Γ.Δ.
1448.7 +0,06%
ACAG
+1,54%
6.6
CENER
+0,54%
7.48
CNLCAP
+2,96%
6.95
DIMAND
-0,21%
9.67
OPTIMA
+3,70%
10.66
TITC
0,00%
28.35
ΑΑΑΚ
0,00%
7
ΑΒΑΞ
+0,67%
1.5
ΑΒΕ
+0,81%
0.495
ΑΔΜΗΕ
-0,89%
2.23
ΑΚΡΙΤ
-1,10%
0.9
ΑΛΜΥ
0,00%
2.8
ΑΛΦΑ
-2,40%
1.627
ΑΝΔΡΟ
+1,47%
6.9
ΑΡΑΙΓ
-0,24%
12.3
ΑΣΚΟ
-0,38%
2.65
ΑΣΤΑΚ
-1,08%
7.32
ΑΤΕΚ
0,00%
0.378
ΑΤΡΑΣΤ
+6,37%
8.02
ΑΤΤ
-2,21%
11.05
ΑΤΤΙΚΑ
+1,27%
2.39
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
-0,87%
5.72
ΒΙΟΚΑ
-0,75%
2.63
ΒΙΟΣΚ
-1,23%
1.205
ΒΙΟΤ
-7,30%
0.254
ΒΙΣ
-2,75%
0.177
ΒΟΣΥΣ
-1,60%
2.46
ΓΕΒΚΑ
-1,80%
1.64
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-2,41%
16.2
ΔΑΑ
+0,14%
8.46
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.78
ΔΕΗ
-0,61%
11.35
ΔΟΜΙΚ
-0,67%
4.45
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,86%
0.34
ΕΒΡΟΦ
+0,30%
1.69
ΕΕΕ
-0,14%
29.46
ΕΚΤΕΡ
+2,96%
4.35
ΕΛΒΕ
+4,51%
5.1
ΕΛΙΝ
-0,41%
2.4
ΕΛΛ
-0,35%
14.35
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,97%
2.595
ΕΛΠΕ
-0,42%
8.275
ΕΛΣΤΡ
-1,61%
2.44
ΕΛΤΟΝ
-0,11%
1.858
ΕΛΧΑ
-1,32%
1.944
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.86
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.143
ΕΠΣΙΛ
+5,72%
10.16
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.245
ΕΤΕ
+1,94%
7.658
ΕΥΑΠΣ
-0,61%
3.25
ΕΥΔΑΠ
-0,69%
5.76
ΕΥΡΩΒ
+1,39%
2.012
ΕΧΑΕ
-1,91%
5.13
ΙΑΤΡ
0,00%
1.65
ΙΚΤΙΝ
-1,76%
0.447
ΙΛΥΔΑ
-3,03%
1.6
ΙΝΚΑΤ
-0,20%
5.02
ΙΝΛΙΦ
-0,41%
4.8
ΙΝΛΟΤ
-2,22%
1.144
ΙΝΤΕΚ
-3,59%
6.17
ΙΝΤΕΡΚΟ
+1,36%
4.48
ΙΝΤΕΤ
+1,21%
1.25
ΙΝΤΚΑ
-0,28%
3.54
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
342
ΚΕΚΡ
-0,31%
1.59
ΚΕΠΕΝ
+9,89%
2
ΚΛΜ
-1,88%
1.565
ΚΟΡΔΕ
-0,37%
0.538
ΚΟΥΑΛ
-2,38%
1.392
ΚΟΥΕΣ
-1,75%
5.6
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+0,45%
11.05
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.8
ΚΥΡΙΟ
-0,71%
1.39
ΛΑΒΙ
-1,05%
0.846
ΛΑΜΔΑ
-1,00%
6.96
ΛΑΜΨΑ
+1,85%
33
ΛΑΝΑΚ
-1,82%
1.08
ΛΕΒΚ
+5,11%
0.37
ΛΕΒΠ
0,00%
0.368
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.39
ΛΟΥΛΗ
+1,45%
2.79
ΜΑΘΙΟ
-0,47%
1.06
ΜΕΒΑ
+1,55%
3.93
ΜΕΝΤΙ
+1,03%
2.95
ΜΕΡΚΟ
0,00%
46.2
ΜΙΓ
+1,02%
3.95
ΜΙΝ
+2,36%
0.65
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+2,41%
27.18
ΜΟΝΤΑ
+1,66%
3.07
ΜΟΤΟ
-0,99%
3
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.74
ΜΠΕΛΑ
+1,07%
28.36
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.33
ΜΠΡΙΚ
+1,03%
1.965
ΜΠΤΚ
0,00%
0.45
ΜΥΤΙΛ
-1,19%
38.34
ΝΑΚΑΣ
+5,88%
2.88
ΝΑΥΠ
-0,97%
1.02
ΞΥΛΚ
-1,00%
0.297
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
-1,20%
0.33
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
0,00%
22.4
ΟΛΠ
-0,40%
24.65
ΟΛΥΜΠ
-1,03%
2.87
ΟΠΑΠ
+0,18%
16.68
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,34%
0.875
ΟΤΕ
-1,25%
14.24
ΟΤΟΕΛ
-0,47%
12.82
ΠΑΙΡ
-1,64%
1.2
ΠΑΠ
-0,38%
2.61
ΠΕΙΡ
+0,30%
4.012
ΠΕΤΡΟ
-0,69%
8.6
ΠΛΑΘ
-0,12%
4.065
ΠΛΑΚΡ
+0,65%
15.6
ΠΡΔ
0,00%
0.3
ΠΡΕΜΙΑ
0,00%
1.16
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
-1,91%
4.36
ΡΕΒΟΙΛ
+0,62%
1.635
ΣΑΡ
+1,87%
11.98
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.047
ΣΕΝΤΡ
-1,32%
0.375
ΣΙΔΜΑ
-3,88%
1.98
ΣΠΕΙΣ
+2,12%
7.7
ΣΠΙ
-2,86%
0.748
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
-1,09%
18.1
ΤΖΚΑ
-3,88%
1.61
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.12
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-1,37%
1.722
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.18
ΦΙΕΡ
+2,49%
0.37
ΦΛΕΞΟ
-3,03%
8
ΦΡΙΓΟ
+1,91%
0.32
ΦΡΛΚ
-0,48%
4.15
ΧΑΙΔΕ
+3,05%
0.675

Διώρυγα Σουέζ: Το μπλόκο του EverGiven κοστίζει 400 εκατ. την ώρα

Τουλάχιστον μέχρι την επόμενη Τετάρτη θα είναι μπλοκαρισμένη η διώρυγα του Σουέζ από την ακινητοποίηση το κοντέινερ EverGiven, μήκους 400 μέτρων, δηλαδή με διαστάσεις ανάλογες του Εμπάιρ Στέιτ Μπίλντινγκ της Νέας Υόρκης. Ήδη έχουν προκληθεί αλυσιδωτές αντιδράσεις στις εφοδιαστικές αλυσίδες καθώς η διώρυγα του Σουέζ είναι μια από τις βασικές αρτηρίες του παγκόσμιου εμπορίου και αναμένεται να παραμένει κλειστή για διάστημα ακόμη και εβδομάδων σε μια περίοδο που ήδη προϋπήρχαν προβλήματα στην έγκαιρη παράδοση πρώτων υλών και προϊόντων. Η Lloyd’s List εκτιμά οι απώλειες για το εμπόριο ανέρχονται στα 400 εκατ. δολάρια την  ώρα.  

Αλυσιδωτές αντιδράσεις

Τα ναύλα για τα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν πετρελαιοειδή έχουν διπλασιαστεί μέσα σε μια εβδομάδα και ειδικότερα από την Τρίτη. Τότε, το EverGiven προσάραξε και έκλεισε τη διώρυγα, μπλοκάροντας τη διέλευση πάνω 300 εμπορικών πλοίων μέχρι σήμερα που μεταφέρουν εμπορεύματα δισεκατομμυρίων δολαρίων από καύσιμα μέχρι αυτοκίνητα. Εναλλακτικές οδοί ήδη εξετάζονται μέσω Αφρικής, αυξάνοντας αισθητά το μεταφορικό κόστος αλλά και τους κινδύνους πειρατειών. Ναυτιλιακές εταιρείες έχουν ήδη επικοινωνήσει με τον Πέμπτο Στόλο του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ, εκφράζοντας ανησυχίες για την ασφάλεια των στόλων τους, σύμφωνα με τους Financial Times.

Στις διεθνείς αγορές, οι τιμές του πετρελαίου ενισχύονταν την Παρασκευή περίπου 2% λόγω φόβων για ανεπάρκεια στην προσφορά. Πάνω από ένα εκατ. βαρέλια διέρχονται υπό φυσιολογικές συνθήκες από τη διώρυγα του Σουέζ. Είναι ένας από τους βασικούς συνδετικούς κρίκους για το εμπόριο πετρελαιοειδών ανάμεσα στη Σαουδική Αραβία και την Ευρώπη ή τη Βόρειο Αμερική. Συνολικά υπολογίζεται πως 1,03 δισ. εμπορεύματα πέρασαν από το Σουέζ κατά τη διάρκεια του 2019, ένας όγκος τετραπλάσιος από τη διώρυγα του Παναμά. Εκτός των άλλων περίπου 54,1 εκατ. τόνοι δημητριακών μεταφέρθηκαν από τη διώρυγα του Σουέζ το 2019, 53,5 εκατ. τόνοι ορυκτών και μετάλλων, όπως και 35,4 εκατ. τόνοι άνθρακα και πετρελαίου κοκ, σύμφωνα με το Bloomberg. Περίπου το 20% της νάφθας που προμηθεύεται η Ασία από τη Μεσόγειο και τη Μαύρη Θάλασσα διέρχεται από εκεί.

Οι αιγυπτιακές αρχές που διαχειρίζονται τη διώρυγα ζήτησαν τη συνδρομή των Αμερικανών, ενώ η ιδιοκτήτρια εταιρεία Soei Kisen διέψευσε πληροφορίες πως θα έχει απομακρύνει το EverGiven, το οποίο είναι φορτωμένο με εμπορεύματα 200.000 τόνων, μέχρι το βράδυ του Σαββάτου. Αναλυτές της αγοράς ήδη προσπαθούν να υπολογίσουν τις συνέπειες.

Η διέλευση από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας στην Νότια Αφρική, εκεί που συναντιέται ο Ινδικός με τον Ατλαντικό Ωκεανό, είναι η επικρατέστερη εναλλακτική που είναι μια χρονοβόρα λύση με υψηλότερες δαπάνες. Δρομολόγια από τη Μεσόγειο ή τη Μαύρη Θάλασσα μέχρι την Ασία, παραδείγματος χάριν, απαιτούν δυο εβδομάδες παραπάνω και 800 τόνους καυσίμων για ένα τάνκερ τύπου Suezmax. Οι οικονομικές επιπτώσεις αναμένεται να συσσωρευτούν δεδομένου ότι τα καύσιμα αντιπροσωπεύουν το 60% των λειτουργικών δαπανών ενός εμπορικού πλοίου. Αρκεί να αναλογιστεί κανείς πως το κόστος μεταφοράς προϊόντων διύλισης, όπως είναι η βενζίνη και το πετρέλαιο ντίζελ, από το ρωσικό λιμάνι Τουάπς στη Μαύρη Θάλασσα μέχρι τη νότια Γαλλία αυξήθηκε από 1,49 δολάρια το βαρέλι που ίσχυαν τη Δευτέρα στα 2,58 δολάρια την Πέμπτη, σύμφωνα με στοιχεία της Refinitv.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!