Τι πληρώνουν σε μισθοδοσία τα ελληνικά σούπερ μάρκετ

Τα σούπερ μάρκετ αποτελούν τον μεγαλύτερο εργοδότη στη χώρα, με πάνω από 100.000 εργαζόμενους και αμοιβές προσωπικού άνω του 1,5 δισ. ευρώ

Σούπερ μάρκετ © ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΛΑΧΟΣ

Καίριο διακύβευμα αποτελεί για τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ τα τελευταία χρόνια η διαχείριση του μισθολογικού κόστους. Ο κλάδος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων και ποτών αποτελεί τον μεγαλύτερο εργοδότη αυτήν τη στιγμή στη χώρα, με περισσότερους από 100 χιλιάδες εργαζόμενους, ενώ οι αμοιβές προσωπικού ξεπερνούν σημαντικά το 1,5 δισεκατομμύριο ευρώ. Πρόκειται για έναν κλάδο ο οποίος διατηρεί περισσότερα από 3.800 καταστήματα εν λειτουργία, στα οποία απασχολείται το μεγαλύτερο μέρος του προσωπικού. Προς αυτήν την κατεύθυνση, εξετάσαμε τα οικονομικά δεδομένα των μεγαλύτερων αλυσίδων σούπερ μάρκετ, καθώς και την αναλογία του κόστους μισθοδοσίας και κοινωνικής ασφάλισης και τι ποσοστό καταλαμβάνει επί του τζίρου τους.

Ο όμιλος Σκλαβενίτη στο τέλος του 2024 απασχολούσε 39.835 άτομα, αποτελώντας τον μεγαλύτερο εργοδότη στην Ελλάδα, έναντι 36.766 που ήταν οι εργαζόμενοί του στο τέλος του 2023. Το 2024 κατέβαλε σε υποχρεώσεις προσωπικού, συμπεριλαμβανομένων μισθών, επιδομάτων, εξόδων κοινωνικής ασφάλισης, συνολικά 801,84 εκατομμύρια ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στο 14,42% του τζίρου των 5,56 δισεκατομμυρίων ευρώ του ομίλου.

Η ΑΒ Βασιλόπουλος απασχολούσε στο τέλος του 2024 12.596 άτομα, έναντι 13.658 ατόμων που απασχολούσε το 2023. Η μείωση του προσωπικού, σύμφωνα με τα όσα ανέφερε σε πρόσφατη παρουσίαση ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της αλυσίδας, Νίκος Λαβίδας, οφείλεται στη μετατροπή ενός σημαντικού αριθμού καταστημάτων σε franchise, με αποτέλεσμα αριθμός του προσωπικού να απασχολείται πλέον στα καταστήματα των συνεργατών δικαιοδόχων. Το ποσό που δαπάνησε η ΑΒ Βασιλόπουλος σε μισθούς και παροχές το 2024 ανήλθε στα 280 εκατομμύρια ευρώ, που αντιστοιχεί σε ποσοστό 14,4% επί του τζίρου, ο οποίος στη συγκεκριμένη οικονομική χρήση ανήλθε στα 1,94 δισεκατομμύρια ευρώ.

Το μικρότερο κόστος μισθοδοσίας σε αλυσίδες σούπερ μάρκετ όπως η Lidl

Το χαμηλότερο κόστος μισθοδοσίας και παροχών προς τους εργαζόμενους διατηρούν αλυσίδες όπως είναι η Lidl, η οποία κατά τα λεγόμενα του κυρίου Λαβίδα στο πλαίσιο της ίδιας παρουσίας, κινείται κοντά στα επίπεδα του 9%. Σημειώνεται, πάντως, ότι η Lidl δεν δημοσιεύει ισολογισμό -η εταιρική μορφή της είναι ΟΕ και επομένως δεν διατηρεί υποχρέωση δημοσίευσης οικονομικών καταστάσεων-, με τον τζίρο της να εκτιμάται ότι υπερβαίνει τα 2 δισεκατομμύρια ευρώ. Ο λόγος είναι ότι το μοντέλο λειτουργίας καταστημάτων της Lidl απαιτεί σημαντικά μικρότερο αριθμό προσωπικού στα καταστήματα σε σύγκριση με τις υπόλοιπες ανταγωνιστικές αλυσίδες της ελληνικής αγοράς. Συγκεκριμένα, η Lidl δεν διαθέτει κρεοπωλείο, ιχθυοπωλείο, πάγκους κοπής αλλαντικών και τυριών, τα οποία πωλούνται έτοιμα, κομμένα και συσκευασμένα, και επομένως δεν απασχολεί προσωπικό στα τμήματα αυτά. Επιπλέον, η τροφοδοσία των καταστημάτων πραγματοποιείται με έτοιμες παλέτες και έτοιμες συσκευασίες, που ανοίγουν με μία κίνηση και τοποθετούνται στα ράφια και τα ψυγεία, γεγονός που διευκολύνει την τοποθέτηση των προϊόντων, έναντι των υπόλοιπων αλυσίδων, όπου κάθε προϊόν τοποθετείται με το χέρι.

Ο όμιλος Metro (My market – Metro Cash & Carry) είχε τζίρο 1,62 δισεκατομμύρια ευρώ το 2024, με την επιβάρυνση από το κόστος προσωπικού σε μισθούς, ημερομίσθια και παροχές να ανέρχεται στα 223,55 εκατομμύρια ευρώ. Βάσει αυτών των δεδομένων, το κόστος προσωπικού κινήθηκε στα επίπεδα του 13,8% επί του συνολικού τζίρου που πραγματοποιεί ο όμιλος.

Ο Μασούτης το 2024 απασχολούσε 13.124 άτομα, από 12.866 το 2023. Οι συνολικές αμοιβές και τα έξοδα προσωπικού ανήλθαν στα 181 εκατομμύρια ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί σε 15,9% και επί της ουσίας διατηρεί το δεύτερο υψηλότερο κόστος μετά τον Γαλαξία σε σχέση με τον ανταγωνισμό του.

Σε ό,τι αφορά την ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, η οποία βρίσκεται σε διαδικασίες ολοκλήρωσης της εξαγοράς της από τον Μασούτη, οι αμοιβές και τα έξοδα προσωπικού ανήλθαν στα 75,69 εκατομμύρια ευρώ επί τζίρου 777,72 εκατομμυρίων ευρώ, με το κόστος μισθοδοσίας επί του τζίρου να ανέρχεται στο 9,73%.

Γαλαξίας: Το υψηλότερο κόστος προσωπικού

Τα σούπερ μάρκετ Γαλαξίας από την πλευρά τους κατέβαλαν συνολικά σε έξοδα προσωπικού 87,55 εκατομμύρια ευρώ το 2024, με τζίρο 514,28 εκατομμύρια ευρώ. Για την εν λόγω αλυσίδα το ποσοστό επιβάρυνσης του κόστους μισθοδοσίας και κοινωνικής ασφάλισης διαμορφώθηκε σε 17% την περασμένη χρονιά. Πρόκειται για την αλυσίδα η οποία, με βάση τα δεδομένα που η ίδια παρουσιάζει, εμφανίζει το υψηλότερο κόστος προσωπικού μεταξύ των μεγάλων επιχειρήσεων σούπερ μάρκετ της χώρας.

Αντίστοιχο μοντέλο με αυτό της Lidl ακολουθεί και η αλυσίδα Discount Markt, η οποία δραστηριοποιείται στη Βόρεια και Κεντρική Ελλάδα. Τo 2024 η εν λόγω αλυσίδα είχε αμοιβές και έξοδα προσωπικού τα οποία ανήλθαν στα 21,7 εκατομμύρια ευρώ, κάτι που αντιστοιχεί σε 10,7% επί του τζίρου των 203 εκατομμυρίων ευρώ που πραγματοποίησε τη συγκεκριμένη χρονιά. Κάτι που προκύπτει από το γεγονός ότι επίσης η συγκεκριμένη αλυσίδα απασχολεί σημαντικά μικρότερο αριθμό προσωπικού στα καταστήματα, εν αντιθέσει με τις παραδοσιακές αλυσίδες, ενώ και σε αυτήν την περίπτωση η τροφοδοσία των σημείων πώλησης έχει πολλά κοινά με αυτήν που εφαρμόζει η Lidl.