Πολλά υποθαλάσσια καλώδια διαδικτύου που συνδέουν κράτη μέσω της Ερυθράς Θάλασσας δεν έχουν ακόμη ολοκληρωθεί λόγω πολιτικών εντάσεων και αυξημένων κινδύνων ασφάλειας.
Το σύστημα καλωδίων «2Africa», υπό την ηγεσία της Meta, έχει σημαντικό του τμήμα στην Ερυθρά Θάλασσα που παραμένει ανεκτέλεστο λόγω «λειτουργικών παραγόντων, ρυθμιστικών ζητημάτων και γεωπολιτικού κινδύνου».
Οι καθυστερήσεις στην Ερυθρά Θάλασσα διαταράσσουν την παροχή ευρυζωνικών υπηρεσιών σε υποεξυπηρετούμενες χώρες, προκαλούν οικονομικό κόστος για τους ιδιοκτήτες και επενδυτές των καλωδίων και ωθούν εταιρείες να εξετάσουν εναλλακτικές διαδρομές.
Πολλά υποθαλάσσια καλώδια διαδικτύου που προορίζονταν να περάσουν από την Ερυθρά Θάλασσα δεν έχουν ολοκληρωθεί όπως είχε προγραμματιστεί, καθώς οι πολιτικές εντάσεις και οι αυξημένοι κίνδυνοι ασφαλείας έχουν κάνει τη διαδρομή πιο επικίνδυνη και περίπλοκη για τα εμπορικά πλοία.
Τα σχέδια της Meta από το 2020 για το 2Africa, ένα υποθαλάσσιο σύστημα καλωδίων 45.000 χιλιομέτρων, περιελάμβαναν έναν χάρτη που έδειχνε πώς θα περιέβαλε την αφρικανική ήπειρο για να παρέχει υψηλής ταχύτητας συνδεσιμότητα. Καθώς η εταιρεία και οι συνεργάτες της ετοιμάζονται να ανακοινώσουν την ολοκλήρωση του έργου, ένα σημαντικό τμήμα που περνά από την Ερυθρά Θάλασσα παραμένει ανολοκλήρωτο πέντε χρόνια μετά.
Καθυστερήσεις και από Google
Η πρόοδος στην περιοχή έχει επίσης καθυστερήσει στο καλώδιο Blue-Raman, το οποίο υποστηρίζεται από την Google, σύμφωνα με εκπρόσωπο της Alphabet.
Άλλα καλώδια που δεν έχουν τεθεί ακόμη σε λειτουργία μέσω της Ερυθράς Θάλασσας περιλαμβάνουν τα India-Europe-Xpress, Sea-Me-We 6 και Africa-1.
Τα φυσικά, οπτικά καλώδια που βρίσκονται στον πυθμένα των θαλασσών είναι ο ταχύτερος και πιο δημοφιλής τρόπος μεταφοράς δεδομένων διαδικτύου μεταξύ ηπείρων. Υπολογίζεται ότι 400 καλώδια μεταφέρουν πάνω από το 95% της παγκόσμιας διαδικτυακής κίνησης. Ζημιές λόγω καιρού ή διερχόμενων πλοίων μπορούν να προκαλέσουν εκτεταμένες διακοπές του διαδικτύου, ιδιαίτερα σε περιοχές με λιγότερες εναλλακτικές συνδέσεις.
Η Ερυθρά Θάλασσα ήταν ιστορικά η πιο άμεση και οικονομική διαδρομή για τα «αρτηριακά» καλώδια δεδομένων, που συνδέουν την Ευρώπη με την Ασία και την Αφρική. Όμως η κατασκευή περιπλέκεται από το γεγονός ότι αποτελεί ζώνη σύγκρουσης, καθώς και από τις ευαίσθητες διαπραγματεύσεις που απαιτούνται για την απόκτηση αδειών.
To πρόβλημα Χούθι και Ιράν
Επαναλαμβανόμενες επιθέσεις με πυραύλους τα τελευταία δύο χρόνια από τους Χούθι, που υποστηρίζονται από το Ιράν και έχουν χαρακτηριστεί τρομοκρατική οργάνωση από τις ΗΠΑ και τους συμμάχους τους, έχουν αναγκάσει τα φορτηγά πλοία να κάνουν μεγάλες παρακάμψεις και έχουν διαταράξει το έργο των εξειδικευμένων πλοίων που τοποθετούν ή επισκευάζουν καλώδια.
Αυτή η αναστάτωση περιορίζει την παροχή απαραίτητης ευρυζωνικότητας σε υποεξυπηρετούμενες χώρες, κρατώντας τις τιμές υψηλότερες και τις ταχύτητες χαμηλότερες για τους καταναλωτές.
Οι καθυστερήσεις επιφέρουν επίσης οικονομικό κόστος στους ιδιοκτήτες των καλωδίων και στους επενδυτές, οι οποίοι έχουν ήδη πληρώσει τους προμηθευτές για την εγκατάσταση.
«Όχι μόνο δεν μπορούν να αξιοποιήσουν τις επενδύσεις τους μεταφέροντας δεδομένα μέσω αυτών των καλωδίων, αλλά αναγκάζονται να αγοράσουν χωρητικότητα σε εναλλακτικά καλώδια για να καλύψουν τις άμεσες ανάγκες τους», δήλωσε ο Alan Mauldin, διευθυντής έρευνας της Telegeography, εταιρείας δεδομένων τηλεπικοινωνιών.
Ο ιδιοκτήτης της ιρλανδικής εταιρείας υποθαλάσσιων ινών Aqua Comms πούλησε την εταιρεία με έκπτωση τον Ιανουάριο, επικαλούμενος προβλήματα όπως η «αόριστη καθυστέρηση» του EMIC-1, τμήματος του 2Africa, «λόγω των συνεχιζόμενων συγκρούσεων στην Ερυθρά Θάλασσα», σύμφωνα με σχετική κατάθεση.
Γεωπολιτική της Ερυθράς Θάλασσας
Οι δυσκολίες λειτουργίας και επιχειρήσεων στην Ερυθρά Θάλασσα αναγκάζουν τις εταιρείες τεχνολογίας και τηλεπικοινωνιών να επανεξετάσουν τον τρόπο με τον οποίο μεταφέρουν τεράστιους όγκους διαδικτυακής κίνησης παγκοσμίως.
Ενώ τα φορτηγά πλοία μπορούν να κάνουν παράκαμψη γύρω από το νότιο άκρο της Αφρικής για να αποφύγουν τις επιθέσεις, τα υποθαλάσσια καλώδια σχεδιάζονται χρόνια πριν από την εγκατάσταση. Είναι σχεδόν αδύνατο να τοποθετηθεί καλώδιο στην Ερυθρά Θάλασσα χωρίς άδεια, που απαιτεί μακρόχρονες διαπραγματεύσεις μεταξύ των διαφορετικών ομάδων που ελέγχουν τα στενά. Υπάρχουν επίσης ανησυχίες για την ασφάλεια των εξειδικευμένων πλοίων και των πληρωμάτων τους, σύμφωνα με τον Mauldin.
Εκπρόσωπος της Meta δήλωσε ότι η εταιρεία συμμετέχει σε περίπου 24 έργα παγκοσμίως και θεωρεί ότι ένας από τους καλύτερους τρόπους για τη μείωση του κινδύνου διαταραχών είναι η διαφοροποίηση των διαδρομών συνδεσιμότητας.
Τηλεπικοινωνιακές και τεχνολογικές εταιρείες εξετάζουν πλέον εναλλακτικές χερσαίες διαδρομές μέσω Μπαχρέιν και Σαουδικής Αραβίας για να παρακάμψουν την Ερυθρά Θάλασσα. Διαδρομές που κάποτε θεωρούνταν υπερβολικά δαπανηρές ή έμμεσες γίνονται πλέον βιώσιμες επιλογές.
Ακόμη και μια διαδρομή μέσω του Ιράκ, η οποία ιστορικά θεωρούνταν γεωπολιτικά επικίνδυνη, έχει γίνει πλέον πιθανή εναλλακτική.
Άλλες εταιρείες που εμπλέκονται στα καλώδια εξετάζουν το ενδεχόμενο να ζητήσουν εξαίρεση από το Υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ, ώστε να διαπραγματευτούν άμεσα με την κυβέρνηση που υποστηρίζεται από τους Χούθι στην Σανάα της Υεμένης για να αποκτήσουν άδειες, σύμφωνα με άτομα που γνωρίζουν το θέμα. Εξετάζουν επίσης την πιθανότητα να ζητήσουν βοήθεια από το ΝΑΤΟ.