Σε μια περίοδο που η ευρωπαϊκή αγορά μπαταριών αλλάζει με εκρηκτικούς ρυθμούς και η ζήτηση προβλέπεται να δεκατετραπλασιαστεί έως το 2030, η Ελλάδα βρίσκεται μπροστά σε μια κρίσιμη καμπή για τη διαχείριση αποβλήτων συσσωρευτών και την προσαρμογή της στο νέο κανονιστικό πλαίσιο. Ο Διονύσης Μπουντουβάς, Διευθύνων Σύμβουλος της COMBATT Α.Ε., σε συνέντευξή του στο energygame.gr περιγράφει μια αγορά που μετασχηματίζεται ταχύτατα, με τις μπαταρίες ιόντων λιθίου να διεκδικούν όλο και μεγαλύτερο μερίδιο, δημιουργώντας νέες απαιτήσεις σε επίπεδο υποδομών, ιχνηλασιμότητας και ελέγχων.
Όπως υπογραμμίζει, το συλλογικό σύστημα COMBATT έχει ήδη διαχειριστεί πάνω από 230.000 τόνους αποβλήτων μπαταριών, διαθέτει ένα δίκτυο περισσότερων από εβδομήντα αδειοδοτημένων συνεργατών και καλύπτει ολόκληρη την ελληνική επικράτεια. Την ίδια στιγμή, προχωρά σε δράσεις που στοχεύουν στην πλήρη ευθυγράμμιση της χώρας με τον νέο ευρωπαϊκό Κανονισμό, από την ανάπτυξη ψηφιακών εργαλείων έως τη μελέτη που εκπονήθηκε με το ΕΜΠ για τον καθορισμό του πραγματικού κόστους διαχείρισης των μπαταριών ιόντων λιθίου.
Ο κ. Μπουντουβάς τονίζει ότι το «χαμένο ρεύμα» εξακολουθεί να αποτελεί ευρωπαϊκή πρόκληση, αλλά και ότι το battery passport μπορεί να εφαρμοστεί και στην Ελλάδα, εφόσον υπάρξει θεσμική συνέπεια και τεχνική ετοιμότητα. Παράλληλα, επισημαίνει πως η επόμενη μέρα απαιτεί ισχυρότερους μηχανισμούς συλλογής, σταθερό πλαίσιο ελέγχων και εγκαίρως σχεδιασμένες υποδομές που θα ανταποκριθούν στην ταχεία διείσδυση της ηλεκτροκίνησης και των συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας.
- Ποια είναι η εικόνα της COMBATT σήμερα; Πόσους συνεργάτες έχετε, ποιες περιοχές καλύπτετε και τι όγκους βλέπετε να έρχονται τα επόμενα χρόνια;
Κοιτάζοντας την πορεία της COMBATT όλα αυτά τα χρόνια, νιώθω πραγματική ικανοποίηση για το επίπεδο συνεργασίας που έχουμε καταφέρει να αναπτύξουμε σε όλη τη χώρα. Σήμερα, το εκτεταμένο δίκτυο του Συλλογικού Συστήματος Εναλλακτικής Διαχείρισης COMBATT έχει διαχειριστεί περισσότερους από 230.00 τόνους αποβλήτων, αριθμεί περισσότερους από 70 αδειοδοτημένους συνεργάτες και καλύπτει το σύνολο της Ελληνικής Επικράτειας. Παράλληλα, έχουμε υλοποιήσει περισσότερες από 190 δράσεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης, ενισχύοντας τη γνώση και την υπευθυνότητα τόσο στους εμπλεκόμενους στην αγορά μπαταριών όσο και στη μαθητική κοινότητα.
Το Συλλογικό Σύστημα Εναλλακτικής Διαχείρισης COMBATT λειτουργεί ως οργάνωση ευθύνης παραγωγού, προσφέροντας ολοκληρωμένες υπηρεσίες για την περιβαλλοντικά ορθή και αποτελεσματική διαχείριση των μπαταριών οχημάτων και βιομηχανίας στην Ελλάδα. Καλύπτει τις τεχνολογίες μολύβδου–οξέος (Pb), νικελίου–καδμίου (Ni-Cd), νικελίου–υδριδίου μετάλλου (Ni-MH) και ιόντων λιθίου (Li-Ion), διασφαλίζοντας τη συμμόρφωση των παραγωγών με την ελληνική και την ευρωπαϊκή νομοθεσία. Στόχος μας είναι να προάγουμε τις αρχές της κυκλικής οικονομίας μέσα από τεχνογνωσία, συνέπεια και ουσιαστικά αποτελέσματα, συμβάλλοντας στην επίτευξη των εθνικών και ευρωπαϊκών στόχων διαχείρισης των αποβλήτων μπαταριών.
Η επόμενη μέρα φέρνει σημαντικές προκλήσεις, καθώς η Ευρωπαϊκή Ένωση προβλέπει ότι η ζήτηση μπαταριών θα αυξηθεί κατά 14 φορές έως το 2030 σε σχέση με το 2018, ενώ η μέση ετήσια αύξηση των αποβλήτων μπαταριών ιόντων λιθίου κατά την περίοδο 2020–2030 υπολογίζεται στο 19%. Αυτές οι τάσεις διαμορφώνουν ένα νέο τοπίο. Για εμάς, αποτελούν ταυτόχρονα ευθύνη και ευκαιρία, να ενισχύσουμε περαιτέρω τους μηχανισμούς συλλογής, να αναβαθμίσουμε την ιχνηλασιμότητα και να προχωρήσουμε με συνέπεια σε δράσεις που θα εξασφαλίσουν ότι η Ελλάδα ανταποκρίνεται στις ευρωπαϊκές απαιτήσεις της επόμενης δεκαετίας.
- Ποια είναι τα μεγαλύτερα λειτουργικά ή θεσμικά κενά στη διαχείριση μπαταριών στη χώρα; Τι πρέπει να γίνει από την Πολιτεία;
Το βασικό ζήτημα σήμερα είναι η ανάγκη ενιαίας και αποτελεσματικής εφαρμογής του θεσμικού πλαισίου. Η χώρα χρειάζεται ένα σταθερό, συνεπές και λειτουργικά εφαρμόσιμο σύστημα ελέγχων, το οποίο θα περιορίζει τις παράνομες ροές, θα ενισχύει τη διαφάνεια και θα προστατεύει τους νόμιμους φορείς της αγοράς. Παράλληλα, είναι κρίσιμο οι αρμόδιες αρχές να στηρίξουν την ψηφιακή παρακολούθηση και να ενισχύσουν τις διαδικασίες ιχνηλασιμότητας σε όλο τον κύκλο ζωής της μπαταρίας.
Στην COMBATT, επιδιώκουμε σταθερά τον διάλογο με την Πολιτεία και τους θεσμικούς φορείς, ώστε οι απαιτήσεις του νέου ευρωπαϊκού Κανονισμού να ενσωματωθούν έγκαιρα και αποτελεσματικά.
- Είναι εφικτή η εφαρμογή του battery passport στην Ελλάδα;
Το battery passport αποτελεί κεντρικό πυλώνα του νέου ευρωπαϊκού Κανονισμού και θα αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τη διαφάνεια στη διαχείριση μπαταριών. Η εφαρμογή του στην Ελλάδα είναι εφικτή, αλλά απαιτεί σωστή προετοιμασία, θεσμική συνέπεια και τεχνική ετοιμότητα. Η ελληνική αγορά βρίσκεται σήμερα στη φάση που πρέπει να ενισχύσει τα ψηφιακά εργαλεία, να τυποποιήσει τις διαδικασίες και να επενδύσει στην εκπαίδευση. Για την COMBATT, η ψηφιακή ιχνηλασιμότητα δεν αποτελεί μελλοντική υποχρέωση αποτελεί αναγκαίο βήμα για τη θωράκιση του συστήματος και την πλήρη ευθυγράμμιση με τις ευρωπαϊκές απαιτήσεις.
Διαβάστε περισσότερα στο energygame.gr