Καθώς η ζήτηση για αεροπορικά καύσιμα στην Ελλάδα υπερβαίνει πλέον τα προ πανδημίας επίπεδα η ανάγκη για μετάβαση σε πιο βιώσιμες λύσεις δεν είναι μόνο ρυθμιστική, αλλά και εμπορικά επιτακτική. Η εφαρμογή του ευρωπαϊκού κανονισμού ReFuelEU από το 2025, με αρχικό ποσοστό 2% Βιώσιμα Αεροπορικά Καύσιμα (SAF) σε κάθε ανεφοδιασμό, δημιουργεί νέα δεδομένα για τις εταιρείες διύλισης και τις αεροπορικές μεταφορές.
Η επιλογή των διυλιστηρίων να επενδύσουν στα βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα δεν είναι ούτε συγκυριακή ούτε επικοινωνιακή. Αντίθετα, αποτελεί απάντηση σε μια τριπλή πρόκληση. Πρώτον, οι υποχρεώσεις που απορρέουν από τον κανονισμό ReFuelEU καθιστούν τη συμμετοχή σε αυτή τη νέα αγορά αναπόφευκτη για όποιον θέλει να διατηρήσει μερίδιο σε κλάδους υψηλής κινητικότητας όπως η αεροπλοΐα. Δεύτερον, το SAF προσφέρει ένα από τα ελάχιστα σενάρια πραγματικής απανθρακοποίησης σε τομείς που δεν μπορούν να ηλεκτροδοτηθούν, γεγονός που το καθιστά στρατηγικό καύσιμο για τη νέα εποχή. Και τρίτον, τα διυλιστήρια αναζητούν νέα προϊόντα υψηλής προστιθέμενης αξίας, καθώς η ζήτηση για συμβατικά ορυκτά καύσιμα προβλέπεται να μειωθεί σταδιακά εντός της επόμενης εικοσαετίας. Η επένδυση στο SAF, υπό αυτή την έννοια, λειτουργεί ως αναβάθμιση της ίδιας της παραγωγικής τους ταυτότητας. Σύμφωνα με πληροφορίες, η αγορά δεν ζητεί μόνο συμμόρφωση, αλλά τεχνολογική επάρκεια, επενδυτική σιγουριά και προσβάσιμη πρώτη ύλη, προκειμένου τα βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα να περάσουν από τη θεωρία στην πράξη.
Το σημείο εκκίνησης αυτής της μετάβασης εντοπίζεται σε μια τεχνολογία που μέχρι πρότινος λειτουργούσε περιφερειακά ως προς τον στρατηγικό σχεδιασμό: το βιοντίζελ. Στην Ελλάδα, η υποχρεωτική πρόσμιξη 7% FAME (Fatty Acid Methyl Esters) στο πετρέλαιο κίνησης παραμένει βασική υποχρέωση συμμόρφωσης με την ευρωπαϊκή οδηγία RED II. Από αυτή τη βάση εκκινεί η μετάβαση προς τα προηγμένα βιοκαύσιμα, με πρώτο σταθμό το SAF (Sustainable Aviation Fuel). Ο κανονισμός ReFuelEU Aviation της Ευρωπαϊκής Ένωσης εισάγει νέο πλαίσιο υποχρεωτικής ενσωμάτωσης SAF στα αεροπορικά καύσιμα, ξεκινώντας από 2% το 2025 και φθάνοντας σταδιακά στο 70% έως το 2050. Το SAF είναι jet fuel που παράγεται από ανακυκλωμένα έλαια, λίπη ή οργανικά απόβλητα και μπορεί να μειώσει τις εκπομπές έως και κατά 80%, χωρίς να απαιτείται τροποποίηση στους κινητήρες των αεροσκαφών.
Ήδη από το 2021, η Helleniq Energy συμμετείχε σε πτήσεις της Aegean με καύσιμο που περιείχε SAF, σε πιλοτική εφαρμογή πριν ακόμη τεθεί σε ισχύ η σχετική υποχρέωση. Η εμπειρία αυτή λειτούργησε ως δοκιμή αντοχής για το πιστοποιητικό εφοδιαστικής αλυσίδας, αλλά και για την τεχνική αξιοπιστία του καυσίμου. Σήμερα, προετοιμάζει την κατασκευή της πρώτης πλήρους μονάδας SAF στην Ελλάδα, στην εγκατάσταση της Ελευσίνας, με προγραμματισμένη δυναμικότητα 150 κιλών/ώρα. Η μονάδα θα βασιστεί σε πρώτες ύλες όπως τα υπολείμματα τροφών, τα τηγανόλαδα και τα ζωικά λίπη, ακολουθώντας το ευρωπαϊκό μοντέλο βιωσιμότητας που αποκλείει προϊόντα που ενδέχεται να επιβαρύνουν την τροφική αλυσίδα.
Η στρατηγική δεν εξαντλείται στην αεροπορία. Στη Θεσσαλονίκη, το Green Hub North Project φιλοδοξεί να εξελιχθεί σε κόμβο παραγωγής υγρών καυσίμων χαμηλού άνθρακα, ενσωματώνοντας παραγωγή HVO, βιο-αιθέρων, πράσινου υδρογόνου, καθώς και εγκαταστάσεις αποθήκευσης και ΑΠΕ. Εκεί αναπτύσσονται υποδομές για την παραγωγή HVO (Hydrotreated Vegetable Oil), βιο-αιθέρων, πράσινου υδρογόνου, καθώς και εγκαταστάσεις αποθήκευσης και φωτοβολταϊκά. Η συν-επεξεργασία πρώτων υλών φυτικής προέλευσης στις υπάρχουσες μονάδες αποθείωσης, επιτρέπει την παραγωγή «πράσινου ντίζελ» χωρίς μεταβολές στον τελικό χρήστη ή στο σύστημα διανομής.
Διαβάστε περισσότερα στο energygame.gr