Παρά τις προκλήσεις που εξακολουθούν να χαρακτηρίζουν την ελληνική αγορά γαλακτοκομικών και τροφίμων, το 2024 η ΔΕΛΤΑ αύξησε τον τζίρο της, περιορίζοντας ταυτόχρονα τις ζημίες που είχε εμφανίσει στα καθαρά της αποτελέσματα το 2023. Συγκεκριμένα, η ελληνική αγορά γαλακτοκομικών σημείωσε ανάπτυξη 4% στο σύνολο του έτους, ωστόσο ο Όμιλος ΔΕΛΤΑ ξεπέρασε τον κλαδικό ρυθμό ανάπτυξης, καταγράφοντας αύξηση πωλήσεων 6,1%. Ο τζίρος από συνεχιζόμενες δραστηριότητες ανήλθε σε 291 εκατ. ευρώ έναντι 274 εκατ. ευρώ το 2023, στοιχείο που αναδεικνύει τη δυναμική και την ανθεκτικότητα της εταιρείας σ’ ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον.
Σε επίπεδο Eταιρείας -εξαιρουμένων των θυγατρικών όπως η Κουρέλλας, η Γκατένιο, η Ευρωτροφές και η Cold Sin- το καθαρό αποτέλεσμα της χρήσης κατέγραψε ζημία στην κάτω γραμμή του ισολογισμού της, ύψους 2,1 εκατ. ευρώ, λόγω της απορρόφησης του κόστους παραγωγής αλλά και της πρόβλεψης για απομείωση αδρανών παγίων ύψους 1,5 εκατ. ευρώ. Παρά ταύτα, μετά από φόρους ο Όμιλος εμφάνισε οριακό κέρδος 0,7 εκατ. ευρώ από συνεχιζόμενες δραστηριότητες. Ο συνολικός δανεισμός ανήλθε σε 93,5 εκατ. ευρώ στο τέλος του 2024, αυξημένος κατά 3,3 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2023, εξέλιξη που σχετίζεται με την αναδιοργάνωση του ομίλου και την ενσωμάτωση νέων θυγατρικών.
Οικονομικά αποτελέσματα με προκλήσεις για τη ΔΕΛΤΑ
Σε λειτουργικό επίπεδο, τα μεικτά κέρδη του Ομίλου διαμορφώθηκαν σε 79,7 εκατ. ευρώ, μειωμένα σε σχέση με τα 81,6 εκατ. ευρώ του 2023, με το μεικτό περιθώριο να υποχωρεί στο 27,4% (από 29,7%). Η εξέλιξη αυτή συνδέεται κυρίως με την επιλογή της ΔΕΛΤΑ να απορροφήσει το αυξημένο κόστος παραγωγής, χωρίς να μετακυλήσει την αύξηση στους καταναλωτές.
Τα EBITDA από συνεχιζόμενες δραστηριότητες ανήλθαν σε 18,4 εκατ. ευρώ έναντι 19,98 εκατ. ευρώ το προηγούμενο έτος, ενώ τα καθαρά χρηματοοικονομικά έξοδα μειώθηκαν σε 6,1 εκατ. ευρώ (από 7,4 εκατ. ευρώ το 2023), εξέλιξη που αποδίδεται στη στρατηγική αναδιάρθρωση του δανεισμού. Αποτέλεσμα ήταν τα κέρδη προ φόρων να κλείσουν με οριακό θετικό πρόσημο 0,4 εκατ. ευρώ, σε αντίθεση με τη ζημία 0,4 εκατ. ευρώ της προηγούμενης χρήσης.
Επιδόσεις ανά κατηγορία – Ξεπέρασε την Coca Cola στο κρύο τσάι
Ως προς τις επιμέρους κατηγορίες προϊόντων στις οποίες δραστηριοποιείται η εταιρεία, η αγορά λευκού γάλακτος παρουσίασε πτωτική πορεία το 2024 (-2,8% σε αξία, -1,1% σε όγκο). Η ΔΕΛΤΑ διατήρησε την ηγετική της θέση σε αξία με 23% μερίδιο, αν και υποχώρησε στη δεύτερη θέση σε όγκο (19,8%), εξαιτίας της ενίσχυσης των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Επίσης:
- Στην κατηγορία του στραγγιστού γιαουρτιού, που παραμένει η μεγαλύτερη στην κατηγορία γιαουρτιού, η αγορά κατέγραψε ανάπτυξη (+3,3% σε αξία, +7,3% σε όγκο), ωστόσο η ΔΕΛΤΑ υπέστη οριακές απώλειες μεριδίου (-0,4pp σε όγκο, -0,7pp σε αξία). Η εταιρεία προχώρησε στο επαναλανσάρισμα της σειράς «Μικρές Οικογενειακές Φάρμες», συνδέοντας την ταυτότητά της με το brand «ΤΟΥ ΤΟΠΟΥ ΜΑΣ».
- Στα γιαούρτια με φρούτα, όπου η αγορά υποχώρησε οριακά, η μάρκα Vitaline ενισχύθηκε σημαντικά με τη σειρά Vitaline Fruits να καταγράφει αύξηση +7,8% σε όγκο και +4,1% σε αξία.
- Ανοδική ήταν η πορεία της εταιρείας στην ανερχόμενη κατηγορία των protein desserts, με υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνη. Το Vitaline κατέκτησε την πρωτιά με μερίδιο 45% σε αξία και 35% σε όγκο, χάρη στα επιτυχημένα Vitaline Protein Puddings, που απέσπασαν τον τίτλο «Προϊόν της Χρονιάς 2024».
- Στο σοκολατούχο γάλα, η ΔΕΛΤΑ διατήρησε την ηγεσία της με 39,2% σε αξία και 35% σε όγκο, παρά την άνοδο του ανταγωνισμού και την ενίσχυση των PL. Το Milko, με ισχυρή διαφημιστική παρουσία, παρέμεινε κυρίαρχο brand.
- Στην κατηγορία του παιδικού και βρεφικού γιαουρτιού, η ΔΕΛΤΑ κατέχει σταθερά την πρώτη θέση με τις μάρκες Advance και Smart, με μερίδιο 39,1% σε όγκο και 42,6% σε αξία, παρά την οριακή υποχώρηση που σημείωσε.
- Στα φυτικά ροφήματα, όπου η αγορά κατέγραψε πτώση, η ΔΕΛΤΑ ξεχώρισε ως η μόνη επώνυμη μάρκα που αύξησε μερίδιο τόσο σε όγκο (+1,4pp) όσο και σε αξία (+0,9pp), στηριζόμενη και στο λανσάρισμα της νέας σειράς Super Mix.
- Αντίστοιχα, στους χυμούς, η εταιρεία ενίσχυσε θεαματικά τη θέση της, με τις μάρκες Life και Smart να κερδίζουν μερίδιο στον χυμό ψυγείου (29,3% σε αξία, 27,2% σε όγκο). Σημαντικό ρόλο είχε το λανσάρισμα νέων γεύσεων και συσκευασιών, αλλά και η καμπάνια «Life, Σε Γεμίζει Ζωή».
Τέλος, στην αγορά του έτοιμου τσαγιού, το Life Tsai ανέβηκε στη δεύτερη θέση στα σούπερ μάρκετ, ξεπερνώντας για πρώτη φορά το Fuze Tea της Coca-Cola 3E.