Γ.Δ.
1456.58 +0,56%
ACAG
-5,02%
6.25
CENER
-0,25%
7.92
CNLCAP
0,00%
7.85
DIMAND
+0,52%
9.62
OPTIMA
+0,38%
10.68
TITC
-0,84%
29.5
ΑΑΑΚ
0,00%
7
ΑΒΑΞ
+0,27%
1.488
ΑΒΕ
+2,51%
0.49
ΑΔΜΗΕ
-0,67%
2.22
ΑΚΡΙΤ
-2,11%
0.93
ΑΛΜΥ
-1,40%
2.82
ΑΛΦΑ
+0,63%
1.6025
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.88
ΑΡΑΙΓ
+0,95%
12.72
ΑΣΚΟ
+0,75%
2.7
ΑΣΤΑΚ
-1,61%
7.32
ΑΤΕΚ
-8,99%
0.344
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.08
ΑΤΤ
0,00%
11.1
ΑΤΤΙΚΑ
-2,02%
2.42
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+1,03%
5.86
ΒΙΟΚΑ
-3,08%
2.52
ΒΙΟΣΚ
0,00%
1.305
ΒΙΟΤ
+7,14%
0.3
ΒΙΣ
0,00%
0.18
ΒΟΣΥΣ
-4,72%
2.42
ΓΕΒΚΑ
+0,90%
1.69
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,48%
16.7
ΔΑΑ
-0,48%
8.27
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.78
ΔΕΗ
+0,09%
11.25
ΔΟΜΙΚ
-2,61%
4.66
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-0,29%
0.348
ΕΒΡΟΦ
+0,30%
1.68
ΕΕΕ
+1,91%
30.94
ΕΚΤΕΡ
+2,63%
4.49
ΕΛΒΕ
+5,26%
5.2
ΕΛΙΝ
-1,21%
2.44
ΕΛΛ
+1,78%
14.3
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
2.62
ΕΛΠΕ
+0,06%
8.435
ΕΛΣΤΡ
-0,42%
2.35
ΕΛΤΟΝ
-0,22%
1.784
ΕΛΧΑ
+1,14%
1.954
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.85
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.14
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
-0,75%
1.32
ΕΤΕ
+2,75%
7.768
ΕΥΑΠΣ
+0,31%
3.24
ΕΥΔΑΠ
+1,40%
5.8
ΕΥΡΩΒ
+0,75%
2.025
ΕΧΑΕ
-0,39%
5.14
ΙΑΤΡ
0,00%
1.7
ΙΚΤΙΝ
-0,69%
0.4295
ΙΛΥΔΑ
-2,89%
1.68
ΙΝΚΑΤ
-0,37%
5.38
ΙΝΛΙΦ
-2,72%
5
ΙΝΛΟΤ
+0,52%
1.154
ΙΝΤΕΚ
+0,16%
6.27
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,27%
4.5
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.28
ΙΝΤΚΑ
+0,55%
3.67
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
344
ΚΕΚΡ
+0,98%
1.54
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
-1,53%
1.61
ΚΟΡΔΕ
-4,73%
0.524
ΚΟΥΑΛ
+0,93%
1.298
ΚΟΥΕΣ
+0,34%
5.82
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-0,93%
10.6
ΚΤΗΛΑ
+3,26%
1.9
ΚΥΡΙΟ
-4,17%
1.38
ΛΑΒΙ
-1,41%
0.839
ΛΑΜΔΑ
-0,58%
6.85
ΛΑΜΨΑ
0,00%
33.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
1.09
ΛΕΒΚ
0,00%
0.336
ΛΕΒΠ
0,00%
0.35
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.47
ΛΟΥΛΗ
-0,36%
2.74
ΜΑΘΙΟ
-5,05%
1.035
ΜΕΒΑ
-1,26%
3.91
ΜΕΝΤΙ
-1,67%
2.95
ΜΕΡΚΟ
+3,03%
47.6
ΜΙΓ
+0,25%
4
ΜΙΝ
0,00%
0.64
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,66%
27.34
ΜΟΝΤΑ
-1,54%
3.19
ΜΟΤΟ
-0,50%
3
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.73
ΜΠΕΛΑ
+0,55%
29.34
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
-0,30%
3.37
ΜΠΡΙΚ
-0,25%
1.97
ΜΠΤΚ
0,00%
0.47
ΜΥΤΙΛ
-0,26%
38.1
ΝΑΚΑΣ
+1,44%
2.82
ΝΑΥΠ
-1,39%
0.996
ΞΥΛΚ
-3,21%
0.271
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
+1,75%
0.348
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
-0,89%
22.2
ΟΛΠ
-1,61%
24.4
ΟΛΥΜΠ
-1,75%
2.8
ΟΠΑΠ
-0,06%
15.6
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,45%
0.9
ΟΤΕ
-0,91%
14.15
ΟΤΟΕΛ
-1,09%
12.74
ΠΑΙΡ
-2,54%
1.15
ΠΑΠ
+0,38%
2.63
ΠΕΙΡ
+0,69%
3.801
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.3
ΠΛΑΘ
+0,50%
4.02
ΠΛΑΚΡ
+1,32%
15.4
ΠΡΔ
-9,46%
0.268
ΠΡΕΜΙΑ
+0,52%
1.16
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
-1,07%
4.64
ΡΕΒΟΙΛ
-0,29%
1.695
ΣΑΡ
-0,84%
11.8
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.047
ΣΕΝΤΡ
-1,32%
0.373
ΣΙΔΜΑ
0,00%
1.9
ΣΠΕΙΣ
-1,28%
7.7
ΣΠΙ
-2,67%
0.73
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
+0,55%
18.34
ΤΖΚΑ
0,00%
1.645
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.19
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,81%
1.706
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.18
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
-1,22%
8.1
ΦΡΙΓΟ
-7,88%
0.304
ΦΡΛΚ
-0,72%
4.11
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.695

Μέση Ανατολή: Το απευκταίο σενάριο να κλείσουν τα Στενά του Ορμούζ

Οι αγορές του πετρελαίου δεν καλούνται να αξιολογήσουν μόνον ενδεχόμενους κινδύνους στην ευρύτερη περιοχή της Μέσης Ανατολής μετά τις επιθέσεις του Ιράν στο Ισραήλ το βράδυ του Σαββάτου. Ασταθής γίνεται, επίσης, η κατάσταση στα Στενά του Ορμούζ μετά την κατάληψη εμπορικού πλοίου. Λίγο πριν από τις προχθεσινές επιθέσεις της Τεχεράνης που αποκρούστηκαν από το Ισραήλ, ιρανικές δυνάμεις επιβιβάστηκαν στο MSC Aries, ένα ποσοστό του οποίου ανήκει στον Ισραηλινό επιχειρηματία Εγιάλ Οφέρ, με ελικόπτερο, και το πήραν υπό τον έλεγχό τους μαζί με το πλήρωμα 25 ατόμων.

Το πιο απευκταίο σενάριο είναι να κλείσουν τα Στενά του Ορμούζ, προειδοποιούν αναλυτές. Μια τέτοια πιθανότητα είναι μικρή, αλλά η επικινδυνότητα του πορθμού, που βρίσκεται ανάμεσα στον Κόλπο του Ομάν και τον Περσικό Κόλπο, αυξάνεται σημαντικά. Στην παρούσα φάση το Ισραήλ εξετάζει πώς να απαντήσει στις προχθεσινές επιθέσεις του Ιράν, με την Ουάσιγκτον και τους υπόλοιπους G7 να συστήνουν εγκράτεια και αποφυγή περαιτέρω κλιμάκωσης στη Μέση Ανατολή.

Περίπου το ένα τρίτο της παγκόσμιας κατανάλωσης πετρελαίου μεταφέρεται μέσα από τα Στενά του Ορμούζ. Το πρωί της Δευτέρας, αν και οι τιμές στην προθεσμιακή αγορά της Σιγκαπούρης δεν σημείωναν μεγάλες μεταβολές, ο όγκος των συναλλαγών στο πετρέλαιο Μπρεντ ήταν δεκαπλάσιος του συνηθισμένου, με τα δικαιώματα αγοράς (call options) να φθάνουν μέχρι τα 95 δολάρια το βαρέλι, σύμφωνα με στοιχεία του Bloomberg. Στα συμβόλαια, όμως, άμεσης εκπλήρωσης η τιμή του Μπρεντ κινούνταν στα 90 δολάρια το βαρέλι με ήπιες μεταβολές, καθώς οι επιθέσεις του Ιράν είχαν προεξοφληθεί από τις προηγούμενες συνεδριάσεις.

Όμως έχουν ήδη υπάρξει αναταραχές στο παγκόσμιο εμπόριο, σε μια περίοδο που τα αποθέματα είχαν αρχίσει να αποκαθίστανται μετά τις καθυστερήσεις στις εφοδιαστικές αλυσίδες επί πανδημίας. Οι ροές του παγκόσμιου εμπορίου έχουν μειωθεί δραματικά μέσω Ερυθράς Θάλασσας από τους αντάρτες Χούθι που επιτίθενται από πέρυσι τον Νοέμβριο σε εμπορικά πλοία για να ασκήσουν πιέσεις στο Ισραήλ και τη Δύση όσο συνεχίζεται ο πόλεμος στη Λωρίδα της Γάζας.

Οι μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες του κόσμου έχουν διακόψει τα δρομολόγια εμπορευματοκιβωτίων, καυσίμων και πρώτων υλών από τη Διώρυγα του Σουέζ και τον Κόλπο του Άντεν, ακολουθώντας την πιο χρονοβόρα διαδρομή από το Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας στη νότια Αφρική. Δεδομένου ότι περίπου το 10% του παγκόσμιου εμπορίου μέσω θαλάσσης περνά από τη Διώρυγα του Σουέζ, τα ναύλα έχουν αυξηθεί δραματικά. Σύμφωνα με στοιχεία του Politico, το 24,9% του παγκόσμιου όγκου σε κηροζίνη και καύσιμα για κινητήρες τζετ διερχόταν από τη Διώρυγα του Σουέζ από το 2018 έως το 2023, όπως και το 17,5% των σιτηρών, το 13,8% των λιπασμάτων, το 8,3% του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) και το 5,3% του αργού πετρελαίου.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!