Οι δασμοί φρενάρουν τον Αμερικανό καταναλωτή

Η μεγαλύτερη πτώση λιανικών πωλήσεων από την αρχή του έτους. Ανησυχίες για ύφεση και επιδείνωση των οικογενειακών οικονομικών

Σημαία ΗΠΑ © Freepik

Η μεγαλύτερη πτώση λιανικών πωλήσεων στις ΗΠΑ από την αρχή του έτους καταγράφηκε τον Μάιο, υποδηλώνοντας ότι οι νέοι τελωνειακοί δασμοί αποθάρρυναν τους καταναλωτές από το να προχωρήσουν σε αγορές — κυρίως οχημάτων.

Η αξία των λιανικών πωλήσεων, χωρίς προσαρμογή για τον πληθωρισμό, υποχώρησε κατά 0,9% τον Μάιο, σύμφωνα με τα στοιχεία του Υπουργείου Εμπορίου που ανακοινώθηκαν την Τρίτη, μετά από αναθεωρημένη πτώση 0,1% τον Απρίλιο. Εξαιρουμένων των αυτοκινήτων, οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά 0,3%.

Από τις 13 βασικές κατηγορίες του δείκτη, επτά εμφάνισαν μείωση. Οι μεγαλύτερες απώλειες σημειώθηκαν στα οικοδομικά υλικά και τα αυτοκίνητα — τομείς που είχαν προηγουμένως ενισχυθεί λόγω προαγορών ενόψει των δασμών. Οι δαπάνες σε εστιατόρια και μπαρ — τη μόνη κατηγορία υπηρεσιών που περιλαμβάνεται στην έκθεση λιανικών πωλήσεων — υποχώρησαν στον χαμηλότερο ρυθμό από τις αρχές του 2023, μεταδίδει το Bloomberg

Αφού προχώρησαν σε προληπτικές αγορές οχημάτων και άλλων αγαθών για να προλάβουν τους δασμούς του προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ, οι καταναλωτές φαίνεται πλέον να περιορίζουν τις δαπάνες τους. Αν και οι τελωνειακοί δασμοί δεν έχουν προς το παρόν οδηγήσει σε αύξηση του πληθωρισμού, η καταναλωτική εμπιστοσύνη παραμένει εύθραυστη, ενώ τα οικονομικά των νοικοκυριών επιδεινώνονται λόγω της παρατεταμένης αύξησης του κόστους ζωής και των υψηλών επιτοκίων.

Παρά τη συμφωνία εμπορίου που επιτεύχθηκε με την Κίνα αυτόν τον μήνα και τις συνεχιζόμενες διαπραγματεύσεις με άλλες χώρες, ο Τραμπ δήλωσε την περασμένη εβδομάδα ότι ενδέχεται να αυξήσει τους δασμούς στα αυτοκίνητα «στο προσεχές διάστημα» και σκοπεύει να καθορίσει μονομερώς νέους τελωνειακούς συντελεστές τις επόμενες εβδομάδες.

Δημοσκόπηση που διενεργήθηκε για λογαριασμό του Bloomberg News τον περασμένο μήνα έδειξε ότι τρεις στους πέντε ερωτηθέντες έχουν περιορίσει τις δαπάνες τους λόγω ανησυχιών για πιθανή ύφεση — κυρίως σε υπηρεσίες όπως το φαγητό εκτός σπιτιού και η ψυχαγωγία.