Την προκήρυξη τεσσάρων νέων δράσεων που θα αφορούν την ενίσχυση των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στο Λεκανοπέδιο της Αττικής, προανήγγειλε ο Περιφερειάρχης Αττικής Νίκος Χαρδαλιάς κατά την τοποθέτησή του στην 3η ειδική συνεδρίαση Λογοδοσίας του Περιφερειακού Συμβουλίου.
Παράλληλα αναφέρθηκε στο ολιστικό σχέδιο διαχείρισης του τεράστιου όγκου απορριμμάτων που παράγονται στην Αττική και αγγίζουν τους 12 εκατομμύρια τόνους ετησίως, στην πλήρη εξυγίανση και αναδιοργάνωση του ΕΔΣΝΑ (Ειδικός Διαβαθμιδικός Σύνδεσμος Νομού Αττικής), καθώς και στην ανάγκη εφαρμογής ενός πλαισίου μητροπολιτικής διαχείρισης του κυκλοφοριακού προβλήματος που καταγράφεται καθημερινά στους κεντρικούς οδικούς άξονες. «Είναι επιτακτική η ανάγκη λήψης άμεσων και πρακτικών λύσεων που θα έχουν θετικό αποτύπωμα τόσο για τους πολίτες όσο και για την τοπική οικονομία» όπως τόνισε ο κ. Χαρδαλιάς.
Ενίσχυση επιχειρηματικότητας και χρηματοδότηση μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων
Ειδικότερα, ο Περιφερειάρχης Αττικής ανέφερε ότι το προσεχές διάστημα η Διαχειριστική Αρχή θα προκηρύξει 4 δράσεις επιχειρηματικότητας που θα αφορούν:
- Συμπράξεις έρευνας και καινοτομίας, ύψους 17 εκατομμυρίων ευρώ.
- Την ενίσχυση των υφιστάμενων κοινωνικών υποδομών, ύψους 5 εκατομμυρίων ευρώ.
- Τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας για ανέργους, ύψους 3 εκατομμυρίων ευρώ.
- Τον ψηφιακό μετασχηματισμό των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στο Λεκανοπέδιο, ύψους 8 εκατομμυρίων ευρώ.
«Για το καινούργιο πρόγραμμα που θα αφορά την περίοδο 2028-2034 θα διαβουλευτούμε τη διαχείριση και τις επιλεξιμότητες κάνοντας μια προσπάθεια να έχουμε προεντάξεις έργων και προσκλήσεων από το 2027, προκειμένου να είναι άμεση η απορρόφηση πόρων άμεσα, από το 2028, στο πλαίσιο του νέου ΕΣΠΑ. Βρισκόμαστε σε διαβούλευση με τη DG REGIO, τη Γενική Διεύθυνση Περιφερειακής και Αστικής Πολιτικής της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, για τις αναγκαίες θεσμικές προσαρμογές» τόνισε ο κ. Χαρδαλιάς.
Διαχείριση απορριμμάτων
Αναφερόμενος στο μείζον πρόβλημα της διαχείρισης των απορριμμάτων ο Περιφερειάρχης Αττικής σημείωσε ότι προφανής στόχος είναι η αύξηση του ποσοστού ανακύκλωσης των σκουπιδιών, ωστόσο «ακόμη και στο πιο τέλειο μοντέλο ανακύκλωσης το ποσοστό κυμαίνεται γύρω στο 50%. Τι θα κάνουμε με τα άλλα μισά υπολείμματα; Η διεθνής πρακτική αφορά την καύση του τελικού υπολείμματος, δηλαδή την ενεργειακή τους εκμετάλλευση. Έχω επισκεφθεί χώρες από τη Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας έως το Παρίσι, τη Μαδρίτη και το Λονδίνο. Παντού συμβαίνει το ίδιο: διαλογή στην πηγή, ανάκτηση, μετάβαση στο τελικό κέντρο διαλογής και επεξεργασία των σκουπιδιών, που αφορά και την καύση».
Σημείωσε παράλληλα ότι η Κυβέρνηση προχωρά στη διαδικασία νέων ολιστικών προγραμμάτων αναφορικά με τη διαχείριση των σκουπιδιών, που αφορούν συνολικά τις 13 Περιφέρειες της χώρας «και προφανώς βρισκόμαστε σε συνεννόηση μαζί της. Εκτιμώ ότι αφού εξαντλήσουμε τις δυνατότητες ανακύκλωσης, θα πρέπει να δημιουργηθούν ενδεικτικά τρεις μεγάλες (ή περισσότερες μικρότερες) μονάδες επεξεργασίας των απορριμμάτων στην Αττική, έξω από τον αστικό ιστό για λόγους δημόσιας υγείας, δίνοντας παράλληλα έμφαση στην εκπαίδευση του πληθυσμού αναφορικά με τη διαχείριση των σκουπιδιών που παράγονται, όπως συμβαίνει στο εξωτερικό».
Μητροπολιτική διαχείριση του κυκλοφοριακού
Τέλος αναφερόμενος στο κυκλοφοριακό πρόβλημα ο κ. Νίκος Χαρδαλιάς σημείωσε ότι η αντιμετώπισή του αποτελεί μια από τις κορυφαίες προτεραιότητες της Περιφερειακής Αρχής, προσθέτοντας πως «θα πρέπει να υπάρξει μητροπολιτική διαχείριση προκειμένου να επιλυθεί, όπως άλλωστε και στο θέμα των σκουπιδιών. Εμείς είμαστε έτοιμοι να αναλάβουμε την ευθύνη για κάτι τέτοιο, καθώς οι όροι διαχείρισης του θέματος δεν μπορεί να είναι αποσπασματικοί. Οι τοπικές και υπερτοπικές μελέτες χωρίς τον απαιτούμενο συνολικό σχεδιασμό η πράξη μας έχει δείξει ότι είναι αναποτελεσματικές.
Το κυκλοφοριακό στην Αττική δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται με Σ.Β.Α.Κ. (Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης) που επιτρέπουν σε κάθε Δήμο να μεταθέτει το πρόβλημα στον γειτονικό Δήμο. Αυτή τη στιγμή υπάρχει έλλειψη συντονισμού και αρμοδιοτήτων με τα γνωστά αποτελέσματα. Πρέπει λοιπόν να υπάρξει ένας ενιαίος φορέας ή μια Επιτροπή με μητροπολιτική ευθύνη, υπό την Περιφέρεια, που θα συντονίζει όλους τους εμπλεκόμενους φορείς (ΟΑΣΑ, Υπουργεία, Δήμους, κ.λπ.). Δεν μπορεί κανένας φορέας από μόνος του να σχεδιάζει λύσεις, εάν δεν γνωρίζει τον σχεδιασμό και των υπολοίπων».