Η ευρωπαϊκή Airbus πέτυχε ένα ιστορικό ορόσημο, καθώς το επιβατικό της αεροσκάφος A320 ξεπέρασε για πρώτη φορά το Boeing 737 σε συνολικές παραδόσεις, κατακτώντας τον τίτλο του πιο εμπορικά επιτυχημένου αεροσκάφους όλων των εποχών. Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσίευσε το Reuters έως το τέλος Σεπτεμβρίου, η Airbus έχει παραδώσει 12.257 αεροσκάφη της οικογένειας A320, τα οποία μπήκαν για πρώτη φορά σε υπηρεσία το 1988 και αποτέλεσαν τη ραχοκοκαλιά του στόλου εκατοντάδων αεροπορικών εταιρειών παγκοσμίως.
Η υπερίσχυση της Airbus έναντι της Boeing αντανακλά τις βαθιές αναταράξεις που έχουν ταλανίσει την αμερικανική εταιρεία τα τελευταία χρόνια. Τα επαναλαμβανόμενα προβλήματα ασφάλειας και ποιοτικού ελέγχου, σε συνδυασμό με τις γεωπολιτικές εντάσεις, έχουν επιβαρύνει σοβαρά τη φήμη και τις επιχειρησιακές επιδόσεις της Boeing. Ιδιαίτερα καθοριστική υπήρξε η κρίση που προκάλεσαν οι δύο τραγικές συντριβές του 737 MAX το 2018 και το 2019, με 346 θύματα, που οδήγησαν σε 20μηνη παγκόσμια απαγόρευση πτήσεων για τον τύπο.
Παρά τις μεταρρυθμίσεις που ακολούθησαν, οι προκλήσεις για την αμερικανική πολυεθνική Boeing παραμένουν. Οι ομοσπονδιακές αρχές των ΗΠΑ επέβαλαν ανώτατο όριο στην παραγωγή του 737 MAX, στα 38 αεροσκάφη μηνιαίως, μετά το περιστατικό με την αναγκαστική προσγείωση αεροσκάφους της Alaska Airlines τον Ιανουάριο του 2024, όταν αποκολλήθηκε τμήμα παραθύρου εν πτήσει. Η εταιρεία έχει από τότε ενισχύσει την εκπαίδευση του προσωπικού και έχει θέσει σε εφαρμογή πρόσθετα πρωτόκολλα ασφάλειας, υπό τη στενή εποπτεία της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (FAA). Οι υπεύθυνοι της Boeing εκτιμούν ότι θα λάβουν έγκριση για αύξηση της παραγωγής στα 42 αεροσκάφη τον μήνα έως το τέλος του 2025.
Την ίδια στιγμή, η Κίνα -ένας από τους σημαντικότερους πελάτες της Boeing- ανέστειλε προσωρινά τις παραδόσεις νέων αεροσκαφών μέσα στο 2025, εν μέσω εμπορικών εντάσεων με την Ουάσιγκτον. Παρά τα προβλήματα, η εταιρεία κατέγραψε επιτάχυνση του ρυθμού παράδοσης: τον Σεπτέμβριο παρέδωσε 55 αεροσκάφη, μεταξύ των οποίων επτά 787 Dreamliner, τρία 777 και τέσσερα 767. Συνολικά, το τρίτο τρίμηνο του 2025 έκλεισε με 160 παραδόσεις και 440 από την αρχή του έτους – επίδοση ανώτερη σε σχέση με το 2024.
Η Airbus, από την πλευρά της, διατηρεί ισχυρή θέση στην αγορά, με γεμάτο βιβλίο παραγγελιών και σταθερό ρυθμό παραγωγής παρά τις πιέσεις στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα. Η επιτυχία του A320 οφείλεται στη συνεχή τεχνολογική αναβάθμιση, την ενεργειακή του αποδοτικότητα και την ευελιξία των παραλλαγών του (A319, A320neo, A321). Η ευρωπαϊκή εταιρεία έχει καταφέρει να αξιοποιήσει τη ζήτηση για πιο οικονομικά και «πράσινα» αεροσκάφη μεσαίων αποστάσεων, την ώρα που η Boeing προσπαθεί να αποκαταστήσει την αξιοπιστία της.
Παρά τις δυσκολίες και τις καθυστερήσεις που αντιμετωπίζουν και οι δύο εταιρείες, η κυριαρχία του Airbus A320 έναντι του Boeing 737 σηματοδοτεί μια καμπή στη μακρόχρονη αντιπαλότητα των δύο κολοσσών της αεροπορικής βιομηχανίας – και ίσως προαναγγέλλει μια νέα εποχή, όπου η ευρωπαϊκή τεχνολογία αναδεικνύεται ως το νέο σημείο αναφοράς στους αιθέρες.