Αβέβαιο εξακολουθεί να παραμένει το μέλλον της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης – Κύπρου, σε μια συγκυρία κατά την οποία τα ερωτήματα για το εάν και πότε θα περάσει από το στάδιο του σχεδιασμού στην πράξη παραμένουν αναπάντητα. Παρά τη στρατηγική βαρύτητα του έργου και την πολλαπλή ευρωπαϊκή στήριξη που έχει εξασφαλίσει, οι αρμόδιοι φορείς αποφεύγουν έως σήμερα να δώσουν σαφές χρονοδιάγραμμα για την έναρξη της κατασκευής, τροφοδοτώντας ένα κλίμα αβεβαιότητας γύρω από την εξέλιξη της διασύνδεσης.
Το θολό τοπίο γύρω από την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης – Κύπρου ενίσχυσε χθες δημοσίευμα του κυπριακού Τύπου, σύμφωνα με το οποίο η κοινή απόφαση των κυβερνήσεων Ελλάδας και Κύπρου να «παγώσουν» αποφάσεις και δράσεις για το έργο του Great Sea Interconnector, προκειμένου να επικαιροποιηθούν τα τεχνικοοικονομικά του δεδομένα, οδηγεί τη Nexans σε αναθεώρηση του προγραμματισμού της και στην ακύρωση διαγωνιστικών διαδικασιών για υπηρεσίες που συνδέονται με την πόντιση και τις έρευνες του υποθαλάσσιου καλωδίου. Αρμόδιες πηγές στην Αθήνας, τόνισαν στο energygame.gr πως δεν είναι ενήμεροι για τις εν λόγω αποφάσεις.
Κατόπιν επικοινωνίας του energygame.gr με τον γαλλικό όμιλο Nexans, η εταιρεία ξεκαθαρίζει ότι δεν τίθεται ζήτημα οριστικής ακύρωσης του έργου. Όπως επισημαίνει, το έργο Great Sea Interconnector συνεχίζει να υλοποιείται βάσει των συμβατικών της υποχρεώσεων και των συμφωνημένων οροσήμων με τον πελάτη, σημειώνοντας ότι σε έργα τέτοιας κλίμακας τα χρονοδιαγράμματα είναι δυνατόν να προσαρμόζονται. Παράλληλα, υπογραμμίζει ότι έχει ήδη λάβει σημαντικές πληρωμές που επέτρεψαν την κατασκευή του καλωδίου, τονίζοντας πως με τον τρόπο αυτό ο όμιλος μηδενίζει κάθε χρηματοοικονομική του έκθεση ακόμη και σε περίπτωση αναπροσαρμογών του έργου.
Πάντως, όπως έχει γράψει το energygame.gr, η υπόθεση του GSI ασκεί πλέον πιέσεις και στη Nexans από την πλευρά των αγορών, καθώς, σύμφωνα με αποκαλύψεις της γαλλικής Les Echos και ανάλυση της BNP Paribas Exane, ένα ενδεχόμενο ναυάγιο του έργου θα μπορούσε να οδηγήσει σε απώλεια έως και 6% των λειτουργικών της κερδών (EBIT), αφήνοντας τον όμιλο με μεγάλο απόθεμα μη αξιοποιήσιμων καλωδίων και επιβραδύνοντας την αναμενόμενη αύξηση κερδών μετά το 2026.
Το τελευταίο διάστημα παρατηρείται αυξημένη κινητικότητα γύρω από το Great Sea Interconnector, χωρίς όμως να έχει ακόμη αποτυπωθεί ξεκάθαρα αν αυτή θα οδηγήσει σε θετική ή αρνητική τροχιά για το έργο. Στο πλαίσιο της προσπάθειας επανεκκίνησης που έχουν συμφωνήσει Αθήνα και Λευκωσία, ο Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας Νίκος Χριστοδουλίδης φαίνεται να επιλέγει μια αλλαγή σκυτάλης στην κυπριακή πλευρά, αναθέτοντας τη διαχείριση του φακέλου σε νέο πολιτικό πρόσωπο. Ως εκ τούτου, ο Μιχάλης Δαμιανός μετακινήθηκε από το Υπουργείο Υγείας στο Υπουργείο Ενέργειας, αναλαμβάνοντας έναν από τους πιο σύνθετους και πολιτικά φορτισμένους φακέλους της κυβερνητικής ατζέντας.
Σύμφωνα με πληροφορίες, από ελληνικής πλευράς τηρείται στάση αναμονής. Στην Αθήνα εκτιμάται ότι οι ουσιαστικές συζητήσεις θα ξεκινήσουν αφού αποσαφηνιστούν τα πρώτα σήματα και η κατεύθυνση που θα δώσει ο νέος πολιτικός προϊστάμενος του ενεργειακού χαρτοφυλακίου στην Κύπρο, αμέσως μετά την ορκωμοσία του. Όπως μεταφέρεται από αρμόδιες πηγές, η ελληνική πλευρά αναμένει κατ’ ουσίαν τη θέση που θα υιοθετήσει η Λευκωσία σε ό,τι αφορά την επικαιροποίηση των τεχνικοοικονομικών παραμέτρων του έργου, προκειμένου να διαπιστωθεί εάν και με ποιους όρους μπορεί να διαμορφωθεί ένας ρεαλιστικός οδικός χάρτης για τα επόμενα βήματα.
Αυτή τη στιγμή, Αθήνα και Λευκωσία αναμένεται να προχωρήσουν στην ανάθεση σε διεθνή οίκο μελέτης επανεξέτασης των βασικών τεχνικών και οικονομικών του παραμέτρων. Η κίνηση αυτή αποδίδεται επισήμως στην ανάγκη προσαρμογής του έργου στα επικαιροποιημένα δεδομένα της αγοράς και στη δυνατότητα προσέλκυσης νέων επενδυτών, τοποθετώντας τη διασύνδεση σε φάση αναπροσαρμογής του σχεδιασμού της. Ωστόσο, η εξέλιξη αυτή σηματοδοτεί σαφή μετατόπιση από τις συνεχείς διαβεβαιώσεις των προηγούμενων μηνών ότι «το έργο είναι βιώσιμο, προχωρά και θα ολοκληρωθεί απρόσκοπτα».
Διαβάστε περισσότερα στο energygame.gr