Εισαγγελική παρέμβαση για τη διαφήμιση με drone πάνω από την Ακρόπολη

Mηνύσεις κατά παντός υπευθύνου από το Υπουργείο Πολιτισμού για το drone show στην Ακρόπολη από γνωστή εταιρεία αθλητικών ειδών

Εταιρεία αθλητικών ειδών έκανε διαφήμιση με drone πάνω από την Ακρόπολη © X

Την παρέμβαση του εισαγγελέα προκάλεσε σήμερα Παρασκευή το drone show της Adidas που πραγματοποιήθηκε το βράδυ της Πέμπτης στο κέντρο της Αθήνας, με φόντο τον Ιερό Βράχο της Ακρόπολης από γνωστή εταιρεία αθλητικών ειδών, για διαφημιστικούς σκοπούς. Ειδικότερα, ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Αθηνών, Αριστείδης Κορέας, έδωσε εντολή για τη διενέργεια έρευνας με αφορμή και τη μηνυτήρια αναφορά του υπουργείου Πολιτισμού, προκειμένου να διαπιστωθεί εάν έχουν τελεστεί παραβάσεις του νόμου περί αρχαιοτήτων και άλλες αξιόποινες πράξεις. Την έρευνα θα διενεργήσει το Τμήμα Ασφαλείας Ακροπόλεως.

Πιο συγκεκριμένα σχετικά με το περιστατικό, χθες το απόγευμα στον ουρανό της Αθήνας και με φόντο το εμβληματικό μνημείο της πρωτεύουσας σχηματίστηκαν σύμβολα, μότο και ένα… αθλητικό παπούτσι της Adidas, με τη βοήθεια drones στο πλαίσιο προωθητικής ενέργειας.

Οι αντιδράσεις που προκλήθηκαν ήταν έντονες και στα social media. Πολλοί χρήστες εξέφρασαν απορίες και ανησυχίες σχετικά με τη νομιμότητα της εκδήλωσης, κυρίως όσον αφορά την έγκριση των αρμόδιων αρχών.

Οι προβολές φαίνεται να έλαβαν χώρα σε απόσταση αναπνοής από τον αρχαιολογικό χώρο της Ακρόπολης, γεγονός που πυροδότησε ερωτήματα για το αν είχε χορηγηθεί σχετική άδεια από το Υπουργείο Πολιτισμού.

Μενδώνη: Μη νόμιμη διαδικασία, έπρεπε να δοθεί έγκριση από το υπουργείο Πολιτισμού

Θέση για το θέμα πήρε και η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη. Όπως σημείωσε, μιλώντας στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΪ, αυτό έγινε με παράνομη διαδικασία: «Το show δεν έγινε με νόμιμη διαδικασία», είπε και επισήμανε ότι η διαφημιστική εταιρεία έλαβε άδεια από το Ζάππειο. Η κυρία Μενδώνη υποστήριξε ότι το Διοικητικό Συμβούλιο του Ζαππείου έπρεπε να είχε ζητήσει την έγκριση του υπουργείου Πολιτισμού και αυτό είναι που καθιστά μη νόμιμη τη διαδικασία.

Παράλληλα, ενημέρωσε ότι το υπουργείο κατέθεσε μήνυση κατά παντός υπευθύνου για παραβίαση της αρχαιολογικής νομοθεσίας, ενώ εξαπέλυσε πυρά εναντίον του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΡΙΖΑ μετά τις ανακοινώσεις τους. «Η αντιπολίτευση έπρεπε πρώτα να ψάξει την υπόθεση και μετά να κατηγορήσει το υπουργείο», είπε.

Mηνύσεις από το ΥΠΠΟ για το drone show στην Ακρόπολη

Η αντίδραση του Υπουργείου Πολιτισμού ήταν άμεση καθώς από νωρίς το πρωί πηγές ανέφεραν πως θα προχωρήσουν σε μηνύσεις, εφόσον δεν είχαν γνώση για το περιστατικό. Mε επίσημη ανακοίνωσή του, το υπουργείο γνωστοποίησε την πρόθεσή του να κινηθεί νομικά κατά παντός υπευθύνου για την εν λόγω διαφήμιση.

«Αναφορικά με διαφήμιση εταιρείας αθλητικών ειδών στην οποία φέρεται να απεικονίζεται η Ακρόπολη, ανακοινώνεται ότι:

Οι αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού καταθέτουν εντός της ημέρας μήνυση κατά παντός υπευθύνου για παραβίαση της αρχαιολογικής νομοθεσίας.
Επιπλέον το Υπουργείο είναι σε επικοινωνία με την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, προκειμένου να διερευνηθεί η τήρηση ή μη της διαδικασίας αδειοδότησης της υπερπτήσης drone, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία», ανέφερε η σχετική ανακοίνωση.

Αντιδράσεις από ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ

Το συγκεκριμένο drone show εξόργισε τα στελέχη του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΡΙΖΑ. Τα δύο αυτά κόμματα εξέδωσαν ανακοινώσεις για το θέμα. Σύμφωνα με την ανακοίνωση του ΠΑΣΟΚ «η εικόνα ενός γιγαντιαίου αθλητικού παπουτσιού να “πατά” την Ακρόπολη μέσω προβολής με drones, αποτελεί μια ακόμα θλιβερή υπενθύμιση της ανάγκης για ξεκάθαρα θεσμικά όρια και σεβασμό απέναντι στην πολιτιστική μας κληρονομιά».

Και συνέχιζε η ανακοίνωση: «Η Ακρόπολη, παγκόσμιο σύμβολο του πολιτισμού και της δημοκρατίας, δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται ως ουδέτερο φόντο για εμπορικές χρήσεις ή “έξυπνα” διαφημιστικά ευρήματα. Ειδικά όταν, σύμφωνα με τις πληροφορίες, η εν λόγω δράση είτε πραγματοποιήθηκε χωρίς άδεια είτε εκμεταλλεύτηκε θεσμικά κενά και ελλιπή εποπτεία, εγείρονται σοβαρά ερωτήματα για τον ρόλο και την ευθύνη του υπουργείου Πολιτισμού. Η επιλογή του ΥΠΠΟ να αρνηθεί άδεια για τα γυρίσματα του διεθνώς καταξιωμένου σκηνοθέτη Γιώργου Λάνθιμου στον ίδιο αρχαιολογικό χώρο, καθιστά το ζήτημα ακόμα πιο επιτακτικό. Ποιο είναι τελικά το κριτήριο; Η εμπορική αξία του προϊόντος ή το πολιτιστικό αποτύπωμα του δημιουργού;

Ζητούμε:

  • Άμεση και σαφή ενημέρωση από το υπουργείο Πολιτισμού σχετικά με το αν δόθηκε άδεια για τη συγκεκριμένη δράση και από ποιον φορέα.
  • Τη θεσμική θωράκιση των αρχαιολογικών χώρων και μνημείων απέναντι στην άναρχη εμπορευματοποίησή τους.
  • Διαφανή, ενιαία και αξιοκρατικά κριτήρια στην αξιολόγηση αιτημάτων για χρήση πολιτιστικών χώρων – χωρίς εξαιρέσεις και σκοπιμότητες.

Ο πολιτισμός δεν είναι εργαλείο branding. Είναι ζήτημα ταυτότητας, μνήμης και δημοκρατίας».

Ανακοίνωση επί του θέματος εξέδωσε και ο ΣΥΡΙΖΑ όπου αναφέρει: «Η εικόνα μέσω σμήνους drones του αθλητικού παπουτσιού που “πατά” πάνω στην Ακρόπολη για διαφημιστικούς λόγους, αποτελεί προσβλητική εμπορευματοποίηση του πυρήνα της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Με ποιο κριτήριο έγινε η αποδοχή μίας τέτοιας πρότασης όταν τον περασμένο μήνα το Υπουργείο Πολιτισμού δεν έδωσε άδεια στον σκηνοθέτη Γιώργο Λάνθιμο για τα γυρίσματα της ταινίας του στον αρχαιολογικό χώρο;», ρωτάει η Κουμουνδούρου».