Γ.Δ.
1407.14 0,00%
ACAG
0,00%
5.61
BOCHGR
0,00%
4.29
CENER
0,00%
8.62
CNLCAP
0,00%
6.9
DIMAND
0,00%
9.23
NOVAL
0,00%
2.505
OPTIMA
0,00%
12.76
TITC
0,00%
32.35
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
0,00%
1.442
ΑΒΕ
0,00%
0.488
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.35
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.705
ΑΛΜΥ
0,00%
3.15
ΑΛΦΑ
0,00%
1.438
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.52
ΑΡΑΙΓ
0,00%
10.34
ΑΣΚΟ
0,00%
2.61
ΑΣΤΑΚ
0,00%
7.2
ΑΤΕΚ
0,00%
0.43
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.74
ΑΤΤ
0,00%
6
ΑΤΤΔ
0,00%
125
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.19
ΒΙΟ
0,00%
5.51
ΒΙΟΚΑ
0,00%
1.78
ΒΙΟΣΚ
0,00%
1.565
ΒΙΟΤ
0,00%
0.35
ΒΙΣ
0,00%
0.132
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.2
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.325
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
17.36
ΔΑΑ
0,00%
7.55
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.5
ΔΕΗ
0,00%
11.7
ΔΟΜΙΚ
0,00%
2.71
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.287
ΕΒΡΟΦ
0,00%
1.47
ΕΕΕ
0,00%
33.34
ΕΚΤΕΡ
0,00%
1.544
ΕΛΒΕ
0,00%
5.05
ΕΛΙΝ
0,00%
2.05
ΕΛΛ
0,00%
13.2
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
1.798
ΕΛΠΕ
0,00%
6.97
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.05
ΕΛΤΟΝ
0,00%
1.796
ΕΛΧΑ
0,00%
1.8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.11
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.165
ΕΤΕ
0,00%
7.324
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.25
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.62
ΕΥΡΩΒ
0,00%
1.8905
ΕΧΑΕ
0,00%
4.35
ΙΑΤΡ
0,00%
1.475
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.289
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.87
ΙΝΚΑΤ
0,00%
4.7
ΙΝΛΙΦ
0,00%
4.4
ΙΝΛΟΤ
0,00%
1.08
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.9
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.42
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.13
ΙΝΤΚΑ
0,00%
2.86
ΚΑΡΕΛ
0,00%
340
ΚΕΚΡ
0,00%
1.31
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.6
ΚΛΜ
0,00%
1.55
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.412
ΚΟΥΑΛ
0,00%
1.1
ΚΟΥΕΣ
0,00%
5.7
ΚΡΙ
0,00%
13.5
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.8
ΚΥΡΙΟ
0,00%
0.99
ΛΑΒΙ
0,00%
0.777
ΛΑΜΔΑ
0,00%
7.17
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.905
ΛΕΒΚ
0,00%
0.294
ΛΕΒΠ
0,00%
0.298
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.29
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.7
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.686
ΜΕΒΑ
0,00%
3.68
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.24
ΜΕΡΚΟ
0,00%
45
ΜΙΓ
0,00%
3.215
ΜΙΝ
0,00%
0.525
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
0,00%
20.48
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.66
ΜΟΤΟ
0,00%
2.61
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.69
ΜΠΕΛΑ
0,00%
25.4
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.65
ΜΠΡΙΚ
0,00%
2.04
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
0,00%
32.9
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.88
ΝΑΥΠ
0,00%
0.83
ΞΥΛΚ
0,00%
0.27
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
0,00%
21.2
ΟΛΠ
0,00%
28.3
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.45
ΟΠΑΠ
0,00%
15.76
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.812
ΟΤΕ
0,00%
15.73
ΟΤΟΕΛ
0,00%
11
ΠΑΙΡ
0,00%
0.998
ΠΑΠ
0,00%
2.29
ΠΕΙΡ
0,00%
3.71
ΠΕΡΦ
0,00%
6.14
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.14
ΠΛΑΘ
0,00%
3.71
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.8
ΠΡΔ
0,00%
0.246
ΠΡΕΜΙΑ
0,00%
1.168
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.9
ΠΡΟΦ
0,00%
5.3
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.61
ΣΑΡ
0,00%
10.98
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.335
ΣΙΔΜΑ
0,00%
1.565
ΣΠΕΙΣ
0,00%
6.28
ΣΠΙ
0,00%
0.584
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
19.65
ΤΖΚΑ
0,00%
1.375
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.04
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.628
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.3
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.22
ΦΡΛΚ
0,00%
3.765
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.615

Πού οφείλονται οι καθυστερήσεις στις αεροπορικές πτήσεις στην Ευρώπη

Η «επιδημία» των καθυστερήσεων των αεροπορικών πτήσεων κατακλύζει φέτος τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια. Αυτό το καλοκαίρι οι αεροπορικές εταιρείες παλεύουν με μια σειρά από νέες προκλήσεις. Οι ελλείψεις στον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας, οι πυρκαγιές σε ορισμένους από τους κορυφαίους τουριστικούς προορισμούς της Ευρώπης και ο πόλεμος στην Ουκρανία είναι μόνο μερικοί από τους λόγους που ενέτειναν το ταξιδιωτικό χάος.

Πάνω από το ένα τρίτο των αεροπορικών πτήσεων καθυστέρησαν 15 λεπτά ή περισσότερο μεταξύ 1ης Μαΐου και 1ης Αυγούστου στα 50 μεγαλύτερα αεροδρόμια της Ευρώπης, σύμφωνα με στοιχεία που συγκέντρωσε η FlightAware, μια υπηρεσία παρακολούθησης πτήσεων. Η Λισαβόνα βρέθηκε στην κορυφή της λίστας των αεροδρομίων που σημείωσαν καθυστέρηση σχεδόν στις μισές πτήσεις. Την πρώτη πεντάδα έρχονται και συμπληρώνουν το Gatwick του Λονδίνου, τα αεροδρόμια της Αθήνας, της Νίκαιας και το Charles de Gaulle του Παρισιού. Κι όλα αυτά διαδραματίζονται την ώρα που ολοένα και περισσότεροι Αμερικανοί τουρίστες έρχονται στην Ευρώπη, σημειώνει η Wall Street Journal.

 

Οι ελλείψεις, σε συνδυασμό με το κλείσιμο του εναέριου χώρου στην Ευρώπη, προκάλεσαν αύξηση 37% στις καθυστερήσεις πτήσεων στην ήπειρο τον περασμένο χρόνο, σύμφωνα με την υπηρεσία εναέριας κυκλοφορίας Eurocontrol. Και ενώ η κλίμακα του προβλήματος είναι μικρότερη από το 2022, όταν οι ελλείψεις προσωπικού έπληξαν ολόκληρο τον κλάδο και οι ακυρώσεις πτήσεων πρωταγωνιστούσαν, ο συνδυασμός του ολοένα και πιο συμφορημένου εναέριου χώρου και της μακροχρόνιας διαδικασίας εκπαίδευσης των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας σημαίνει ότι το πρόβλημα είναι απίθανο να επιλυθεί γρήγορα. Η Ευρώπη έχει έλλειμμα μεταξύ 700 και 1.000 ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας. Αυτό οφειλόταν σε μεγάλο βαθμό στις απολύσεις και το πάγωμα των προσλήψεων κατά τη διάρκεια της πανδημίας, που έρχονταν έπειτα από δεκαετίες ανεπαρκών επενδύσεων.

Σημειώνεται πως σύμφωνα με την WSJ, οι καθυστερήσεις επεκτείνονται και σε μεγαλύτερους αεροπορικούς κόμβους της περιοχής, συμπεριλαμβανομένων του Χίθροου του Λονδίνου και του αεροδρομίου της Φρανκφούρτης, τα οποία είχαν πληγεί από το αεροπορικό χάος του προηγούμενου καλοκαιριού. Αρκετά βελτιωμένη εμφανίζεται βέβαια η κατάσταση στο αεροδρόμιο Σίπχολ του Άμστερνταμ. Όσον αφορά τις ακυρώσεις, η εικόνα είναι καλύτερη, αφού την περίοδο Μαΐου-Αυγούστου το 0,9% όλων των πτήσεων ακυρώθηκε, σε σύγκριση με το 1,4% τους ίδιους μήνες πέρυσι, σύμφωνα με τα στοιχεία της FlightAware.

«Αυτό το καλοκαίρι θα είναι δύσκολο», δήλωσε ο Michael O’Leary, διευθύνων σύμβουλος της Ryanair, της μεγαλύτερης αεροπορικής εταιρείας της Ευρώπης με βάση τον αριθμό των επιβατών, κατά τη διάρκεια τηλεφωνικής επικοινωνίας με επενδυτές τον περασμένο μήνα. Οι ελλείψεις στον έλεγχο της εναέριας κυκλοφορίας και οι απεργίες ήταν ιδιαίτερα απογοητευτικές, σημείωσε. Η αεροπορική βιομηχανία είχε φέτος περισσότερο χρόνο για να προετοιμαστεί. Ωστόσο, ο μέσος αριθμός των καθημερινών πτήσεων σε όλη την Ευρώπη έφτασε τις 27.000 και είναι πλέον αυξημένος κατά 12% σε σχέση με το 2022.

Η μάχη με τις φλόγες και η απουσία ελεγκτών

Τα αίτια των καθυστερήσεων αυτό το καλοκαίρι «είναι ζητήματα που δεν εμπίπτουν στις αρμοδιότητες των φορέων εκμετάλλευσης αεροδρομίων», δήλωσε ο Olivier Jankovec, γενικός διευθυντής του Διεθνούς Συμβουλίου Αεροδρομίων της Ευρώπης.

Πράγματι, ορισμένες από τις διαταραχές δεν ήταν στα χέρια της αεροπορικής βιομηχανίας. Στην Ελλάδα οι λειτουργίες είχαν διαταραχθεί από τις πυρκαγιές που μαίνονταν σε δύο από τους άκρως δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς της χώρας, τη Ρόδο και την Κέρκυρα. Αεροπορικές εταιρείες και τουριστικοί πράκτορες έχουν ακυρώσει πτήσεις προς τη χώρα. Υπήρξαν επίσης πτήσεις επαναπατρισμού για να βοηθήσουν στην απομάκρυνση χιλιάδων εγκλωβισμένων παραθεριστών. Αντιστοίχως, οι πυροσβέστες έδωσαν μάχη με πυρκαγιά κοντά στο διεθνές αεροδρόμιο της Νίκαιας, ενώ στη Σικελία έκλεισε για ένα χρονικό διάστημα το αεροδρόμιο Falcone Borsellino του Παλέρμο, καθώς οι φλόγες έφτασαν στην περίμετρό του.

Οι φωτιές, σε συνδυασμό με την έλλειψη ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας, οι οποίοι είναι επιφορτισμένοι με την παρακολούθηση των πτήσεων και τη διεκπεραίωση των προσγειώσεων και απογειώσεων, έχουν επιπτώσεις στον αριθμό των πτήσεων που είναι «προς διαχείριση». Ως εκ τούτου, αεροσκάφη που είναι έτοιμα να αναχωρήσουν έχουν μείνει σε αναμονή στους διαδρόμους προσγείωσης, ενώ πτήσεις που είναι έτοιμες να προσγειωθούν έχουν παραμείνει σε στάσεις αναμονής, ενώ περιμένουν να επιστρέψει ένας ελεγκτής από τα υποχρεωτικά διαλείμματα.

Ο αερομεταφορέας EasyJet ακύρωσε νωρίτερα αυτόν το μήνα 1.700 πτήσεις, οι περισσότερες από τις οποίες ήταν προγραμματισμένες να αναχωρήσουν από το αεροδρόμιο Gatwick, επικαλούμενος «πρωτοφανείς καθυστερήσεις στον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας». Το ίδιο το Gatwick έχει περιορίσει τον αριθμό των πτήσεων που εκτελούνται σε ώρες αιχμής για να αντισταθμίσει τις διαταραχές, δήλωσε το αεροδρόμιο.

Τέλος, την κατάσταση επιδεινώνει ο πόλεμος της Ρωσίας στην Ουκρανία, ο οποίος έχει οδηγήσει σε συμφόρηση στον ουρανό πάνω από τη Γερμανία και τα Βαλκάνια. Στρατιωτικές υπερπτήσεις κοντά στα σύνορα της Ουκρανίας έχουν επίσης περιοδικά αποκλείσει τμήματα του εναέριου χώρου.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!