Οι μεγάλοι όμιλοι μπαίνουν στις γειτονιές με μικρά σούπερ μάρκετ

Τα μικρά σούπερ μάρκετ, με επιφάνεια από 100 έως 399 τ.μ, έχουν τη μεγαλύτερη ανάπτυξη πωλήσεων σε σχέση με άλλες κατηγορίες καταστημάτων

Σούπερ μάρκετ © Pixabay

Η τάση που δημιουργήθηκε μετά την παρέλευση της πανδημίας στην Ελλάδα, επικεντρώθηκε σε αγορές των καταναλωτών από μικρά καταστήματα σούπερ μάρκετ και ιδίως από σούπερ μάρκετ μικρού μεγέθους, εντός γειτονιών. Το ενδιαφέρον είναι ότι τα πολύ μικρά σούπερ μάρκετ, τα οποία η εταιρεία μετρήσεων, Nielsen IQ, ονομάζει «Superettes» με επιφάνεια από 100 έως και 399 τετραγωνικά μέτρα, έχουν αυτή τη στιγμή τη μεγαλύτερη ανάπτυξη πωλήσεων σε σχέση με όλες τις υπόλοιπες κατηγορίες καταστημάτων μέσω των οποίων τοποθετούνται οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ αλλά και μεγάλοι όμιλοι στην αγορά. Τα στοιχεία της NielsenIQ δείχνουν ότι στην χρονική περίοδο από 30 Δεκεμβρίου 2024 έως και 28 Σεπτεμβρίου 2025, οι «Superettes» αύξηση των πωλήσεών τους κατά 9,4%, ενώ τα μικρά σούπερ μάρκετ άνω των 400 τετραγωνικών μέτρων, είχαν ανάπτυξη 9,3%. Και οι δύο κατηγορίες καταστημάτων, συμμετέχουν στο συνολικό τζίρο των αλυσίδων σούπερ μάρκετ με 49% (14,5% οι Superettes και 34,5% τα μικρά σούπερ μάρκετ), ενώ τα υπερμάρκετ που ακολούθησαν σε ανάπτυξη τζίρου στο ίδιο διάστημα τις δύο προαναφερόμενες κατηγορίες με ποσοστό 9% έχουν συμμετοχή 11,3% στο συνολικό τζίρο της αγοράς και τα μεγάλα καταστήματα από 1.000 έως 2.500 τετραγωνικά μέτρα είχαν ανάπτυξη 5%, έχοντας ωστόσο τη μεγαλύτερη συμμετοχή στο τζίρο με 39,6%.

Η στροφή της ΑΒ σε μικρά σημεία και franchise

Aπό τις μεγάλες αλυσίδες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, η ΑΒ Βασιλόπουλος αποτελεί έναν εκ τους βασικούς συντελεστές της διεύρυνσης του δικτύου μικρών καταστημάτων σε γειτονιές. Τα τελευταία τρία χρόνια η εταιρεία υλοποίησε σχέδιο εξορθολογισμού και εκσυγχρονισμού του δικτύου της, το οποίο θα ολοκληρωθεί σε δύο ακόμη χρόνια. Οι βασικές παρεμβάσεις περιλαμβάνουν μετατροπές καταστημάτων σε franchise, κλείσιμο ζημιογόνων σημείων και εκτεταμένες ανακαινίσεις. Έως το 2028 θα διαθέτει με βάση το πλάνο 900 καταστήματα από 652 που είναι σήμερα, συμπεριλαμβανομένων εταιρικών και franchise, αναπτύσσοντας το δίκτυο σε μεγάλο βαθμό με μικρότερα καταστήματα γειτονιάς, AB Shop & Go.

H επέκταση των My market local

Tα My market επεκτείνονται επίσης με νέα μικρά καταστήματα franchise, τα «My market local», έχοντας ήδη ξεπεράσει τα 50, με σκοπό την ταχύτερη ανάπτυξη του δικτύου των καταστημάτων της αλυσίδας σούπερ μάρκετ τα επόμενα χρόνια, μειώνοντας το ρίσκο και αποτινάσσοντας ταυτόχρονα το κόστος λειτουργίας των εταιρικών καταστημάτων.

Στο παιχνίδι η Motor Oil μέσω της θυγατρικής Core Innovations

Ανάπτυξη στα τοπικά σημεία υλοποιεί και η Core Innovations, θυγατρική του ομίλου Motor Oil, η οποία έχει εξαγοράσει το δίκτυο Twenty4Shopen στις αρχές του έτους, ενώ πρόσφατα προχώρησε στην μετονομασία και αναδιαμόρφωση του καταστήματος της συγκεκριμένης αλυσίδας στη λεωφόρο Πεντέλης 15 στα Βριλήσσια, σε «Smart Shop». Τα καταστήματα «Smart Shop» λειτουργούν ήδη σε πολλά από τα πρατήρια Shell. Υπενθυμίζουμε ότι η Core Innovations προχώρησε πρόσφατα στα εγκαίνια και του πρώτου αυτόνομου καταστήματος «Smart Shop» στη Νέα Σμύρνη, που λειτουργεί χωρίς ταμεία από τις 23.00 έως και τις 07.00, απλά με τη χρήση πιστωτικής κάρτας, στην οποία πιστώνονται αυτόματα οι αγορές του εκάστοτε πελάτη. Αυτή τη στιγμή το δίκτυο της Twenty4Shopen αριθμεί 25 σημεία πώλησης, τα οποία σταδιακά θα μετατραπούν και αυτά, όπως το κατάστημα της λεωφόρου Πεντέλης και θα αποκτήσουν την ταμπέλα «Smart Shop»

Ανοίγει το πεδίο για ανακατατάξεις στα μικρά σημεία η εξαγορά της Κρητικός

Το πεδίο για ανακατατάξεις στην αγορά και ειδικά στα μικρά σημεία πώλησης, ανοίγει και η επικείμενη ολοκλήρωση της εξαγοράς της Κρητικός από τον Μασούτη, δεδομένου ότι ήδη η Κρητικός διατηρεί εκτεταμένο δίκτυο πάνω από 60 franchise καταστημάτων με τη δική της εμπορική ονομασία. Επίσης, διαχειρίζεται μία σειρά καταστημάτων που προήλθαν από εξαγορές και συγκεκριμένα 156 σημεία franchise της CRM Αριάδνη στην Κρήτη και 135 υπό την ταμπέλα Ελληνικά Μάρκετ, 160 υπό την ταμπέλα Πρόοδος και 36 υπό την Ήλιος. Καταστήματα που εξυπηρετούνται σε επίπεδο χονδρικής. Στο πλαίσιο εξέτασης της συγκέντρωσης από την Επιτροπή Ανταγωνισμού το επόμενο διάστημα, αναμένεται ότι αρκετά από αυτά θα χρειαστεί να αλλάξουν ταμπέλα, μεταφερόμενα στον ανταγωνισμό για λόγους σύμπτωσης με καταστήματα που διατηρεί ο Μασούτης σε κοντινή απόσταση στις ίδιες περιοχές με τα εν λόγω που βρίσκονται υπό την ομπρέλα της Κρητικός.