Κουρτάκης: Το πλάνο επιστροφής της ιστορικής οινοποιίας στην αγορά

Το σχέδιο της Cavino που εξαγόρασε πέρυσι την οινοποιία Κουρτάκη, τα μεγέθη του 2025. Γιατί το 2026 είναι κομβικό για την ιστορική εταιρεία

Κρασί © Pixabay

Σε διαδικασία επαναφοράς υπό την ιδιοκτησία της Οινοποιίας-Ποτοποιίας Cavino, η οποία την εξαγόρασε πέρυσι, βρίσκεται η ιστορική Οινοποιία Κουρτάκη, που ετοιμάζει τα επόμενά της βήματα στην αγορά. Ήδη μετά τα προβληματικά έτη που προηγήθηκαν, τα πρώτα σημάδια αποκατάστασης της εμπορικής πίστης έχουν ξεκινήσει ήδη να διαφαίνονται, ενώ οι νέοι της ιδιοκτήτες εμφανίζονται αισιόδοξοι για τα επόμενα βήματα, έχοντας πλέον δημιουργήσει τον μεγαλύτερο όμιλο κρασιού και ποτοποιίας στην Ελλάδα.

Το 2025 αναμένεται να μειωθεί περαιτέρω ο τζίρος της Κουρτάκη, δεδομένης της διακοπής συνεργασιών εμπορικής διανομής, καθώς πλέον έχει παύσει η συνεργασία με τον Άγγελο Ρούβαλη, τα κρασιά του οποίου διένειμε, όπως και με τον Ενιαίο Οινοποιητικό Αγροτικό Συνεταιρισμό Σάμου, συνεργασία εμπορικής διάθεσης που επί σειρά ετών ωφέλησε την οινοποιία Κουρτάκη σε πολλαπλά επίπεδα. Είναι χαρακτηριστικό ότι από τα περίπου 21 εκατομμύρια ευρώ, που ήταν ο τζίρος της Κουρτάκη το 2024, περίπου το 14% ήταν τζίρος που προήλθε από τις προαναφερόμενες εμπορικές συνεργασίες, οι οποίες θα λείψουν από τη φετινή χρονιά, με αποτέλεσμα την περαιτέρω πτώση των τελικών πωλήσεων του έτους. Κάτι που σημαίνει πως ο τζίρος στο τέλος του έτους θα είναι στα επίπεδα των 19 εκατομμυρίων ευρώ, αυξάνοντας ωστόσο τις ποσότητες των ιδιοπαραγόμενων προϊόντων. Κομβικής σημασίας έτος είναι το 2026, όταν αναμένεται η δυναμική επιστροφή του Κουρτάκη στην αγορά, ενώ προγραμματίζεται και το λανσάρισμα αρκετών νέων προϊόντων.

Η συμφωνία αυτή σηματοδοτεί ένα ορόσημο για τον ελληνικό οινικό κλάδο, φέρνοντας κάτω από την ίδια επιχειρηματική «ομπρέλα» δύο από τις σημαντικότερες εταιρείες -και από τις μεγαλύτερες βάσει τζίρου- της εγχώριας οινοποιίας. Aφενός της Κουρτάκης, με μακρά πορεία στον χώρο του ελληνικού κρασιού, αφετέρου της Cavino, η οποία αυτήν τη στιγμή είναι η μεγαλύτερη εταιρεία του κλάδου, με τζίρο 35,17 εκατομμυρίων ευρώ το 2024 και κέρδη προ φόρων 3,47 εκατομμυρίων ευρώ.

Το στοίχημα της αναστροφής της πτωτικής πορείας της Κουρτάκη

Είναι χαρακτηριστικό ότι τα τελευταία χρόνια η οινοποιία Κουρτάκη παρουσίασε διαδοχικές μειώσεις στον τζίρο της και ζημίες, καθώς το 2024 έφτασε τα 21,08 εκατομμύρια ευρώ με ζημίες 2,7 εκατομμύρια ευρώ, από 24,1 εκατομμύρια το 2023 με ζημίες 167,64 χιλιάδες ευρώ. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι το 2018 η εταιρεία είχε τζίρο 31,31 εκατομμύρια ευρώ με κέρδη μετά από φόρους 104 χιλιάδες ευρώ και το 2019, χρονιά προ της πανδημίας, ο τζίρος μειώθηκε στα 28,47 εκατομμύρια ευρώ, με καθαρά κέρδη 57,19 χιλιάδες ευρώ.

Η εταιρεία μπήκε σε κύκλο ζημιών από το 2020 και ύστερα, με σημαντική πτώση του τζίρου της στα 22,92 εκατομμύρια ευρώ και ζημίες 873,47 χιλιάδες ευρώ, πορεία που λίγο-πολύ συνεχίστηκε και τα χρόνια που ακολούθησαν. Θυμίζουμε ότι το 2021 ο τρίτης γενιάς επιχειρηματίας και εμβληματική προσωπικότητα του κρασιού, Βασίλης Κουρτάκης, έφυγε από τη ζωή, με τον γιο του, Δημήτρη, κατά κύριο επάγγελμα σκηνοθέτη, να αναλαμβάνει την ιδιοκτησία και τη διοίκηση, χωρίς ωστόσο το κρασί και η οικογενειακή επιχείρηση να αποτελούν προτεραιότητες στην επαγγελματική του διαδρομή.

Μια διαδρομή από το 1895

Η πορεία της Κουρτάκης ξεκίνησε το 1895, όταν ο Βασίλης Κουρτάκης (1865-1946), ένας από τους πρώτους διπλωματούχους οινολόγους της Ελλάδας, ίδρυσε την προσωπική του εταιρεία. Δέκα χρόνια αργότερα, το 1905, ξεκίνησε τις οινοπαραγωγικές της δραστηριότητες στο Μαρκόπουλο Μεσογείων, περιοχή που έμελλε να συνδεθεί άρρηκτα με την εξέλιξη του ελληνικού κρασιού. Εκεί, μέσα σε ένα μικρό αλλά σύγχρονο για την εποχή οινοποιείο, μπήκαν τα θεμέλια μιας επιχείρησης που θα εξελισσόταν σε συνώνυμο της ελληνικής οινοπαραγωγής.

Τη σκυτάλη πήρε ο γιος του, Δημήτρης Κουρτάκης (1908-2005), ο οποίος υπήρξε οραματιστής και πρωτοπόρος για την εποχή του. Ήταν εκείνος που αντιλήφθηκε πρώτος τη σημασία της εμφιάλωσης του κρασιού και της εμπορικής του διάθεσης σε ολόκληρη την Ελλάδα. Μέχρι τότε η κατανάλωση κρασιού βασιζόταν κυρίως στη χύμα διάθεση, ωστόσο ο Δημήτρης Κουρτάκης άλλαξε τα δεδομένα, συστήνοντας στο ελληνικό κοινό το εμφιαλωμένο κρασί ως προϊόν ποιότητας και συνέπειας. Με την επιχειρηματική του δραστηριότητα και την εμπορική διορατικότητα που τον χαρακτήριζε, η εταιρεία κατόρθωσε να επεκτείνει τη διανομή των προϊόντων της πανελλαδικά και να γίνει συνώνυμη με την προσιτή ποιότητα.

Η εξαγορά του Καλλιγά

Η πορεία συνεχίστηκε και τις επόμενες δεκαετίες. Το 1992 η εταιρεία ξεκίνησε μια πρωτοποριακή για την εποχή συνεργασία με τον γνωστό οινοποιό Γιάννη Καλλιγά, που εξελίχθηκε αργότερα σε πλήρη ιδιοκτησία των σημάτων του. Με αυτήν την κίνηση η Κουρτάκης ενίσχυσε περαιτέρω τη θέση της στην αγορά, διευρύνοντας το χαρτοφυλάκιό της και ενσωματώνοντας νέες ετικέτες υψηλής ποιότητας.

Από το 2004 έως και τα τέλη του 2024 η εταιρεία αντιπροσώπευε και τα προϊόντα της συνεργαζόμενης οινοποιίας του Άγγελου Ρούβαλη. Η σύμπραξη αυτή συνέβαλε σημαντικά στη διατήρηση της δυναμικής της εταιρείας και στην ενίσχυση της παρουσίας της στην εγχώρια αγορά οίνου. Παράλληλα, η εταιρεία επένδυσε σε τεχνολογικό εκσυγχρονισμό και ποιοτική αναβάθμιση των προϊόντων της, συνδυάζοντας τη μακρόχρονη παράδοση με τη σύγχρονη οινολογική γνώση.

Μέχρι και τις αρχές του 2025, περισσότερο από έναν αιώνα μετά την ίδρυσή της, η οινοποιία Κουρτάκη ανήκε εξ ολοκλήρου και διοικούνταν από την οικογένεια Κουρτάκη.

Η ένωση των δύο ιστορικών εταιρειών, Cavino και Κουρτάκη, αναμένεται να δημιουργήσει συνέργειες στην παραγωγή, τη διανομή και το χαρτοφυλάκιο προϊόντων, ενισχύοντας ταυτόχρονα το αποτύπωμα του ελληνικού κρασιού διεθνώς.