχει ανακοινώσει τις τελευταίες εβδομάδες σειρά εμπορικών μέτρων και περιορισμών ενόψει της προγραμματισμένης συνάντησης Τραμπ–Σι στο περιθώριο του Φόρουμ Οικονομικής Συνεργασίας Ασίας–Ειρηνικού (APEC) στη Νότια Κορέα, στα τέλη Οκτωβρίου.

Παράλληλες κινήσεις στις δύο πλευρές του Ειρηνικού

Η κινεζική κίνηση αντιγράφει σχεδόν πιστά το αμερικανικό σχέδιο επιβολής λιμενικών τελών στα κινεζικά πλοία, που προβλέπει χρέωση 50 δολαρίων ανά καθαρό τόνο για κάθε ταξίδι προς τις Ηνωμένες Πολιτείες, με ετήσια αύξηση 30 δολαρίων ανά τόνο έως το 2028 και με ανώτατο όριο πέντε χρεώσεων ανά πλοίο.

Παράλληλα, η Κίνα ανακοίνωσε περιορισμούς στις εξαγωγές σπάνιων γαιών και τεχνολογιών, καθώς και περιορισμούς στον εξοπλισμό παραγωγής μπαταριών λιθίου, εντείνοντας το εμπορικό σπιράλ αντιποίνων μεταξύ των δύο μεγαλύτερων οικονομιών του κόσμου.

Η στοχευμένη δαγκωματιά της Κίνας στα αμερικανικά συμφέροντα

Η νέα κινεζική χρέωση «δεν είναι απλώς συμβολική», σύμφωνα με τον Κουν Κάο, αναπληρωτή διευθύνοντα σύμβουλο της συμβουλευτικής εταιρείας Reddal. «Στοχεύει ευθέως κάθε πλοίο με ουσιαστικούς δεσμούς με τις ΗΠΑ — είτε πρόκειται για ιδιοκτησία, λειτουργία, σημαία ή κατασκευή — και αυξάνεται απότομα ανάλογα με το μέγεθος του πλοίου».

Ο Κάο πρόσθεσε ότι ο αμερικανικός στόλος αντιπροσωπεύει περίπου το 5% της παγκόσμιας χωρητικότητας βάσει ιδιοκτησίας, ποσοστό που, αν και μικρότερο σε σχέση με την Ελλάδα, την Κίνα και την Ιαπωνία, παραμένει σημαντικό.

Ωστόσο, οι ΗΠΑ διαθέτουν μόλις το 0,1% της παγκόσμιας αγοράς ναυπήγησης εμπορικών πλοίων, έχοντας κατασκευάσει λιγότερα από δέκα εμπορικά πλοία πέρυσι, σύμφωνα με τη Reddal.

Περιορισμένος αλλά υπαρκτός αντίκτυπος στο εμπόριο

Αναλυτές της ναυτιλιακής αγοράς εκτιμούν ότι τα αμερικανικά τέλη στα κινεζικά πλοία θα έχουν περιορισμένο άμεσο αντίκτυπο στο παγκόσμιο εμπόριο και στα ναύλα, καθώς πολλές ναυτιλιακές εταιρείες ανακατανέμουν ήδη τα δρομολόγιά τους για να αποφύγουν τις επιβαρύνσεις.

Ωστόσο, σύμφωνα με την εταιρεία Alphaliner, το κόστος για τους δέκα μεγαλύτερους παγκόσμιους μεταφορείς εμπορευματοκιβωτίων ενδέχεται να φτάσει έως και τα 3,2 δισ. δολάρια μέσα στο 2026, εάν τα αμερικανικά τέλη εφαρμοστούν πλήρως.