Καθώς οι Ηνωμένες Πολιτείες επιβάλλουν παντού νέους δασμούς σε εισαγόμενες πρώτες ύλες, εξαρτήματα αλλά και έτοιμα προϊόντα, οι μεγάλες εταιρείες καταναλωτικών ειδών προσπαθούν να ισορροπήσουν μεταξύ της μετακύλισης του κόστους στους καταναλωτές και του κινδύνου μείωσης των πωλήσεων.
Σχεδόν το ένα τρίτο των εταιρειών που παρακολουθούνται έχουν ήδη αυξήσει τις τιμές.
Διαφορετικές στρατηγικές αλλά κυρίως αυξήσεις
Από παιχνίδια και αθλητικά παπούτσια έως πάνες και απορρυπαντικά, οι εταιρείες λιανικής στις Ηνωμένες Πολιτείες επεξεργάζονται διαφορετικές στρατηγικές για να αμβλύνουν τον αντίκτυπο των νέων δασμών που έχουν επιβληθεί στο πλαίσιο του εμπορικού πολέμου.
Η Adidas δήλωσε ότι ενδέχεται να κυκλοφορήσει νέα προϊόντα σε υψηλότερες τιμές για την αγορά των ΗΠΑ, προσπαθώντας να διατηρήσει το περιθώριο κέρδους της χωρίς να επηρεάσει άμεσα τις υπάρχουσες σειρές προϊόντων.
Παράλληλα, η Levi Strauss σχεδιάζει να περιορίσει τις προωθητικές ενέργειες και τις εκπτώσεις, ενώ η Procter & Gamble, κολοσσός στον τομέα των ειδών προσωπικής υγιεινής και καθαριότητας, θα ξεκινήσει αυξήσεις τιμών από την ερχόμενη εβδομάδα.
Αντίθετα, η L’Oréal μέχρι στιγμής συγκρατείται και δεν έχει προχωρήσει σε αυξήσεις, προφανώς αξιολογώντας την αντοχή της ζήτησης στις βασικές κατηγορίες της.
Άλλα παραδείγματα αυξήσεων
- Procter & Gamble: Θα αυξήσει τις τιμές σε περίπου το 25% των προϊόντων της στις ΗΠΑ από τον Αύγουστο, με αυξήσεις μεσαίου μονοψήφιου ποσοστού. Οι αυξήσεις αφορούν είδη προσωπικής φροντίδας, καθαριστικά και πάνες.
- Stanley – Black & Decker: Πραγματοποίησε ήδη αυξήσεις υψηλών μονοψήφιων ποσοστών τον Απρίλιο και σχεδιάζει νέο γύρο αυξήσεων στο τρίτο τρίμηνο του 2025. Οι δασμοί επηρεάζουν κυρίως εργαλεία που εισάγονται από την Κίνα.
- Mattel: Εφάρμοσε επιλεκτικές αυξήσεις τιμών σε συγκεκριμένα παιχνίδια, συμπεριλαμβανομένων κούκλων Barbie και μοντέλων αυτοκινήτων Hot Wheels, ενώ εξετάζει μεταφορά της παραγωγής σε άλλες χώρες για περιορισμό του κόστους.
- Walmart: Εντόπισε αυξήσεις σε βασικά είδη πρώτης ανάγκης, όπως μπανάνες και παιδικά καθίσματα αυτοκινήτου, με τις ανατιμήσεις να φτάνουν αρκετά δολάρια σε ορισμένες περιπτώσεις.
- Best Buy: Αντιμετωπίζει αυξημένο κόστος σε ηλεκτρονικά είδη λόγω της εξάρτησης από κινεζικούς και μεξικανικούς προμηθευτές και προειδοποιεί για σταδιακές αυξήσεις τιμών.
- Adidas: Εξετάζει την κυκλοφορία νέων, ακριβότερων προϊόντων στις ΗΠΑ για να διαχειριστεί το επιπλέον κόστος από τους δασμούς, χωρίς να αυξήσει άμεσα τις τιμές στα υφιστάμενα προϊόντα.
- Nike: Αντιμετωπίζει παρόμοιες πιέσεις και προσαρμόζει τη στρατηγική της, περιορίζοντας εκπτώσεις και προσφορές.
- Hermès: Προχώρησε σε αύξηση τιμών 7% σε παγκόσμιο επίπεδο και επιπλέον 5% στις ΗΠΑ, ως απάντηση στους αυξημένους δασμούς εισαγωγής πολυτελών προϊόντων.
Οι επιχειρήσεις καλούνται να πάρουν δύσκολες αποφάσεις: μέχρι πού μπορούν να αυξήσουν τις τιμές πριν δουν τις πωλήσεις τους να μειώνονται; Η απάντηση εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το διαθέσιμο εισόδημα του καταναλωτή και την ελαστικότητα κάθε κατηγορίας προϊόντων.