Ταξί: Οι νέες άδειες από το 2026 και οι προτάσεις ΣΑΤΑ

Η επιστολή ΣΑΤΑ προς το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για όλα τα ζητήματα του κλάδου των ταξί

Ταξί © eurokinissi

Τι θα γίνει με τα ταξί σε Αττική και Θεσσαλονίκη από το 2026; Το ερώτημα γεννάται, με αφορμή το νέο νόμο για τα ταξί, που όποιες άδειες λήγουν το νέο έτος πρέπει να αντικατασταθούν με ηλεκτρικά ταξί.   Το 2026 οι επαγγελματίες των ταξί πρέπει να εκδώσουν ψηφιακές άδειες οδήγησης μέσω του Gov.gr έως τις 16 Απριλίου 2026, αντικαθιστώντας τις παλιές έντυπες άδειες. Επίσης, από την 1η Ιανουαρίου 2026, δεν επιτρέπεται η ταξινόμηση καινούριων ταξί με κινητήρες εσωτερικής καύσης σε Αττική και Θεσσαλονίκη και θα επιτρέπονται μόνο τα αμιγώς ηλεκτρικά.

Στο θέμα είχε αναφερθεί ο Θύμιος Λυμπερόπουλος, μιλώντας στα  Παραπολιτικά 90,1, όπου εξαπέλυσε επίθεση στον Κωνσταντίνο Κυρανάκη, απαντώντας στα όσα είχε πει ο αναπληρωτής υπουργός  Υποδομών και Μεταφορών.«Η λεωφορειολωρίδα είναι μία από τις κόκκινες γραμμές. Αλλά το βασικό είναι ότι από το ‘20 και ύστερα η κυβέρνηση έχει δημιουργήσει πολλά θέματα, όπως με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Πρέπει να το συζητήσουμε λίγο σοβαρά, γιατί δεν συζητάει σοβαρά η κυβέρνηση. Ο υπουργός νομίζει ότι θα φτιάξει ένα διχαστικό κλίμα μέσα στον κλάδο. Το ηλεκτρικό αυτοκίνητο δεν επαρκεί την ανάγκη του επαγγελματία για 24ωρη βάση προσφοράς προς την κοινωνία. Το ταξί υπηρετεί την κοινωνία και μόνο. Είναι δημόσιας χρήσης αυτοκίνητο», τόνισε.

«Η λεωφορειολωρίδα είναι μία από τις κόκκινες γραμμές. Αλλά το βασικό είναι ότι από το ‘20 και ύστερα η κυβέρνηση έχει δημιουργήσει πολλά θέματα, όπως με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Πρέπει να το συζητήσουμε λίγο σοβαρά, γιατί δεν συζητάει σοβαρά η κυβέρνηση. Ο υπουργός νομίζει ότι θα φτιάξει ένα διχαστικό κλίμα μέσα στον κλάδο. Το ηλεκτρικό αυτοκίνητο δεν επαρκεί την ανάγκη του επαγγελματία για 24ωρη βάση προσφοράς προς την κοινωνία. Το ταξί υπηρετεί την κοινωνία και μόνο. Είναι δημόσιας χρήσης αυτοκίνητο», τόνισε.

Aιτήματα και προτάσεις ΣΑΤΑ προς το Υπουργείο Υποδομών Και Μεταφορών

Αιτήματα και προτάσεις, για όλα τα ζητήματα, κατέθεσε ο ΣΑΤΑ  προς το Υπουργείο Μεταφορών την περασμένη εβδομάδα.

Αυτό είναι το επίσημο έγγραφο που απέστειλε το Συνδικάτο Αυτοκινητιστών Ταξί Αττικής (ΣΑΤΑ) προς το Υπουργείο Μεταφορών, όπου αναλύονται αναλυτικά οι θέσεις και προτάσεις του Συνδικάτου για κάθε ζήτημα που απασχολεί τον κλάδο. Το κείμενο αυτό αποτυπώνει τις ανάγκες και τις διεκδικήσεις των αυτοκινητιστών ταξί, με στόχο τη βελτίωση των εργασιακών συνθηκών, τη διασφάλιση της ισονομίας και την προώθηση λύσεων στον χώρο των μεταφορών.

Ακολουθεί η επιστολή(θα βρείτε συνημμένα αρχεία με παραδείγματα για την ηλ/κίνηση και την μελέτη που εκπόνησε για λογαριασμό του Σ.Α.Τ.Α. ο Δρ συγκοινωνιολόγο κ. Ευάγγελος Ματσούκης όσο αφορά την χρήση των “ειδικών λωρίδων κυκλοφορίας” από τα Ε.Δ.Χ.

Αρ. Πρωτ.:

ΠΡΟΣ:

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ

Υπόψη κ. ΚΩΝ/ΝΟΥ ΚΥΡΑΝΑΚΗ

Κοινοποίηση: κ. Θ. ΞΑΝΘΟΠΟΥΛΟ

ΘΕΜΑ: Θέσεις και προτάσεις του Σ.Α.Τ.Α. για την επίλυση των προβλημάτων στον κλάδο των Ταξί.

Αξιότιμε κ. Ξανθόπουλε

Με την παρούσα επιστολή, θέτουμε υπόψη το σύνολο των καίριων ζητημάτων που απασχολούν τον κλάδο των ταξί.

Τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε είναι πολυδιάστατα και επηρεάζουν τόσο την οικονομική βιωσιμότητα των επαγγελματιών του χώρου όσο και την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών προς το κοινό.

Η αναγνώριση και αντιμετώπιση αυτών των προβλημάτων συνδέεται άμεσα με την αποτελεσματική διαχείριση των μεταφορών και της αστικής κινητικότητας στην χώρα μας.

Μέσα από αυτή την επιστολή, σας παρουσιάζουμε αναλυτικά τα βασικά σημεία που χρήζουν άμεσης προσοχής και συνεργασίας.

Εκτιμούμε ιδιαίτερα τη διάθεση του Υπουργείου σας να εξετάσει με σοβαρότητα και ευαισθησία τις προτάσεις και τα αιτήματα του κλάδου, με στόχο την προώθηση ενός βιώσιμου και ανταγωνιστικού περιβάλλοντος στον τομέα των επιβατικών μεταφορών.

ΟΙ ΘΕΣΕΙΣ ΤΟΥ ΣΑΤΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΜΑΛΗ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΣΗ

ΤΑΞΙ ΚΑΙ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΣΗ

Εισαγωγή

Στην Αθήνα κυκλοφορούν αυτήν τη στιγμή περίπου 60-75 ηλεκτρικά ταξί. Ο συνολικός στόλος ταξί στην Αττική είναι περίπου 14.000, οπότε τα ηλεκτρικά ταξί αποτελούν ένα πολύ μικρό μέρος του στόλου.

Το κόστος φόρτισης σε σταθμούς για ταξί στην Αθήνα κυμαίνεται περίπου από 0,35€ έως 0,60€ ανά κιλοβατώρα (kWh), ανάλογα με τον πάροχο και τον τύπο του φορτιστή (AC ή DC). Σε μια πλήρη φόρτιση, το κόστος μπορεί να φτάσει γύρω στα 12-24 ευρώ, ανάλογα με τη χωρητικότητα της μπαταρίας και την ταχύτητα φόρτισης.

Για παράδειγμα, οι ταχυφορτιστές DC χρεώνουν περίπου 0,49-0,56€/kWh, ενώ οι AC φορτιστές είναι πιο φθηνοί, περίπου 0,40€/kWh.

Απαίτηση του κλάδου μας είναι η άμεση παράταση της υποχρεωτικής ταξινόμησης αμιγώς ηλεκτρικών Ε.Δ.Χ. Ταξί από 1-1-2026. Η υποχρέωση αυτή να μετατεθεί οριζόντια για το 2035.

Πως θα ενισχυθεί η ομαλή μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση

Για να ενισχυθεί η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση για τα ταξί χωρίς να είναι υποχρεωτική η άμεση εφαρμογή της από 1/1/2026, μπορούν να υιοθετηθούν κίνητρα τα οποία να διευκολύνουν οικονομικά και λειτουργικά τους οδηγούς:

Οικονομικά κίνητρα και επιδοτήσεις:

  • Υψηλές επιδοτήσεις όπως το πρόγραμμα «Πράσινα Ταξί», που έχει δώσει έως και 22.500 ευρώ ανά ηλεκτρικό ταξί, μειώνοντας σημαντικά το κόστος απόκτησης.
  • Επιπλέον επιστροφή ΦΠΑ για επαγγελματίες οδηγούς ταξί, ώστε η τελική τιμή των οχημάτων να γίνει πιο προσιτή.
  • Φοροελαφρύνσεις και οικολογικά μπόνους που μπορούν να φτάνουν έως το 40% της λιανικής τιμής, διευκολύνοντας την αγορά αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων.
  • Βελτίωση υποδομών φόρτισης: Δημιουργία και εξάπλωση σημείων ταχυφόρτισης ειδικά για ταξί, ώστε να μειωθούν οι δυσκολίες στην καθημερινή λειτουργία.
  • Υποστήριξη κατασκευής υποδομών σε συνεργασία με δήμους και φορείς (σε πιάτσες ταξί).

Παράταση χωρίς υποχρεωτικότητα:

Αντί για υποχρεωτική μετάβαση, η παράταση σε πιο ρεαλιστικούς χρόνους (π.χ. μέχρι το 2035) μπορεί να συνδυαστεί με σταδιακή αύξηση των κινήτρων.

  • Εφαρμογή σταδιακής αύξησης στόχων ανανέωσης στόλου με ηλεκτρικά οχήματα, ώστε οι οδηγοί να προσαρμοστούν οικονομικά και τεχνικά με σχέδιο και ορίζοντα 10ετίας αρχόμενης από το 2033.

Πρόταση προγράμματος επιδοτήσεων για την αντικατάσταση του στόλου ταξί με ηλεκτρικά οχήματα:

  • Σαφής στόχος και αντικείμενο: Το πρόγραμμα πρέπει να στοχεύει στην επιδότηση της αγοράς αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων ταξί, με παράλληλη προαιρετική αλλά επιδοτούμενη απόσυρση παλαιών οχημάτων ανεξαρτήτως ηλικίας ή τύπου του παλαιού ταξί.
  • Οικονομικά κίνητρα: Το πρόγραμμα να παρέχει σημαντική επιδότηση που να καλύπτει μέρος του κόστους απόκτησης των ηλεκτρικών ταξί, όπως π.χ. μέχρι 20.000-25.000 ευρώ ανά όχημα ή ποσοστιαία επιδότηση (π.χ. 30%-40% της τιμής) ώστε να καταστεί προσιτή η αγορά για τους επαγγελματίες οδηγούς.
  • Διαδικασία και πληρωμές: Να οριστεί απλή και ταχεία διαδικασία υποβολής αιτήσεων, ελέγχων και καταβολής επιδοτήσεων για να μειωθούν οι γραφειοκρατικές δυσκολίες. Το ποσό της επιδότησης να χρησιμοποιείται ως προκαταβολή κατά την παραγγελία του αυτοκινήτου. Το ποσό της επιδότησης να εισπράττεται από την εταιρία που πουλάει το αυτοκίνητο.
  • Υποστήριξη υποδομών φόρτισης: Παράλληλα με τις επιδοτήσεις, να προβλέπεται χρηματοδότηση ή κίνητρα για ανάπτυξη υποδομών φόρτισης, ειδικά σημείων ταχυφόρτισης για ταξί, ώστε να υποστηρίζεται η λειτουργία των ηλεκτρικών οχημάτων.
  • Εκπαίδευση και ενημέρωση: Παροχή εκπαίδευσης και υποστήριξης στους οδηγούς ταξί για τα πλεονεκτήματα και τη χρήση των ηλεκτρικών οχημάτων.
Κ.Υ.Α. 134328/20-8-2025 (ΦΕΚ ΄Β 4564)

Κ.Υ.Α. 134328/20-8-2025 (ΦΕΚ ΄Β 4564)

  • Εφαρμογή του τριώρου (ελάχιστος χρόνος μίσθωσης ΕΙΧ μετα οδηγού) σε ολόκληρη την ελληνική επικράτεια και ελάχιστο τίμημα 150 ευρώ συν Φ.Π.Α..
  • Να διορθωθούν και να ενσωματωθούν στην άνω Κ.Υ.Α. τα εξής πεδία ως εξής:
  • vii. «Η ημερομηνία, η ώρα έναρξης, η ώρα λήξης και η διάρκεια της μίσθωσης».
  • ix. «To σημείο έναρξης της μίσθωσης του οχήματος».
  • Κάθε μια σύμβαση να καταχωρείται στην πλατφόρμα https://edxeix.yme.gov.gr/  και να ενσωματωθεί η εξής πρόταση:   «σε περίπτωση λύσης με οποιονδήποτε τρόπο της σύμβασης σε χρόνο μικρότερο της συμφωνημένης και αναγραφόμενης στη σύμβαση διάρκειας, δεν επιτρέπεται νέα εκμίσθωση του συγκεκριμένου Ε.Ι.Χ. οχήματος για το χρονικό διάστημα που απομένει μέχρι τη συμπλήρωση της ελάχιστης διάρκειας της λυθείσας σύμβασης και εφαρμόζεται η διαδικασία της ηλεκτρονικής γνωστοποίησης κατά τα οριζόμενα της παραγρ. 2 του άρθρου 20 του ν. 4530/2018 (Α’/59).
    Στην παραγρ. 2. β) της άνω Κ.Υ.Α. να απαλειφθεί η φράση «μπορεί να φέρει αντίγραφο αρμοδίως υπογεγραμμένο, της ως άνω έγγραφης συμφωνίας μεταξύ των δύο μερών, από την οποία προκύπτει η υποχρέωση εκτέλεσης του έργου της μεταφοράς», καθώς καθιστά γκρίζα ζώνη την εκτέλεση διαδρομών χωρίς κανέναν περιορισμό (ελάχιστο χρόνο – ελάχιστο μίσθωμα) από τα όργανα ελέγχου.  
  • Κατάργηση της παρ. 4 της άνω Κ.Υ.Α. και επαναφορά των ποινών της παρ. 4 της Α 50427/2440 (Τεύχος ΄Β 4535/17.10.2018)
  • ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗ ΑΔΕΙΑ
  1. Άμεσος έλεγχος των δικαιολογητικών (τίτλο σπουδών & πιστοποιητικό ελληνομάθειας) στις Ειδικές Άδειες Οδήγησης Ε.Δ.Χ. που έχουν εκδοθεί από τις κατά τόπους Δ/νσεις Μεταφορών και ειδικότερααπό Περιφερειακές ενότητες εκτός νομού Αττικής από το 2012 και έπειτα, διότι ελλοχεύει ο κίνδυνος να νομιμοποιηθούν παράτυπες ή πλαστές μέσω της εισαγωγής τους στο Gov.gr.
  2. Η έκδοση και η ανανέωση της Ειδικής Αδειας Οδήγησης Ε.Δ.Χ. να πραγματοποιείται μόνο ηλεκτρονικά μέσω του gov.gr
  3. Για την πρόσληψη του οδηγού χρησιμοποιείται η πλατφόρμα του gov.gr ως αποδεικτικό στοιχείο.
  4.  Η χρήση του ταξί από οδηγό χωρίς ειδική κάρτα να επιφέρει ποινή 5.000 ευρώ (υπερδιπλάσια από την ποινή που ισχύει σήμερα) στον οδηγό και σε αυτόν που έχει την ταμειακή μηχανή στο όνομά του. Σε περίπτωση υποτροπής το ποσό να διπλασιάζεται.
  5. Για την έκδοση ή ανανέωση της ειδικής κάρτας απαιτείται Πιστοποιητικό Ποινικού Μητρώου Γενικής Χρήσης.
  6. Για την έκδοση της ειδικής κάρτας να καταργηθεί το πιστοποιητικό ελληνομάθειας. Αντ΄ αυτού να υπάρχει ενσωματωμένο στην εξεταστέα ύλη ξεχωριστό κεφάλαιο ερωτήσεων με θέμα την ελληνική γλώσσα.
  7. Δημιουργία Μητρώου Οδηγών Ταξί με την συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων φορέων.

Ο ΤΙΜΟΛΟΓΙΟ Νο 2 / ΝΑ ΙΣΧΥΕΙ ΑΠΟ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 22:00μ.μ. ΕΩΣ ΔΕΥΤΕΡΑ 05:00 π.μ

ΕΡΑΝΙΣΤΙΚΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ

  1. Θέματα χορήγησης ή ανανέωσης ειδικής άδειας οδήγησης Ε.Δ.Χ. αυτοκινήτου (Ποινικό Μητρώο): Να προβλεφθεί η χορήγηση για την ανανέωση ειδικής άδειας οδήγησης Ε.Δ.Χ. πιστοποιητικού ποινικού μητρώου γενικής χρήσης.
  2. Ειδική Ένδειξη: Αναγραφή σχετικής παρατήρησης σε αντίστοιχο πεδίο παρατηρήσεων στην άδεια οδήγησης (ειδική ένδειξη στην άδεια οδήγησης).
  3. Προσωρινή χρήση και εκμετάλλευση Ε.Δ.Χ. αυτοκινήτου (Κληρονομικό Δικαίωμα): Να ρυθμιστεί η προσωρινή χρήση και εκμετάλλευση Ε.Δ.Χ. αυτοκινήτου σε περίπτωση θανάτου συνιδιοκτήτη. Προβλέπεται ότι η οριστική μεταβίβαση πρέπει να ολοκληρωθεί εντός 20 μηνών.
  4.  Προθεσμία αντικατάστασης αποχαρακτηρισθέντος Ε.Δ.Χ. αυτοκινήτου με νέο όχημα : Να οριστεί προθεσμία 1 έτους για την αντικατάσταση Ε.Δ.Χ. αυτοκινήτου που έχει αποχαρακτηριστεί και να καθορίστούν οι προϋποθέσεις για τη χρήση νέου οχήματος.
  5. Ρυθμίσεις για την Αντικατάσταση Ε.Δ.Χ. Οχημάτων (Εννιαθέσιο): Αντικατάσταση με οχήματα 6 έως 9 θέσεων: Επεκτείνεται η δυνατότητα αντικατάστασης πενταθέσιων Ε.Δ.Χ. οχημάτων με οχήματα 6 έως 9 θέσεων σε όλη την επικράτεια, χωρίς γεωγραφικούς περιορισμούς.
  6. Εργασία Συνταξιούχων Οδηγών Ε.Δ.Χ.: Να παρέχεται η δυνατότητα στους συνταξιούχους οδηγούς Ε.Δ.Χ. να συνεχίζουν την εργασία τους, σύμφωνα με τις γενικές διατάξεις για την απασχόληση συνταξιούχων (ανανέωση Ειδικής Άδειας Οδήγησης Ε.Δ.Χ. κάθε δυο χρόνια και μετά τα 69 έτη

ΑΘΕΜΙΤΟΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΣ

Το ΣΑΤΑ προτείνει:

  • Να βρεθεί λύση στο πρόβλημα της υποκλοπής έργου από εταιρίες με ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα με οδηγό. Η πρόταση του Σ.Α.Τ.Α. για την πειρατεία είναι, άμεση ακινητοποίηση του πειρατικού οχήματος και πρόστιμο 10.000 ευρώ.
  • Να βρεθεί λύση με τις παράνομες εκπτώσεις – προσφορές της Uber και της Bolt που παρανομούν σκόπιμα (δεν τηρούν το νόμιμο κόμιστρο που ορίζει η Πολιτεία & τον Κανονισμό Λειτουργίας Ε.Δ.Χ.) και εντείνουν τον αθέμιτο ανταγωνισμό ειδικότερα απέναντι στους συνεταιρισμούς ΡαδιοΤαξί.
  • Να εφαρμοστεί η τροπολογία που απαγορεύει την είσπραξη του κομίστρου από κάθε διαμεσολαβητική εταιρία (Ν 4607/2019 άρθρο 75).
  • Σωστή εφαρμογή της ψηφιακής πλατφόρμας για τις συμβάσεις των Ε.Ι.Χ. και δημιουργία μητρώου για τα ενοικιαζόμενα με οδηγό. Αύξηση της ελάχιστης τιμής σύμβασης των Ε.Ι.Χ στα 150 ευρώ/διαδρομή επιπλέον ΦΠΑ.
  • Ξεκάθαρος και χωρίς γκρίζες ζώνες διαχωρισμός των υπηρεσιών που παρέχει το Ταξί και το ενοικιαζόμενο αυτοκίνητο με οδηγό. Αστική μεταφορά κάνουν μόνο τα ταξί. Με το ταξί ο επιβάτης κάνει αστική μεταφορά. Με το Ε.Ι.Χ αγοράζει χρόνο για την μετακίνησή του. Η μεταφορά από ένα σημείο Α προς ένα σημείο Β είναι έργο που ανήκει στο ταξί.

Δείτε ΕΔΩ παραδείγματα για την ηλεκτροκίνηση