Γ.Δ.
1469.25 +0,37%
ACAG
-2,23%
5.71
CENER
-0,94%
9.53
CNLCAP
0,00%
7.05
DIMAND
+1,11%
9.1
NOVAL
+0,18%
2.77
OPTIMA
+0,16%
12.22
TITC
+0,16%
31.6
ΑΑΑΚ
+4,67%
5.6
ΑΒΑΞ
+0,84%
1.44
ΑΒΕ
-2,31%
0.465
ΑΔΜΗΕ
-0,67%
2.215
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.945
ΑΛΜΥ
+1,66%
3.07
ΑΛΦΑ
-1,25%
1.66
ΑΝΔΡΟ
+1,21%
6.68
ΑΡΑΙΓ
+0,96%
11.55
ΑΣΚΟ
-0,35%
2.81
ΑΣΤΑΚ
+8,09%
7.48
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
-0,46%
8.6
ΑΤΤ
+0,22%
9.04
ΑΤΤΙΚΑ
+0,38%
2.63
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+0,84%
5.97
ΒΙΟΚΑ
+2,54%
2.42
ΒΙΟΣΚ
-1,06%
1.4
ΒΙΟΤ
+9,26%
0.236
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
-1,68%
2.34
ΓΕΒΚΑ
-0,31%
1.63
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,79%
17.78
ΔΑΑ
+2,67%
7.998
ΔΑΙΟΣ
+7,19%
3.28
ΔΕΗ
+1,13%
11.63
ΔΟΜΙΚ
-0,67%
3.7
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.321
ΕΒΡΟΦ
+0,62%
1.62
ΕΕΕ
+0,42%
33.44
ΕΚΤΕΡ
-1,13%
2.185
ΕΛΒΕ
+0,91%
5.55
ΕΛΙΝ
-0,90%
2.21
ΕΛΛ
+0,36%
13.85
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,48%
2.06
ΕΛΠΕ
-0,88%
7.335
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.26
ΕΛΤΟΝ
+1,84%
1.77
ΕΛΧΑ
-0,11%
1.83
ΕΝΤΕΡ
0,00%
8.05
ΕΠΙΛΚ
+1,56%
0.13
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+0,39%
1.3
ΕΤΕ
-0,02%
8.43
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.34
ΕΥΔΑΠ
+0,52%
5.79
ΕΥΡΩΒ
-0,59%
2.038
ΕΧΑΕ
+0,53%
4.705
ΙΑΤΡ
+4,78%
1.755
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.405
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.8
ΙΝΚΑΤ
+0,70%
5
ΙΝΛΙΦ
-0,39%
5.1
ΙΝΛΟΤ
0,00%
1.25
ΙΝΤΕΚ
-0,17%
5.9
ΙΝΤΕΡΚΟ
-0,82%
2.42
ΙΝΤΕΤ
+0,80%
1.26
ΙΝΤΚΑ
+0,30%
3.35
ΚΑΡΕΛ
0,00%
334
ΚΕΚΡ
-0,98%
1.52
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.75
ΚΛΜ
-1,69%
1.455
ΚΟΡΔΕ
+1,01%
0.499
ΚΟΥΑΛ
+0,34%
1.198
ΚΟΥΕΣ
+0,56%
5.37
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+2,21%
11.55
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.66
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.17
ΛΑΒΙ
0,00%
0.879
ΛΑΜΔΑ
+2,89%
7.48
ΛΑΜΨΑ
+1,11%
36.4
ΛΑΝΑΚ
-6,84%
0.885
ΛΕΒΚ
0,00%
0.294
ΛΕΒΠ
0,00%
0.276
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
+0,72%
1.4
ΛΟΥΛΗ
-1,12%
2.64
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.85
ΜΕΒΑ
-1,00%
3.96
ΜΕΝΤΙ
+1,87%
2.72
ΜΕΡΚΟ
0,00%
45.2
ΜΙΓ
+0,54%
3.695
ΜΙΝ
-0,84%
0.59
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,78%
23.32
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.69
ΜΟΤΟ
+1,09%
2.77
ΜΟΥΖΚ
-3,70%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+0,81%
25
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.5
ΜΠΡΙΚ
+0,52%
1.95
ΜΠΤΚ
0,00%
0.58
ΜΥΤΙΛ
+2,21%
37
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.76
ΝΑΥΠ
-2,91%
0.934
ΞΥΛΚ
+0,70%
0.287
ΞΥΛΠ
0,00%
0.416
ΟΛΘ
+0,48%
21.1
ΟΛΠ
0,00%
27.5
ΟΛΥΜΠ
+1,18%
2.57
ΟΠΑΠ
+0,69%
15.98
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,33%
0.899
ΟΤΕ
+0,61%
14.81
ΟΤΟΕΛ
+1,02%
11.84
ΠΑΙΡ
0,00%
1.085
ΠΑΠ
0,00%
2.37
ΠΕΙΡ
-0,55%
3.78
ΠΕΤΡΟ
+0,69%
8.76
ΠΛΑΘ
+0,24%
4.21
ΠΛΑΚΡ
-1,33%
14.8
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
0,00%
1.16
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.15
ΠΡΟΦ
-0,58%
5.14
ΡΕΒΟΙΛ
-0,99%
2
ΣΑΡ
-0,18%
10.9
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-0,57%
0.347
ΣΙΔΜΑ
+0,30%
1.69
ΣΠΕΙΣ
+0,90%
6.74
ΣΠΙ
-0,90%
0.664
ΣΠΥΡ
0,00%
0.145
ΤΕΝΕΡΓ
+0,26%
19.29
ΤΖΚΑ
0,00%
1.515
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.16
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,25%
1.622
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
+1,77%
0.23
ΦΡΛΚ
-1,38%
3.93
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.61

Κίνα: Ο νέος Δρόμος του Μεταξιού και η διπλωματία του χρέους

Τα μεγάλα χρέη που έχουν επωμισθεί χώρες του αναπτυσσόμενου κόσμου για την αποπεράτωση μεγάλων έργων στο πλαίσιο της Πρωτοβουλίας «Μια Ζώνη, ένας Δρόμος» της Κίνας αναγκάζουν το Πεκίνο να επανεξετάσει τους στόχους του. Η κινεζική κυβέρνηση σκέφτεται να περιορίσει την κλίμακα έργων καθώς φαίνεται πως αρκετές χώρες, όντας αντιμέτωπες με μια κρίση βιοτικού επιπέδου από τον υψηλό πληθωρισμό, δεν θα μπορούν να εξυπηρετήσουν τις υποχρεώσεις τους, παρατηρούν αναλυτές στην Wall Street Journal.

Η πρόθεση για μια αναθεώρηση της Πρωτοβουλίας «Μια Ζώνη, ένας Δρόμος» ενισχύεται όταν οι Κινέζοι που εργάζονται για την αποπεράτωση των έργων αυτών εκτίθενται σε διάφορους κινδύνους λόγω της δυσαρέσκειας εάν όχι της αγανάκτησης των φτωχότερων πολιτών που βλέπουν να βρίσκονται σε μειονεκτικότερη θέση. Σύμφωνα με την Oxus Society, ένα αμερικανικό think-tank, περίπου 160 περιστατικά αναταραχών στην κεντρική Ασία από το 2018 μέχρι τα μέσα του 2021 αφορούσαν την Κίνα, αναφέρει η αμερικανική εφημερίδα.

Κίνα: Μεγαλύτερος πιστωτής από το ΔΝΤ

Μέχρι σήμερα, η Κίνα είναι ο μεγαλύτερος πιστωτής σε τρίτες  χώρες, ξεπερνώντας το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και την Παγκόσμια Τράπεζα. Οικονομικοί αναλυτές εκτιμούν, όμως, πως περίπου το 60% των δανείων της Κίνας στο εξωτερικό αφορούν αναπτυσσόμενες χώρες σε δεινή δημοσιονομική κατάσταση, όπως η Σρι Λάνκα και η Νιγηρία.

Επικριτές της Κίνας θεωρούν πως το Πεκίνο έχει εγκλωβίσει χώρες του αναπτυσσόμενου κόσμου, κυρίως στην Ασία και την Αφρική, σε μια «διπλωματία χρέους». Μόνον στο Πακιστάν, οι Κινέζοι έχουν δαπανήσει περίπου 25 δισ. δολάρια για την κατασκευή οδικών δικτύων, μονάδων ηλεκτροδότησης και ενός λιμανιού. Στο Τζιμπουτί, το Λάος, τη Ζάμπια και το Κιργιστάν, τα χρέη προς την Κίνα αναλογούν τουλάχιστον στο 20% του ΑΕΠ. Στη Σρι Λάνκα, όταν η κατασκευή ενός λιμανιού με δάνεια και εργολάβους από την Κίνα αποδείχθηκε πως ήταν μη βιώσιμη, η κυβέρνηση έδωσε στην κρατική China Merchants μερίδιο 70% σε 99ετή μίσθωση με αντάλλαγμα νέες επενδύσεις.

Δεν υπήρξαν, από την άλλη πλευρά, άκαρπες όλες οι επενδύσεις της Κίνας σε αναπτυσσόμενες χώρες. Η κατασκευή αυτοκινητόδρομου στην Θίκα, μιας βιομηχανικής πόλης στην Κένυα, έχει επιταχύνει τις οδικές μετακινήσεις πάνω από μια ώρα. Γενικά υπολογίζεται πως η Κίνα έχει χρηματοδοτήσει την κατασκευή αυτοκινητοδρόμων πάνω από 100.000 χιλιομέτρων και σιδηροδρόμων 10.000 χιλιομέτρων στην Αφρική.

Απαγωγές και ένοπλες ληστείες Κινέζων εργαζομένων σε τρίτες χώρες

Οι αρνητικοί συνειρμοί, ωστόσο, είναι αναπόφευκτοι σε χώρες του αναδυόμενου κόσμου που έχουν το δικό τους μερίδιο διαφθοράς, εγκληματικότητας και έλλειψης διαφάνειας. Τον Ιούνιο απήχθησαν τέσσερις Κινέζοι που εργάζονταν σε ορυχείο στη Νιγηρία και οι Κινέζοι στο Κονγκό έχουν γίνει στόχοι ένοπλων ληστειών. Σύμφωνα με τη Διεθνή Ένωση Κινέζων Εργολάβων περίπου 440.000 Κινέζοι εργάζονται στην Ασία και περίπου 95.000 στην Αφρική.

Ωστόσο, με την αναβίωση του Δρόμου του Μεταξιού να έχει κοστίσει μέχρι σήμερα πάνω από 1 τρισ. δολάρια και την κινεζική οικονομία να αντιμετωπίζει πολλαπλές προκλήσεις, το Πεκίνο αναθεωρεί τις προτεραιότητες του μεγαλόπνοου σχεδίου του.

Αν και η Κίνα έχει αποδεχθεί πως ελλοχεύουν κίνδυνοι στη διεκπεραίωση τόσο μεγάλων έργων σε φτωχές  χώρες, πληροφορίες θέλουν το Πεκίνο να εξετάζει πια μικρότερα έργα υποδομών, ψηφιακές εγκαταστάσεις, συμπράξεις του δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα και την παραχώρηση μεγαλύτερης οικονομικής βοήθειας παρά πιστώσεων. Εκτός των άλλων, οικονομικοί αναλυτές τονίζουν πως η αναλογία δανείων με οικονομική βοήθεια προς τρίτες χώρες είναι για τις ΗΠΑ ένα προς εννέα ενώ στην περίπτωση της Κίνας ισχύει το αντίθετο.

Τέλος, παρά τις εσωτερικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει η κινεζική οικονομία από τα lockdown μέχρι τις αναταράξεις στην αγορά ακινήτων, το Πεκίνο θα πρέπει να εξετάζει μια διαγραφή ή ρύθμιση των κεφαλαίων που της χρωστούν από τα έργα της αναβίωσης του δρόμου του Μεταξιού.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!