Συνολικό πρόστιμο άνω των 2,24 εκατ. ευρώ επιβλήθηκε στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ Σκλαβενίτης και Lidl. Η εξέλιξη αυτή επιβεβαιώνει το σχετικό ρεπορτάζ της στήλης BIG MOUTH του powergame.gr. Στα Lidl επιβλήθηκε πρόστιμο 805.340 ευρώ για παραβάσεις του πλαφόν στο περιθώριο κέρδους, ενώ στον Σκλαβενίτη καταλογίστηκε πρόστιμο 1,44 εκατ. για παραβάσεις του Κώδικα Δεοντολογίας.
Η ανακοίνωση για τα πρόστιμα σε Σκλαβενίτη και Lidl
Με την ολοκλήρωση ελέγχων που διεξήγαγε η ΔΙΜΕΑ -για την τήρηση του πλαφόν στο περιθώριο κέρδους και την τήρηση του Κώδικα Δεοντολογίας- ανακοινώνονται οι σχετικές αποφάσεις για την επιβολή των αντίστοιχων προστίμων:
- Η πρώτη απόφαση, για την επιβολή προστίμου 805.340 ευρώ στην εταιρεία «Lidl», αφορά παραβάσεις του πλαφόν στο περιθώριο κέρδους, κατόπιν εντολής ελέγχου που έδωσε το 2024 ο Υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος. Η διαδικασία ολοκληρώθηκε στις 5 Σεπτεμβρίου 2025.
- Η δεύτερη αφορά πρόστιμο 1.440.000 ευρώ στην εταιρεία «Σκλαβενίτης», για παραβάσεις του Κώδικα Δεοντολογίας, κατόπιν ελέγχου που διατάχθηκε το καλοκαίρι του 2025.
Όπως προβλέπεται από τη νομοθεσία, πριν από την ανακοίνωση των αποφάσεων ενημερώθηκαν οι δύο εταιρείες.
Ο Υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος έκανε την ακόλουθη δήλωση: «Η εφαρμογή του νόμου για την προστασία των καταναλωτών είναι αδιαπραγμάτευτη. Ο νόμος είναι νόμος και ισχύει για όλους. Οι φορείς του λιανεμπορίου οφείλουν να επιδεικνύουν κοινωνική ευθύνη απέναντι σε όλους τους πολίτες ανεξαιρέτως. Είμαστε δεσμευμένοι σε ό,τι περνά από το δικό μας χέρι να στηρίζουμε με πράξεις το διαθέσιμο εισόδημα της ελληνικής οικογένειας, της μεσαίας τάξης και ιδιαίτερα των πιο αδύναμων κοινωνικών στρωμάτων».
Το μήνυμα Θεοδωρικάκου για τα πρόστιμα στα σούπερ μάρκετ
Σημειώνεται, ότι το πρόστιμο στην εταιρεία «Σκλαβενίτης» μπήκε για παραπλανητικές προσφορές στα ράφια. Είχαν προηγηθεί ενδελεχείς έλεγχοι για τη συμμόρφωση της αλυσίδας με τον νέο Κώδικα Δεοντολογίας κατά τη διάρκεια των οποίων διαπιστώθηκαν παραπλανητικές προσφορές σε καταναλωτές.
«Έχουμε πολλές καταγγελίες, γι’ αυτό και έδωσα εντολή για εντατικούς ελέγχους στα σούπερ μάρκετ. Τα αποτελέσματα θα ανακοινωθούν τις επόμενες ημέρες» είχε αναφέρει σε πρόσφατη δήλωσή του ο Τάκης Θεοδωρικάκος, υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων.
«Τα σούπερ μάρκετ πρέπει να επιδείξουν κοινωνική ευθύνη και ευαισθησία και να μειώσουν το μεσοσταθμικό τους κέρδος» είχε προσθέσει, υπογραμμίζοντας: «Οφείλουν να σεβαστούν ότι δεν πρέπει να μένει κανένας πολίτης πίσω. Γι’ αυτό και είμαστε αυστηροί με την αγορά. Στηρίζουμε την υγιή επιχειρηματικότητα, νοιαζόμαστε όμως για την κοινωνική συνοχή και για τη στήριξη κάθε κοινωνικής ομάδας. Δεν θα επιτρέψουμε να επιβαρύνονται διαρκώς οι πολίτες».
Το ρεπορτάζ του BIG MOUTH για τα σούπερ μάρκετ Σκλαβενίτη και το πρόστιμο που έρχεται
«Ο Σκλαβενίτης γιγαντώθηκε, πουλώντας και έναν δεύτερο μύθο: ότι είναι πάντα ειλικρινής με τους πελάτες του και ποτέ δεν τους εξαπατά. Ο Λάμπρος Παπακοσμάς (εντεταλμένος σύμβουλος του Σκλαβενίτη) πάντα (η σχεδόν πάντα) κόμπαζε στον «yesmanη» Χατζηδάκη ότι ποτέ δεν έχει επιβληθεί πρόστιμο στον Σκλαβενίτη για παραπλάνηση των καταναλωτών, αφού η πιστότητα των πελατών και η σχέση εμπιστοσύνης με αυτούς είναι η πρώτη προτεραιότητά τους. Όμως τελικά και αυτός ο μύθος καταρρίφθηκε» έγραφε η στήλη BIG MOUTH του powergame.gr.
Και αποκάλυψε: «Σύμφωνα με στέλεχος της Οικονομικής Διεύθυνσης του Σκλαβενίτη, που μίλησε στη στήλη υπό την προϋπόθεση της ανωνυμίας, πριν από λίγες ημέρες μπούκαρε στα καταστήματα του Ομίλου η Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου Αγοράς (ΔΙ.Μ.Ε.Α.) του υπουργείου Ανάπτυξης και διαπίστωσε σωρεία παραβάσεων, μεταξύ των οποίων και παραπλανητικές διαφημίσεις εντός των καταστημάτων προς τους καταναλωτές περί εκπτώσεων που δεν ίσχυαν».

Προσφορές στα σούπερ μάρκετ «Σκλαβενίτης» © ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/EUROKINISSI
«Παραπλανητική είναι μια διαφήμιση προσφοράς, ότι π.χ. ένα προϊόν πουλιέται με έκπτωση 30%, ώστε να παρασυρθεί και να το αγοράσει ο πελάτης, ενώ στην ουσία η έκπτωση μπορεί να είναι π.χ. μόλις 5%. Αυτό σημαίνει ότι σύντομα (ακόμη και εντός της ημέρας) αναμένουμε επίσημες ανακοινώσεις, ώστε να μάθουν όλοι οι πελάτες τι ακριβώς συμβαίνει μέσα στα καταστήματα Σκλαβενίτη. Σε κάθε περίπτωση, αυτό που δεν μπορώ να καταλάβω είναι πώς είναι δυνατόν μια επιχείρηση με κέρδος 1,88% να εξακολουθεί και να ζει και να βασιλεύει» κατέληγε στο ρεπορτάζ της η στήλη για την αλυσίδα σούπερ μάρκετ «Σκλαβενίτης» και το πρόστιμο που ήταν θέμα χρόνου να μπει για παραπλανητικές προσφορές.