Αστικές συγκοινωνίες: Θέμα χρόνου ο διαγωνισμός για 200 λεωφορεία

Ο σχεδιασμός για την ανανέωση των αστικών συγκοινωνιών μπαίνει σε κρίσιμη φάση, με νέους διαγωνισμούς και πράσινες τεχνολογίες στον στόλο

Ηλεκτρικά λεωφορεία © ΔΤ

Σε πλήρη ανάπτυξη βρίσκεται ο σχεδιασμός του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την ανανέωση του στόλου των αστικών συγκοινωνιών, με αιχμή την επόμενη γενιά λεωφορείων μηδενικών εκπομπών, που αναμένεται να αλλάξει ριζικά την εικόνα της Αθήνας έως το 2027. Ο συνολικός προγραμματισμός αποτυπώνεται σε διαφορετικές φάσεις, που βασίζονται σε ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά εργαλεία, αλλά οδηγούν σε έναν κοινό στόχο: την πλήρη και λειτουργική αναβάθμιση του στόλου της ΟΣΥ με νέα, σύγχρονα και καθαρά οχήματα.

Σύμφωνα με πληροφορίες, αναμένεται να προκηρυχθεί νέος διαγωνισμός για την προμήθεια 200 λεωφορείων, εκ των οποίων 50 θα είναι υδρογονοκίνητα. Η σχετική χρηματοδότηση για τα οχήματα υδρογόνου έχει ήδη εγκριθεί μέσω του ευρωπαϊκού Ταμείου Εκσυγχρονισμού (Modernisation Fund), ενώ για το υπόλοιπο σκέλος των 150 λεωφορείων θα αξιοποιηθούν κυρίως πόροι του νέου ΕΣΠΑ. Στο τραπέζι εξετάζεται το ενδεχόμενο ο διαγωνισμός αυτός να προχωρήσει σε δύο διακριτές φάσεις, ανάλογα με την ωρίμανση των τεχνικών φακέλων, τη διαθεσιμότητα των υποδομών φόρτισης και τη σταδιακή ένταξη των χρηματοδοτήσεων. Στην περίπτωση αυτήν, η προμήθεια των οχημάτων θα επιμεριστεί σε δύο πακέτα, προκειμένου να διασφαλιστεί μεγαλύτερη ευελιξία και ταχύτερη απορρόφηση των κονδυλίων. Το σενάριο αυτό έχει τεθεί στο τραπέζι ως εναλλακτική διαχείρισης του έργου, χωρίς ωστόσο να έχει ακόμη οριστικοποιηθεί ο τρόπος προκήρυξης.

Η φόρμουλα της τεχνολογίας για τα υπόλοιπα λεωφορεία δεν έχει ακόμη οριστικοποιηθεί. Οι τελικές προδιαγραφές βρίσκονται υπό κατάρτιση και αναμένεται να εξειδικευτούν ανάλογα με τη διαθεσιμότητα των πόρων. Η υλοποίηση του συνόλου του έργου τοποθετείται χρονικά σε ορίζοντα διετίας από την ανάθεση, δηλαδή με πλήρη ένταξη του στόλου έως τα τέλη του 2027.

Με την εξεύρεση οδηγών και την ανανέωση του στόλου να αποτελούν κρίσιμες προκλήσεις για τις αστικές συγκοινωνίες, φορείς όπως η ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες) καταγράφουν αυξημένες ανάγκες τόσο σε οχήματα -λεωφορεία και τρόλεϊ- όσο και σε προσωπικό, προκειμένου να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της επόμενης περιόδου. Πέρα από την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών, μεγάλο «αγκάθι» παραμένει η συχνότητα των δρομολογίων, καθώς καθημερινά παρατηρούνται περικοπές ή καθυστερήσεις, κυρίως εξαιτίας της έλλειψης επαρκούς αριθμού οδηγών. Η κατάσταση αυτή καθιστά επιτακτική την επιτάχυνση των προσλήψεων, σε συνδυασμό με την ένταξη νέων, αξιόπιστων οχημάτων στον στόλο. Ως εκ τούτου, η ΟΣΥ σχεδιάζει την ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού με περίπου 300 νέους οδηγούς, καλύπτοντας τις αυξημένες ανάγκες που θα προκύψουν από την ένταξη των νέων λεωφορείων. Η σχετική προκήρυξη αναμένεται να εκδοθεί εντός του έτους, με στόχο την πλήρη στελέχωση του δικτύου εντός των επόμενων μηνών. Σε συνεργασία με τη ΔΥΠΑ, εξετάζεται η δημιουργία νέου προγράμματος κατάρτισης και πιστοποίησης, προκειμένου να εκπαιδευτούν νέοι οδηγοί που δεν διαθέτουν επαγγελματικό δίπλωμα.

Διαβάστε περισσότερα στο energygame.gr