Με κεντρικό μήνυμα την ανάγκη επιτάχυνσης της ηλεκτροκίνησης στη χώρα, η γενική γραμματέας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, Δέσποινα Παληαρούτα, προανήγγειλε την επανεκκίνηση του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά» μέσα στον επόμενο μήνα, με νέο χρηματοδοτικό πακέτο ύψους 35-40 εκατ. ευρώ έως το τέλος του 2025. Παράλληλα, στο πλαίσιο της χθεσινής έκθεσης Attica Green Expo, η γενική γραμματέας ανακοίνωσε την προετοιμασία ενός δεύτερου κύκλου του προγράμματος «Φορτίζω Παντού», το οποίο αυτήν τη φορά δεν θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης, αλλά από εναλλακτικά εργαλεία, με στόχο να καλυφθούν τα κενά υποδομών που εξακολουθούν να περιορίζουν τη δυναμική της αγοράς.
Αναφερόμενη στους δύο κύκλους του «Κινούμαι Ηλεκτρικά» που έχουν υλοποιηθεί, τόνισε πως μέχρι σήμερα έχουν διατεθεί περισσότερα από 83 εκατ. ευρώ σε επιδοτήσεις για την απόκτηση περίπου 24.000 ηλεκτρικών οχημάτων, μοτοσικλετών και συναφών εξοπλισμών. Το πρόγραμμα, το οποίο αυτήν τη στιγμή παραμένει κλειστό, πρόκειται να ανανεωθεί άμεσα. Ήδη έχουν εξασφαλιστεί τα απαραίτητα κονδύλια, ενώ οι αιτήσεις θα ανοίγουν σταδιακά. Η στόχευση μετατοπίζεται πλέον από την απλή διείσδυση στην ωρίμανση της αγοράς, με προτεραιότητα τη λειτουργικότητα των υποδομών και τη διευκόλυνση της καθημερινότητας των πολιτών. Στο πλαίσιο αυτό, το υπουργείο εστιάζει ιδιαίτερα στους ταχυφορτιστές, ειδικά κατά μήκος των αυτοκινητοδρόμων, ώστε να καταστεί εφικτή η πραγματοποίηση μεγάλων αποστάσεων με ηλεκτρικό όχημα χωρίς το άγχος της φόρτισης.
Παρά τις προόδους, οι αριθμοί δείχνουν ότι απομένει δρόμος. Ο στόχος των 10.000 σημείων φόρτισης δεν έχει ακόμα επιτευχθεί, με τα ενεργά σημεία να ανέρχονται σήμερα σε 7.639 -έναντι μόλις 73 το 2019. Πρόκειται για σημαντική αύξηση, η οποία ωστόσο υπολείπεται των αναγκών. Υπενθυμίζεται ότι η κυβέρνηση έθεσε πρόσφατα εκτός Ταμείου Ανάκαμψης δύο εμβληματικά προγράμματα για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης -την ανανέωση του στόλου των ταξί και την ανάπτυξη δικτύου φόρτισης-, λόγω σοβαρών καθυστερήσεων και προβλημάτων στην υλοποίησή τους. Το πρόγραμμα «Πράσινα Ταξί» τελικά υπονομεύτηκε από τους ίδιους τους υποψήφιους δικαιούχους, καθώς οι ιδιοκτήτες ταξί έκριναν οικονομικά ασύμφορη την αντικατάσταση των οχημάτων τους με ηλεκτρικά, οδηγώντας σε εξαιρετικά περιορισμένη συμμετοχή. Παράλληλα, η υλοποίηση του «Φορτίζω Παντού» για την ανάπτυξη δικτύου φόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων αποδείχθηκε πολύ πιο σύνθετη και αργή από το αναμενόμενο. Οι καθυστερήσεις στην πρόοδο του προγράμματος κατέστησαν σαφές ότι δεν θα μπορούσε να ολοκληρωθεί εντός της προθεσμίας του 2026, γεγονός που θα οδηγούσε σε απώλεια χρηματοδότησης από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Το νέο πρόγραμμα «Φορτίζω Παντού» φιλοδοξεί να επιταχύνει τις επενδύσεις σε σταθμούς φόρτισης, με ιδιαίτερη έμφαση στην ταχεία φόρτιση και στην επίλυση των τεχνικών εμποδίων που ανέκυψαν στον προηγούμενο κύκλο, κυρίως σε ζητήματα ηλεκτρικής διασύνδεσης. Το κεντρικό ερώτημα πάντως παραμένει: πώς θα επιτευχθεί η επιθυμητή επιτάχυνση όταν οι βασικές υποδομές είτε καθυστερούν, είτε παραμένουν στα χαρτιά;
Τι ζητούν οι δήμοι
Για να επιτευχθεί η επιθυμητή διείσδυση της ηλεκτροκίνησης, δεν αρκούν μόνο τα χρηματοδοτικά εργαλεία και οι κυβερνητικές εξαγγελίες. Κομβικός είναι ο ρόλος της τοπικής αυτοδιοίκησης, η οποία καλείται να σηκώσει σημαντικό βάρος και να προχωρήσει στο πέρασμα από τον σχεδιασμό στην πράξη. Οι δήμαρχοι κατέθεσαν στο πλαίσιο της έκθεσης Attica Green Expo έναν κοινό προβληματισμό: η ηλεκτροκίνηση αποτελεί αναμφίβολα στρατηγική προτεραιότητα, ωστόσο η απουσία λύσεων σε κρίσιμα ζητήματα -όπως το δίκτυο διανομής, οι διαδικασίες αδειοδότησης και η εξεύρεση κατάλληλων σημείων στάθμευσης- ενδέχεται να καταστήσει το εγχείρημα ανεφάρμοστο στην πράξη.
Διαβάστε περισσότερα στο energygame.gr