Γ.Δ.
1469.25 +0,37%
ACAG
-2,23%
5.71
CENER
-0,94%
9.53
CNLCAP
0,00%
7.05
DIMAND
+1,11%
9.1
NOVAL
+0,18%
2.77
OPTIMA
+0,16%
12.22
TITC
+0,16%
31.6
ΑΑΑΚ
+4,67%
5.6
ΑΒΑΞ
+0,84%
1.44
ΑΒΕ
-2,31%
0.465
ΑΔΜΗΕ
-0,67%
2.215
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.945
ΑΛΜΥ
+1,66%
3.07
ΑΛΦΑ
-1,25%
1.66
ΑΝΔΡΟ
+1,21%
6.68
ΑΡΑΙΓ
+0,96%
11.55
ΑΣΚΟ
-0,35%
2.81
ΑΣΤΑΚ
+8,09%
7.48
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
-0,46%
8.6
ΑΤΤ
+0,22%
9.04
ΑΤΤΙΚΑ
+0,38%
2.63
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+0,84%
5.97
ΒΙΟΚΑ
+2,54%
2.42
ΒΙΟΣΚ
-1,06%
1.4
ΒΙΟΤ
+9,26%
0.236
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
-1,68%
2.34
ΓΕΒΚΑ
-0,31%
1.63
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,79%
17.78
ΔΑΑ
+2,67%
7.998
ΔΑΙΟΣ
+7,19%
3.28
ΔΕΗ
+1,13%
11.63
ΔΟΜΙΚ
-0,67%
3.7
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.321
ΕΒΡΟΦ
+0,62%
1.62
ΕΕΕ
+0,42%
33.44
ΕΚΤΕΡ
-1,13%
2.185
ΕΛΒΕ
+0,91%
5.55
ΕΛΙΝ
-0,90%
2.21
ΕΛΛ
+0,36%
13.85
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,48%
2.06
ΕΛΠΕ
-0,88%
7.335
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.26
ΕΛΤΟΝ
+1,84%
1.77
ΕΛΧΑ
-0,11%
1.83
ΕΝΤΕΡ
0,00%
8.05
ΕΠΙΛΚ
+1,56%
0.13
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+0,39%
1.3
ΕΤΕ
-0,02%
8.43
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.34
ΕΥΔΑΠ
+0,52%
5.79
ΕΥΡΩΒ
-0,59%
2.038
ΕΧΑΕ
+0,53%
4.705
ΙΑΤΡ
+4,78%
1.755
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.405
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.8
ΙΝΚΑΤ
+0,70%
5
ΙΝΛΙΦ
-0,39%
5.1
ΙΝΛΟΤ
0,00%
1.25
ΙΝΤΕΚ
-0,17%
5.9
ΙΝΤΕΡΚΟ
-0,82%
2.42
ΙΝΤΕΤ
+0,80%
1.26
ΙΝΤΚΑ
+0,30%
3.35
ΚΑΡΕΛ
0,00%
334
ΚΕΚΡ
-0,98%
1.52
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.75
ΚΛΜ
-1,69%
1.455
ΚΟΡΔΕ
+1,01%
0.499
ΚΟΥΑΛ
+0,34%
1.198
ΚΟΥΕΣ
+0,56%
5.37
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+2,21%
11.55
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.66
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.17
ΛΑΒΙ
0,00%
0.879
ΛΑΜΔΑ
+2,89%
7.48
ΛΑΜΨΑ
+1,11%
36.4
ΛΑΝΑΚ
-6,84%
0.885
ΛΕΒΚ
0,00%
0.294
ΛΕΒΠ
0,00%
0.276
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
+0,72%
1.4
ΛΟΥΛΗ
-1,12%
2.64
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.85
ΜΕΒΑ
-1,00%
3.96
ΜΕΝΤΙ
+1,87%
2.72
ΜΕΡΚΟ
0,00%
45.2
ΜΙΓ
+0,54%
3.695
ΜΙΝ
-0,84%
0.59
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,78%
23.32
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.69
ΜΟΤΟ
+1,09%
2.77
ΜΟΥΖΚ
-3,70%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+0,81%
25
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.5
ΜΠΡΙΚ
+0,52%
1.95
ΜΠΤΚ
0,00%
0.58
ΜΥΤΙΛ
+2,21%
37
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.76
ΝΑΥΠ
-2,91%
0.934
ΞΥΛΚ
+0,70%
0.287
ΞΥΛΠ
0,00%
0.416
ΟΛΘ
+0,48%
21.1
ΟΛΠ
0,00%
27.5
ΟΛΥΜΠ
+1,18%
2.57
ΟΠΑΠ
+0,69%
15.98
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,33%
0.899
ΟΤΕ
+0,61%
14.81
ΟΤΟΕΛ
+1,02%
11.84
ΠΑΙΡ
0,00%
1.085
ΠΑΠ
0,00%
2.37
ΠΕΙΡ
-0,55%
3.78
ΠΕΤΡΟ
+0,69%
8.76
ΠΛΑΘ
+0,24%
4.21
ΠΛΑΚΡ
-1,33%
14.8
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
0,00%
1.16
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.15
ΠΡΟΦ
-0,58%
5.14
ΡΕΒΟΙΛ
-0,99%
2
ΣΑΡ
-0,18%
10.9
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-0,57%
0.347
ΣΙΔΜΑ
+0,30%
1.69
ΣΠΕΙΣ
+0,90%
6.74
ΣΠΙ
-0,90%
0.664
ΣΠΥΡ
0,00%
0.145
ΤΕΝΕΡΓ
+0,26%
19.29
ΤΖΚΑ
0,00%
1.515
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.16
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,25%
1.622
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
+1,77%
0.23
ΦΡΛΚ
-1,38%
3.93
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.61

Μέση Ανατολή: Το απευκταίο σενάριο να κλείσουν τα Στενά του Ορμούζ

Οι αγορές του πετρελαίου δεν καλούνται να αξιολογήσουν μόνον ενδεχόμενους κινδύνους στην ευρύτερη περιοχή της Μέσης Ανατολής μετά τις επιθέσεις του Ιράν στο Ισραήλ το βράδυ του Σαββάτου. Ασταθής γίνεται, επίσης, η κατάσταση στα Στενά του Ορμούζ μετά την κατάληψη εμπορικού πλοίου. Λίγο πριν από τις προχθεσινές επιθέσεις της Τεχεράνης που αποκρούστηκαν από το Ισραήλ, ιρανικές δυνάμεις επιβιβάστηκαν στο MSC Aries, ένα ποσοστό του οποίου ανήκει στον Ισραηλινό επιχειρηματία Εγιάλ Οφέρ, με ελικόπτερο, και το πήραν υπό τον έλεγχό τους μαζί με το πλήρωμα 25 ατόμων.

Το πιο απευκταίο σενάριο είναι να κλείσουν τα Στενά του Ορμούζ, προειδοποιούν αναλυτές. Μια τέτοια πιθανότητα είναι μικρή, αλλά η επικινδυνότητα του πορθμού, που βρίσκεται ανάμεσα στον Κόλπο του Ομάν και τον Περσικό Κόλπο, αυξάνεται σημαντικά. Στην παρούσα φάση το Ισραήλ εξετάζει πώς να απαντήσει στις προχθεσινές επιθέσεις του Ιράν, με την Ουάσιγκτον και τους υπόλοιπους G7 να συστήνουν εγκράτεια και αποφυγή περαιτέρω κλιμάκωσης στη Μέση Ανατολή.

Περίπου το ένα τρίτο της παγκόσμιας κατανάλωσης πετρελαίου μεταφέρεται μέσα από τα Στενά του Ορμούζ. Το πρωί της Δευτέρας, αν και οι τιμές στην προθεσμιακή αγορά της Σιγκαπούρης δεν σημείωναν μεγάλες μεταβολές, ο όγκος των συναλλαγών στο πετρέλαιο Μπρεντ ήταν δεκαπλάσιος του συνηθισμένου, με τα δικαιώματα αγοράς (call options) να φθάνουν μέχρι τα 95 δολάρια το βαρέλι, σύμφωνα με στοιχεία του Bloomberg. Στα συμβόλαια, όμως, άμεσης εκπλήρωσης η τιμή του Μπρεντ κινούνταν στα 90 δολάρια το βαρέλι με ήπιες μεταβολές, καθώς οι επιθέσεις του Ιράν είχαν προεξοφληθεί από τις προηγούμενες συνεδριάσεις.

Όμως έχουν ήδη υπάρξει αναταραχές στο παγκόσμιο εμπόριο, σε μια περίοδο που τα αποθέματα είχαν αρχίσει να αποκαθίστανται μετά τις καθυστερήσεις στις εφοδιαστικές αλυσίδες επί πανδημίας. Οι ροές του παγκόσμιου εμπορίου έχουν μειωθεί δραματικά μέσω Ερυθράς Θάλασσας από τους αντάρτες Χούθι που επιτίθενται από πέρυσι τον Νοέμβριο σε εμπορικά πλοία για να ασκήσουν πιέσεις στο Ισραήλ και τη Δύση όσο συνεχίζεται ο πόλεμος στη Λωρίδα της Γάζας.

Οι μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες του κόσμου έχουν διακόψει τα δρομολόγια εμπορευματοκιβωτίων, καυσίμων και πρώτων υλών από τη Διώρυγα του Σουέζ και τον Κόλπο του Άντεν, ακολουθώντας την πιο χρονοβόρα διαδρομή από το Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας στη νότια Αφρική. Δεδομένου ότι περίπου το 10% του παγκόσμιου εμπορίου μέσω θαλάσσης περνά από τη Διώρυγα του Σουέζ, τα ναύλα έχουν αυξηθεί δραματικά. Σύμφωνα με στοιχεία του Politico, το 24,9% του παγκόσμιου όγκου σε κηροζίνη και καύσιμα για κινητήρες τζετ διερχόταν από τη Διώρυγα του Σουέζ από το 2018 έως το 2023, όπως και το 17,5% των σιτηρών, το 13,8% των λιπασμάτων, το 8,3% του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) και το 5,3% του αργού πετρελαίου.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!