Στην πρωτοκαθεδρία της προσπάθειας των εταιρειών ηλεκτρισμού σε όλη την Ευρώπη να «εκπαιδεύσουν» τους καταναλωτές, ώστε να μειώσουν τους λογαριασμούς ρεύματος και να επωφεληθούν περισσότερο από την καθαρή ενέργεια, βρίσκεται η ΔΕΗ: Σύμφωνα με έρευνα της εταιρείας Accenture -που παρουσιάστηκε στο συνέδριο Power Summit της Eurelectric στις Βρυξέλλες την εβδομάδα που πέρασε-, η εφαρμογή MyEnergyCoach της Επιχείρησης συμπεριλαμβάνεται μεταξύ των καλύτερων εφαρμογών και υπηρεσιών που αποτελούν παράδειγμα προς μίμηση στην Ευρώπη.
«Η στήριξη των καταναλωτών με ξεκάθαρη και διαφανή πληροφόρηση, η εξοικονόμηση μέσω της ενίσχυσης της ενεργειακής αποδοτικότητας και της εφαρμογής ψηφιακών λύσεων και η ενθάρρυνση της συμμετοχής στην ευέλικτη ζήτηση, είναι προαπαιτούμενα για τη μείωση του ενεργειακού κόστους, καθώς κινούμαστε προς ένα καθαρότερο και εξυπνότερο ενεργειακό σύστημα», σχολιάζει ο Γιώργος Καρακούσης, αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΗ, αρμόδιος για τον εμπορικό τομέα.
Η υπηρεσία myEnergyCoach, που έχει λανσάρει η ΔΕΗ και απέσπασε πανευρωπαϊκή διάκριση, ενσαρκώνει αυτήν ακριβώς τη φιλοσοφία, καθώς, όπως επισημαίνεται στη μελέτη, πρόκειται για έναν εξατομικευμένο ψηφιακό ενεργειακό σύμβουλο που ανάπτυξε η επιχείρηση, ο οποίος βοηθά τον χρήστη να παρακολουθεί την κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας στο νοικοκυριό ανά τύπο ενέργειας, πώς αυτή επιμερίζεται μεταξύ των συσκευών του και τι χρήση κάνει. Ο «ενεργειακός προπονητής» δίνει επίσης εξατομικευμένες συμβουλές για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης και την αξία του ακινήτου του πελάτη, ενώ τον βοηθά επίσης να υπολογίσει και να μειώσει το οικολογικό του αποτύπωμα.
Μεταξύ των πελατοκεντρικών εφαρμογών που ξεχωρίζουν στην Ευρώπη το myEnergyCoach της ΔΕΗ
Άλλα προϊόντα και υπηρεσίες που κάνουν τον καταναλωτή πιο συμμετοχικό, πιο αποδοτικό και πιο «πράσινο» και κατονομάζονται στη μελέτη της Accenture είναι το πρόγραμμα «Εcodefi+» της γαλλικής Engie: Οσοι συμμετέχουν σε αυτό λαμβάνουν έναν προσωπικό στόχο κατανάλωσης σε επιλεγμένες ημέρες, όταν η ζήτηση για ενέργεια είναι υψηλή. Αν τον επιτύχουν, τότε επιβραβεύονται με εκπτώσεις, μειώνοντας τους λογαριασμούς τους. Η «ενεργειακή Ακαδημία» της τσεχικής εταιρείας CEZ είναι ένα καινοτόμο project, που συνδυάζει συμβουλές από εμπειρογνώμονες, τακτικές αξιολογήσεις και χρηστικά webinars, ώστε οι καταναλωτές να εξοικονομήσουν ρεύμα μειώνοντας τους λογαριασμούς τους, ενώ το πρόγραμμα «CoCo» της ιταλικής Edison κινείται στο ίδιο πνεύμα με τον my EnergyCoach τςη ΔΕΗ, καθώς χάρη σε προηγμένους αλγόριθμους παρακολουθεί την κατανάλωση και την ενεργειακή δαπάνη του χρήστη και του δίνει tips για το πώς να τη μειώσει. Η Engie Βελγίου, προκειμένου να εκπαιδεύσει τους πελάτες της να μετακινήσουν την κατανάλωσή τους τις ώρες που υπάρχει υπερπαραγωγή (πράσινης) ενέργειας, ξεκίνησε πιλοτικά το πρόγραμμα των ενεργειακών «Happy Hours», που υπόσχεται δωρεάν ρεύμα σε περιόδους που υπάρχει πλεόνασμα ηλιακής και αιολικής ενέργειας, με τους καταναλωτές να ενημερώνονται μία ημέρα νωρίτερα για το πότε ενεργοποιείται η προσφορά.
Αυτά είναι μόνο μερικά παραδείγματα του πώς οι εταιρείες ηλεκτρικής ενέργειας σε όλη την Ευρώπη υλοποιούν πρακτικές λύσεις προς όφελος των πελατών τους. Όπως τονίζεται στη μελέτη της Accenture, «Μέσα από έξυπνα εργαλεία, ενημέρωση και εξατομικευμένες υπηρεσίες, ενισχύεται η κατανάλωση εκτός ωρών αιχμής και ενθαρρύνεται η συμμετοχή σε προγράμματα απόκρισης ζήτησης. Χάρη σε καινοτόμες προσφορές, όπως τιμολόγια βάσει χρόνου χρήσης, αναλύσεις κατανάλωσης και ψηφιακές εφαρμογές, οι καταναλωτές αποκτούν μεγαλύτερο έλεγχο στην καθημερινή χρήση ενέργειας. Μάλιστα, πολλές λύσεις συνοδεύονται από προγράμματα επιβράβευσης και κίνητρα για την ευρύτερη υιοθέτηση καθαρών τεχνολογιών».
Ζητούμενο η αλλαγή της κουλτούρας των καταναλωτών
Ζητούμενο είναι να υπάρξει μια μόνιμη αλλαγή της κουλτούρας των καταναλωτών στην Ευρώπη, καθώς, όπως διαπίστωσε η μελέτη, η ενεργειακή κρίση των τελευταίων ετών οδήγησε σε προσωρινή εξοικονόμηση, όχι όμως σε ουσιαστική αλλαγή συμπεριφοράς. Το υψηλό αρχικό κόστος της υιοθέτησης καθαρότερων τεχνολογιών παραμένει ένα από τα μεγαλύτερα εμπόδια στη διείσδυσή τους (κάτι που είναι σαφές στην περίπτωση των αντλιών θερμότητας), ενώ σημαντικό ρόλο διαδραματίζει και ο παράγοντας «άγνοια», καθώς πάνω από το 50% των καταναλωτών δεν είναι ενημερωμένοι για τις εκάστοτε προσφορές του παρόχου τους, ενώ το 60% αγνοεί την ύπαρξη εργαλείων όπως τα δυναμικά τιμολόγια.
Από την πλευρά των παρόχων, το 40% αναφέρει ότι η αύξηση των λογαριασμών ρεύματος εξαιτίας του αυξανόμενου μεριδίου των φόρων και των τελών που δεν σχετίζονται άμεσα με την ενέργεια ως παράγοντα που περιορίζει τα περιθώρια ελιγμών τους κατά τη χάραξη της τιμολογιακής τους πολιτικής, ενώ ένα άλλο 40% εντοπίζει ως «αγκάθι» την έλλειψη των απαραίτητων δομών που θα τους επέτρεπαν να αξιοποιήσουν πλήρως τις δυνατότητες της ευέλικτης ζήτησης.
Διαβάστε περισσότερα στο energygame.gr