Zara: Ποιες είναι οι διαφημίσεις που απαγορεύτηκαν

Η βρετανική ρυθμιστική αρχή απαγόρευσε δύο διαφημίσεις επειδή τα μοντέλα φαινόταν «ανθυγιεινά αδύνατα». Τις χαρακτήρισε ανεύθυνες

Zara © 123rf

Δύο διαφημίσεις της δημοφιλούς εταιρείας μόδας Zara απαγορεύτηκαν από την Αρχή Διαφημιστικών Προτύπων (ASA) του Ηνωμένου Βασιλείου, καθώς κρίθηκε ότι προέβαλαν πρότυπα εξαιρετικά αδύνατων σωμάτων με ανεύθυνο τρόπο.

Σύμφωνα με την απόφαση της ASA, σε μία από τις εικόνες, οι σκιές και το αυστηρό, λείο χτένισμα με κότσο ενίσχυαν την αίσθηση ότι το μοντέλο ήταν «ανθυγιεινά αδύνατο». Σε άλλη φωτογραφία, η πόζα του μοντέλου και το βαθύ κόψιμο του πουκαμίσου αποκάλυπταν έντονα τις κλείδες, κάνοντας την εικόνα να θεωρείται προβληματική.

Οι διαφημίσεις που απαγορεύτηκαν ©Zara

Οι διαφημίσεις που απαγορεύτηκαν ©Zara

Η ρυθμιστική αρχή χαρακτήρισε τις διαφημίσεις «ανεύθυνες» και αποφάσισε ότι δεν πρέπει να προβληθούν ξανά με τη συγκεκριμένη μορφή. Παράλληλα, κάλεσε την εταιρεία να διασφαλίσει πως οι μελλοντικές εικόνες της «προετοιμάζονται με υπευθυνότητα», ώστε να αποφεύγεται η προβολή προβληματικών προτύπων ομορφιάς, ιδιαίτερα σε ένα νεανικό κοινό.

Η Zara αφαίρεσε τις διαφημίσεις και δήλωσε ότι και τα δύο μοντέλα είχαν ιατρική βεβαίωση που αποδείκνυε ότι ήταν σε καλή υγεία όταν τραβήχτηκαν οι φωτογραφίες.

Σύμφωνα με το BBC, oι δύο απαγορευμένες διαφημίσεις είχαν εμφανιστεί προηγουμένως στην εφαρμογή και στον ιστότοπο του λιανοπωλητή σε μια σειρά εικόνων που έδειχναν ρούχα πάνω και κάτω από μοντέλα. Η μία διαφήμιση ήταν για ένα κοντό φόρεμα και η ASA θεώρησε ότι οι σκιές χρησιμοποιήθηκαν για να κάνουν τα πόδια των μοντέλων να φαίνονται «εμφανώς αδύνατα».

Οι διαφημίσεις που απαγορεύτηκαν ©Zara

Οι διαφημίσεις που απαγορεύτηκαν ©Zara

Επίσης, ανέφερε ότι η θέση των άνω βραχιόνων και των αρθρώσεων των αγκώνων της την έκανε να φαίνεται «δυσανάλογη». Η άλλη απαγορευμένη διαφήμιση αφορούσε ένα πουκάμισο και το μοντέλο φέρεται να βρισκόταν σε μια θέση που έκανε τα «προεξέχοντα» κλείδα «κεντρικό χαρακτηριστικό» της διαφήμισης.

Η ASA διερεύνησε δύο άλλες διαφημίσεις της Zara, αλλά καμία από τις δύο δεν απαγορεύτηκε.

Η Zara επέλεξε να αφαιρέσει όλες τις εικόνες που επισημάνθηκαν και δήλωσε ότι δεν είχε λάβει καμία άμεση καταγγελία.

Ο λιανοπωλητής δήλωσε στην ASA ότι καμία από τις εικόνες δεν είχε τροποποιηθεί πέραν «πολύ μικρών αλλαγών στο φωτισμό και το χρώμα».

Οι διαφημίσεις που απαγορεύτηκαν ©Zara

Οι διαφημίσεις που απαγορεύτηκαν ©Zara

Πρόσθεσε ότι ακολούθησε τις συστάσεις μιας έκθεσης με τίτλο «Fashioning a Healthy Future» (Διαμορφώνοντας ένα υγιές μέλλον), η οποία δημοσιεύθηκε το 2007 από την UK Model Health Inquiry (Επιτροπή Έρευνας για την Υγεία των Μοντέλων του Ηνωμένου Βασιλείου).

Η Zara δήλωσε ότι έχει συμμορφωθεί με τη σύσταση τρία της σχετικής έκθεσης, η οποία απαιτεί από τα μοντέλα να προσκομίζουν ιατρικό πιστοποιητικό καλής υγείας, υπογεγραμμένο από γιατρούς με εξειδίκευση στις διατροφικές διαταραχές.

Το θέμα έχει έρθει ξανά στο προσκήνιο φέτος, καθώς και άλλοι μεγάλοι λιανοπωλητές είδαν διαφημίσεις τους να απορρίπτονται για τον ίδιο λόγο.

Τον Ιούλιο, η ASA απαγόρευσε διαφήμιση της Marks & Spencer, καθώς έκρινε ότι η πόζα του μοντέλου, η επιλογή των ρούχων και τα «μεγάλα μυτερά παπούτσια» τόνιζαν υπερβολικά τα λεπτά της πόδια, καθιστώντας τη διαφήμιση «ανεύθυνη».

Ανάλογη ήταν και η απόφαση για τη Next, στην οποία απορρίφθηκε διαφήμιση για μπλε skinny jeans. Η ASA ανέφερε ότι η συγκεκριμένη εικόνα τόνιζε τη λεπτότητα των ποδιών του μοντέλου μέσω συγκεκριμένων γωνιών κάμερας, κάτι που θεωρήθηκε επίσης ανεύθυνο.

Η Next διαφώνησε με την απόφαση, υποστηρίζοντας ότι το μοντέλο είχε «υγιή και γυμνασμένη σωματική διάπλαση», παρά την αδύνατη εμφάνισή του.

Η απαγόρευση αυτή, μάλιστα, προκάλεσε συζήτηση στους αναγνώστες του BBC, με ορισμένους να εκφράζουν την απορία γιατί δεν απαγορεύονται αντίστοιχα και διαφημίσεις που παρουσιάζουν «ανθυγιεινά υπέρβαρα» μοντέλα.