Meat Company: Δυναμική κάθοδος στην Αθήνα και πράσινη φιλοσοφία στην παραγωγή

Μία ιστορία 100 χρόνων, από τον Εύξεινο Πόντο στην Ξάνθη. Συνεργασία με ερευνητές και καινοτόμες λύσεις σε περιβαλλοντικές τεχνολογίες

Το κρεοπωλείο της Meat Company © Meat Company

Δυναμική κάθοδο στην αγορά της Αττικής έχει κάνει η «Meat Company Απ. Παπαδόπουλος», μεταφέροντας σε περισσότερα από 100 σημεία πωλήσεων τις γεύσεις των εξαιρετικών αλλαντικών της Θράκης, αρτυμένες με τις παραδόσεις της Μικρασιατικής γαστρονομίας.

Η «Meat Company» των Παπαδοπουλαίων είναι κυριολεκτικώς «100 στα 100», καθώς φέτος συμπληρώνονται εκατό χρόνια ζωής για την επιχείρηση που δημιουργήθηκε από τον Απόστολο Παπαδόπουλο, όταν με την οικογένειά του ήρθε πρόσφυγας στην Ξάνθη, ξεριζωμένος από την περιοχή του Ζόνγκουλντάκ στη Μαύρη Θάλασσα.

Σήμερα την επιχείρηση, που έχει πάρει σειρά τα βραβεία, με πιο πρόσφατο το superior taste award για τον Θρακιώτικο καβουρμά στη διεθνή διοργάνωση του Ιnternational Taste Institute 2025, διοικεί η τρίτη γενιά. Η οικογένεια έχει πετύχει να δημιουργήσει ένα «πράσινο» καθετοποιημένο Πάρκο Παραγωγής Κρέατος στο Λαμπρινό Ξάνθης, που αποτελεί αποδεδειγμένα πεδίο επιστημονικών πειραματισμών και πατενταρισμένων καινοτομιών στη διαχείριση αποβλήτων και περιβαλλοντικών τεχνολογιών.

«Με την συμπλήρωση των 100 χρόνων λειτουργίας της εταιρείας, το κοντέρ μηδενίζεται και αρχίζει να ξαναγράφει με στόχο την ανάπτυξη, που θα είναι βασισμένη στο ελληνικό κρέας, στις ελληνικές πρώτες ύλες και στη συνεργασία με παραγωγούς, τολμηρούς και με ξεκάθαρους στόχους, που δεν θα περιμένουν από τις επιδοτήσεις. Η κτηνοτροφία περνάει μία δύσκολη περίοδο λόγω και των επιλογών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά θα ανακάμψει. Εμείς είμαστε εδώ, έχουμε αντοχές και βλέπουμε στα επόμενα 100 χρόνια, αφού το πετυχαίνουν οι Ιάπωνες με τις υπεραιωνόβιες επιχειρήσεις, μπορούμε να το κάνουμε και εμείς» δήλωσε στο powergame.gr ο επικεφαλής και γενικός διαχειριστής της εταιρείας, Απόστολος Χρ. Παπαδόπουλος.

Apostolos Papadopoulos Meat Company

Ο Απόστολος Παπαδόπουλος © Meat Company

Το χθες και το σήμερα

Πιο οικογενειακή επιχείρηση από την «Meat Company» μάλλον δεν υπάρχει και το εντυπωσιακό είναι ότι όλα πάνε ρολόϊ, με τους ρόλους και τις ευθύνες καλά οριοθετημένες. Την εταιρεία τρέχουν πέντε (5) Απόστολοι και ένας (1) Θωμάς, και οι έξι πρώτα ξαδέλφια.

Το ξεκίνημα από τον παππού Απόστολο έγινε με τη δημιουργία κρεοπωλείου στην Πλατεία Ελευθερίας. Η επιχείρηση το 1939 μεταφέρθηκε στη Δημοτική Αγορά, όπου βρίσκεται ως και σήμερα το μόνο σημείο λιανικής της, στην Ξάνθη, καταλαμβάνοντας χώρους 10 κυττάρων – καταστημάτων.

Τη δεκαετία του 1990 έγινε το μεγάλο άνοιγμα, με τη δημιουργία στο Λαμπρινό ενός Πάρκου Παραγωγής που περιλαμβάνει και φάρμα βοοειδών όπως και προβάτων, ενώ η παραγωγή αλλαντικών και κρεατοσκευασμάτων περνάει από το επίπεδο του εργαστηρίου σε επίπεδο ημιαυτοποιημένης παραγωγής. Η παραγωγική δυναμικότητα της εταιρείας, που σημειωτέον απασχολεί 40 άτομα μόνιμο προσωπικό, είναι έως 20 tn κρέατος/ημέρα και έως 2 tn αλλαντικών/ημέρα.

Στο σύνολο του τζίρου, το 80% αφορά κρέας (δίκτυο κρεοπωλείων, αγορά HORECA), το 5% αλλαντικά και το περίπου 15% παροχή υπηρεσιών σε τρίτους. Το 90% των πωλήσεων της εταιρείας πραγματοποιείται στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη.

Το Πάρκο Παραγωγής στο Λαμπρινό

Στο Πάρκο Παραγωγής, που βρίσκεται σε έκταση 55 στρεμμάτων, λειτουργούν τα εξής τμήματα:

  • Φάρμα για τη συστηματική εκτροφή βοοειδών και προβάτων. Η φάρμα, δυναμικότητας 400 βοοειδών, δεν είναι αναπαραγωγική. Τα βοοειδή προέρχονται από εκτροφείς της περιοχής, στην παρούσα φάση εκτρέφονται 230 βοοειδή. Υπάρχει στενή συνεργασία με κτηνοτρόφους για τη διάδοση καλών πρακτικών εκτροφής. Λόγω της ευλογιάς, αυτή την περίοδο δεν εκτρέφονται πρόβατα.
  • Σφαγείο, με δύο γραμμές παραγωγής, μία για βοειδή και άλλη μία για αιγοπρόβατα και χοίρους
  • Εργαστήριο Επεξεργασίας Κρέατος, που είναι πιστοποιημένο και για τη διαχείριση βιολογικού κρέατος. Οι εργασίες γίνονται με το χέρι από εξειδικευμένο προσωπικό

Όπως εξήγησε ο κ. Παπαδόπουλος, το κρέας της «Meat Company» προέρχεται από ζώα που εκτρέφονται στη φάρμα της επιχείρησης και από φάρμες συνεργαζόμενων παραγωγών, ενώ μόνο μικρή ποσότητα εισαγόμενου κρέατος χρησιμοποιείται στην τουριστική περίοδο. Το κρέας διατίθεται νωπό, ενώ περιορισμένη γκάμα τεμαχισμένων κρεάτων διατίθενται συσκευασμένα και κατεψυγμένα.

Meat Company

Η φάρμα της Meat Company © Meat Company

Προϊόντα Καθαρής Ετικέτας

Η εταιρεία διαθέτει στην αγορά 24-26 κωδικούς αλλαντικών. Στη γκάμα των αλλαντικών περιλαμβάνονται και Προϊόντα Καθαρής Ετικέτας, στα οποία δηλαδή δεν έχουν προστεθεί συντηρητικά και τεχνητά συστατικά και έχουν παραχθεί με ήπια επεξεργασία. Τα προϊόντα αυτά είναι σύντομου χρόνου ζωής (90-120 ημέρες).

Τέλος, η «Meat Company» παρασκευάζει και μεγάλη γκάμα κρεατοσκευασμάτων, νωπών και κατεψυγμένων, έτοιμων για μαγείρεμα στο σπίτι ή σε επιχειρήσεις εστίασης και τουριστικές.

Η «Meat Company» και το περιβάλλον

Η εταιρεία διαθέτει μονάδα rendering, με δύο γραμμές διαχείρισης των παραπροϊόντων και υποπροϊόντων του σφαγείου. Ειδικότερα στη μονάδα rendering, oδηγούνται υποπροϊόντα που αδρανοποιούνται και στη συνέχεια διατίθενται σε επιχείρηση παραγωγής ζωοτροφών  για κατοικίδια). Σε άλλη γραμμή της μονάδας καταστρέφονται με καύση μη επεξεργάσιμα κομμάτια από τα σφάγια και ακατάλληλα τρόφιμα.

Μία πολύ σημαντική πρωτοβουλία της «Meat Company» αφορούσε την ανάπτυξη μίας καινοτόμου λύσης για τη διαχείριση αποβλήτων του σφαγείου, που χαρακτηρίζονται από υψηλή περιεκτικότητα σε λίπη και προκαλούσαν προβλήματα στους συμβατικούς βιολογικούς καθαρισμούς. Η εταιρεία συνεργάσθηκε με ερευνητές του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου, που ανέπτυξαν μια μοναδική τεχνική βιολογικού καθαρισμού χρησιμοποιώντας  βακτήρια που μπορούν να διασπούν αποτελεσματικά αυτά τα λίπη.

Αυτή η τεχνολογία που αναπτύχθηκε από το μηδέν λύνει ένα κρίσιμο περιβαλλοντικό πρόβλημα για τα σφαγεία, αλλά παράγει και βιοαέριο το οποίο μπορεί να μετατραπεί σε ηλεκτρική ενέργεια. Μάλιστα, πρώην φοιτητές που συμμετείχαν στην ανάπτυξη της πατενταρισμένης λύσης έχουν ιδρύσει μια spin-off εταιρεία, την Act4Energy, για να εφαρμόσουν αυτή την τεχνολογία και σε άλλους τομείς δραστηριότητας.

ergostasio Meat Company

Το εργοστάσιο της Meat Company © Meat Company

«Ολοκληρώσαμε δύο μικρά επενδυτικά προγράμματα μέσω του Αναπτυξιακού Νόμου και του Leader, ύψους 300.000 ευρώ και 500.000 ευρώ αντίστοιχα, που αφορούσαν εξοπλισμούς και βελτιώσεις του Πάρκου. Αυτό που μας ενδιαφέρει ιδιαίτερα είναι η ενεργειακή αναβάθμιση και το πρασίνισμα των λειτουργιών μας, με την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων. Εδώ και τρία χρόνια έχουμε καταθέσει σχετική αίτηση στο ΔΕΔΔΗΕ, αλλά δεν πήραμε έγκριση για ηλεκτροπαραγωγή», τόνισε ο κ. Παπαδόπουλος και πρόσθεσε καταλήγοντας:

«Πιστεύουμε στο ελληνικό κρέας, δώσαμε αγώνα για τη διάσωση της φυλής της βραχυκερατικής αγελάδας, στο πλαίσιο σχετικού προγράμματος του Υπουργείου, αλλά πρέπει να το πιστέψουν και οι κτηνοτρόφοι. Εν τούτοις, υπάρχει σήμερα «ελληνικό κρέας», έγινε μεγάλος αγώνας για να υπάρχει ζήτηση για επώνυμο ελληνικό κρέας και σήμερα κινδυνεύουμε, με τα όσα αντιμετωπίζει η κτηνοτροφία, να μην έχουμε πρώτη ύλη. Στόχος μας παραμένει η ανάπτυξη της «Meat Company», με πρώτη ύλη κρέας που παράγεται στην Ελλάδα».