Στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής έχει διαβιβαστεί μελέτη που «χτένισε» την ελληνική επικράτεια προκειμένου να χαρτογραφήσει τις προτεραιότητες και ανάγκες που υπάρχουν για να περάσουν τα ελληνικά λιμάνια στην επόμενη «πράσινη» φάση τους. Πρόκειται για τη Μελέτη Σκοπιμότητας για την ηλεκτροδότηση ελλιμενιζόμενων πλοίων (cold ironing ή Shore-Side Electricity) στους λιμένες της χώρας που έτρεξε από τον Ιούνιο του 2024 εξειδικευμένος σύμβουλος για τη Διεύθυνση Βιώσιμης Ανάπτυξης, ESG και κλιματικής αλλαγής του Υπερταμείου, σε συνεργασία με το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
Ιεράρχηση των απαραίτητων έργων
Έτσι, στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής αξιολογούν τα αποτελέσματα της μελέτης που κλήθηκε να
- κατατάξει τους λιμένες βάσει της αναγκαιότητας και ωριμότητας των παρεμβάσεων,
- εκτιμήσει τις ενεργειακές ανάγκες και το κόστος των απαραίτητων υποδομών,
- καθορίσει τις απαιτούμενες θέσεις ηλεκτροδότησης πλοίων ανά λιμένα,
- προχωρήσει σε μία αξιολόγηση κόστους-οφέλους με περιβαλλοντικά και κοινωνικά κριτήρια προκειμένου να χαράξει πορεία για τον ενεργειακό μετασχηματισμό των ελληνικών λιμανιών.
Πώς θα γίνουν πράσινα τα λιμάνια
Στον δρόμο προς τη μετάβαση των ευρωπαϊκών λιμένων σε «κόμβους» καθαρής ενέργειας τρέχουν σχετικές πρωτοβουλίες εκσυγχρονισμού, καθώς έως το 2030 θα πρέπει να διαθέτουν υποδομές για την τροφοδοσία των ελλιμενιζόμενων πλοίων με ηλεκτρική ενέργεια από ξηράς. Η υποχρέωση αυτή, που απορρέει από το “Fit for 55”, έχει ήδη ενσωματωθεί στο ΕΣΕΚ, με το ΥΠΕΝ να θέτει ως στόχο κατανάλωση 0,1 TWh μέσω της συγκεκριμένης τεχνολογίας το 2030 και σταδιακή αύξηση στις 0,6 TWh έως το 2050.
Η μέθοδος, γνωστή διεθνώς ως cold ironing, δίνει τη δυνατότητα στα πλοία να απενεργοποιούν τους κινητήρες τους κατά τη διάρκεια του ελλιμενισμού και να αντλούν ρεύμα απευθείας από το δίκτυο της στεριάς. Το όφελος είναι διπλό:
- σημαντική μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου,
- δραστικός περιορισμός της ατμοσφαιρικής ρύπανσης γύρω από τις λιμενικές ζώνες και τους γειτονικούς οικισμούς.
Καθώς το ηλεκτρικό ρεύμα που παρέχεται μπορεί να προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές, η συγκεκριμένη λύση θεωρείται μία από τις πιο αποδοτικές για τον περιορισμό των περιβαλλοντικών επιπτώσεων της ναυτιλίας.
Εξασφαλισμένη χρηματοδότηση
Όχημα για το «πρασίνισμα» των λιμένων είναι τα 10 εκατ. ευρώ που έχουν εξασφαλιστεί από τον ευρωπαϊκό μηχανισμό “CEF II” για τον εκσυγχρονισμό 4 ελληνικών λιμανιών. Στην αιχμή του δόρατος της μετάβασης αυτής είναι το Λαύριο που έχει ήδη αναλάβει ρόλο «πιλότου» με σχέδιο ενεργειακής αναβάθμισης που διαμορφώθηκε μετά από διαβούλευση με τοπικούς φορείς. Οι εκτιμήσεις για την κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας του λιμανιού προβλέπουν εκτίναξη από τις 1.500 MWh ετησίως σήμερα στις 26.000 MWh την επόμενη δεκαετία και έως τις 35.000 MWh το 2050. Για την κάλυψη αυτών των αναγκών προγραμματίζεται η εγκατάσταση φωτοβολταϊκών 1,45 MW εντός των λιμενικών εγκαταστάσεων, επένδυση 1,18 εκατ. ευρώ με χρόνο απόσβεσης πέντε ετών. Το σχέδιο περιλαμβάνει ακόμη 150 σημεία ταχείας φόρτισης, τέσσερα υπερταχείας φόρτισης και περίπου 60 «έξυπνα» πίλαρ για ηλεκτροδότηση και υδροδότηση σκαφών. Στην πρώτη φάση εντάσσεται επίσης η Ραφήνα όπου προβλέπεται η δημιουργία τεσσάρων θέσεων ηλεκτροδότησης πλοίων της ακτοπλοΐας.
Παράλληλα, ο ΔΕΔΔΗΕ έχει ήδη ολοκληρώσει επτά βασικές μελέτες για την ηλεκτροδότηση πλοίων σε Πειραιά, Ηγουμενίτσα, Ραφήνα, Βόλο, Θεσσαλονίκη, Λαύριο και Ηράκλειο, θέτοντας τις βάσεις για την πανελλαδική ανάπτυξη του cold ironing. Η λίστα επεκτείνεται και σε άλλα λιμάνια, μεταξύ των οποίων τα εξής: Πάτρα, Ελευσίνα, Καλαμάτα, Κατάκολο, Κέρκυρα, Κυλλήνη, Μύκονος, Μυτιλήνη, Νάξος, Πάρος, Ρόδος, Σαντορίνη, Σύρος, Χανιά και η Χίος, με στόχο έως το 2028 να λειτουργήσουν τα πρώτα πλήρως πράσινα ελληνικά λιμάνια.
Σε αντίστοιχη τροχιά κινείται και ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς, που μέσω των συγχρηματοδοτούμενων έργων CIPORT και EALING έχει ολοκληρώσει μελέτες για πέντε θέσεις ηλεκτροδότησης ακτοπλοϊκών πλοίων (Ακτές Ποσειδώνος, Αγίου Διονυσίου, Ιετιόνια, Περικλέους) και τέσσερις θέσεις κρουαζιερόπλοιων στην Ακτή Θεμιστοκλέους, με συνολικό εκτιμώμενο κόστος 18 εκατ. ευρώ.
Ιδιαίτερη βαρύτητα αποκτά το επόμενο βήμα: η διείσδυση του cold ironing στα νησιωτικά λιμάνια. Πρόγραμμα συνολικού ύψους 200 εκατ. ευρώ -από τα οποία τα 100 εκατ. προέρχονται από το Ταμείο Απανθρακοποίησης- θα ενισχύσει ΔΕΔΔΗΕ και λιμενικές αρχές για την εγκατάσταση συστημάτων ηλεκτροδότησης, φωτοβολταϊκών και αποθήκευσης ενέργειας. Προτεραιότητα δίνεται σε λιμάνια του Ιονίου (Κέρκυρα, Κεφαλονιά), των Κυκλάδων (Σύρος, Μύκονος) και της Κρήτης (Ηράκλειο, Χανιά).
Διαβάστε περισσότερα στο energygame.gr