Διαρκώς ανοδική διαδρομή ακολουθεί τα τελευταία χρόνια η αλυσίδα πολυκαταστημάτων Attica, καθώς φέτος ο κύκλος εργασιών αναμένεται να φτάσει τα 240 εκατομμύρια ευρώ, από 191 εκατομμύρια ευρώ που ήταν όταν την απέκτησε ο όμιλος Ideal, το 2022. Στόχος για το 2028 είναι να ανέλθουν στα 300 εκατ. ευρώ. Το συγκρίσιμο EBITDA από 28 εκατ. ευρώ φέτος αναμένεται να ανέλθει στα 36 εκατ. ευρώ το 2028, ενώ τα συγκρίσιμα κέρδη προ φόρων από 20 εκατ. ευρώ, που είναι η εκτίμηση για το 2025, θα αγγίξουν τα 28 εκατ. ευρώ το 2028.
Επέκταση και νέα καταστήματα και το πλάνο για το Ελληνικό
Σήμερα τα Attica διατηρούν 69.000 τετραγωνικά μέτρα χώρων λιανικής πώλησης. Η επιχείρηση σχεδιάζει την αύξηση των τετραγωνικών μέτρων κατά 3.500 τ.μ., με νέα μικρότερα καταστήματα, monobrand σημεία και specialty stores, μεταξύ αυτών τρεις νέες παρουσίες στο Riviera Galleria, όπως ανέφερε σχετικά ο διευθύνων σύμβουλος της Attica, Δημοσθένης Μπούμης. Ταυτόχρονα, εφόσον προχωρήσει η κατασκευή του Ellinikon Mall στην πλευρά της Βουλιαγμένης, που θα είναι το δεύτερο και μεγαλύτερο από τα δύο εμπορικά κέντρα που θα λειτουργήσουν στο Ελληνικό, τα Attica θα εξετάσουν τη δραστηριοποίησή τους και εκεί.
«Φέρνουμε αξία και αυτό είναι το πιο βασικό στοιχείο της φιλοσοφίας μας», υπογράμμισε από την πλευρά του ο Λάμπρος Παπακωνσταντίνου, πρόεδρος της Ideal Holdings, τονίζοντας πως το περιθώριο κέρδους των Attica αγγίζει το 12%, τη στιγμή που κορυφαία ευρωπαϊκά πολυκαταστήματα, όπως τα Selfridges και Harrod’s, κινούνται στο 5%-6%.
Ψηφιακή Μετάβαση και Εμπειρία Καταναλωτή
Το επιχειρηματικό πλάνο της Attica προβλέπει την εισαγωγή νέων μαρκών, τη βελτίωση των CRM συστημάτων, την αναβάθμιση των logistics, καθώς και νέα ψηφιακά εργαλεία για τη βελτιστοποίηση της αγοραστικής εμπειρίας. Στόχος είναι η αύξηση των ηλεκτρονικών πωλήσεων κατά 70% μέσα στα επόμενα χρόνια. Σημειώνεται ότι οι ηλεκτρονικές πωλήσεις κινούνται έντονα ανοδικά -από 7,8 εκατ. ευρώ το 2022, αναμένεται να φτάσουν τα 24 εκατ. ευρώ έως το 2028. Παράλληλα, προγραμματίζεται επένδυση 20 εκατ. ευρώ (Capex) στην τριετία, με 5 εκατ. το 2026 και 7,5 εκατ. ανά έτος το 2027-2028.
Επί του παρόντος τα Attica απασχολούν 2.200 άτομα προσωπικό (απευθείας ή έμμεσα με προσωπικό που υπάγεται στο δυναμικό των συνεργατών τους), ενώ το 2024 υποδέχτηκαν 6,5 εκατομμύρια επισκέπτες.
Το επιχειρηματικό μοντέλο που εφαρμόζει η αλυσίδα πολυκαταστημάτων
Το επιχειρηματικό μοντέλο των πολυκαταστημάτων Attica βασίζεται στον συνδυασμό δύο διαφορετικών προσεγγίσεων πώλησης, οι οποίες εξασφαλίζουν εμπορική επιτυχία και οικονομική σταθερότητα, σύμφωνα με τα όσα ανέλυσε κατά την παρουσίασή του ο Δημοσθένης Μπούμης.
Αφενός εφαρμόζει το μοντέλο Παρακαταθήκης (Consignment Model), απ’ όπου απορρέει το μεγαλύτερο μέρος των λιανικών πωλήσεων. Συγκεκριμένα, η πλειονότητα των πωλήσεων (58%) προέρχεται από το μοντέλο παρακαταθήκης, το οποίο προσφέρει πλήρες δικαίωμα επιστροφής των προϊόντων. Τα βασικά χαρακτηριστικά του μοντέλου αυτού είναι:
- Οι προμηθευτές διατηρούν τον κίνδυνο αποθέματος (inventory risk).
- Δεν υπάρχουν μη ρευστοποιήσιμα αποθέματα.
- Η πληρωμή των προμηθευτών γίνεται μετά την πώληση, βελτιώνοντας τις ταμειακές ροές.
- Οι προμηθευτές συμμετέχουν στις λειτουργικές δαπάνες, όπως στη διαμόρφωση χώρου και στη μισθοδοσία προσωπικού.
- Το μοντέλο αυτό συμβάλλει στη μείωση των απαιτήσεων σε κεφάλαιο κίνησης (Working Capital).
Αφετέρου, το υπόλοιπο 42% των πωλήσεων βασίζεται στο μοντέλο ιδιοκατοχής αποθέματος (Own-Inventory Model), που στηρίζεται σε διεθνώς αναγνωρισμένες μάρκες μόδας και ομορφιάς. Επίσης, στο υψηλό περιθώριο μεικτού κέρδους και τη βελτιστοποίηση της εμπορικής επιφάνειας μέσω της παρουσίας πωλητών των Attica. Ο συνδυασμός των δύο αυτών μοντέλων επιτρέπει στα Attica να διατηρούν ισορροπία μεταξύ χαμηλού ρίσκου αποθεμάτων και υψηλής κερδοφορίας, αποτελώντας έτσι ένα ανθεκτικό και αποδοτικό επιχειρηματικό μοντέλο στον χώρο της λιανικής πολυτελείας.