«Γκάζι» για να ξεπεραστούν οι «παιδικές ασθένειες» του Κάθετου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου για τη μεταφορά φυσικού αερίου -κατά κύριο λόγου αμερικανικού LNG- από την Ελλάδα προς την Ουκρανία μέσω Βουλγαρίας και Ρουμανίας πατούν όλα τα εμπλεκόμενα μέρη. Στόχος είναι κατά τη δεύτερη δημοπρασία για τη δέσμευση δυναμικότητας σε αυτήν τη νέα διαδρομή, που θα διεξαχθεί τον Ιούλιο -όπως γνωστοποιήθηκε από το βήμα του ετήσιου συνεδρίου του Gas Infrastructure Europe (GIE), που λαμβάνει χώρα αυτές τις ημέρες στην Αθήνα, με οικοδεσπότη τον ΔΕΣΦΑ- να εκδηλωθεί έμπρακτα το δεδομένο ενδιαφέρον που υπάρχει από την αγορά και προμηθευτές και traders να «δώσουν το παρών», δεσμεύοντας δυναμικότητα.
Πρόκειται ουσιαστικά για το δεύτερο crash test για τον Κάθετο Διάδρομο, που χρησιμοποιεί υποδομές του παλιού Διαβαλκανικού Αγωγού, που μετέφερε ρωσικό αέριο στα Βαλκάνια με αντίστροφη ροή, από Νότο προς Βορρά. Όπως έχει γράψει το energygame.gr, πρόκειται για project προτεραιότητας για την Ελλάδα, στο μέτρο που αναβαθμίζει τη θέση της ως κρίσιμου κόμβου διαμετακόμισης μη ρωσικού αερίου προς την Κεντρική και Νοτιοανατολική Ευρώπη και αναβαθμίζει την εξαγωγική «δύναμη πυρός» των Τερματικών LNG της Ρεβυθούσας και της Αλεξανδρούπολης. Ο σχεδιασμός προβλέπει μέσω του Κάθετου Διαδρόμου να μεταφέρονται 8,5 δισ. κυβικά μέτρα (bcm) τον χρόνο μη ρωσικού αερίου προς Βορρά, με σημείο εκκίνησης την Ελλάδα, με προοπτική αύξησης στα 10=11 δισεκατομμύρια bcm/έτος το επόμενο διάστημα.
Υπενθυμίζεται ότι η πρώτη δημοπρασία για το νέο μηνιαίο προϊόν με την επωνυμία Route 1-, που αποτελεί απότοκο της στενής συνεργασίας των Διαχειριστών Συστημάτων Μεταφοράς Φυσικού Αερίου της Ελλάδας (ΔΕΣΦΑ), Βουλγαρίας (Bulgartransgaz), Ρουμανίας, (Transgaz), Μολδαβίας (Vest Mold Transgaz) και Ουκρανίας (GTSOU) και προσφέρεται με μείωση των χρεώσεων διαμετακόμισης κατά 25% (σε σχέση με τα προηγούμενα επίπεδα) στο σκέλος της διαδρομής από Ελλάδα έως Ρουμανία (και έκπτωση 46% στο τελευταίο σκέλος από τη Μολδαβία έως την Ουκρανία) διεξήχθη στις 29 Μαΐου και δεν προσέλκυσε εμπορικό ενδιαφέρον. Εξέλιξη που αποδόθηκε κατά κύριο λόγο στο πολύ μικρό διάστημα που μεσολάβησε από τη δημιουργία του νέου προϊόντος έως τη δημοπρασία. Κάτι που σημαίνει ότι οι συμμετέχοντες δεν είχαν τον χρόνο για να ενημερωθούν για τους όρους και να εξοικειωθούν με τις προδιαγραφές του.
Εν τω μεταξύ, όλοι οι Διαχειριστές ανέλαβαν πρωτοβουλίες τόσο για την ενημέρωση της αγοράς, όσο και για την άρση της ρυθμιστικής αβεβαιότητας, κάτι που ανέδειξαν στο πλαίσιο του συνεδρίου της GIE τόσο η διευθύνουσα σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ, Μαρία Ρίτα Γκάλι, όσο κα ο ομόλογός της από την Bulgartransgaz, Βλαντίμιρ Μαλίνοφ. Η κ. Γκάλι, μάλιστα, εξέφρασε την ελπίδα ο Κάθετος Διάδρομος να έχει τη δυνατότητα μεταφοράς αερίου όχι μόνο προς Βορρά, αλλά και προς τα Δυτικά, δηλαδή προς Σλοβακία και Ουγγαρία. Πρότεινε, μάλιστα, ότι, επειδή το έργο δεν επιδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, να δημιουργηθεί μια ειδική ευρωπαϊκή εταιρική οντότητα, που θα μπορεί να δεσμεύει δυναμικότητα στον Κάθετο Διάδρομο και να τη διαθέτει στην αγορά.
Ενθαρρυντικός οιωνός για την έκβαση της δεύτερης δημοπρασίας είναι ότι στην παρούσα φάση είναι υψηλή η ζήτηση από την Ουκρανία για εισαγωγές αερίου, καθώς η χώρα επιδιώκει να γεμίσει τις (σχεδόν άδειες) αποθήκες της και να δημιουργήσει απόθεμα 5 δισ. bcm έως την έναρξη της επόμενης περιόδου θέρμανσης.
Διαβάστε περισσότερα στο energygame.gr