Ευρωπαίοι αξιωματούχοι δείχνουν όλο και περισσότερο να αποδέχονται την προοπτική ενός κατώτατου δασμού 10% στους «ανταποδοτικούς» δασμούς, ως βάση για κάθε εμπορική συμφωνία μεταξύ Ηνωμένων Πολιτειών και Ευρωπαϊκής Ένωσης, σύμφωνα με πέντε πηγές που γνωρίζουν τις διαπραγματεύσεις.
Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ έχει ανακοινώσει εκτεταμένους δασμούς στους εμπορικούς εταίρους των ΗΠΑ, επιδιώκοντας τη μείωση του ελλείμματος εμπορευμάτων της χώρας με την ΕΕ. Ο υπουργός Εμπορίου των ΗΠΑ, Χάουαρντ Λούτνικ, έχει αποκλείσει κάθε ενδεχόμενο να πέσει το ποσοστό κάτω από το 10% για τους λεγόμενους «ανταποδοτικούς» δασμούς, που καλύπτουν τα περισσότερα ευρωπαϊκά προϊόντα που εξάγονται στις ΗΠΑ.
Οι διαπραγματευτές της ΕΕ εξακολουθούν να πιέζουν για χαμηλότερο ποσοστό, όπως ανέφεραν ευρωπαϊκές πηγές που μίλησαν υπό τον όρο της ανωνυμίας λόγω της ευαισθησίας των συζητήσεων, αναφέρει το Reuters.
Ωστόσο, μία από τις πηγές, Ευρωπαίος αξιωματούχος, δήλωσε πως το να μειωθεί το ποσοστό έχει καταστεί πιο δύσκολο, καθώς οι ΗΠΑ άρχισαν να εισπράττουν έσοδα από τους παγκόσμιους δασμούς τους.
«Το 10% είναι ένα “κολλημένο” θέμα. Πιέζουμε, αλλά τώρα αρχίζουν και εισπράττουν έσοδα», είπε ο αξιωματούχος.
Δεύτερη ευρωπαϊκή πηγή ανέφερε ότι δεν έχει υπάρξει επίσημη αποδοχή του ποσοστού 10% από την ΕΕ, αλλά παραδέχθηκε ότι είναι δύσκολο να αλλάξει ή να καταργηθεί αυτό το κατώφλι.
Εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής —η οποία διαπραγματεύεται εκ μέρους των 27 κρατών-μελών— δεν απάντησε στο σχετικό αίτημα του Reuters για σχόλιο. Ούτε η κυβέρνηση των ΗΠΑ προέβη άμεσα σε δήλωση.
Η ΕΕ έχει δηλώσει δημόσια ότι δεν θα δεχτεί κατώτατο δασμό με διψήφιο ποσοστό – θέση που έχει υιοθετήσει και το Ηνωμένο Βασίλειο, το οποίο κατέληξε σε περιορισμένη εμπορική συμφωνία τον Μάιο, διατηρώντας δασμούς 10% στις εξαγωγές του, ενώ μειώθηκαν υψηλότεροι δασμοί σε χάλυβα και αυτοκίνητα.
Δασμοί 50% στον χάλυβα και το αλουμίνιο και 25% στα αυτοκίνητα.
Ο Τραμπ έχει επιβάλει στην Ευρώπη δασμούς 50% στον χάλυβα και το αλουμίνιο και 25% στα αυτοκίνητα. Η ΕΕ προσπαθεί να κλείσει συμφωνία πριν από τις 9 Ιουλίου, όταν οι ανταποδοτικοί δασμοί για τα περισσότερα υπόλοιπα προϊόντα μπορεί να αυξηθούν από 10% έως και 50%.
Με ετήσιο εμπορικό πλεόνασμα 236 δισεκατομμυρίων δολαρίων έναντι των ΗΠΑ το 2024, η ΕΕ έχει περισσότερα να χάσει από τους δασμούς σε σχέση με το μη μέλος Βρετανία, που καταγράφει εμπορικό έλλειμμα έναντι των ΗΠΑ.
Ο Τραμπ, ο οποίος έχει δηλώσει ότι θέλει να χρησιμοποιήσει τα έσοδα από τους δασμούς για να χρηματοδοτήσει το φιλόδοξο φορολογικό και δαπανηρό νομοσχέδιό του, δήλωσε την Τρίτη ότι η ΕΕ «δεν προσφέρει μια δίκαιη συμφωνία».
Η Ουάσιγκτον έχει επιχειρήσει να εντάξει στις διαπραγματεύσεις και μη δασμολογικά εμπόδια, όπως οι φόροι επί των ψηφιακών υπηρεσιών, οι κανόνες εταιρικής βιωσιμότητας, οι πωλήσεις LNG και τα πρότυπα τροφίμων.
Οι ΗΠΑ παρουσίασαν πλεόνασμα προϋπολογισμού 258 δισ. δολαρίων τον Απρίλιο — αύξηση 23% σε σχέση με πέρυσι — και το Υπουργείο Οικονομικών δήλωσε ότι τα καθαρά έσοδα από τελωνειακούς δασμούς τον Απρίλιο υπερδιπλασιάστηκαν σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του προηγούμενου έτους.
Οι επιπτώσεις των δασμών
Οι εκτεταμένοι δασμοί που έχει επιβάλει ο Τραμπ από τις αρχές Απριλίου και οι προσωρινές αναστολές εφαρμογής τους έχουν προκαλέσει αναταράξεις στις επιχειρήσεις παγκοσμίως, οδηγώντας ορισμένες να αποσύρουν ή να αναστείλουν τις οικονομικές τους προβλέψεις.
Οι ευρωπαίοι κατασκευαστές αυτοκινήτων έχουν δεχθεί ισχυρό πλήγμα. Η Mercedes απέσυρε την καθοδήγησή της για τα κέρδη, η Stellantis την ανέστειλε, και η Volvo Cars αποσύρει τις προβλέψεις της για τα επόμενα δύο έτη.
Εκπρόσωπος ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας ανέφερε ότι οι εταιρείες πολυτελείας ίσως αντέξουν έναν δασμό 10%, αλλά για τους κατασκευαστές μαζικής παραγωγής η πίεση θα είναι πολύ μεγαλύτερη.
Οι δασμοί στους τομείς του χάλυβα, του αλουμινίου και των αυτοκινήτων εφαρμόζονται με επίκληση λόγων εθνικής ασφάλειας, ενώ έρευνες βρίσκονται σε εξέλιξη και για τα φαρμακευτικά προϊόντα, τους ημιαγωγούς, την ξυλεία και τα φορτηγά, κάτι που ενδέχεται να οδηγήσει σε νέες αυξήσεις δασμών. Ευρωπαίοι αξιωματούχοι δηλώνουν ότι δεν είναι διατεθειμένοι να δεχθούν κάτι τέτοιο.
Ο Τραμπ δήλωσε την Τρίτη ότι οι δασμοί στα φαρμακευτικά προϊόντα «έρχονται πολύ σύντομα».
Πηγή από τη φαρμακευτική βιομηχανία δήλωσε ότι η Κομισιόν αντιστέκεται στους δασμούς ανά κλάδο. Σύμφωνα με την ίδια πηγή, η Επιτροπή έχει διαμηνύσει στη βιομηχανία ότι, παρότι δεν επιθυμεί τον ανταποδοτικό δασμό βάσης 10%, ενδέχεται να τον αποδεχθεί ως διαπραγματευτικό χαρτί για να αποκλειστούν δασμοί σε συγκεκριμένους τομείς.
Πηγή από τη βιομηχανία ποτών ανέφερε ότι ο τομέας του κρασιού και των αποσταγμάτων προτιμά μια συμφωνία στο 10%, παρά παρατεταμένες διαπραγματεύσεις.
Η μη επίτευξη συμφωνίας θα είχε «τεράστιο αρνητικό αντίκτυπο στην αγορά μας», δήλωσε ο Ρομπ φαν Χιλς, διευθύνων σύμβουλος της αυστριακής Hammerer Aluminium Industries. «Μπορεί να είναι 0, μπορεί να είναι 10%. Αν είναι αμοιβαίο, όλα είναι διαχειρίσιμα. Δεν θα σκοτώσει την επιχειρηματική δραστηριότητα».
Αξιωματούχος της ΕΕ ανέφερε ότι ένας δασμός 10% «δεν θα διαβρώσει μαζικά τις ανταγωνιστικές θέσεις, ειδικά αν ισχύει το ίδιο και για άλλες χώρες».
Η France Industries, που εκπροσωπεί τους μεγαλύτερους επιχειρηματικούς ομίλους της Γαλλίας στις Βρυξέλλες, όπως η L’Oréal και η Airbus, δήλωσε ότι οι δασμοί δεν πρέπει να εξετάζονται απομονωμένα.
«Πρόκειται για ένα επιπλέον βάρος, πάνω σε αυξανόμενες τιμές ενέργειας, πληθωρισμό, ρυθμιστική πίεση και παγκόσμια υπερπροσφορά», δήλωσε ο επικεφαλής της, Αλεξάντρ Σομπό.